Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale (CNADNR) ar trebui sa fie mutata din subordinea Secretariatului General al Guvernului (SGG) si sa revina in subordinea Ministerului Transporturilor, sustine deputatul PNL Alexandru Nazare, fost ministru al Transporturilor. "Separarea CNADNR de Ministerul Transporturilor si mutarea ei la SGG a reprezentat un dezastru pentru infrastructura rutiera din Romania. In ce tara din Uniunea Europeana ai o separare intre cei care stabilesc prioritatile pentru infrastructura de transport si gestioneaza fondurile europene si cei care cunosc cel mai bine necesitatile in domeniu?", considera Nazare.

Autostrazile - misiune grea in RomaniaFoto: Forum peundemerg.ro

Potrivit deputatului PNL, mutarea CNADNR la SGG a avut drept scop "subordonarea ei directa premierului si tot el trebuie sa fie acum de acord sa revina la Ministerul Transporturilor".

"Au existat situatii ilare in care un ministru al transporturilor care nu avea responsabilitati in ceea ce priveste autostrazile primea sarcini de la premier in sedinta de Guvern referitoare la constructia unor autostrazi. Dupa mutarea domnului Sova la Ministerul Transporturilor, statutul CNADNR a devenit si mai incert pentru ca, desi oficial era coordonata de un secretar de stat, ministrul Sova se erija in coordonator al acesteia, stabilind prioritati si termene fara a exista niciun temei legal", sustine Nazare.

"Din pacate, din acest haos institutional ramanem cu realitatea pierderii a aproape 1 miliard de euro fonduri europene pentru autostrazi si cu nefinalizarea Master Planului General de Transport care sa stabileasca proiectele prioritare. Ii solicit premierului sa puna capat acestei veritabile batai de joc la adresa infrastructurii rutiere din Romania si sa accepte revenirea CNADNR la Ministerul Transporturilor", mai spune Nazare, fost ministru al Transporturilor in guvernul MRU din 2012.

"Jocul de-a autostrada", mutat de la un minister la altul si condus in continuare neoficial tot de la Transporturi

Compania Nationala de Autostrazi si drumuri Nationale (CNADNR) a fost mutata din subordinea Ministerului Transporturilor la inceputul anului 2013, atunci cand in Guvernul Ponta 2 a intrat Dan Sova caruia i-a fost repartizat noul portofoliu de ministru delegat pentru mari proiecte de infrastructura.

Practic, noul minister creat pentru Dan Sova a fost integrat in cadrul Secretariatului General al Guvernului, iar CNADNR a fost trecuta in subordinea SGG. Mutarea a creat situatii stranii inca de la inceput, ministrul Transporturilor de atunci, Relu Fenechiu declarand ca a fost abilitat de premier sa se ocupe el de soarta autostrazii Targu Mures - Iasi, in timp ce restul autostrazilor ramaneau la CNADNR si Dan Sova.

Ulterior, cand la Transporturi a venit Ramona Manescu, "soarta" autostrazii Targu Mures - Iasi a fost inapoiata oficial ministrului Sova.

Dupa iesirea liberalilor din guvern, Sova a fost numit Minsitru al Transporturilor si, desi oficial CNADNR a ramas in subordinea SGG condus de un secretar de stat, Dan Sova s-a ocupat tot el de soarta drumurilor si autostrazilor din Romania.

Dan Sova justifica implicarea sa in soarta autostrazilor, desi nu le mai avea oficial in portofoliu, explicand ca premierul Ponta i-a cerut personal sa coordoneze si sa supravegheze CNADNR-ul.

Ulterior, dupa debarcarea lui Sova din Guvern in luna iunie 2014, la Transporturi a venit ministrul Ioan Rus care, initial, nu a putut confirma sau infirma ca se va ocupa tot el si de CNADNR. Dupa primele sedinte de Guvern s-au clarificat lucrurile si situatia a ramas neschimbata: Ioan Rus a preluat coordonarea CNADNR, desi oficial este in curtea altui minister.