Ministerul Educatiei publica o serie de precizari pe tema invatamantului profesional dual, la aproape 3 saptamani dupa ce a modificat fara dezbatere, prin Ordonanta de Urgenta, acest tip de invatamant. Precizam ca scoli profesionale in regim dual pe model german functioneaza de 2 ani, ca urmare a Legii educatiei din 2011 si a ordinelor subsecvente. Camera de Comert Romano-Germana a criticat pe 7 ianuarie 2015 Ministerul pentru modificarile aduse acum in aceasta zona, la fel si fostul ministru Mircea Miclea. Astazi, Ministerul Educatiei explica printr-un comunicat de ce a modifica legea in ce priveste invatamantul profesional dual.

  • Ministerul Educatiei a aprobat pe 29 decembrie 2014, in ultima sedinta de guvern din an, Ordonanta de Urgenta nr. 94/2014 care a modificat mai multe articole din Legea Educatiei
  • OUG-ul prevede aministierea plagiatorilor, dar si invatamantul profesional dual, fara ca prevederile sa fi fost anterior discutate in spatiul public

Ministerul Educatiei a reactionat la aceste critici si, intr-un comunicat remis HotNews.ro, aduce o serie de "precizari" referitor la reglementarea invatamantului dual. Ministerul precizeaza ca acest invatamant dual pe care l-a reglementat este organizat pentru absolventii invatamantului obligatoriu, deci pentru absolventii clasei a X-a. “Aceasta forma de invatamant profesional este complementara celor care functioneaza in prezent”, sustine Ministerul Educatiei.

Cu alte cuvinte, elevul termina gimnaziul, merge la liceu tehnologic sau la liceu teoretic pana in clasa a X-a cand brusc paraseste liceul si se duce la aceasta scoala profesionala duala unde continua clasa a XI-a si nu s-a stabilit cati alti ani. Sau: elevul incepe scoala profesionala de 2 sau 3 ani (cele mai importante, tot in sistem dual realizate conform vechii forme a legii), pe care o paraseste inainte sa o termine, ca sa intre in clasa a XI-a la acest sistem dual.

Ministerul Educatiei, condus de noul ministru Sorin Mihai Cimpeanu, adauga in acest comunicat ca “formele de invatamant profesional existente in acest moment se adreseaza unor grupuri diferite. Mai exact, invatamantul profesional cu durata de 2 ani se adreseaza absolventilor clasei a IX-a, invatamantul profesional cu durata de 3 ani se adreseaza absolventilor clasei a VIII-a, in timp ce invatamantul dual se organizeaza pentru absolventii invatamantului obligatoriu, deci pentru absolventii clasei a X-a”.

Invatamantul profesional este, asadar, format in prezent din urmatoarele:

  • scoala profesionala cu durata de 3 ani (clasele a IX-a, a X-a si a XI-a) - conceputa in sistem dual
  • aceeasi scoala profesionala cu durata de 2 ani (clasele a X-a si a XI-a) - conceputa in sistem dual
  • scoala profesionala duala introdusa acum: incepe de la clasa a XI-a, nu se stie cat tine
  • liceele tehnologice (la finalul carora elevii dau Bacalaureatul si unde se inregistreaza cele mai slabe rezultate)
  • invatamantul postliceal, care conform unei alte ordonante (OUG 49/2014) date de Guvernul Ponta poate fi organizat si in Universitati, desi la aceste postliceale pot intra elevi fara BAC (Detalii aici)

Citeste mai jos comunicatul integral al Ministerului Educatiei:

"Precizarile Ministerului Educatiei pe tema introducerii invatamantului dual ca forma de organizare a invatamantului profesional si tehnic

Pentru a veni in sprijinul partenerilor de dialog in domeniul invatamantului profesional si tehnic, dar si al elevilor sau parintilor interesati de invatamantul dual, forma de scolarizare in invatamantul profesional introdusa recent prin OUG 94/2014, Ministerul Educatiei si Cercetarii Stiintifice (MECS) face urmatoarele precizari:

Introducerea unui sistem de invatamant profesional puternic, adaptat nevoilor economiei si solicitarilor pietei muncii, a fost si continua sa ramana o prioritate a MECS. Ministerul Educatiei a reglementat organizarea acestuiain urma consultarii angajatorilor si la solicitarea acestora.

In acest sens, MECS a purtat un dialog permanent cu reprezentantii angajatorilor pe tema organizarii cat mai adecvate a sistemului de formare profesionala in Romania. De exemplu, in martie 2014, conducerea Scolii Profesionale Germane Kronstadt si un grup de companii germane (Daimler AG, AHK, Schaeffler Romania, Star Transmission, Marquardt Schaltsysteme S.C.S., DWS Sibiu, DWC Timisoara, Christiani, Draexlmaier, Continental), membre ale Asociatiei Fit for Future a Clubului Economic German din Brasov, s-au adresat Centrului National pentru Dezvoltarea Invatamantului Profesional si Tehnic, organism specializat al ministerului, cu propuneri referitoare la invatamantul profesional. Una dintre propuneri a fostorganizarea invatamantului profesional in sistem dual.

