VIDEO Prabusirea elicopterului SMURD/ MAI: Temperatura apei era de 2 grade Celsius. Supravietuirea constienta - cel mult 12 minute, supravietuirea generala - cel mult 20 de minute. Filmul evenimentelor

de V.M.     HotNews.ro
Marţi, 16 decembrie 2014, 15:56 Actualitate | Esenţial

Purtatorul de cuvant al Ministerului Afacerilor Interne (MAI), Monica Dajbog, a anuntat marti, intr-o conferinta de presa pe tema accidentului aviatic produs luni in judetul Constanta, in care patru persoane si-au pierdut viata, ca temperatura apei lacului Siutghiol, in care s-a prabusit elicopterul SMURD, era de 2 grade Celsius, iar supravietuirea in aceste conditii ar fi fost de cel mult 20 de minute.

"Accidentul aviatic s-a produs in timp ce aeronava survola lacul Siutghiol. Respectivul lac are o lungime de 7,5 kilometri, latime medie de 2,5 kilometri, adancime de 6-7 metri, fund acoperit de mal, iar in ziua de 15 decembrie temperatura apei era de 2 grade Celsius. Aceste date sunt extrem de importante, in conditiile in care, conform manualului international de cautare-salvare si a specificatiilor din diagrama acestuia, in situatia data, supravietuirea constienta ar fi putut fi de cel mult 12 minute, iar supravietuirea generala de cel mult 20 de minute, in apa la temperatura de 2 grade Celsius", a declarat Monica Dajbog.

In conferinta de presa de marti, Monica Dajbog a anuntat ca "din dispozitia viceprim-ministrului pentru securitate nationala, ministrul afacerilor interne, Gabriel Oprea, la nivelul Centrului Operational de Comanda al Ministerului Afacerilor Interne s-a facut o analiza operativa, privind modul in care s-a derulat misiunea de cautare-salvare care a avut loc ieri, in urma accidentului aviatic din zona lacului Siutghiol" si ca "la realizarea acestei analize au participat reprezentantii tuturor institutiilor statului si ai structurilor de ordine si securitate nationala - MAI, Ministerul Transporturilor si MApN, care au intervenit pentru gasirea victimelor accidentului, scopul analizei fiind acela de a integra si corobora toate datele referitoare la acest accident".

"Vicepremierul Gabriel Oprea l-a informat pe primul-ministru Victor Ponta in legatura cu toate aceste aspecte", a precizat Dajbog.

Astfel, reprezentantul MAI a prezentat filmul evenimentelor de luni, rezultat din primele informatii integrate la nivelul Centrului operational de comanda al Ministerului de Interne:


"Elicopterul EC 135 din cadrul Inspectoratului General de Aviaţie al Ministerului Afacerilor Interne, aflat în serviciu la Punctul de Operare Aero-medicală Constanţa, a decolat de pe Aeroportul Mihail Kogălniceanu la ora 16.06, după realimentare, îndreptându-se către locul de staţionare, pe Aeroportul Tuzla, în condiţii meteo normale pentru zbor. Anterior, elicopterul realizase o misiune de salvare aero-medicală.

Accidentul aviatic s-a produs în timp ce aeronava survola lacul Siutghiol. Respectivul lac are o lungime de 7,5 km, lăţime medie de 2,5 km, adâncime variabilă între 6-7 metri, fund acoperit de mâl, iar în ziua de 15 decembrie, temperatura apei era de 2 grade Celsius.

Aceste date sunt importante în condițiile în care, conform Manualului Internaţional de Căutare - Salvare şi a specificaţiilor din diagrama acestuia, în situaţia dată, supravieţuirea conştientă ar fi putut fi de cel mult 12 minute, iar supravieţuirea generală de cel mult 20 de minute, în apă la temperatura de 2 grade Celsius.

În ceea ce privește elicopterul, acesta era în serviciu din iunie 2013, fiind achiziţionat de către Consiliul Judeţean Constanţa în cadrul Proiectului Transfrontalier cu finanţare europeană "Equipment to Save Our Lives", în cadrul Programul Operaţional comun România-Bulgaria 2007-2013.

