Herta Muller: Nerusinarea lui Putin imi jigneste inteligenta

de Laurentiu Colintineanu     HotNews.ro
Vineri, 6 martie 2015, 10:46 Actualitate | Esenţial

Herta Muller
Foto: AGERPRES
Scriitoarea de origine romana, Herta Muller, castigatoare a Premiului Nobel pentru Literatura, afirma intr-un interviu acordat ziarului Die Welt ca Vladimir Putin va obtine orice vrea pentru ca Occidentul este neputincios „si mai si striga in gura mare ca e neputincios”. Pe presedintele rus il catalogheaza drept exponent al sistemului sovietic care nu doreste altceva decat ca lumea sa tremure in fata lui. Muller afirma ca, dupa 1989, Vestul nu a inteles exact procesele din estul Europei. In ceea ce priveste Ucraina, Muller crede ca nu ii datoram nimic, dar ca nu avem voie sa o lasam sa esueze.


Die Welt: Inca o crima politica in Rusia si Vladimir Putin anunta ca „va rezolva cazul”. Pentru multi a devenit evident, odata cu uciderea lui Boris Nemtov, ca Rusia se indreapta catre o perioada intunecata care aminteste de anii ’30 nu numai in Germania. Ati fi crezut ca nationalismul popular isi va face din nou aparitia?


Herta Muller: Faptul ca Putin vrea sa se ocupe „personal” de ancheta si pune pe unul dintre amicii sai sa conduca investigatia este, de fapt, confirmarea oficiala a faptului ca, in Rusia, nu exista justitie independenta si un indiciu ca adevaratul motiv al crimei este incetosat prin piste false. Lichidarea oponentilor politici face, astazi, parte din nou din instrumentarul serviciilor secrete ruse atat in tara, cat si in strainatate. Natalia Estemirova, Alexander Litvinenko si, probabil strangulatul, Boris Berezovski - niciuna din aceste crime nu a fost elucidata pana astazi. Chiar daca Putin nu ar fi dat direct oridunul, aceasta crima este rezultatul propagandei sale nationaliste aberante, care nu mai are nicio retinere de cand duce un razboi in Ucraina.


Die Welt: Putin vorbeste pe limba minciunii - el o stie, noi o stim. Recent a afirmat chiar ca, in estul Ucrainei, ar exista un genocid al rusilor. Minciuna devine mijloc de purtare a razboiului.


Herta Muller: Minciunile depasesc limita absurdului pentru propaganda Kremlinului. Pe langa razboiul cu Ucraina, Putin duce un razboi propagandistic impotriva Occidentului. Unele dintre minciunile sale sunt uluitoare. Stie oare Putin ca soldatii lui Hitler din „Legiunea Condor” erau mascati drept turisti pe vapoare si nu aveau insemne militare atunci cand au bombardat Guernica? In ciuda tuturor acordurilor de la Minsk, nu cred ca Putin va pune capat razboiului. El are nevoie de Mariupol pentru a avea o conexiune terestra catre Crimeea. Si de acolo va mai face un salt catre Transnistria. Putin nu se va potoli cu Ucraina - distrugerea inceta si continua este o decizie deja luata, un plan undeva intr-un sertar. Niciun acord de pace si niciun dialog diplomatic nu va schimba nimic. Putin nu se va opri.


Die Welt: De ce nu se va opri? Si va primi ceea ce vrea?


Herta Muller: Da, pentru ca Occidentul este neputincios si mai si striga in gura mare ca e neputincios. Sigur ca nu se poate pune capat agresiunii sale cu mijloace militare, dar nu trebuie sa o si spui mereu. Oamenii din Europa de Est, care au trait ocupatia sovietica, stiu ca dictatorii de teapa lui Putin nu reactioneaza decat la forta. Ratiunea si dialogul sunt vazute drept un semn de slabiciune. Angela Merkel cunoaste RDG-ul si KGB-ul. Disciplina ei diplomatica ii miroase lui Putin a „appeasement”. Sanctiunile sunt cu atat mai importante cu cat ele sunt, in prezent, singura metoda de a arata determinare si distantare. Lui Putin trebuie sa i se arate mereu perspectiva urmatorului nivel de sanctiuni. In schimb, ceea ce se spune pubic (in Vest, n.r.) este ca se doreste intoarcerea cat mai rapida la vechile relatii.


Die Welt: Am cazut, in Vest, victime unei iluzii ca, odata cu caderea Cortinei de Fier, totul se va transforma in democratie si libertate?


Herta Muller: Cred ca multi occidentali, dupa ani intregi de dezvoltare democratica a societatii si de existenta cotidiana pasnica, au devenit lipsiti de precautie si de claritate in capacitatea lor de analiza. Cand cade o dictatura, democratia nu se instaleaza ca printr-o lege a naturii. Intai se instaleaza un stadiu intermediar care poate fi urmat, apoi, de o dictatura sau de o democratie. Dictaturile au distrus substanta populatiilor, le-au furat oamenilor viata. Aparatul a ramas acolo, vechiul personal s-a instalat in noi functii din politica si economie. E a doua viata a nomenclaturii. Asta se vede si in Rusia. Individualitate? Grija fata de populatie? Moralitatea in sensul respectarii celorlalti - toate astea au fost uitate. Pentru ca, in dictatura, toate valorile erau date peste cap, iar pervertirea valorilor era recompensata. Politica occidentala nu a inteles asta.


Die Welt: De ce nu credeti ca discutiile pot aduce inapoi ordinea in lume? Diplomatia este un castig al civilizatiei.


Herta Muller: Cand am venit in Germania, am auzit din nou convingerea bine intentionata ca totul va fi bine daca discutam destul timp unii cu altii. Tot aici persista si convingerea ca „atata vreme cat se discuta, armele tac”. De parca una ar exclude-o pe cealalta. Vorbitul poate distruge multe lucruri. In ceea ce priveste discutiile dintre state, sper ca Merkel si Steinmeier, dincolo de disciplina lor diplomatica, sa stie cu adevarat cu cine au de-a face. In interesul Europei, ei trebuie sa inteleaga pericolul ce vine dinspre Rusia.


