Povestea zbuciumata a metroului din Varsovia - Crize economice, distrugeri, amanari si cateva izbande

de Vlad Barza     HotNews.ro
Miercuri, 17 decembrie 2014, 11:38 Actualitate | Esenţial

Statia Plac Wilsona din Varsovia
Foto: Hotnews
​Varsovia are 1,7 milioane de locuitori si desi traficul este groaznic la orele de varf, prima linie de metrou a fost gata abia acum sase ani. O mica parte din cea de a doua linie este gata si intreaga magistrala va fi terminata peste un deceniu. Capitala Poloniei are o istorie dura din cauza distrugerilor din al doilea Razboi Mondial, iar istoria metroului nu este deloc linistita, fiind punctata de proiecte indraznete, dar si de crize si amanari. Despre cum s-a construit metroul si ce parti spectaculoase are puteti citi in articol

Varsovia este unul dintre putinele mari orase europene cu retea de metrou subdezvoltata. Are o singura linie, cu 21 de statii si 22 km lungime si abia acum la final de 2014 o sectiune din cea de-a doua linie este gata, dar nu a fost data in folosinta fiindca au aparut probleme si cu apa si cu focul.

O dorinta veche de un secol

Ca si in Bucuresti, si la Varsovia s-a discutat despre o retea de metrou inca dinainte de al doilea Razboi Mondial, dar nu s-au inceput lucrarile. Inca din 1915 au aparut propuneri si diverse variante, unele in care se vorbea de o linie construita la o adancime foarte mica pentru ca in total costurile sa fie cat mai reduse.

Prima oara autoritatile capitalei poloneze au vrut sa inceapa lucrarile inainte de 1930, dar criza economica a zadarnicit planurile. Dupa terminarea crizei, primarul de atunci a venit cu noi planuri pe termen foarte lung, dorinta fiind ca in mai putin de zece ani sa fie construite doua lunii, iar in 35 de ani sa fie realizate sapte linii. In 1938 chiar au inceput lucrarile la cateva tunele, insa totul a fost abandonat dupa ce orasul a cunoscut cel mai mare dezastru din istoria sa.

In al doilea Razboi Mondial Varsovia a suferit cumplit, populatia orasului s-a redus de la 1,3 milioane, la 500.000 de oameni, iar  orasul a fost distrus in proportie de 85% de nazisti/

Metroul nu mai putea fi pe primul plan, iar intre 1948 si 1971  polonezii au reconstruit iorasul, cu costuri uriase, dar cu rezultate excelente. S-au refacut cladirile din Orasul Vechi pentru a arata ca in secolele XVII - XVIII, dar au fost construite si cartierele de blocuri cenusii.

Dupa 1970 orasul a devenit tot mai aglomerat si era nevoie de solutii, iar o parte a problemei a fost rezolvata prin reteaua de tramvaie si prin trenurile regionale care uneau (si inca unesc) in mod regulat diverse puncte din oras.



Prima linie a fost completa abia in 2008. Nu era insa suficient si metroul trebuia construit fiindca un oras atat de populat nu putea functiona fara transport subteran. Dintre toate capitalele europene mari, cea a Poloniei a ramas insa ultima care s-a apucat de constructia unei retele de metrou, primele tunele fiind sapate incepand cu 1984. Multe amanari, lipsa de fonduri si crunta criza financiara de dupa caderea comunismului au facut ca primul tronson, de 11 statii, sa fie dat in folosinta abia in 1995 (intre Kabaty si Politechnika). Apoi, linia nord-sud a capat pas cu pas contur, o data la cativa ani fiind date in folosinta cate doua-trei statii cel mult, adtfel incat abia in 2008 linia a ajuns la punctul terminus Młociny. Linia are 21 de statii.

Una dintre statii, Plac Wilsona, a fost inaugurata in 2005 si figureaza in mai multe topuri ca fiind printre cele mai uimitoare statii de metrou din lume datorita tavanului unde ai zice ca e "parcat" un OZN.

Pe aceasta prima linie au circulat la inceput doar vagoane produse in URSS, iar apoi au fost comandate peste 100 de vagoane de la Alstom, in 2008 fiind comandate alte vagoane ceva mai moderne din Federatia Rusa.