Aeronava era în exploatare în cadrul Inspectoratului General de Aviaţie al Ministerului Afacerilor Interne din 6 noiembrie 2014 şi realizase 188 ore de zbor.

La data de 06.11.2014, a avut loc predarea-primirea aeronavei de la Consiliul Judeţean Constanţa către IGAv, iar inspecţia pentru înmatricularea aeronavei a avut loc în aceeaşi zi la sediul EUROCOPTER România. La data de 25.11.2014, aeronava a fost recepţionată la sol şi în zbor de către o comisie a IGAv, aeronava funcţionând normal. În aceeaşi zi, elicopterul s-a deplasat în zbor la Punctul de Operare Aero-medicală Constanţa.

Aeronava nu îndeplinea condiţiile tehnice pentru a opera pe mare, nefiind dotată cu pilot automat şi baliză pentru semnalizare în caz de accident aviatic pe mare, ceea ce făcea inutilă utilizarea flotoarelor.

Elicopterul avea la bord un echipaj format din:
- Pilot: cmdr. CĂTUNEANU PETRE CORNELIU – cu o experienţă de 2.900 ore de zbor.
- Copilot: cpt. cmdr. CRĂCĂNEL GINEL-CLAUDIU – cu o experienţă de 1.600 ore de zbor.
- Medic: dr. VIZIREANU LAURA.
- Asistent medical: HARTON GABRIELA.

La ora 16,11, s-a primit primul apel la 112 care a anunţat că un elicopter SMURD s-a prăbuşit în lacul Siutghiol. Menționăm că la orele 16,12 şi 16,14, s-au primit şi alte apeluri la 112 prin care a fost anunţată prăbușirea unui elicopter SMURD în lacul Siutghiol.

La ora 16,11, ISU Constanţa alertează forţele din subordine şi ordonă trimiterea la locul accidentului a acestora, concomitent cu raportarea la Centrul Operaţional de la nivelul IGSU, fiind luate măsuri conform procedurilor operaţionale pentru acest tip de eveniment.

Conform procedurilor IGSU, timpii de reacţie pentru alertare sunt de 3 minute, iar viteza medie de deplasare a autospecialei la fața locului este de 60 km/oră. Distanţa de la ISU Constanţa până la malul lacului este de 10 kilometri. Din cauza condiţiilor de trafic, echipajele ISU au ajuns la locul evenimentului în aproximativ 15 minute.

În primă fază, la ora 16,12 s-au trimis la locul intervenţiei 2 autospeciale de intervenţie cu o barcă şi 10 subofiţeri de la Detaşamentul Constanţa, care au ajuns la ora 16,29.

Concomitent au fost alertate echipajele medicale de urgenţă prespitalicească (ambulanţă şi SMURD).

Conform procedurilor, timpii de ajungere la caz pentru echipajele de prim-ajutor sunt de 8 minute în mediul urban pentru 90% din cazuri şi de 12 minute în mediul rural pentru 75% din cazuri, iar pentru echipajele de urgenţă şi de terapie intensivă mobilă sunt de 15 minute în mediul urban pentru 90% din cazuri şi de 20 minute în mediul rural pentru 75% din cazuri.

La ora 16,15, domnul viceprim-ministru pentru securitate naţională, ministrul afacerilor interne domnul Gabriel Oprea, a activat Centrul Operațional de Comandă al Ministerului Afacerilor Interne, precum şi Centrul Operaţional de Comandă al Guvernului.

Totodată, vicepremierul Gabriel Oprea s-a deplasat la locul producerii accidentului și a solicitat Secţiei Parchetelor Militare să trimită procurori militari criminalişti, pentru desfășurarea cercetărilor.

Informația despre producerea accidentului a fost comunicată șefului Departamentului pentru Situații de Urgență, secretar de stat Raed Arafat, la ora 16,15.