Die Welt: O propozitie din ultima dumneavoastra carte „Patria mea a fost un sambure de mar” spune ca „Libertatea le rapeste oamenilor gandirea. Si asta e si un noroc”.


Herta Muller: Sigur ca e un noroc! Totusi, e socant faptul ca atata lume nu are habar care sunt implicatiile evenimentelor. Am vazut asta deja in Balcani, atunci cand soldatii olandezi ONU au dat nas in nas cu Mladic, la Srebrenica, si nu vedeau ca sub ochii lor are loc un genocid. Cata lipsa de cunoastere! Nicio apreciere a dimensiunii evenimentelor, a intentiilor ascunse, a strategiei malefice. Se pare ca toate astea se pot intampla in timpul unei singure generatii. Poate ca numai oamenii in varsta, cei care au tratit perioada nazista mai au un simt pentru inselaciunea politica.


Die Welt: Cea mai mare trauma a rusilor nu e faptul ca nu mai sunt o superputere mondiala, ci faptul ca, odata cu caderea Cortinei de Fier, au realizat ca viata lor in comunism fusese o inselatorie. De ce nu au devenit oamenii imuni la minciuni?


Herta Muller: Pentru ca ele nu au incetat. Nici in vremea lui Gorbaciov nu s-a vorbit deschis despre milioanele de victime din perioada sovietica. In plus, perestroika a fost, intr-adevar, perioada de desfiintare a dictaturii, dar convulsiile acestui proces au fost atat de puternice incat tara a fost aruncata in haos. Atunci se spunea: Vedeti ce inseamna democratia, chiar vreti asa ceva? A fost perioada marii nesigurante. Libertatea a fost descrisa drept amenintare. La asta s-au adaugat si aparitiile triste ale lui Ieltin beat. Si mai era si pofta mare a functionarilor pentru privatizare. Putin trebuia sa instaureze ordinea in tara, dar niciodata nu a avut alta intentie decat reinstaurarea vechii ordini. In orizontul sau, o societate liberala nu are loc. Din resturile vechii dictaturi a vrut sa cladeasca una doua. Si a reusit.


Die Welt: Si toate acestea se intampla intr-o lume in care ne putem folosi de internet, o lume care are Facebook si in care oamenii pot calatori. Cum se face?


Herta Muller: Facebook sau Contacte (varianta ruseasca a Facebook, n.r.) nu joaca niciun rol sau au unul foarte mic in Rusia profunda. In plus, ele sunt cenzurate de Kremlin. Cel mai important mediu de formare a unei opinii este, in continuare, televiziunea de stat, a carei misiune este denaturarea realitatii. Indiferent despre ce e vorba, totul e denaturat. De cand cu razboiul din Ucraina, suntem martorii unui proces care necesita masuri tot mai grobiene. Si tocmai infamia acestei propagande ne arata ca Putin nu are de gand sa isi schimbe politica dupa ultimul armistitiu. De la acordul Minsk 2, nimic nu s-a schimbat in termeni de propaganda, iar el isi inseala poporul cu aceeasi nerusinare. Soldatii rusi care mor pentru el in Ucraina nu exista oficial. Familiile lor nu pot jeli decat pe ascuns. Mortii sunt negati. E inuman.


Die Welt: In ce timp se afla Ucraina: prezent sau trecut. Si are tara un viitor?


Herta Muller: Pentru Putin, Ucraina e undeva in trecut, acelasi trecut pe care vrea sa-l faca viitor. Cu aceeasi tactica a ocupat Abhazia, Osetia, Transnistria. Ucraina nu poate iesi din aceasta stransoare. El vrea sa ruineze Ucraina prin intimdari de zi cu zi, santaj cu gaze, distrugerea infrastructurii si mii de morti. Asta e pedeapsa pentru faptul ca Ucraina a indraznit sa priveasca spre Vest. Putin pedepseste tara pentru tot ce s-a intamplat in statele esteuropene dupa 1989.


Die Welt: Din slabiciune sau e exces de putere?


Herta Muller: Cred ca slabiciunea si puterea nu se exclud reciproc in acest caz. Si cultul personalitatii este, in acelasi timp, slabiciune si putere. Este aceasta combinatie intre lipsa de incredere si putere fara limite. Din ea se naste o domnie absolutista, ideea de putere totala. Cunosc asta din Romania lui Ceausescu. Nimeni nu mai contrazice puterea, toate deciziile sunt luate de el. Cercul de putere e compus din oameni de incredere, unul mai incompetent decat celalalt.


Die Welt: Putin nu e un stangist sau un socialist. E mai degraba atragator pentru toti din cauza stilului sau brahial, atragator pentru Viktor Orban, Le Pen, Erdogan, mullahii din Iran, pentru Assad si chiar pentru guvernul elen.


Herta Muller: Putin e atragator pentru toti cei care se tem de o societate deschisa, in care exista separatia puterilor intr-o democratie moderna, drepturile omului si libertatea de opinie. El atrage toti nationalistii, se afunda in fumul de tamaie al Bisericii Ortodoxe intr-un bigotism pan-slavic. In Rusia de astazi, muzee de arta moderna sunt inchise si inlocuite cu centre clericale. Fantezia artei a distrus, pana acum, orice dictator. „Deranjul” ajunge infractiune intr-un sistem dictatorial. Obiectiv privit nu esti considerat periculos, dar deranjezi si asta e de ajuns.


Die Welt: Ati spus recent ca Putin va imbolnaveste.


Herta Muller: Da, politica sa ma imbolnaveste. Imi provoaca un sentiment de degradare personala. Imi jigneste inteligenta. Ne jigneste inteligenta noastra, a tuturor, in fiecare zi cu aceeasi nerusinare. A fost prins cu minciuna de 100 de ori, e deconspirat la orice minciuna, si totusi continua. Ne ia pe toti de prosti.