Cat costa calatoria cu metroul din Varsovia
Bilet valabil maxim 20 de minute: 3,4 zloti (3,6 lei)
Bilet valabil maxim 75 de minute: 4,4 zl (4,7 lei)
Bilet valabil 24 de ore: 15 zl (16 lei)



A doua linie - Caruselul amanarilor


Dupa 2000 cresterea economica s-a simtit in Polonia, nivelul de trai a crescut si tot mai multa lume si-a putut lua masini noi. Au fost ani in care polonezii au cumparat in total peste 300.000 de masini noi si au adus chiar si peste un milion de masini second-hand din import, astfel ca traficul de suprafata a devenit de nesuportat in Varsovia.

Nu se mai putea fara o noua linie de metrou care sa fie legata de cea nord-sud si sa mearga de la est la vest pentru a mai rezolva problema aglomeratiei. S-a discutat despre aceasta a doua linie de peste un deceniu, dar abia in 2009 s-a semnat contractul pentru sectiunea centrala a acestei linii

Constructia a inceput in primavara lui 2010 pentru sectiunea centrala a liniei 2 formata din sapte statii pe o distanta totala de 7 km intre Rondo Daszyńskiego si Dworzec Wileński. Linia are si un tunel pe sub raul Vistula, iar adancimea tunelelor variaza intre 12 si 27 de metri.

Initial s-a crezut ca sectiunea centrala a Liniei 2 va putea fi gata pana in vara lui 2012 cand Varsovia a fost unul dintre orasele gazda ale Euro 2012. Lucrarile, efectuate de consortiul AGP Poland format din Astaldi, (Italia); Gulermak (Turcia) si PBDIM (Polonia), nu au inaintat insa foarte repede si statiile nu au putut fi date in folosinta pana la turneul final.

Apoi, un nou termen stabilit a fost octombrie 2013, dar au urmat noi amanari fiindca un tunel de langa Vistula s-a inundat, iar in centrul orasului au fost alunecari de teren. Pana la urma santierul a avansat mai rapid in a doua parte din 2014, iar sectiunea centrala era gata la 30 septembrie, urmand apoi inspectii tehnice si diverse teste cu noile trenuri.



La terminarea lucrarilor, primarul Varsoviei a promis ca in noiembrie se va putea circula, insa a mai urmat o amanare si s-a inaintat data de 14 decembrie pentru marea deschidere oficiala. Nu va fi insa nici aceasta data fiindca la inceput de decembrie a izbucnit un incendiu in statia Rondo Daszynskiego din cauza unor baterii depozitate necorespunzator. In plus, la doua dintre statii au aparut infiltratii din cauza unor izolatii cu probleme, astfel ca acum e putin probabil ca linia sa fie deschisa publicului pana la 31 decembrie.    

Expansiunea continua


Linia II va fi gata foarte curand, insa planurile de extindere nu se opresc fiindca orasul are nevoie de noi legaturi de transport. Din sectiunea centrala a liniei vor porni spre vest, respectiv spre nord-est doua subsectiuni care vor adauga sase statii liniei. Aceasta ar trebui sa ajunga in 2019 sa aiba 13 statii si o lungime de 13,5 km. Varsovia deja a inceput procedurile pentru licitatie si proiectul este de aproape un miliard de euro, de baza fiind fondurile europene care ar putea ajunge chiar si la 85% din total.

Linia a doua ar trebui sa ajunga la 28 de statii si cele mai optimiste prognoze spun ca in 2022 ar putea fi gata. Este insa foarte probabil sa fie de fapt vorba de 2025. Polonia este una dintre campioanele utilizarii banilor europeni pe partea de infrastructura, iar asta se vede in reteaua de autostrazi si de drumuri expres, dar mai ales in aspectul garilor si autogarilor, in majoritatea oraselor mari fiind renovate in ultimii zece ani.



Polonia are insa probleme legate de cheltuirea banilor europeni, nu toti fiind folositi judicios. Un exemplu tine de trei aeroporturi "fantoma" la care s-au facut investitii mari, desi nu era nevoie de ele fiindca traficul de pasageri era foarte mic. Apoi, in Varsovia s-au construit cladiri inalte de birouri - si deloc putine - iar alte 48 sunt in constructie, insa dezvoltatorii se tem ca vor intra in faliment si incearca sa faca rost de bani.

Varsovia a avut o istorie sangeroasa la mijlocul secolului trecut, iar orasul a avut nevoie de 20-30 de ani pentru a-si mai reveni. In aceste conditii nu este de mirare ca metroul s-a facut atat de greu. Polonia a suferit mult mai putin de pe urma recentei crize economice in raport cu vecinii sai, dar nici asa termenele nu au ptut fi respectate in constructia metroului.