Viceprim-ministrul pentru securitate naţională, ministrul afacerilor interne a ajuns în jurul orei 18,00 la locul accidentului aviatic și a dispus intensificarea măsurilor de căutare-salvare, dar şi de iluminare a locului accidentului. S-a folosit un elicopter de la Ministerul Apărării Naţionale şi altul de la Inspectoratul General pentru Aviaţie, ambele dotate cu proiectoare şi mijloace pentru iluminat.

La ora 16,16, Centrul de Coordonare ROMATSA a fost informat prin intermediul sistemului unic de urgență 112 că aeronava s-a prăbuşit în lacul Siutghiol - Mamaia, la 500 de metri de mal.

La ora 16,17, conform Regulamentului aprobat prin H.G. nr. 741/2008, a fost declanşată faza de căutare-salvare la nivelul Centrului de Coordonare SAR-ROMATSA.

La ora 16,17, prima ambulanţă din cadrul Serviciului Judeţean de Ambulanţă Constanţa a ajuns la locul accidentului.

La ora 16,18, a fost alertată echipa de scafandri din cadrul Inspectoratului Judeţean pentru Situaţii de Urgenţă Constanţa şi a Centrului de Antrenament al ISU Constanţa.

La ora 16,20, Căpitănia Midia, care are în subordine Oficiul de Căpitănie Mamaia, a fost sesizat de o persoană că un elicopter s-a prăbuşit în lacul Siutghiol. La ora 16,25, aceasta a solicitat Agenţiei Române pentru Salvarea Victimelor Omenești pe Mare, respectiv conducătorului şalupei Jupiter, să se prezinte la ambarcaţiune pentru a participa la intervenţie.

La ora 16,29, forţele ISU Constanţa au ajuns la ţărm şi au observat resturi ale aeronavei.

La ora 16,30, ISU Constanţa prin Garda de Coastă - SCOMAR a anunţat Autoritatea Navală Română despre producerea evenimentului.

La ora 16,31, după aproximativ 20 minute de la momentul alarmării, se lansează prima barcă pneumatică de 10 persoane pentru căutare-salvare a ISU - al cărei motor porneşte la sfoară și nu la cheie. Motorul nu a pornit, dar barca a fost oricum utilizată în intervenţie cu ajutorul vâslelor.

La ora 16,40, ISU Constanţa activează Planul de cooperare cu Ministerul Apărării Naţionale.

La ora 16,45, este recuperată din apă prima victimă – dr. VIZIREANU LAURA – de către echipajul ISU din prima barcă; s-au început manevrele de resuscitare şi victima a fost transferată într-o barcă civilă cu motor, însoţită de un paramedic SMURD care a continuat manevrele de resuscitare până la preluarea pe mal de către echipajul de ambulanţă. Personalul ISU din prima barcă rămâne la faţa locului pentru a continua acţiunea de căutare-salvare.

La ora 16,47, la 35 de minute de la anunţarea accidentului, se lansează la apă cea de a doua barcă cu motor a ISU Constanţa.

La ora 16,49, a fost solicitată intervenţia echipei de scafandri a Centrului 39 Constanţa, aparţinând Ministerului Apărării Naţionale.

La ora 16,50, şalupa Jupiter a Agenţiei Române pentru Salvarea Victimelor Omenești pe Mare a ajuns la locul accidentului, oferind sprijin în operaţiunea de căutare.

La ora 16,54, a fost lansată la apă a treia barcă cu motor, pentru operaţiuni de căutare-salvare.

La ora 17,07, se solicită scafandri de la Garda de Coastă, iar la ora 17,12, scafandrii de la ISU Constanţa încep căutarea victimelor.

La ora 17,50, forțele Ministerului Apărării Naţionale intervin în sprijinul acţiunilor de căutare.

La ora 18,30, Garda de Coastă aduce la faţa locului 2 ambarcaţiuni, 4 scafandri, 3 echipamente de vedere pe timp de noapte şi un sonar performant.