Die Welt: Ati spus si ca Putin vrea respect, vrea recunoastere ca super-putere.


Herta Muller: Dar pentru Putin, respectul inseamna tremurat. Asa cum tremurau toti in fata rusilor, inainte, in Europa de Est. Ce gandeste lumea despre el ii e indiferent. El desconsidera Europa si SUA si vede cum se izoleaza. Imi pare rau de oamenii din Rusia pentru ca sunt dezamagiti inca o data, dupa ce avusesera o bruma de speranta ca lucrurile se indreapta catre libertate. Acum, vechile cosmaruri se intorc. Revin vremurile in care ti-e frica sa spui ce gandesti. Ne gasim, din nou, in perioada exodului si a exilului. 


(…)


Die Welt: Ce datoram Ucrainei?


Herta Muller: Nimic. Dar ar trebui sa ne luam in serios propria societate si sa facem tot ce putem pentru ca ucrainenii sa poata trai la fel ca noi. Ucraina nu are voie sa fie distrusa. Nu trebuie sa permitem Rusiei sa ne interzica sa ajutam Ucraina. Trebuie sa existe o conectare puternica a Ucrainei la UE din punct de vedere politic si economic. Putin nu are voie sa transforme Ucraina intr-un stat vasal. 


(...)


Citeste mai multe despre   











Citeste pe Stirile ProTV

VIDEO Expozitie la Muzeul National de Istorie: obiecte vechi de sute de ani au fost replicate cu ajutorul capacelor de plastic

Mii de capace de plastic care in mod normal ajung la gunoi au fost transformate in exponate la Muzeul National de Istorie. Dupa topire, prin intermediul tehnologiei 3D, plasticul a copiat piese vechi de mii de ani.
25826 vizualizari
  • -25 (33 voturi)    
    usor de zis, mai greu e de facut (Vineri, 6 martie 2015, 10:47)

    vasile [anonim]

    am inteles... e usor sa vorbesti si mai greu e sa faci ceva. cat despre jignirea inteligentei cuiva, nu intereseaza pe nimeni. cum poti permite sau nu ceva rusiei? si daca rusia nu se conformeaza, ce poti face? pe teritoriul cui te creti cu rusii si cu pretul caror vieti?
    • +15 (25 voturi)    
      pacat (Vineri, 6 martie 2015, 12:10)

      dordetara [utilizator] i-a raspuns lui vasile

      nu ai inteles nimic din acest articol care, este plin de continut si idei de valoare.
      • -4 (8 voturi)    
        se intelege foarte bine (Sâmbătă, 7 martie 2015, 11:28)

        unul [anonim] i-a raspuns lui dordetara

        Din articol se intelege ca o fandosita si o ipocrita isi da cu parerea despre un presedinte si o tara. Asteptam cu interes din partea dansei o opinie si vizavi de expansionismul/imperialismul American care a pus bocancul pe toata Europa (baze militare in Germania/Italia/Romania/Spania/Turcia, samd) si sa nu mai vorbim de toate problemele cauzate la nivel mondial de calicia lor.
        • +6 (6 voturi)    
          Nu inteleg nici eu (Sâmbătă, 7 martie 2015, 13:47)

          baibars [anonim] i-a raspuns lui unul

          Prietene cu bocancul asta pe grumaz nu stiu cum de mai suporti. Probabil pentru ca nu ai termeni de comparatie. Intre ciubota ruseasca si bocancul american e o diferenta de la cer la pamant. Datorita acestui bocanc a fost salvata Europa de doua ori. Tot datorita acestui bocanc a fost reconstruita Europa dupa WW2 . Tot datorita acestui bocanc ai scapat tu si copii tai de stat la coada la paine si lapte, ai capatat acces liber la internet si iata ca profiti din plin de el, tot datorita acestui bocanc poti sa spui orice prostie iti trece prin cap - si slava Domnului...Tot datorita acestui boncanc poti sa asculti ce muzica vrei - chiar si manele - dormi linistit stiind ca maine nu te va baga cineva la "bulau" pentru ca asa are chef sau pentru ca vecinul te-a parat ca ai in casa doua paini in loc de una....Cu bocancul ne-am lamurit. Eu am incercat si cu ciubota si sincer prefer bocancul american. Tu insa ai o mare sansa: ce-ar fi sa incerci putin ciubota; inca ai timp...Ai la dispozitie varianta asiatica si varianta slava deci cum se zice "pe alese". Eu zic sa nu ratezi momentul..
          • -1 (1 vot)    
            eh (Duminică, 8 martie 2015, 16:28)

            unu [anonim] i-a raspuns lui baibars

            Prietene poate imi spui si mie cum ai tras concluzia ca sunt vreun communist, asta in primul rand...

            In al doliea rand sa faci comparatie "totalitarismul" din rusia si China si mai grav Coreea inseamna ca trebuie sa te mai interesezi un pic despre ce-i vorba.

            Ca ne place sau nu Rusia a fost o super putere iar provocarile SUA si NATO din ultimii 20 de ani nu fac decat sa intarate Rusia, asta e tot ce am vrut sa subliniez. Tot ce a facut Rusia in ultimii ani, nu sunt decat o reactie la agresivitatea pe plan mondial a SUA (care a dus razboaie fara accord ONU!!).

            Avem democratie, si crede ma ca ma bucur de ea si eu la fel ca tine, insa politica externa a SUA va duce in cele din urma la razboi.
            • 0 (0 voturi)    
              Matale ... (Duminică, 8 martie 2015, 22:58)

              Eu the first [utilizator] i-a raspuns lui unu

              ... ai zice ca ar fi cumsecade si acceptabil ca in momentul in care Ucraina sau Moldova vor asociere cu UE si NATO, UE si NATO sa le refuze, doar ca sa nu provoace Rusia? Vezi, exact asta e ceea ce-ti pune stampila de comunist.

