Medicii de familie din Suceava au avut probleme luni la accesarea sistemului informatic din cauza blocarii unitatii centrale de management a CNAS, a declarat luni secretarul general al Colegiului Medicilor Suceava, medicul de familie Irina Badrajan, pentru Agerpres.

Card de sanatateFoto: CNAS

In opinia sa, sistemul informatic nu a fost pregatit pentru a prelua toate informatiile, iar pacientii sunt nervosi pentru ca se prelungeste timpul de asteptare, in conditiile in care validarea unei retete dureaza si pana la 15 minute, afectandu-se timpul destinat consultatiilor medicale.

''Azi (n.r. - luni) a fost un calvar pentru medicii de familie si pentru pacienti. Probabil, reteaua nu e pregatita sa preia un volum de informatii atat de mare si de aici disfunctionalitatile ce tin de timp si de anumite manevre, ce nu pot fi finalizate'', a spus Badrajan, adaugand ca astfel de disfunctionalitati au fost semnalate si de alti colegi medici de familie.

Totodata, Badrajan a spus ca au fost si pacienti care s-au prezentat la cabinetul medicului de familie fara a-si lua cardul de sanatate, desi s-a anuntat din timp despre obligativitatea utilizarii cardului de sanatate incepand cu data de 1 mai.

Directorul medical al Spitalului Judetean de Urgenta (SJU) Suceava, Tiberius Bradatan, a spus ca in primele trei zile de cand utilizarea cardului de sanatate a devenit obligatorie, validarea serviciilor medicale a decurs fara probleme deosebite, doar luni dimineata inregistrandu-se dificultati la accesarea sistemului informatic.

El a spus ca in primele ore ale zilei de luni unitatea de management a CNAS a functionat, dar ulterior s-a blocat, nemaiputand fi validate serviciile medicale spitalicesti, si s-au intampinat dificultati la una dintre cele trei componente ale sistemului informatic, respectiv cea care permite inrolarea cardului pacientului in unitatea de management.

Bradatan a aratat ca era de anticipat o asemenea situatie in conditiile numarului mare de accesari ale sistemului informatic, asa cum a fost si in perioada de inceput a introducerii retetei electronice, dar spera ca aceasta situatie sa fie reglementata cat mai curand. El a precizat ca nu a fost refuzata acordarea de servicii medicale niciunui pacient care s-a adresat unitatii spitalicesti sucevene.

Pe de alta parte, purtatorul de cuvant al CJAS Suceava, Anda Salagean, a spus ca furnizorii de servicii medicale au solicitat in aceste zile raspuns la intrebari tehnice cu privire la adeverintele cu care asiguratul care trebuie sa se prezinte la medic sau la spital, in conditiile in care nu au card de sanatate, sau pentru cei care nu au emis card de sanatate, dar si pentru asiguratii care au pierdut, deteriorat sau li s-au furat cardurile de sanatate.

Potrivit Andei Salagean, in primele patru zile ale acestei luni au fost si cateva solicitari pentru deblocarea cardului de sanatate, situatii solutionate de informaticienii institutiei.

In cursul zilei de luni, la CJAS Suceava s-au prezentat aproximativ 300 de persoane cu diverse solicitari privind cardul de sanatate, institutia emitand 13 adeverinte pentru cei care au refuzat cardul de sanatate din motive religioase, 27 de adeverinte pentru carduri duplicat si 30 de adeverinte de asigurat.