La ora 21,18, este găsit de scafandri ISU Constanţa copilotul CRĂCĂNEL GINEL-CLAUDIU, la circa 10 metri dreapta de locul unde ulterior a fost găsită carlinga, imobilizat în scaunul elicopterului la adâncimea de 4 metri, în condiţii de vizibilitate redusă.

La ora 21,30, copilotul CRĂCĂNEL GINEL-CLAUDIU este adus la mal de către ISU Constanţa şi încep manevrele de resuscitare. La ora 21,47, copilotul CRĂCĂNEL GINEL-CLAUDIU este transportat la UPU Constanţa, unde ajunge la ora 22,00, sunt continuate manevrele de resuscitare, iar la ora 01,30 este declarat decedat.

La ora 22,00, este găsită carlinga elicopterului, la o adâncime de 4,4 metri pe un fund de apă mâlos.

La ora 23,00, conform aprobării domnului Viceprim-ministru pentru securitate naţională, ministrul afacerilor interne, o echipă aparţinând Marine Research, cu ajutorul unei ambarcaţiuni de la Garda de Coastă a început căutările cu un sonar multi - undă.

La ora 23,45, este declarat decesul primei victime recuperate, doamna dr. VIZIREANU LAURA.

La ora 23,50, este găsită a treia victimă, pilotul CĂTUNEANU PETRE CORNELIU, la aproximativ 10 metri de carlingă. La ora 00,35, pilotul CĂTUNEANU PETRE CORNELIU este adus în UPU, unde se declară decesul.

La ora 03,30, este găsită cea de-a patra victimă, asistenta HARTON GABRIELA CLAUDIA, prinsă în centură în carlinga epavei. La 04,10 este transportată la mal, preluată de ambulanţă, aplicându-se manevrele medicale specifice, iar la ora 04,30 este adusă la UPU, unde se declară decesul.

La ora 04,10, se încheie operaţiunea de căutare - salvare şi se iau măsuri pentru conservarea locului faptei, în vederea continuării cercetării la faţa locului pe timpul zilei.

Ulterior, conducerea Ministerului Afacerilor Interne s-a deplasat la Centrul Operaţional de Comandă al MAI, unde se află şi în prezent. La faţa locului au primit dispoziţie să rămână domnul secretar de stat Raed Arafat şi echipa complexă de investigaţii, care în conformitate cu prevederile legale acordă sprijin procurorilor militari competenţi în cauză.

Operaţiunile de căutare-salvare s-au desfășurat conform procedurilor legale.

La operaţiune au participat forţe şi mijloace suplimentare ordonate de către Viceprim-ministrul pentru securitate naţională, domnul Gabriel Oprea, astfel:
• Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă Constanţa: 47 militari cu 15 autospeciale, 3 bărci de salvare şi 1 echipaj SMURD;
• Inspectoratul General de Aviaţie: 2 elicoptere MI 17, 1 elicopter EC 135, 1 autovehicul şi 16 militari;
• Ministerul Apărării Naţionale: 5 ofiţeri, 53 de subofiţeri scafandri cu 4 bărci cu 1 sonar, 1 elicopter IAR 330, precum şi personal auxiliar şi echipamente de sprijin logistic;
• Autoritatea Navală Română, prin Agenţia Română pentru Salvarea Vieţii Omeneşti pe Mare cu o şalupă „Jupiter”. Totodată, la mal au fost prezente 3 persoane din conducerea ANR;
• Garda de Coastă – 11 poliţişti de frontieră, 5 autovehicule şi 2 ambarcaţiuni cu 4 scafandri, 3 echipamente de vedere pe timp de noapte şi 1 sonar;
• Inspectoratul Judeţean de Poliţie Constanţa - 45 de polițiști cu 15 autospeciale;
• Inspectoratul Judeţean de Jandarmi Constanţa - 5 ofiţeri, 21 subofiţeri şi 3 autovehicule şi Gruparea de Jandarmi Mobilă Constanţa -2 ofiţeri, 23 subofiţeri şi 4 autovehicule;
• Serviciul Judeţean de Ambulanţă Constanţa - 4 ambulanţe cu 12 persoane;
• Și două societăți comerciale, private care au sprijinit căutările cu o șalupă, 2 bărci, dintre care una cu sonar și 5 scafandri."