              De acord, tot ce-a facut Rusia in ultimii ani, de cand e condusa de Putin, e o reactie la expansiunea NATO si UE spre est - o reactie de om prost. Un om destept s-ar fi uitat la ce anume face UE si NATO atractive pentru multele state ex-comuniste, si-ar fi incercat sa ia masuri compensatorii. Ce-a facut insa Putin? A intrat cu tancurile in Georgia, a cantonat o armata la granita Moldovei si-a sponsorizat miscarea separatista transnistreana, a anexat Crimeea si-a pornit un conflict nedeclarat in estul Ucrainei. Si te mai miri ca nu pricepe nimeni paralela matale cu ce fac americanii ... ca sa-ti continui io insa ideea, poate-poate te prinzi ce aberatii ai scris: SUA a castigat fiecare batalie in Vietnam, da' s-a retras din cauza protestelor civile de acasa, s-a ferit sa invadeze Irakul la vremea primului razboi din golf, considerand ca nu exista o justificare, a invadat Irakul in al doilea razboi din golf, ce-i drept pe baza unor informatii false, da' s-a retras pe urma, l-a tocat pe Bin Laden in Afganistan, de unde iar, vrea sa plece complet, a intervenit in Serbia la vremea razboiului civil si si de-acolo s-a retras. In Ucraina SUA s-a declarat pe fata pt. furnizarea de armament, da' de asemenea n-a miscat un deget fara acordul partenerilor de alianta si fara consens. Pentru contrast, Putin tocma' ce-a declarat ca Crimeea e caz inchis, si ca Rusia de-acolo nu mai pleaca.
              • 0 (0 voturi)    
                ... (Duminică, 8 martie 2015, 23:44)

                unu [anonim] i-a raspuns lui Eu the first

                Nu are sens sa mai continui discutia. orice as zice voi fi etichetat ca fiind comunist (ceea ce este fals). Normal ca si eu il condamn pe Putin, razboaiele si actiunile duse de el sunt lipsite de legitimitate

                Ca o paranteza, nu cred ca ai idee despre ce tocmai ai scris legat de razboaiele americanilor... faptul ca SUA s-a retras din Afganistan si Iraq (inn contextual actual) dupa ce a rascolit rahatul nu este motiv de lauda, ci doar un semn ca nu le pasa ce lasa in urma lor.

                Paralela mea cu ce fac americanii/rusii este perfect valabila daca te raportezi si la Yugoslavia, Siria, Iraq, Afganistan, Libia... si chiar sper ca lista sa se inchida aici! Ce vreau sa subliniez, repet inca o data este ca demonizarea Rusiei coroborata cu legitimitazarea actiunilor indoielnice ale SUA pe plan mondial nu va aduce nimic bun.

                In opinia mea, marile puteri europene ar trebui sa fie impartiale si sa sanctioneze fiecare pas gresit ale acestor 2, 3 mari puteri (SUA, Rusia, China)... in schimb ele intorc capul cu indiferenta la actiunile SUA si sanctioneaza la greu pe cele ale Rusiei.. iar daca te uiti la nr-ul victimelor din spatele acestor actiuni vei avea o supriza. Sincer, duplicitatea asta ma scoate din minti.
                • 0 (0 voturi)    
                  raspuns (Duminică, 26 aprilie 2015, 21:52)

                  gigi [anonim] i-a raspuns lui unu

                  Pacat ca prostia nu doare.Intreaba-ti bunicii sau parintii pt. a-ti povesti binele care l-au adus rusii romanilor,saracie,foamete,crime,gulag.
              • 0 (0 voturi)    
                fals (Miercuri, 18 martie 2015, 13:50)

                culianu [anonim] i-a raspuns lui Eu the first

                toatal fals ce vorbesti


                Este exact invers, dar nu trebuie sa te uiti la tv ca sa observi
          • 0 (0 voturi)    
            Motiv de plus :-D (Duminică, 8 martie 2015, 22:47)

            Eu the first [utilizator] i-a raspuns lui baibars

            "... datorita acestui bocanc poti sa spui orice prostie iti trece prin cap - si slava Domnului ..." - asta merita subliniata :-)
        • +4 (4 voturi)    
          Diferenta dintre rusi si americani (Sâmbătă, 7 martie 2015, 15:25)

          mary [anonim] i-a raspuns lui unul

          este ca americani si-au instalat bazele militare in diferite tari la SOLICITAREA acestora tocmai de frica rusilor. Rusii trag si dupa aia intreaba, DACA o mai fac...a se vedea cazul Ucrainei de altfel unde ii doare in cot de ce vor ucrainienii de fapt.
          Putin e obsedat de control si de putere.

          Un argument nu se catiga cu invective iar aceasta "fandosita si ipocrita", cum o numiti d-voastra, este o scriitoare castigatoare a Premiului Nobel si o femeie care a trecut prin experienta comunismului.
          Si sunt de acord cu ea.
    • +11 (19 voturi)    
      Asa a fost intotdeauna (Vineri, 6 martie 2015, 12:45)

      muma_padurii [utilizator] i-a raspuns lui vasile

      "usor de zis, greu de facut"
      Dar tot trebuie facut ceva.

      Oricum, vorbim de administratia actuala de la Kremlin ( nu de "Rusia" , care e o chestie mult mai complexa).
      Si de propaganda desantata pe care o promoveaza.
      Iar de permis li s-au permis prea mult, pt ca au drept de "veto".
    • +12 (18 voturi)    
      bravo....ai punctat bine.... (Vineri, 6 martie 2015, 13:19)

      oxxxxxyyyyya [utilizator] i-a raspuns lui vasile

      occidentalii europei sunt niste visatori, noroc ca mai exista SUA si puterea ei.
    • +3 (5 voturi)    
      EXACT LA FEL CUM PONTA (Sâmbătă, 7 martie 2015, 11:01)

      pointless man [utilizator] i-a raspuns lui vasile

      îmi jignește MIE inteligența. Semn că, în ciuda diferențelor de suprafață, cei doi provin din aceeași sursă („ca doi brazi dintr-o tulpină...”).
  • +33 (45 voturi)    
    superb (Vineri, 6 martie 2015, 11:03)

    mircea [anonim]

    Un comentariu politic extrem de lucid și valoros. Comentatorii noștri de politică externă ar trebui să ia notițe. Dar ea este scriitoare.Și încă una uriașă.
  • +28 (38 voturi)    
    Curajul de a spune adevarul (Vineri, 6 martie 2015, 11:14)

    smc [utilizator]

    Iata o femeie care spune lucrurile asa cum sunt. E adevarat, nu este impiedicata de eticheta diplomatica asa cum sunt politicienii, dar chestiunile astea trebuie sa fie zise apasat.

