Sindicatul Serviciilor de Trafic Aerian din Romania (ATSR) din cadrul Romatsa solicita o audienta "cat mai curand posibil" la presedintele Klaus Iohannis, intr-o scrisoare deschisa transmisa redactiei HotNews.ro. Sindicalistii acuza interventii brutale, prin interese si presiuni din partea factorului politic. Acestia mai reclama "interferenta dintre profilul militar al actualului manager gernal al RA Romatsa, alaturi de alti doi generali angajati pe functii de directori, si profilul specific al Aviatiei Civile. Sindicalistii avertizeaza ca situatia tensionata generata la nivelul Regiei poate afecta siguranta traficului aerian.

Redam un fragment din scrisoarea adresata de Sindicatul Serviciilor de Trafic Aerian din Romania presedintelui Klaus Iohannis

  • "Din pacate insa, desi legislatia nu s-a schimbat, iar Contractul Colectiv de Munca este in vigoare, in ultimele luni, acest pilon motivational al angajatilor si reprezentantilor acestora s-a deteriorat semnificativ, din cauza interventiei brutale, prin interese si presiuni din partea factorului politic.  Acest aspect se datoreaza faptului ca interferenta dintre profilul militar al actualului manager general al RA Romatsa (alaturi de alti doi generali angajati pe functii de Directori) si profilul specific al Aviatiei Civile, nu aduce beneficii la nici un nivel in cadrul Regiei. In esenta, schimbarea radicala in special la nivelul Conducerii Executive a regiei, este aparitia unei optici gresite privind relatiile de munca, bazata pe lipsa de transparenta, rigiditate, incalcarea spiritului si literei Contractului Colectiv de Munca si, in opinia noastra, in unele cazuri chiar prin incalcarea legislatiei nationale si europene in vigoare. Ca urmare, va solicitam o audienta, cat mai curand posibil in functie de programul dumneavoastra. Ne-am adresat dumneavoastra in incercarea de a gasi mijloacele pentru a depasi situatia tensionata, strasanta si total neproductiva in care se gaseste de cateva luni RA Romatsa, situatie ce poate afecta siguranta traficului aerian international din spatiul aerian al tarii noastre, cu posibile repercusiuni majore in relatiile internationale".

Scrisoare Deschisa catre Presedintele Klaus Iohannis by Raluca Pantazi

Romatsa este condusa in prezent de un general in rezerva, Ioan Aurel Stanciu, numit in functia de general managerla cateva luni de la tragedia aviatica din Apuseni din februarie 2014. (Vezi aici CV) Stanciu a fost seful Statului Major al Fortelor Aeriene Romane intre 2009 si 2011 iar anterior, seful Directiei Operatii, respectiv seful Directiei de Protectie si Siguranta Militara.

Director Adjunct la Romatsa este Fanica Carnu si a fost, in perioada 2011-2013, sef al Statului Major al Fortelor Aeriene.

Surse din cadrul Romatsa au declarat pentru HotNews.ro ca noua conducere a fost impusa pe linie politica de UNPR-ul lui Gabriel Oprea. Potrivit acestora, sub conducerea celor doi, Regia ar fi organizat concursuri despre care sursele din Romatsa sustin ca sunt ilegale, pe posturi de controlori de trafic aerian ajungand baiatul unui alt general MApN. Aceste cazuri ar fi fost sesizate la Departamentul National Anticoruptie.

Surse Romatsa au declarat pentru HotNews.ro ca situatia s-a tensionat si mai mult dupa aprobarea unei noi organigrame de functionare a Regiei. Aceasta noua organigrama, adoptata pe 27 ianuarie la presiuni politice, ar fi fost respinsa in trecut de Consiliul de Administratie. Potrivit surselor citate, noua organigrama, care mareste numarul de directori de la 9 la 14 si deschide calea angajarii unui numar mare de nespecialisti in regie, a fost contestata in instanta de sindicat.

"E o chestie care in opinia noastra este de competenta CSAT. In conditiile situatiei din Ucraina, nu va mai avea cine sa dirijeze avioanele civile deasupra Romaniei", au mai spus sursele citate.

Aceasta noua schema de personal ar urma sa intre in vigoare de la 1 martie. Potrivit surselor Romatsa, se deschid astfel oportunitati de angajare pentru o serie de posturi importante de conducere. Acestea ar fi dedicate oamenilor din ministerul Transporturilor, care se tem de o eventuala cadere a guvernului Ponta si ar dori sa-si pregatesca din timp un refugiu pe un post bine platit. "Oamenii se angajeaza in mare viteza peste tot unde sunt lefuri bune, si la Nuclearelectrica sau Transelectrica", au mai declarat sursele citate pentru Hotnews.ro.

Salariile Romatsa sunt mari in raport cu alti bugetari, deorece regia nu depinde de bugetul de stat, ci realizeaza venituri de la companiile aeriene. Salariul directorului general de pilda depaseste 200 de milioane pe luna, la care se adauga sporuri lunare si anuale, astfel ca poate ajunge la 8 miliarde de lei vechi pe an. Regia Autonoma Romatsa, care functioneaza sub autoritatea Ministerului Transporturilor, numara aproximativ 1500 de angajati.