Curtea Constitutionala a decis joi ca este neconstitutionala prevederea legislativa prin care autoritatile au obligatia de a retine garantia de buna conduita la contractele de achizitie in cazul in care contestatiile sunt respinse de Consiliul pentru Solutionarea Contestatiilor sau de instante, informeaza Mediafax.

Curtea Constitutionala a constatat neconstitutionalitatea prevederilor articolului 271^2, alineatele 1 si 2 ale OUG 34/2006 (Decizia Curtii 5/15.01.2014), introduse prin Ordonanta de urgenta 51/2014, care a legiferat obligatia oricarui contestator in materia achizitiilor publice de a indisponibiliza in fata autoritatii contractante o garantie de buna conduita in cuantum de 1% din valoarea contractului ce urma a fi atribuit. Ulterior respingerii contestatiei ori cererii operatorului economic, aceasta garantie urma a fi transferata definitiv in contul autoritatii contractante.

"Urmare a declararii drept neconstitutionale articolului mentionat, incepand cu momentul publicarii deciziei in Monitorul Oficial, autoritatile contractante nu mai dispun de dreptul de a retine respectiva garantia de buna conduita la momentul ramanerii definitive a hotararii de respingere a cererii operatorului economic contestator. Altfel spus, desi obligatia de constituire a garantiei de buna conduita subzista, Curtea Constitutionala a inlaturat dreptul autoritatii contractante de a retine automat garantia la momentul respingerii actiunii contestatorului nemultumit. Este rasturnata astfel prezumtia instituita de legiuitor potrivit careia formularea unei contestatii cauzeaza automat un prejudiciu autoritatii contractante", au declarat pentru Mediafax surse judiciare.

Articolul 271^2 alineatul 1 prevede: "In cazul in care contestatia este respinsa de catre Consiliu sau de catre instanta de judecata, atunci cand contestatorul se adreseaza direct instantei, autoritatea contractanta are obligatia de a retine garantia de buna conduita de la momentul ramanerii definitive a deciziei Consiliului/hotararii instantei de judecata. Retinerea se aplica pentru loturile la care contestatia a fost respinsa".

La alineatul 2 se precizeaza ca prevederile alineatului 1 se aplica si in cazul in care contestatorul renunta la contestatie/cerere/plangere.

Dispozitiile vor fi suspendate de la momentul publicarii deciziei Curtii in Monitorul Oficial, iar ulterior efectele juridice ale textelor neconsitututionale vor inceta daca in termen de 45 de zile de la momentul publicarii nu sunt inlaturate prin lege cauzele de neconstitutionalitate.

Cuantumul garantiei de buna conduita se stabileste prin raportare la valoarea estimata a contractului ce urmeaza a fi atribuit, si este in general de 1% din valoarea estimata, dar nu mai mult de 25.000 euro pentru contractele de pana la 5 milioane euro si nu mai mult de 100.000 de euro pentru contractele de peste 5 milioane euro.

Autorul exceptiei a fost societatea Passavant Roediger GmbH, reprezentata de Tuca Zbarcea & Asociatii, printr-o echipa coordonata de Ionut Serban, avocat asociat, si Dan Cristea, avocat colaborator coordonator.

"Este o realizare foarte importanta atat pentru domeniul achizitiilor publice din Romania, redeschise fiind posibilitatile reale de cenzura judiciara a actelor diferitelor autoritati contractante, cat si pentru practica de achizitii publice a societatii noastre", a declarat Ionut Serban.

Anterior solutionarii acestei exceptii de neconstitutionalitate, Consiliul National de Solutionare a Contestatiilor, prin presedintele Lorand Lehel Bogdan, se declarase impotriva constitutionalitatii prevederilor privind instituirea garantiei de buna conduita, argumentand ca este prea mare cuantumul acestei garantii raportat la natura, obiectul si piata existenta in prezent in Romania.

In acelasi timp, in cadrul demersurilor preliminare unui eventual proces de infringement, Comisia Europeana arata ca "masura ar putea fi considerata disproportionata si merge dincolo de ceea ce este necesar pentru atingerea obiectivului propus, anume limitarea contestatiilor abuzive. De asemenea, pare a avea un efect descurajant general asupra operatorilor economici".

Cu toate acestea, autoritatile romane au insistat pe aceste prevederi tocmai din cauza numarului mare de contestatii care se solutionau cu respingere, dar care blocau proiecte si angajau resurse ale contractorilor pentru reprezentare in instante, fara a beneficia de despagubiri ulterioare.