    Reactia europeana de pana acum a fost o schelalaiala a unui caine care a luat un sut in bot de la Putin.

    Degeaba se tot incearca a se domoli o bruta violenta cu "vorba buna". Bruta va intelege repede ca i-a mers tactica si o va aplica la fel in continuare, cu mai mult curaj.

    Trebuie sa-l muscam si noi rapid de mana, sa dovedim ca nu suntem victime usoare.
    • 0 (0 voturi)    
      Un caine turbat ... (Duminică, 8 martie 2015, 23:00)

      Eu the first [utilizator] i-a raspuns lui smc

      ... daca nu te tine cureaua sa-l impusti, nu-l domolesti nici cu vorba buna nici cu aia rea - il domolesti cu foamea. Daca-l musti tu, te musca si el, daca-l lasi sa moara de foame tu cel putin scapi nevatamat. Asta e treaba pe care cucoana aparent n-o intelege - ca foamea e o arma mult mai puternica decat gloantele, chiar daca infinit mai putin spectaculoasa, si ca UE si NATO se pricep de minune sa foloseasca arma asta.
  • +23 (33 voturi)    
    memorie vie (Vineri, 6 martie 2015, 11:18)

    de-departe-vin [utilizator]

    mi-as dori sa o aud mai des pe Herta Muller si chiar sa o vad mai des in Romania. este o persoana cu o inteligenta extrem de vie si de penetranta, care are capacitatea de a explica lucrurile asa cum putini romani o au in acest moment. se bucura si de privilegiul de a avea o perspectiva mai larga asupra lucrurilor si asta face ca judecatile ei sa capete o coerenta si mai puternica. multumim pentru interviu, die Welt.
    • -11 (19 voturi)    
      doamne....ce de lingai.... (Vineri, 6 martie 2015, 13:21)

      oxxxxxyyyyya [utilizator] i-a raspuns lui de-departe-vin

      ..............
      • +1 (5 voturi)    
        Ia te uita si (Sâmbătă, 7 martie 2015, 12:03)

        , AlwaysToTheRight, NeveRed! [utilizator] i-a raspuns lui oxxxxxyyyyya

        la tine!
        Cand te uiti la altul in curte
        Sigur ceva acasa la tine pute!
        • -2 (4 voturi)    
          cugetarile lui alw.............. (Sâmbătă, 7 martie 2015, 18:14)

          oxxxxxyyyyya [utilizator] i-a raspuns lui , AlwaysToTheRight, NeveRed!

          sincer,....din putul gandirii matale,rezulta,ca iti plac lingusitorii???.....ref. la madama asta; spune numai lucruri stiute de toata lumea,nimic deosebit de ceilalti muritori...... daca nu provenea dintr-o tara estica si nu era vb. de l. germana , nu o baga nimeni in seama, .......se stie ca acele premii, literatura, pace, se dau din motive strict politice .

          p/s/ rog hn , sa nu ma cenzureze.
  • +10 (18 voturi)    
    Cine i-ar putea veni de hac lui Putin (Vineri, 6 martie 2015, 11:26)

    Sparafucile [utilizator]

    Cine ? Pare ciudat , dar unul mai NEBUN decit el . Si pe care sa-l perceapa si Putin ca nebun .Unul dispus sa mearga la distrugere totala . Sa ne inchipuim ca un presedinte american ar indeplini conditia de insanitate mentionata si i-ar spune : " Bă ! Vrei razboi nuclear ? Iti dam razboi nuclear . Hai sa vedem , care pe care " . Kennedy cum l-a speriat pe Hrusciov in criza rachetelor de acum 50 de ani ? Prin exces de determinare . Nu sustinem ca un asemenea nebun ar fi benefic pentru OMENIRE , un razboi nuclear ar fi un dezastru pentru toata planeta . Exemplificam doar ca : 1. Putin nu stie decit de frica . 2. Cineva care i-ar baga frica in oase l-ar pune cu botul pe labe . Doar acela .
    • -2 (10 voturi)    
      razboiul nuclear e inevitabil (Vineri, 6 martie 2015, 12:05)

      gabon [anonim] i-a raspuns lui Sparafucile

      Toata lumea se inarmeaza nuclear. Pentru ce? Exista vreo arma inventata de om care sa nu fi fost folosita la un moment dat?
      Daca e sa fie razboi, parca l-as prefera pe cel nuclear. Short and sweet. cel conventional iti face viata un iad, si cred ca e mai greu de suportat decat moartea.
      Totusi, cred ca razboiul va fi conventional pentru inca o vreme.
    • +9 (17 voturi)    
      Poporul rus. (Vineri, 6 martie 2015, 12:28)

      vali47 [utilizator] i-a raspuns lui Sparafucile

      Pe Putin îl poate băga în sperieți poporul rus și Putin în nebunia lui contribuie la asta,întărind sancțiunile UE și SUA cu măsuri de interzicere a unor produse alimentare.Totul este ca UE și SUA să intensifice propaganda și să o adapteze la nivelul de înțelegere a rusului.Putin provoacă,dar nu trebuie dată replică militară ci economică,care să se răsfrângă în social.Trebuie redus mai mult consumul de resurse energetice de la ruși,chiar cu riscul unei stagnări economice.De fapt,este timpul potrivit pentru introducerea noilor tehnologii cu consumuri mici,nepoluante și reluarea unor tehnologii pe bază de cărbune cu noile descoperiri și posibilități tehnice.Și Putin cu rușii care-l simpatizează să stea cu petrolul și gazele lor,trăind în mizerie.Și lăsați să circule,să vadă ce înseamnă democrația.
    • -1 (7 voturi)    
      bietul (Vineri, 6 martie 2015, 19:10)

