Ministerul Sanatatii admite ca drepturile pacientilor romani sunt “des incalcate” si propune infiintarea unor consilii de etica. Cine vor fi paznicii moralitatii in spitale?

de V. Mixich     HotNews.ro
Joi, 11 decembrie 2014, 16:45 Actualitate | Esenţial

Protest medici rezidenti (arhiva)
Foto: Agerpres
Ministerul Sanatatii intentioneaza sa infiinteze un mecanism prin care pacientii romani vor putea oferi feedback despre calitatea serviciilor medicale primite si vor putea reclama platile informale solicitate in spitalele de stat sau alte incalcari ale demnitatii lor unui Consiliu etic.

In referatul de insotire al proiectului Ministerul Sanatatii se admite ca “in practica sunt des intalnite incalcari ale drepturilor pacientilor”. Majoritatea in aceste consilii etice va fi detinuta chiar de angajatii spitalului care trebuie supravegheat din punct de vedere etic.

Ministerul Sanatatii propune constituirea in fiecare spital a unui Consiliu de etica care va fi format din 4 angajati ai spitalului respectiv (doi medici, un asistent medical si un reprezentant al administratiei), un reprezentant al Casei de Asigurari din judet, un reprezentant al autoritatilor locale sau DSP-ului judetean si un membru al asociatiilor de pacienti.

Acestia vor supraveghea respectarea regulilor etice si vor analiza sesizarile pacientilor cu privire la platile informale. Trei dintre membri consiliului etic (medicii si asistentul) vor fi alesi prin vot chiar de catre colegii lor al caror nivel etic vor trebui sa-l monitorizeze. Alti trei membri sunt numiti direct pe linie ierarhica de catre superiorii lor institutionali. Pacientii vor avea un singur reprezentant in aceste consilii.
documente
(11 Dec 2014) PDF, 606KB


Printre rolurile acestui Consiliu de etica se numara inaintarea catre organele abilitate a sesizarilor pacientilor cu privire la platile informale sau la conditionarea actului medical, verificarea medicilor care au fost reclamati de pacienti sau protejarea medicilor in fata abuzurilor ierarhice sau a celor venite din partea pacientilor.

Desi majoritatea in aceste consilii de etica va fi detinuta chiar de angajati ai spitalului care trebuie supravegheat din punct de vedere etic, in proiect se mentioneaza ca acest consiliu “este independent de ierarhia medicala si de ingrijiri a spitalului”. Pentru a putea candida, medicii sau asistentii medicali trebuie sa aiba “reputatie morala, integritate a comportamentului si lipsa cazierului judiciar”.

Consiliul etic poate propune directiunii spitalului “adoptarea si implementarea masurilor de prevenire a coruptiei”. Dar dupa solutionarea sesizarii pacientilor de catre consiliu, directorul spitalului “va dispune masurile pe care le considera necesare”.

In formularul de feedback pe care pacienti il vor putea completa, la sectiunea drepturile pacientilor, este mentionat articolul din lege care precizeaza ca “pacientul poate oferi angajatilor sau unitatii unde a fost ingrijit plati suplimentare sau donatii, cu respectarea legii”. Problema este ca la un deceniu de la scrierea acestui articol, guvernantii nu au binevoit sa precizeze si normele lui de aplicare: cum si in ce fel se pot face aceste plati suplimentare.

In legea sanatatii este mentionat de cativa ani buni ca spitalele sunt obligate sa puna la dispozitia pacientilor formulare prin care calitatea serviciilor medicale primite sa fie evaluata. Dar mai putin de 2% din spitale au respectat aceasta obligatie legala.

Proiectul pus acum in dezbatere publica este elaborat de compartimentul de integritate din cadrul Ministerului Sanatatii in cadrul unui proiect finantat cu aproape 2 milioane de euro din fonduri europene in parteneriat cu Asociatia pentru Implementarea Democratiei. Aceasta asociatie este condusa de Alexandru Cumpanasu, fost lider al tineretului liberal din judetul Olt, debutul proiectului fiind in 2012.

“Existenta platilor informale, care sunt estimate la aproximativ 300 de milioane Euro/an, reprezinta un cost ascuns al serviciilor de sanatate cu impact negativ asupra bugetului familiilor din Romania”, se mentioneaza in proiectul Ministerului Sanatatii. “In practica sunt des intalnite incalcari ale drepturilor pacientilor, de la refuzul acordarii serviciilor medicale sau sanitare pana la conditionarea acordarii acestora de obtinerea unor beneficii personale. Aceasta stare de fapt induce incertitudine in privinta onestitatii personalului medical si secundar, neincredere in actul medical prestat, ceea ce se traduce intr-un grad scazut al increderii pacientilor in calitatea serviciilor medicale”.

Romanii sunt europenii cu cea mai scazuta incredere in sistemul lor medical. In documentul mentionat, Ministerul Sanatatii constata “cu ingrijorare deteriorarea imaginii profesionistilor din sistemul de sanatate prin incriminarea lor ca responsabili pentru perpetuarea fenomenului platilor informale, rezultat al lipsei unor stimulente salariale corespunzatoare si incarcarea birocratică a profesiunii medicale, ceea ce conduce la demotivarea lor, acestia preferand, in ultimii ani, sa paraseasca sistemul de sanatate national”.





