Un alt exemplu al deschiderii MECS la propunerile venite dinspre piata muncii il reprezinta modificarea Legii Educatiei Nationale, care prevedea, initial, ca durata invatamantului profesional sa fie de 3 ani, modificare in urma careia durata acestuia poate depasi 3 ani ('Invatamant profesional cu durata de minimum 3 ani' - art. 23 alin. (1) modificat prin OUG 49/2014, la solicitarea unor agenti economici).

Potrivit noilor reglementari, organizarea invatamantului dual se face la cererea agentilor economici. Mai mult, organizarea, durata, continutul programelor de pregatire si modalitatile de certificare a pregatirii profesionale se stabilescprin consultarea operatorilor economici. Prin urmare, aceasta forma de invatamant profesional este complementara celor care functioneaza in prezent, iar OUG 94/2014ofera cadrul legal in vederea organizarii ei, dand deopotriva posibilitatea agentilor economici sa se implice direct in toate componentele formarii fortei de munca de care au nevoie.

Un element de noutate in cazul invatamantului dual este faptul ca acesta se desfasoarape baza unui contract de munca, incheiat intre agentul economic si elev. Forma si continutul acestui contract de munca urmeaza a fi definite in perioada urmatoare.

Elementul specific al acestui tip complementar de invatamant il reprezintapartajarea responsabilitatilorintre autoritatile educationale si angajatori/organizatii ale acestora, din punctul de vedere al curriculumului, furnizarii formarii, evaluarii sifinantarii.Autoritatile educationale raspund de asigurarea resurselor umane si financiare si organizeaza formarea din scoala (1-2 zile), iar angajatorul trebuie sa ofere resursele umane si financiare si sa organizeze formarea practica, de la locul de munca (3-4 zile).

Mentionam ca formele de invatamant profesional existente in acest moment se adreseaza unor grupuri diferite. Mai exact, invatamantul profesional cu durata de 2 ani se adreseaza absolventilor clasei a IX-a, invatamantul profesional cu durata de 3 ani se adreseaza absolventilor clasei a VIII-a, in timp ceinvatamantul dual se organizeazapentruabsolventii invatamantului obligatoriu, deci pentru absolventii clasei a X-a.

Asadar, aceasta ultima forma de invatamant profesional se adreseaza elevilor care au absolvit invatamantul obligatoriu, pentru a obtine competentele necesare pentru intrarea pe piata muncii, oferindu-le astfel o ruta alternativa de formare. De asemenea, la invatamantul dual au acces si absolventii din seriile anterioare care au parasit sistemul de educatie dupa absolvirea invatamantului obligatoriu, fara sa-si finalizeze pregatirea cu o calificare sau fara competente care sa le ofere oportunitati de angajare. Invatamantul dual ofera absolventilor posibilitatea de a intra pe piata muncii si, in acelasi timp, de a continua pregatirea profesionala la un nivel superior de calificare.

Pregatirea profesionala la agenti economici si consolidarea componentei de pregatire practica la angajator sunt prioritati de dezvoltare atat la nivel european, cat si la nivel national. Reformarea sistemului de formare profesionala din Romania in acest sens este parte a recomandarilor specifice de tara din partea Comisiei Europene.

Necesitatea adaptarii la solicitarile pietei muncii, pe de o parte, si necesitatea de adaptare la particularitatile individuale si la cerintele specifice de formare ale elevului, pe de alta parte, impun ca o conditie obligatorie flexibilitatearutelor de formare, in particular de formare profesionala. Este o recomandare carese regaseste in toate documentele europenereferitoare la educatie, la combaterea parasirii timpurii a educatiei sau la competentele necesare unei cresteri economice inteligente, sustenabile si incluzive."

N.Red: Sublinierile din text sunt cele ale Ministerului Educatiei.

Citeste mai jos cum era reglementat pana acum invatamantul profesional dual:

Ce spune Ordonanta de Urgenta prin care Guvernul Ponta a modificat pe 29 decembrie 2014 Legea Educatiei, in privinta invatamantului profesional dual

Art. I. - Legea educatiei nationale nr. 1/2011, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 18 din 10 ianuarie 2011, cu modificarile si completarile ulterioare, se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:

1. La articolul 24, alineatul (2) se abroga.

Legea veche: Art. 24 - (2) (2) Invatamantul tehnic cuprinde clasele a XII-a si a XIII-a din invatamantul liceal, filiera tehnologica.