Nici pe mai departe programul stabilit nu va putea fi respectat, insa Varsovia este un oras care arata mai bine ca Bucurestiul iar infrastructura este superioara. Ca exemplu, cea mai mare gara din Polonia, Centralna, a fost renovata complet acum cativa ani, este construita pe cateva nivele, are un etaj cu magazine, iar sala centrala renovata este curata.


Hala mare a garii Centralna


Citeste mai multe despre   




















Intreb BT: Credite pentru IMM-uri, in 2018. Doi specialisti raspund intrebarilor cititorilor. Intalnirea online s-a incheiat

Doi specialisti in credite pentru IMM de la Banca Transilvania au raspuns vineri, 15 decembrie 2017, de la ora 12.00 la intrebari puse de cititorii StartupCafe.ro si HotNews.ro, la o noua intalnire online "Intreb BT", pe tema creditelor pentru intreprinderi mici si mijlocii - IMM. Daniel Szekely si Marsela Petreus vor raspunde la intrebari pe teme precum planificarea creditarii, la inceputul unui nou an de business, tipuri de credite, in functie de nevoile afacerii, tipuri de garantii.
  • Citeste raspunsurile invitatilor pe StartupCafe.ro

3561 vizualizari

  • +6 (6 voturi)    
    Pofiti mostenirea comunista! (Miercuri, 17 decembrie 2014, 12:00)

    mitg [utilizator]

    Peste tot pe unde au ajuns rusii, asta au facut: au eliminat profesionistii (eliminat la propriu in unele cazuri!), au confiscat capitalul privat si au inlocuit competenta cu activismul de partid.
    • +4 (4 voturi)    
      As adacuga ceva, cu respect (Miercuri, 17 decembrie 2014, 12:55)

      Statul Necoplanar si Irational [utilizator] i-a raspuns lui mitg

      Iar activismul de partid a fost ulterior inlocuit cu activismul dinastic (cunoscut la noi in tara sub numele sau vulgar de "nepotism").

      Cu alte cuvinte nu ne leaga aceeasi ideologie (de partid) si aceeasi cumetrie (de famiglie).
  • +2 (2 voturi)    
    Ha? (Miercuri, 17 decembrie 2014, 12:05)

    sisif.sisif [utilizator]

    In Varșovia se circula exemplar pe șosele comparativ cu bucuresti.
    Apoi, fără a trece prin ce au trecut ei, noi avem in plus o linie.. Si vreo trei alte cioturi.
  • +2 (2 voturi)    
    Felicitari polonezilor (Miercuri, 17 decembrie 2014, 12:17)

    Statul Necoplanar si Irational [utilizator]

    Macar au un metrou. Dar sa vedeti poveste mai zbuciumata: metroul din Bratislava. Acolo sunt sapate statiile inca din anii 70-80 ai secolului trecut insa nu exista inca tunel sa le si conecteze.

    De fapt metroul din Bratislava este ca o "simfonie neinceputa". Stim cu totii cum arata o simfonie neterminata (terminata de moartea brusca a compozitorului), dar cum arata una neinceputa? Pai orchestra ridica mainile, ia aer in piept, arcusurile se ridica in aer, pianistul isi ridica mainile gata sa apese pe clape, corul inspira dar nu se aude nici un sunet. Cam asa arata acest "metrou".

    http://www.subways.net/Slovakia/bratislava.htm
  • 0 (0 voturi)    
    Chiar ieri am circulat cu metroul din Varsovia (Miercuri, 17 decembrie 2014, 13:08)

    Straistaru Eugen [utilizator]

    Mi s-a parut putin mai mic decat cel din Bucuresti, dar cu garnituri noi de metrou si care vin destul de des. Statia Centralna este foarte frumoasa, ca sa o descriu mai bine, este cam ca cea de la Universitate, deasupra ei fiind un pasaj subteran asemanator cu cel de la Univ.
    Biletul a fost putin mai scump decat in Bucuresti.....un bilet de acces pentru 75min parca a costat 4zlot (4lei)


Abonare la comentarii cu RSS





Buchete.ro de 12 Ani: Florarie Online cu Livrare Flori la Domiciliu in Bucuresti

ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Sâmbătă