Alte declaratii facute de Monica Dajbog:

"Menționăm că accidentul face obiectul unui dosar penal înregistrat la Parchetul Militar de pe lângă Tribunalul Militar Bucureşti, urmând să fie preluat de către Secţia Parchetelor Militare din cadrul Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie, care va pronunţa soluţia legală.

La nivelul Ministerului Afacerilor Interne a fost numită o comisie de investigare a catastrofei aeriene, prin ordinul Viceprim-ministrului pentru securitate naţională, ministrul afacerilor interne Gabriel Oprea. Comisia este formată din 14 specialişti şi are ca obiectiv studierea şi analiza factorilor care au favorizat şi determinat producerea catastrofei aeriene, în vederea elucidării cauzelor acesteia. Comisia îşi desfăşoară activitatea sub coordonarea procurorului militar.

Ca măsură de siguranță, în conformitate cu Instrucțiunea 155 din 21 februarie 2007, privind investigarea evenimentelor de aviație produse cu aeronave aparținând Ministerului Afacerilor Interne, toate cele nouă elicoptere, de tipul celui care s-a prăbușit ieri în județul Constanța vor fi oprite la sol până la stabilirea cauzelor accidentului.

În acest timp, pentru intervențiile aero-medicale, Inspectoratul General de Aviație al Ministerului Afacerilor Interne are la dispoziție alte 7 elicoptere care pot fi echipate medical, în orice moment.

Pentru creșterea potențialului operațional la nivelul județului Constanța și întărirea mecanismelor de cooperare la nivelul Inspectoratului pentru Situații de Urgență Constanța, domnul viceprim-ministru pentru securitate națională, ministrul Afacerilor Interne Gabriel Oprea a dispus schimbarea din funcție a șefului Inspectoratului pentru Situații de Urgență Constanța, colonel Viorel Jianu, și a propus primului-ministru schimbarea din funcție a prefectului județului Constanța, domnul Radu Volcinschi, care este și președinte al Comitetului Județean pentru Situații de Urgență în cadrul Sistemului Național de Management al Situațiilor de Urgență.

Vicepremierul Gabriel Oprea s-a asigurat că familiile victimelor accidentului vor primi tot sprijinul de care au nevoie din partea autorităților statului în aceste momente grele.

Totodată, viceprim-ministrul a cerut să fie permanent informat cu privire la stadiul acțiunilor de căutare a resturilor aeronavei, insistând asupra necesității urgentării acestei operațiuni pentru a veni în sprijinul anchetei desfășurate de către Parchetul Militar".






















Articol sustinut de BRD Groupe Société Générale

Atelier de idei. Cum te ajuta tehnologia sa-ti faci mai mult timp pentru tine si planurile tale

Munca multa, stres, ore peste program, termene limita, sedinte lungi. Uneori, asa arata ziua de lucru a multora dintre noi. Din acest motiv e foarte important sa investesti in lucruri care te pot ajuta sa iti folosesti mai bine timpul petrecut la birou. Sa lucrezi mai bine, mai usor si mai repede poate insemna mai mult timp pentru tine si pentru cei dragi. Iti propunem, asadar, cinci directii care te pot ajuta pe plan profesional si personal.

5279 vizualizari

  • +1 (1 vot)    
    Intrebari fara raspuns acum: (Marţi, 16 decembrie 2014, 17:02)

    Hansen [utilizator]

    Elicopterul avea voie sa zboare deasupra apei in conditii de iarna?
    Daca da, echipajul era instruit cum sa procedeze in caz de amerizare fortata?
    Daca aveau voie sa zboare deasupra apei, echipajul era echipat pentru aceste conditii, cu costume de protectie specifice si cu veste de salvare gonflabile?
    Pentru cazurile in care raspunsul este "nu", cei care organizeaza aceasta activitate trebuie sa dea explicatii...