2. La articolul 24, alineatul (3) se modifica si va avea urmatorul cuprins:

(3) Invatamantul profesional si tehnic este format din: invatamant profesional, invatamant liceal tehnologic si invatamant postliceal.

Legea veche: Art. 24 - (3) Invatamantul profesional si tehnic este format din: invatamant profesional, invatamant tehnic si invatamant postliceal.

3. La articolul 25, dupa alineatul (3) se introduce un nou alineat, alineatul (4), cu urmatorul cuprins:

(4) Invatamantul dual este o forma de organizare a invatamantului profesional, care se desfasoara pe baza de contract de munca si combina pregatirea profesionala ce se organizeaza de un operator economic, cu pregatirea organizata in cadrul unei unitati de invatamant. Responsabilitatea privind organizarea si functionarea este partajata intre operatorul economic si unitatea de invatamant.

4. La articolul 31, alineatul (7) se modifica si va avea urmatorul cuprins:

(7) Unitatile de invatamant in care se organizeaza filiera tehnologica sau vocationala a liceului sunt stabilite de inspectoratele scolare, cu consultarea autoritatilor administratiei publice locale, avand in vedere tendintele de dezvoltare sociala si economica precizate in documentele strategice regionale, judetene si locale elaborate si monitorizate de structurile parteneriale consultative: consortii regionale si comitete locale de dezvoltare a parteneriatului social. Cadrul general de organizare si functionare a structurilor parteneriale consultative pentru invatamantul profesional si tehnic este aprobat prin ordin al ministrului educatiei si cercetarii stiintifice.

Legea veche: Art. 31 - (7) Unitatile de invatamant in care se organizeaza filiera tehnologica sau vocationala a liceului sunt stabilite de inspectoratele scolare, cu consultarea autoritatilor administratiei publice locale, avand in vedere tendintele de dezvoltare sociala si economica precizate in documentele strategice regionale, judetene si locale.

5. La articolul 33, dupa alineatul (5) se introduc sase noi alineate, alineatele (5 1)-(5 6), cu urmatorul cuprins:

(5 1) La solicitarea operatorilor economici, invatamantul profesional se poate organiza in sistem dual, ca parte a sistemului national de invatamant, dupa invatamantul obligatoriu.

(5 2) Organizarea si functionarea invatamantului profesional in sistem dual, durata si continutul programelor de pregatire profesionala sunt reglementate prin metodologie specifica, aprobata prin ordin al ministrului educatiei si cercetarii stiintifice, prin consultare cu operatorii economici.

(5 3) Pregatirea prin invatamantul profesional in sistem dual se realizeaza pe baza standardelor de pregatire profesionala aprobate de Ministerul Educatiei si Cercetarii Stiintifice sau pe baza standardelor ocupationale aprobate de Autoritatea Nationala pentru Calificari.

(5 4) Absolventii invatamantului profesional in sistem dual, care promoveaza examenul de certificare a calificarii profesionale, dobandesc certificat de calificare profesionala si suplimentul descriptiv al certificatului, conform Europass.

(5 5) Modul de organizare si desfasurare a examenului de certificare a calificarii profesionale este reglementat de Ministerul Educatiei si Cercetarii Stiintifice, prin metodologie specifica, prin consultare cu operatorii economici.

(5 6) Prin exceptie de la prevederile art. 61 alin. (5), fundamentarea cifrei de scolarizare pentru invatamantul profesional in sistem dual, pentru anul scolar 2015-2016, se realizeaza conform unei metodologii specifice aprobate prin ordin al ministrului educatiei si cercetarii stiintifice.

6. La articolul 33, alineatul (6) se modifica si va avea urmatorul cuprins:

(6) Absolventii invatamantului obligatoriu care intrerup studiile pot finaliza, pana la varsta de 18 ani, cel putin un program de pregatire profesionala organizat in sistem dual in vederea dobandirii unei calificari profesionale.

Legea veche: Art. 33 - (6) (6) Absolventii invatamantului obligatoriu care intrerup studiile pot finaliza, pana la varsta de 18 ani, cel putin un program de pregatire profesionala care permite dobandirea unei calificari corespunzatoare Cadrului national al calificarilor.

7. La articolul 33, dupa alineatul (7) se introduce un nou alineat, alineatul (7 1), cu urmatorul cuprins:

(7 1) Unitatile de invatamant in care se organizeaza invatamant profesional sunt stabilite de inspectoratele scolare, cu consultarea autoritatilor administratiei publice locale, avand in vedere tendintele de dezvoltare sociala si economica precizate in documentele strategice regionale, judetene si locale privind invatamantul profesional si tehnic.

