Guvernul a aprobat in sedinta de miercuri strategia de incluziune a cetatenilor romani apartinand minoritatii rome pentru perioada 2015-2020, document ce include recomandarile europene privind incluziunea romilor si este in concordanta cu Strategiile aprobate anterior in acest domeniu. Cheltuielile estimate pentru implementarea actiunilor cuprinse in acest document in perioada 2015-2016 sunt de 430,5 milioane de lei, urmand ca efortul national de finantare sa fie completat din Fondul Social European in domeniile educatiei si ocuparii. De asemenea, pentru finantarea Strategiei in perioada 2015-2020 vor fi accesate si fonduri europene structurale si de investitii din cadrul financiar multi-anual al UE, informeaza Guvernul.

Obiectivul principal al Strategiei este incluziunea socio-economica a cetatenilor romani apartinand minoritatii rome la un nivel similar celui al populatiei majoritare. Principalele domenii de interventie sunt reprezentate de accesul la educatie, locuri de munca, sanatate si locuinte, in complementaritate cu serviciile sociale si infrastructura, cultura si combaterea discriminarii.

In domeniul educatiei, principalele obiective vizeaza reducerea discrepantelor dintre copiii romi si cei care nu apartin acestei minoritati in ceea ce priveste participarea scolara, nivelul de performanta scolara, conditii socio-economice si reducerea numarului de cazuri de discriminare din scoli. Principalele masuri pentru atingerea acestor obiective vizeaza:

Derularea unor programe nationale distincte care au scopul de a conduce la cresterea accesului la educatie timpurie a copiilor vulnerabili, inclusiv a celor romi, prin acordarea de consiliere parentala, de hrana si prin extinderea facilitatilor existente de ingrijire pentru copii (gradinite, crese, centre de ingrijire de zi)

De exemplu, se are in vedere initierea unui program national, prin colaborarea intre nivelul central si local al administratiei publice, in vederea furnizarii de sprijin pentru 10.000 de copii din categorii vulnerabile (inclusiv romi) si in risc de abandon scolar, pentru imbunatatirea situatiei socio-economice in aspectele care le blocheaza incluziunea educationala (hrana, haine, conditii de locuire, stare de sanatate etc). In identificarea beneficiarilor se va pastra, pe cat posibil, echilibrul de gen;

Totodata, se are in vedere incadrarea de mediatori scolari in toate cele 1680 de unitati de invatamant in care numarul de copii si elevi romi este de minim 15% (procentul se revalideaza de unitatile scolare numai impreuna cu organizatiile rome, cu reprezentantii romi, cu structurile rome locale si judetene). Mediatorii scolari vor fi cooptati de catre unitatile de invatamant in toate activitatile de prevenire continua a segregarii.

Stragia include si alte masuri:

  • Dezvoltarea programelor de tip "Scoala dupa scoala" in comunitatile rome, prin includerea in randul beneficiarilor a minimum 10.000 de copii romi de la nivel primar si gimnazial din scoli unde ponderea elevilor romi este peste 10%;
  • Continuarea programelor "A doua sansa" pentru cei care au abandonat scoala;
  • Continuarea masurilor de actiune prin care sunt alocate locuri special pentru romi in institutiile de invatamant superior, in scolile profesionale si liceale, etc.

In sectorul ocuparii, principalul obiectiv urmareste imbunatatirea participarii la piata muncii a cetatenilor romani apartinand minoritatii rome prin actiuni precum:

  • Campanii de informare pe piata muncii pentru asigurarea legaturii dintre angajatori si romii care nu au de lucru (servicii gratuite de informare, mediere si consiliere a celor in cautarea unui loc de munca);
  • Facilitarea mobilitatii fortei de munca si antreprenorialului pentru romi (prin acordarea unor prime de angajare, oferire de consultanta gratuita intreprinzatorilor incepatori);
  • Acordarea de facilitati pentru agentii economici care angajeaza candidati din grupuri defavorizate.

In domeniul sanatatii, se urmareste imbunatatirea accesului cetatenilor romi la servicii de sanatate de baza, preventive si curative; reducerea riscurilor si prevenirea imbolnavirilor; prevenirea discriminarii romilor care acceseaza servicii de sanatate, prin masuri precum:

  • Sustinerea programelor de burse pentru tinerii romi care vor sa urmeze studii postliceale si universitare din domeniul serviciilor de sanatate;
  • Angajarea cu prioritate in comunitatile de romi rurale a asistentului medical comunitar rom si a mediatorului sanitar;
  • Consilierea populatiei rome asupra dreptului la pachetul minimal de servicii de sanatate pentru persoanele care nu sunt incluse in sistemul asigurarilor sociale de sanatate si monitorizarea accesului acestora;
  • Inscrierea populatiei rome pe listele medicilor de familie;
  • Informarea si consilierea femeilor si fetelor rome privind sanatatea reproducerii, riscurile asociate mariajelor timpurii, sanatatea mamei si copilului, prevenirea si combaterea violentei domestice si a traficului de persoane;
  • Infiintarea unei linii verzi de sesizare a discriminarii pacientilor romi care acceseaza serviciile de sanatate, de catre fiecare consiliu judetean.

In sectorul locuirii, obiectivul este asigurarea unor conditii decente de viata si asigurarea de servicii publice si de infrastructura. Printre masurile avute in vedere sunt:

  • Construirea de locuinte sociale pentru asigurarea accesului nediscriminatoriu romilor cu venituri mici;
  • Reabilitarea cladirilor in zone locuite de populatie roma vulnerabila;
  • Sprijinirea activitatii de cadastru si intabulare a proprietatilor imobiliare.

Pe langa sectoarele mentionate, care se regasesc si in recomandarile europene, Strategia de incluziune a cetatenilor romani apartinand minoritatii rome pentru perioada 2015-2020 se adreseaza domeniilor cultural, protectia copiilor, justitie, ordine publica, administratie si dezvoltare comunitara.

Monitorizarea si evaluarea implementarii Strategiei se va face de catre un comitet interministerial constituit in acest scop. Un Punct National de Contact va fi desemnat de catre primul-ministru, conform recomandarilor UE.

La nivel judetean vor fi infiintate grupuri de lucru formate din reprezentanti ai autoritatilor locale si ai Birourilor judetene pentru romi, iar primariile vor angaja experti in problematica romilor, care sa lucreze la implementarea strategiei, alaturi de alti reprezentanti locali.

Analiza punerii in aplicare a planurilor de actiune, conform indicatorilor stabiliti, se va face de doua ori pe an, iar in cazul in care va fi nevoie, vor fi luate masuri de remediere. Un raport anual privind implementarea Strategiei va fi trimis Guvernului si, ulterior, Comisiei Europene, prin intermediul Punctului National de Contact.