      bec [utilizator] i-a raspuns lui Sparafucile

      kennedy n-a speriat pe nimeni, hrusciov a obtinut ce-a vrut, adica retragerea rachetelor americane din turcia, iar cuba a ramas comunista. Dezastrul din golful porcilor i se datoreaza pentru ca el si fratele sau bobby au vrut sa conduca personal operatiunea, si au facut-o cu ezitari si amatoristic. Un eisenhower n-ar fi permis asa ceva.
    • -2 (4 voturi)    
      scara nebunilor (Sâmbătă, 7 martie 2015, 11:30)

      de-departe-vin [utilizator] i-a raspuns lui Sparafucile

      aveti dreptate. ca orice psihopat, putin se teme numai de doua lucruri: de cel care e mai nebun ca el si de cel care reuseste sa ii prezica urmatoarea miscare. chestia cu nebunul nu ar trebui sa ne-o dorim, ca avem deja destui pe planeta asta mica. dar dintre cei care reusesc sa ii prezica urmatoarea miscare avem cativa. problema e ca nu exista destula determinare printre liderii occidentali sa ia masurile radicale care se cer. nu dintre cele cu arma nucleara . . .
    • 0 (0 voturi)    
      Nu pricepi (Duminică, 8 martie 2015, 23:03)

      Eu the first [utilizator] i-a raspuns lui Sparafucile

      Nimeni nu-l vrea pe Putin pus cu botul pe labe. Il vrea scos pe usa din fata cu picioarele inainte. Pe Saddam l-au pus cu botul pe labe in primul razboi din golf doar ca sa trebuiasca sa-l vaneze dupa aia juma' de an dupa al doilea razboi din golf. Si uite ce-a ramas in urma pusului cu botul pe labe in zona ...
  • +17 (23 voturi)    
    ASTA ESTE (Vineri, 6 martie 2015, 11:36)

    bob69 [utilizator]

    FASCISMUL RUS in ascensiune.
  • +9 (19 voturi)    
    Herta Mueller-ce valoare inestimabila a pierdut Ro (Vineri, 6 martie 2015, 12:06)

    Stefan Michiu [anonim]

    Excelenta analiza a adevaratei naturi a agresiunii generalizate a Rusiei putiniste!Prin victorii facile asupra unor adversari slabi-vezi Cecenia,Georgia-prin masuri populiste si care sa emane decizie, prin dispretul suveran fata de democratie, Putin a ajuns la popularitate si totodata la comuna paranoie a dictatorilor:crede ca isi poate permite orice!Incurajat de democratiile occidentale care l-au cooptat in cluburile lor selecte,au inchis ochii la crimele lui, au impus negocieri intre victima si agresor, acum e greu sa-l faci sa respecte bunele maniere.Este axiomatic, Rusia nu intelege decat limbajul fortei!Astept urmatoarea mutare a lui Putin-mai corect urmatoarea crima-sa vad pana unde va suporta lumea civilizata obraznicia individului.
    • +9 (15 voturi)    
      Nu am pierdut-o (Vineri, 6 martie 2015, 13:30)

      placinte [utilizator] i-a raspuns lui Stefan Michiu

      Cum anume exact am pierdut-o? Pentru ca a emigrat ? Puteam sa o pierdem si daca locuia astazi la Tzandarei, nu locatia ei in spatiu conteaza.

      Si, in plus, era a cuiva ca sa o piarda? E un fel de proprietate?

      Foarte bine ca este astazi unde-o vrea dansa sa fie, scrie, gandeste, te poti bucura oricand de gandurile ei si asta e marele si singurul castig, pentru noi, al existentei ei. Nu vad nici o problema aici, din potriva.
  • +12 (18 voturi)    
    Superb (Vineri, 6 martie 2015, 12:21)

    EXEs [utilizator]

    Am ramas efectiv fara cuvinte, citind pe nerasuflate acest absolut incredibil superb interviu.
  • -16 (24 voturi)    
    Nerusinarea lui Putin (Vineri, 6 martie 2015, 12:37)

    celovec [anonim]

    Bietul Putin tot occidentul fruntas in fata SUA il musca de cur. Toata lumea pazea Putin,vin rusii,ce ne facem? Dar bag seama navele americane ce cauta in Marea Neagra? Cele rusesti sunt cumva linga USA peste ocean ? Sunt rusii in coasta americanului sau ei se tot inghesuie aici. A,ei au venit aici sa ne invete democratie cu praf de pusca.Au produs prea mult armament si trebuie folosit chiar aici cit mai departe de hotarele lor,ca au ceva cu fascistul Putin.Pe noi ne-au invatat democratie,pe sirbi,pe irakieni,pe libieni,pe sirieni,pe ucraineni ii invata acum dar nu pot introduce democratia la Moscova caci aclo este TARUL PUTIN-trebuie si asta inpuscat,spinzurat sau la Haga reeducat si terminat ca pe Milosevici.Si uite asa doamna scriitoare Nobel se minjeste de singe,ceea ce cred canu este demn.
    • +6 (12 voturi)    
      Vai, vai, vai.. (Vineri, 6 martie 2015, 14:57)

      Alius [anonim] i-a raspuns lui celovec

      Dupa al doilea razboi mondial, uiti ca si rusii ne-au invatat democratie. Muuulta democratie.