8. La articolul 33, alineatele (8) si (9) se abroga.

Legea veche: Art. 33 - (8) Durata si continutul programelor de pregatire profesionala sunt stabilite de unitatea de invatamant, pe baza standardelor ocupationale, prin consultare cu angajatorii.

(9) Programele de pregatire profesionala se finalizeaza cu examen de certificare a calificarii. Organizarea si desfasurarea examenului de certificare a calificarii sunt reglementate de Autoritatea Nationala pentru Calificari.

9. La articolul 76, alineatul (1) se modifica si va avea urmatorul cuprins:

(1) Dupa absolvirea gimnaziului, elevii urmeaza invatamantul liceal sau invatamantul profesional.

Legea veche: (1) Dupa absolvirea gimnaziului, elevii urmeaza liceul sau scoala profesionala.

10. La articolul 76, alineatul (2) se modifica si va avea urmatorul cuprins:

(2) Admiterea in invatamantul liceal sau in invatamantul profesional se realizeaza dupa urmatoarea procedura:

Legea veche: Art. 76 - (2) Admiterea la liceu sau la scoala profesionala se realizeaza dupa urmatoarea procedura:

11. La articolul 94 alineatul (2), litera d) se modifica si va avea urmatorul cuprins:

d) avizeaza structura retelei invatamantului preuniversitar si inainteaza Guvernului, spre aprobare, cifrele de scolarizare, pe baza propunerilor unitatilor de invatamant, a autoritatilor administratiei publice locale, a operatorilor economici, avand in vedere recomandarile studiilor de prognoza, centralizate, avizate de catre consortiile regionale si comitetele locale de dezvoltare a parteneriatului social si transmise de catre inspectoratele scolare judetene, respectiv al municipiului Bucuresti;

Legea veche: d) avizeaza structura retelei invatamantului preuniversitar si inainteaza Guvernului, spre aprobare, cifrele de scolarizare, pe baza propunerilor unitatilor de invatamant, a autoritatilor administratiei publice locale, a operatorilor economici, avand in vedere recomandarile studiilor de prognoza, centralizate, avizate si transmise de catre inspectoratele scolare judetene, respectiv al municipiului Bucuresti;

Care sunt efectele acestei ordonante in ce priveste invatamantul profesional dual, explicate de Mircea Miclea pentru HotNews.ro:

"Reglementarile invatamantului profesional cuprinse in Ordonanta 94/ 2014 au trei mari neajunsuri:

  • 1) sunt superflue, deoarece prevederile existente in LEN si Ordinul de ministru din 2012 erau suficiente pentru a se dezvolta acest tip de invatamant. Dovada ca s-a si dezvoltat, cu sprijinul Camerei de Comert Romano-Germane, care nici ea nu considera oportune aceste modificari. Mai mult, reglementarea existenta permitea mult mai multa flexibilitate;
  • 2) sunt limitative - in vechea reglementare, din LEN, la art. 33 (6), absolventilor de invatamant obligatoriu li se oferea posibilitatea ca, pana la 18 ani, sa finalizeze un program de pregatire profesionala pentru a dobandi o calificare pe piata muncii. Acum, in noua formulare, acesti absolventi pot urma acest program doar in sistem dual. Adica, nu mai au dreptul sa urmeze invatamantul profesional organizat de stat, ci doar cel organizat de stat in colaborare cu un operator economic. Daca eu as vrea sa obtin o calificare, dar in zona nu exista nici un operator economic interesat in pregatirea profesionala, eu nu pot sa obtin o calificare! Dupa noile reglementari, intai trebuie sa fiu angajat (sa am un contract de munca cu un operator economic), apoi acest operator sa solicite unei unitati de invatamant sa organizeze invatamantul profesional dual, apoi aceasta solicitare sa fie avizata de catre consortiile regionale si comitetele locale de dezvoltare a parteneriatului social, care o transmit inspectoratului, care o transmite ministerului spre avizare. Scurt spus, in loc sa-i ajute pe copiii care doresc o calificare profesionala rapida, dupa invatamantul obligatoriu, aceasta Ordonanta 94/ 2014 le aduce prejudicii grave. Sansa ca ei sa dobandeasca o calificare e si mai mica;
  • 3) birocratizeaza excesiv sistemul de pregatire profesionala. In loc ca, asa cum era in LEN, infiintarea unitatilor profesionale sa fie decisa rapid prin ordin de ministru, acum (a se vedea art. 94(2)) se introduce o veriga decizionala in plus: solicitarile de formare profesionala a operatorilor economici trebuie centralizate si avizate de catre consortiile regionale si comitetele locale de dezvoltare a parteneriatului social. Abia apoi ele sunt transmise inspectoratelor, care le transmit ministerului, care le avizeaza!"

Citeste si: