Comisia Europeana a adoptat joi o decizie privind clasarea a 21 actiuni de sanctionare a Romaniei pentru neindeplinirea obligatiilor, precum si a si a unui dosar pre-infringement EU Pilot, a informat Ministerul Afacerilor Externe. In schimb, executivul comunitar a deschis o noua procedura de infringement impotriva Romaniei, pentru chestiuni care tin de legislatia interna privind poluarea cu sulf, a informat Bruxelles-ul.

"Decizia de clasare a venit ca urmare a masurilor de conformare adoptate de autoritatile romane", a mentionat MAE, intr-un comunicat rems HotNews.

"Au contat mult si masurile legislative luate de Parlament. Sunt in desfasurare si alte procese legislative la nivel intern, in special in Parlament care, cu siguranta, vor duce si la inchiderea altor dosare de infringement", a declarat, pentru HotNews, agentul Romaniei la Curtea de Justitie a UE, Razvan Horatiu Radu.

In schimb, Comisia continuat actiunea declansata in alte doua cauze existente si a initiat o noua actiune prin transmiterea scrisorii de punere in intarziere, a precizat MAE roman.

In prezent, CE mai are in curs impotriva Romaniei 53 de actiuni in constatarea neindeplinirii obligatiilor, toate aflate in faza precontencioasa, adica inainte sa ajunga la Curtea de Justitie a UE spre judecare, potrivit sursei citate.

Dintre acestea 32 privesc transpunerea sau aplicarea incorecta a dreptului UE, iar 21 vizeaza necomunicarea masurilor nationale de transpunere a directivelor.

Incei 8 ani de cand Romania este membra a UE, Curtea de Justitie a Uniunii Europene nu a pronuntat nicio hotarare de condamnare a tarii in cadrul vreunei actiuni in constatarea neindeplinirii obligatiilor.

  • Noua procedura de infringement impotriva Romaniei - poluare cu sulf

Comisia Europeana a deschis o noua procedura de sanctioare a Romaniei si Letoniei, solicitindu-le sa transpuna in legislatiile nationale legislatia UE privind continutul de sulf al combustibililor marini, si sa comunice Comisiei masurile de transpunere luate.

Potrivit Comisiei Europene, aceasta obligatie ar fi trebuit respectata pana la 18 iunie 2014.

Ca urmare a incalcarii termenului initial, Letoniei si Romaniei le-au fost trimise scrisori de punere in intarziere la 22 iulie 2014. In prezent, Comisia trimite avize motivate, si in cazul in care statele membre in cauza nu iau masuri in termen de doua luni, cazurile pot fi trimise in fata Curtii de Justitie a UE.

Aceasta procedura poate determina Comisia sa ceara sanctiuni financiare in fata Curtii, daca statele membre nu transpun directiva UE, avertizeaza CE.

Dioxidul de sulf poate avea un efect negativ asupra sanatatii umane si reprezinta unul dintre principalii factori care stau la baza acidifierii, arata executivul comunitar.

Legislatia revizuita privind continutul de sulf al combustibililor lichizi vizeaza reducerea emisiilor de acest poluant atmosferic prin stabilirea unor niveluri maxime pentru continutul de sulf al pacurii grele si al motorinei.

Totodata, aceasta integreaza in dreptul UE o serie de noi standarde stabilite de Organizatia Maritima Internationala, astfel incat sa se asigure o aplicare adecvata si armonizata de catre toate statele membre ale UE, mentioneaza Bruxelles-ul.

"In ce priveste problema cantitatii de sulf din combustibilii marini , suntem in intarziere cu transpunerea legislatiei interne", recunoaste subsecretarul de stat din MAE Razvan Horatiu Radu.

"Speram ca efortul din ultima perioada sa aiba efect si in acest sens. Suntem in dialog avansat cu institutiile de linie implicate in acest proces. In caz contrar Comisia Europeana ne va actiona in judecata la Curtea de Justitie a UE", a mai spus el.