      Iar cu manjitul de sange, lasa ca Putin al tau este curat, frumos si spalat mereu de idioti.
    • +1 (9 voturi)    
      raspuns cu alta intrebare (Vineri, 6 martie 2015, 15:33)

      Mike41 [anonim] i-a raspuns lui celovec

      Dar navele romanesti ...ce cauta in Marea Neagra ?
      • -4 (14 voturi)    
        Nerusinarea lui Putin (Vineri, 6 martie 2015, 19:51)

        celovec [anonim] i-a raspuns lui Mike41

        Navele romanesti sunt in Marea Neagra pentru ca aceasta este vecinul nostru,este si marea noastra .Navele noastre nu vor ataca pe nimeni dar pot fi obligate de americani sa participe impotriva Rusiei ca vezi doamne Rusia asta isi cam face de cap cu Putin al ei Rusia si-a dus navele in apropierea granitelor USA,a instalat baze rusesti linga New York,ce mai e gata sa-l faca praf pe american la el acasa.Americanii sa inconjoare Rusia pe uscat si pe apa iar Putin sa fie cuminte ca altfel este fascist,este un nebun.Nu sunt rusofil nici antiamerican dar cred ca USA mege prea departe,se considera stapinul lumii.Pentru ce armata noastra este inteatrele de razboi mentinute de americani?Daca au nevoie de noi drept carne de tun vize de ce nu ne acorda? Cum vin ei la npi ,noi de ce nu putem merge la ei ?Pentru ca suntem pe post de pres iar unii dintre noi ii pupam in cur.DE UN CUR AMERICAN merta pupat.
        • 0 (0 voturi)    
          Si marmota ... (Duminică, 8 martie 2015, 23:07)

          Eu the first [utilizator] i-a raspuns lui celovec

          De-aia, din cauza ca a mers SUA prea departe, a invadat si anexat Rusia Crimeea, asta dupa ce s-a obligat prin tratate internationale sa respecte integritatea teritoriala a Ucrainei.

          Cand vezi ca vecinu' tau se imbata, si exista riscu' sa dea foc la casa, normal ca te tii la el, mai ales daca ai casa gard in gard cu el. Sa faci altfel inseamna sa fii tampit, si sa-ti meriti soarta, daca respectivul vecin beat da foc si casei tale.
    • +1 (3 voturi)    
      celovecule (Sâmbătă, 7 martie 2015, 11:09)

      AliKimiku [utilizator] i-a raspuns lui celovec

      Ia zi cum se numeste un individ care invadeaza si anexeaza teritorii din tari vecine. Dar unul care isi suprima adversarii politici si ziaristii? Dar unul care o da inainte cu nationalismul si exceptionalismul rus fara sa vada ca intre timp lumea a trecut din sec. 19 in sec 20 si apoi 21? Dar unul care viseaza inca la gloria demult apusa a Imperiului Tarist?
      Si da, navele rusesti pot fi cand vor langa coastele Americii si sunt. Avioanele de bombardament strategic sunt langa coastele Marii Britanii iar aviatia rusa face tumbe la marginea spatiului NATO. Rusii se agata cu disperare de Tratatul de la Montreux care practic le-a dat controlul asupra Marii Negre numai ca ei vor mai mult si anume controlul asupra Bosforului. Din nou se leaga de notiuni strategice ale sec 19 dar ce sa le faci, acolo au ramas cu gandirea.
      Ca orice fosila Putin va disparea si ce e mai trist este ca poporul rus va plati scump aventura putinista!
  • -3 (9 voturi)    
    bleah (Vineri, 6 martie 2015, 12:38)

    petre22 [utilizator]

    sa-i spuna asta si lui Merkel.
  • -3 (9 voturi)    
    Samburele de mar (Vineri, 6 martie 2015, 12:57)

    muma_padurii [utilizator]

    "Libertatea le rapeste oamenilor gandirea."
    ...ceea ce e un lucru nasol, nu?

    "Si asta e si un noroc."
    ...pt ca uneori (!) 'gandirea' poate fi corupta.

    O fi incomoda, dar scrierile Hertei Muller sunt precum ceaiurile pentru colecist - amare, insa benefice in doza lor terapeutica
  • +5 (13 voturi)    
    imi jigneste multimea (Vineri, 6 martie 2015, 13:36)

    vasile [anonim]

    sa fim realisti... ce poti sa-i faci unui bolnav psihic , care are butonul nuclear la indemana? cum poti sa il constrangi, cand practic te poti astepta la orice din partea lui...toata lumea stie ce e bine, dar cine ar avea de suferit si ar raspunde daca se greseste cu ceva? multimea nevinovata, desigur. dar, ce conteaza, important e sa fim cat mai fermi si sa vorbim cat mai frumos si cat mai convingator.
  • +2 (8 voturi)    
    Bravo (Vineri, 6 martie 2015, 18:33)

    Victor [anonim]

    Un articol bun, scris de un om cu o viziune limpede.
  • -5 (9 voturi)    
    Putin cel pravoslavnic (Vineri, 6 martie 2015, 19:27)

    Andrei [anonim]

    Ar fi bine daca Putin ar fi cu adevarat un pravoslavnic bigot asa cum este descris aici, asta ar inseamna ca este preocupat de spiritualitate si nu de kalashnikov.
    Teama cea mai mare a mea si a altor pravoslavnici este ca Putin este o figura mesianica falsa, un soi de antihrist care se foloseste de o presupusa identitate crestina pentru a lupta cu armele intunericului.
    Singura noastra sansa este ca poporul rus sa adopte o spiritualitate autentica si sa isi faca din pusca sapa, umbland cu matanii si carti de rugaciuni nu in uniforma si cu armament nuclear.
    Sa nu uitam ca cine ridica sabia de sabie va pieri si daca vor incepe un razboi fara motiv vor avea cel mai mult de suferit.
    Noi sa adoptam o pozitie de neutralitate ca Elvetia, mentinand relatii bune cu UE, SUA, Rusia, China, etc.
    Razboiul asta e mult prea mare pentru un popor asa mic ca al nostru, orice implicare in lupta ne va costa foarte mult si cine stie cand ne vom mai reveni.
    • 0 (2 voturi)    
      Esti prea transparent (Sâmbătă, 7 martie 2015, 10:37)

