Ministerul Apararii Nationale a ridicat interdictia de zbor pentru elicopterele IAR-330 Puma, dupa ce comisia care a anchetat aterizarea fortata a unui astfel de aparat al Bazei 90 Transport Aerian, dupa fisurarea unei pale a elicei, a concluzionat ca defectiunea ar fi fost din fabricatie.

Ministrul Apararii, Mircea Dusa, a fost intrebat de jurnalisti, duminica, la Baza 71 Aeriana de la Campia Turzii, care sunt concluziile echipei de la Fortele Aeriene care a verificat incidentul cu un elicopter de la Baza 90 Transport Aerian, care a aterizat fortat dupa fisurarea unei pale a elicei, transmite Mediafax.

"Un elicopter de la Baza 90, constatand comandantul navei ca exista o anumita trepidatie a elicopterului, a aterizat. S-a constatat o defectiune la o pala, s-a numit o comisie de la Fortele Aeriene care evalueaza aceste defectiuni. S-a rezolvat, doua-trei zile au fost tinute la sol, pana comisia de ancheta ne-a prezentat concluziile. S-a descoperit o defectiune la o pala, care se pare ca e din fabricatie", a spus Dusa.

La randul sau, seful Statului Major al Fortelor Aeriene, generalul Laurian Anastasof, a declarat ca interdictia de zbor pentru elicopterele IAR-330 Puma "a fost ridicata".

"Le veti vedea zburand, duminica, in cadrul exercitiului de la Baza 71 Aeriana Campia Turzii", a spus Anastasof.

La Baza 71 Aeriana Campia Turzii se desfasoara exercitiul bilateral romano-american Dacian Warhawk, la acesta asistand, duminica, si ministrul Mircea Dusa.

O comisie a Statului Major al Fortelor Aeriene a facut verificari in cazul unui incident in care a fost implicat un elicopter IAR-330 Puma al Bazei 90 Transport Aerian, care a aterizat fortat dupa ce s-a fisurat o pala a elicei, toate elicopterele de acest tip fiind oprite la sol.

Intr-un comunicat de presa transmis joi, reprezentantii Ministerului Apararii Nationale (MApN) spuneau ca marti, in timpul unui zbor de antrenament, echipajul unui elicopter IAR-330 Puma al Bazei 90 Transport Aerian a sesizat vibratii peste limita normala si a actionat conform procedurilor in vigoare.

"Dupa aterizare, in urma verificarilor s-a constatat fisurarea unei pale a elicei anticuplu. Niciun membru al echipajului nu a fost ranit", preciza MApN.

O comisie a Statului Major al Fortelor Aeriene a anchetat circumstantele producerii incidentului, iar elicopterele IAR-330 au fost oprite de la zbor pana la stabilirea cauzelor incidentului, adauga sursa citata.

Potrivit Fortelor Aeriene Romane, modelul IAR-330 a fost proiectat la mijlocul anilor '60 ca sa indeplineasca misiuni de transport mediu. Destinat Armatei Franceze, a fost construit sub licenta la Brasov, cu numele IAR-330 Puma, iar primul zbor al prototipului a avut loc in 15 aprilie 1965.

Conform datelor de pe site-ul MApN, aparatul IAR-330 PUMA are 15 metri lungime, 4,6 metri inaltime, iar instalatia de forta este formata din doua motoare turbopropulsoare TURMO IV B, cu o putere de 1400 CP fiecare. Poate atinge o viteza maxima de 263km/h, altitudinea maxima de zbor este de 4800 m, iar distanta maxima de zbor este de 550 km. Echipajul unui astfel de elicopter are 3 membri, iar capacitatea este de 16 pasageri.

Elicopterul IAR-330 Puma permite executarea zborului in conditii de vizibilitate redusa pe baza instrumentelor de la bord, are pilot automat SFIM 137A, radio VHF/UHF, ADF, VOR/DME, radar Doppler de navigatie.

Fortele Aeriene Romane au modernizat 24 de aparate IAR-330 Puma in varianta IAR-330 Puma SOCAT, destinat luptei antitanc, iar ultimul aparat din acesta serie a fost livrat la inceputul anului 2005.

In ultimii ani, au avut loc patru accidente in care au fost implicate elicoptere IAR-330 Puma. Ultimul accident si cel mai grav a avut loc in zona localitatii Malancrav, din judetul Sibiu, in 21 noiembrie 2014, cand un elicopter militar al Bazei Aeriene 71 Campia Turzii s-a prabusit intr-o zona impadurita. In urma accidentului, opt militari si-au pierdut viata, iar alti doi au fost raniti.