    Sa nu uitam ca acest elicopter trebuie sa zboare si deasupra deltei, unde in caz de accident, interventia salvatorilor se poate face in ore / zile, deci trebuie asigurata protectia personalului cu mijloacele bordului.
  • +1 (1 vot)    
    Totul conform manualului... (Marţi, 16 decembrie 2014, 18:08)

    Mari.an [utilizator]

    Totul conform manualului... mai putin prezenta la locul accidentului in timp util si cu dotarea necesara.
    Inteleg ca trebuie sa faci tot ce e posibil sa salvezi vieti, dar sa te apuci sa faci resuscitare copilotului dupa ce a stat in apa 5 ore si 19 minute mi se pare chiar absurd.
    Oare asa prevede manualul acela, ca se mai intampla si minuni si merita sa incerci?
    • +1 (1 vot)    
      s-au intamplat minuni (Marţi, 16 decembrie 2014, 19:13)

      Mumulea [utilizator] i-a raspuns lui Mari.an

      dar nu in romania si nu cu orice echipa de medici si nu cu orice fel de dotare. Hipotermia severa reprezinta o sansa mare dar pe care nu oricine si oriunde o poate fructifica.
      Dar stii cum e, cand se mai intampla sa-ti fuga unii de la morga, e mai bine sa fii sigur.
  • 0 (0 voturi)    
    Decalog (Miercuri, 17 decembrie 2014, 15:04)

    Furnicuta [utilizator]

    1....domnul viceprim-ministru pentru securitate naţională, ministrul afacerilor interne domnul Gabriel Oprea.
    Ooo, Gabriel Oprea este domn de două ori. Ăilalți sunt niște javre, nu-i așa purtător de cuvânt?
    2. Ce caută ministrul la locul accidentului? Aaaa, să dispună intensificarea măsurilor de căutare-salvare, dar şi de iluminare a locului accidentului. Fără el nu se putea ilumina locul accidentului. Ce tare e ministrul ăsta...
    3. Dacă a venit în jurul orei 18.00 de ce Hotnews a intercalat această informație între 16.15 și 16.16? Cumva atunci a avut ministrul vreo viziune?
    4. Ce zice Hotnews:
    La ora 16,31... se lansează prima barcă pneumatică ... al cărei motor porneşte la sfoară și nu la cheie. Motorul nu a pornit...
    Bre, Hotnews, a pornit sau n-a pornit motorul la ora 16.31?
    5. Înțeleg că scafandrii ISU au fost alertați primii la ora 16.18. Cât a durat drumul (ei au ajuns tot la 16.29?) și cât echiparea lor? De ce scafandrii de la ISU au acționat abia la ora 17.12?
    6. Dacă erau deja aceștia, de ce au mai fost alertați scafandrii de la MApN și cei de la Garda de Coastă?
    7. La 16.49 au fost solicitați scafandrii de la MApN. De ce au fost solicitați și aceștia și de ce așa târziu? Au ajuns aceștia la locul accidentului? Când, la 17.50? Dacă da, ce au făcut acolo?
    8. La 17.07 sunt solicitați și scafandrii de la Garda de Coastă? De ce au mai fost chemați și aceștia și de ce așa de târziu? Înțeleg că au ajuns abia la 18.30. De ce așa târziu?
    9. Copilotul a fost găsit în carlingă, legat de scaun, sau la 10 m de carlingă? Nu cumva confundați poziția copilotului cu cea a pilotului?
    10.Dacă la ora 22.00 s-a găsit carlinga de ce a durat 5 ore și 30 minute până a fost găsită a patra victimă?


Abonare la comentarii cu RSS





Buchete.ro de 12 Ani: Florarie Online cu Livrare Flori la Domiciliu in Bucuresti

ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version