      Trojan.H [utilizator] i-a raspuns lui Andrei

      Mai incearca!
  • +4 (10 voturi)    
    Premiul Nobel... (Vineri, 6 martie 2015, 23:51)

    EdDantes [anonim]

    ...nu l-a luat chiar pe degeaba. Analiza e pertinenta. Brava la ea!
  • +3 (7 voturi)    
    Putin (Sâmbătă, 7 martie 2015, 0:43)

    Fulger C [anonim]

    Felicitari ar trebui sa preluati departamentul de cultura a bunului simt din ministerul...............(inca inexistent ).
    Sa nu uitam ca cei din vest nu l-au cunoscut pe Ivan, unchiul Sam a preluat si lectia de democratie ce poate are sute de volume dar practic poporul rus este o necunoscuta.Un front de citeva milioane de semnaturi din vest contra lui Putin poate ne-ar aduce mai aproape ,mai solidari si nu ar mai permite fitile ca in Cipru,Turcia sau Grecia.
    Ceva trebuie facut ca si nepotii nostrii sa aiba nepoti.
    Seara buna
  • -1 (7 voturi)    
    Vai doamne... (Sâmbătă, 7 martie 2015, 7:47)

    Taras Bulba [utilizator]

    Nimic nou, acelasi scenariu: << Noi stim ce e in capul lui Putin, e bolnav, e nebun, vrea sa cucereasca lumea! >>

    "Putin nu se va opri."

    "Putin trebuia sa instaureze ordinea in tara, dar niciodata nu a avut alta intentie decat reinstaurarea vechii ordini. "

    "El vrea sa ruineze Ucraina prin intimdari de zi cu zi, santaj cu gaze, distrugerea infrastructurii si mii de morti. "

    "pentru Putin, respectul inseamna tremurat."

    Ce mai, Putin e o carte deschisa! Citesc si ma crucesc.

    Frau Muller, dumneata imi jignesti inteligenta prin asemenea afirmatii!
  • -4 (4 voturi)    
    Herta are dreptate! (Sâmbătă, 7 martie 2015, 7:52)

    oblio [anonim]

    Numai ca exista o mica problema: Putin nu a vrut si nu vrea revenirea la comunism. El doreste doar revenirea la dictatura si refacerea imperiului, pe baze noi. Un neo-imperialism. Putin sustine proprietatea privata in Rusia. Chiar el are o avere frumusica. Si prietenii lui. De asta a si inselat Occidentul. L-au crezut de-al lor. In ceea ce priveste incapaciutatea Occidentului de al- stopa in primele faze, e mai veche (vezi conciliatoristii). Dar il vor opri, in final. Depinde cu cate jertfe... Oricum, cazurile Grecia, Ungaria, Rusia sunt bine venite pentru UE, caci vor grabi fuzionarea tarilor independente, izolate si neputincioase intr-un singur stat federal puternic.
  • +2 (6 voturi)    
    Felicitări Herta Muller. (Sâmbătă, 7 martie 2015, 9:14)

    vali47 [utilizator]

    Clar,concis și fără menajamente.Nemțește.Așa trebuie procedat cu Vladimir Putin.Nu cu finețuri diplomatice.Putin trebuie să înțeleagă că trebuie să-și țină armata acasă.Să lase vecinii în pace,dacă nu va suferi consecințe serioase.
  • -2 (4 voturi)    
    Puterea e la popor (Sâmbătă, 7 martie 2015, 10:04)

    Ion Streinu [anonim]

    Puterea dictatorilor e data de populatia abrutizata, betiva ori bolnava mental. Fara voia poporului, nici un dictator nu rezista nici macar o zi. In imaginatia poporului, opozantii sunt sortiti mortii iar tiranii puterii. Asta e darvinismul inculcat plebei, adica cel mai tare rade tot. Asta e cultura romana cu de-alde Cosbuc cu Capul plecat sabia nu-l taie ori Noi vrem pamant. Cine vrea pamant are parte de el vesnic, cine vrea libertate e liber. Cum zice Biblia, eu ucid si dau viata iar viata mea nu mi-o poate lua nimeni decat daca vreau eu.
  • -4 (8 voturi)    
    Herta Muller ne jigneste inteligenta (Sâmbătă, 7 martie 2015, 13:39)

    Bunica [anonim]

    Inca o coada de topor a MAFIEI jhidano-sionista-masonica-satanista care doreste instaurarea Noii Ordini Mondiale iar Putin le cam strica planurile.
    • -1 (3 voturi)    
      Nu ti-ai luat pastilele? (Sâmbătă, 7 martie 2015, 18:50)

      Parzivall [utilizator] i-a raspuns lui Bunica

      Iati-le, e recomandat.
  • -1 (3 voturi)    
    Bravo Hertha Muller (Sâmbătă, 7 martie 2015, 17:07)

    dinoKiller [utilizator]

    Putin e The "Golden Rat". Asa a fost dat. Va fi razboi.
  • 0 (0 voturi)    
    vita de vie si dovleacul, (Duminică, 8 martie 2015, 21:06)

    silviana [anonim]

    timpul si libertatea;2 procese in care gindirea suporta o forma de anestezie,iluzie numita pace;vita de vie tinde spre viata din vis,iar dovleacul,spre leacul din viata aceleiasi pretentii de pace;falsa pace intre lumina si intuneric,separata de cortina sec.20,se intersecteaza la inceputul sec.21 in acelasi timp de pace si libertate,si dupa caderea cortinei,timp de ceata si penumbra in adierea unui vint de pre/schimbare,in care vita devine vina,dovleacul devine viata,vita de vie visind la nemurire,dovleacul,la unire;pt. ca lumina nu e intuneric,vita nu e stafie,dovleacul nu e vita,vine vint de scuturare,trezire din visul de pace vida,la umbra dovleacului stafida,timp de adevar in libertate,vita de vie devine vin de viata si dovleacul,placinta la piata;de ce,pt. ca fara adevar in libertate,nici viata nu e viata,nici pacea nu e pace.


Abonare la comentarii cu RSS

ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Vineri