Articol sustinut de BRD Groupe Société Générale

Atelier de idei. Cum te ajuta tehnologia sa-ti faci mai mult timp pentru tine si planurile tale

Munca multa, stres, ore peste program, termene limita, sedinte lungi. Uneori, asa arata ziua de lucru a multora dintre noi. Din acest motiv e foarte important sa investesti in lucruri care te pot ajuta sa iti folosesti mai bine timpul petrecut la birou. Sa lucrezi mai bine, mai usor si mai repede poate insemna mai mult timp pentru tine si pentru cei dragi. Iti propunem, asadar, cinci directii care te pot ajuta pe plan profesional si personal.

2873 vizualizari

  • +4 (6 voturi)    
    superb (Joi, 11 decembrie 2014, 17:52)

    Nevermind [utilizator]

    Ei se verifica pe ei. Le-a dat cu virgula si-n "fund amentare". Romania, absofuckinglutly surprinzatoare.
    • +1 (1 vot)    
      toata ziua se plang (Joi, 11 decembrie 2014, 23:59)

      gicacontragica [utilizator] i-a raspuns lui Nevermind

      ca bugetul este mic, ca nu castiga. am 3 farmacii la coltul strazii si 4 carduri de fidelitate de la farmacii ca n-am vrut mai multe. acum ii aud ca nu sunt bani pentru medicamentele bolnavilor.
  • 0 (2 voturi)    
    auzi (Joi, 11 decembrie 2014, 18:33)

    Snitzelvienez [utilizator]

    la ei..feedback..un doctor preten cu ghitza va avea tot timpul 5 stele. ce feedback la caracterul romanului inca nu putem vorbi de feedback onest.( a se vedea comentariile de pe facebook sau alte site-uri nerestrictionate)..
  • -1 (3 voturi)    
    Consiliul de etica in spitale (Joi, 11 decembrie 2014, 20:33)

    Caius Solovan [anonim]

    1.fac parte din sistemul medical romanesc
    2.nu sunt de acord cu conditionarile care se practica
    3.increderea populatiei este mica si cu participarea mass-mediei care pt.a face audienta prezinta tot felul de aspecte negative reale sau nu!!!
    De multe ori aceasta actiune este concertata si dirijata...
    De prea putine ori se scot in evidenta realizari pozitive ,care sunt si din pacate rar sustinute!!!
    4.mass-media inainte de a blama tot timpul sistemul ar trebui sa prezinte si lipsurile si aici ma refer la salarizare,adica respectul societatii pt. aceasta activitate; cum am spus mai sus nu sunt de acord in contrapartida cu asa zisele conditionari!
    5.De ce alte consilii,comitete care sa ingroape problema pt. ca exista Colegiul medicilor care poate analiza aceste aspecte, dar rezolvarile ar trebui sa fie punctuale pe caz concret si nu sa incriminam intreaga categorie profesionala.
  • +2 (2 voturi)    
    bed manners (Joi, 11 decembrie 2014, 20:37)

    mihailstanciu [anonim]

    Inca odata,deteriorarea imaginii medicilor in Romania nu se datoreaza numai fenomenului plicurilor cu varianta
    extrema a conditionarii,sau a cazurilor prea dese de malpraxis cu rezolvare aproape invariabil nesatisfacatoare conform filozofiei n-aude n-avede promovata de Astarastoaie.Deteriorarea imaginii breslei se datoreaza in principal atitudinii doctorilor fata de pacienti.Acestia sunt foarte zgarciti cu timpul acordat pacientilor si familiilor acestora ,explicatiile privind boala
    sunt sumare si incomplete,fara date care sa reflecte experienta personala sau literatura de specialitate.Atitudinea este in cel mai bun caz grabita sau pictisita,in cel mai rau caz aroganta ,de mic Dumnezeu,care trebuie sa dea explicatii cuiva care nu le intelege.Lipsa de respect se vede si in lipsa programarilor la cabinete medicale,asigurand astfel inghesuiala proverbiala si universala din Romania,in timp ce in alte tari se sta la rand si in statiile de autobuz.
    Despre atitudinea surorilor si infirmierelor,sau despre lipsa ofertei automate a unei second opinion nici nu merita sa amintim.Acestea nu sunt "drepturi" ale pacientilor,ci curtezia obligatorie a doctorului fata de pacientul pe care il ingrijeste.Este parte a juramantului hippocratic,insusire pe care doctorul trebuie sa o posede in mod natural altfel n-are ce cauta in profesie, parte a deontologiei medicale,disparuta de pe aceste meleaguri(cu exceptii,bineinteles).V a reveni probabil cand pacientii isi vor putea schimba doctorul pentru comportament necorespunzator.M ai avem ceva de asteptat.


Abonare la comentarii cu RSS





Buchete.ro de 12 Ani: Florarie Online cu Livrare Flori la Domiciliu in Bucuresti

ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version