Compania Nationala de Autostrazi (CNADNR) intentioneaza sa contracteze servicii estimate intre 4 si 6 milioane de lei (fara TVA) pentru realizarea documentatiei tehnice pentru exproprieri necesare constructiei autostrazii Sebes - Turda, cu o lungime de 70 de kilometri si o valoare totala a lucrarilor de executie de peste jumatate de miliard de euro.

A10 Sebes - Turda (pe loturi)Foto: Hotnews

CNADNR a lansat, vineri, pe portalul de achizitii publice, anuntul de participare la lictitatia ce vizeaza servicii pentru intocmirea documentatiei tehnice in vederea dobandirii prin expropriere/ transfer a imobilelor necesare executarii lucrarilor de constructie ale autostrazii Sebes Turda, in localitatile Sebes, Alba Iulia, Ciugud, Sintimbru, Galda de Jos, Teius, Aiud, Radesti, Miraslau si Unirea (judetul Alba), respectiv Moldovenesti, Mihai Viteazu si Calarasi (judetul Cluj).

CNADNR a identificat 4.720 de imobile, suprafata totala afectata fiind de 9 milioane de metri patrati, potrivit Alba24.ro

Valoarea estimata a acordului, la care se vor raporta ofertantii in elaborarea propunerii financiare este de 3,93 milioane lei, fara TVA. CNADNR poate opta ulterior pentru achizitionarea unor servicii similare de 1,96 milioane lei, astfel incat valoarea totala a proiectului poate ajunge pana la 5,9 milioane lei, fara TVA.

Contractul, finantat cu fonduri bugetare, va avea o durata de 18 luni de la data atribuirii. Furnizorul serviciilor va fi contractat prin licitatie deschisa, pentru pretul cel mai scazut, iar termenul limita de depunere a ofertelor a fost stabilit pentru 22 ianuarie.

Autostrada Sebes - Turda, impartita in patru loturi: Contractele pentru doua din ele au fost semnate cu mare intarziere

CNADNR a selectat in aprilie constructorii loturilor 3 si 4, in timp ce contractele pentru loturile 1 si 2 au fost semnate abia in noiembrie. Initial, pentru toate cele patru loturi castigatorii licitatiilor au fost desemnati in decembrie 2013, insa multiple contestatii si probleme in justitie au dus la o tergiversare considerabila, in special pentru loturile 1 si 2.

Licitatia pentru lucrarile la lotul 1, de 17 kilometri, a fost castigata de asocierea Impresa Pizzarotti (Italia) si SpA & Pomponio Constructii, care va incasa 541,7 milioane lei fara TVA, iar lucrarile pentru lotul 2, de 24,2 kilometri, au fost adjudecate de asocierea Aktor (Grecia) - Euroconstruct Trading 98 pentru 549,3 milioane lei fara TVA.

Acordul pentru lotul 3, cu o lungime de 12,4 km, a fost atribuit asocierii italiene Tirrena Scavi - Societa Italiana per Condotte d'Acqua si are o valoare de 420,5 milioane lei, fara TVA, iar al patrulea tronson, de 16,3 km, va fi construit de PORR Construct - PORR Bau (Austria) in baza unui contract de 470 milioane lei, fara TVA.

Potrivit sefului CNADNR, Narcis Neaga, in martie - aprilie vor incepe lucrarile pe loturile 1 si 2. Potrivit lui Neaga, pe celelalte loturi ale autostrazii a fost amanata faza de executie la cererea fermierilor care au solicitat sa fie lasati sa isi stranga recolta.

Termenul de realizare pentru cele patru loturi este de 18 luni executie si 4 luni proiectare.

Autostrada Sebes - Turda, declarata admisibila spre finantare europeana in doua faze - una din exercitiul financiar 2007-2013 si a doua din exercitiul 2014-2020

In 7 noiembrie, Comisia Europeana a declarat admisibila spre finantare nerambursabila cu fonduri europene autostrada Sebes - Turda (70km), proiectul urmand sa aiba doua faze de buget, una aferenta exercitiului financiar 2007-2013 (prelungit pana in 2015) si exercitul financiar 2014 - 2020.

Tergiversarile si intarzierile cu care au fost semnate contractele pentru cele patru loturi ale autostrazii au facut practic ca autostrada sa nu mai poata fi terminata intergal pana la finele lui 2015, termenul final pentru proiectele pe exercitiul 2007-2013. Astfel, parte din fondurile europene aferente nu mai pot fi folosite si pot fi considerate, asadar, pierdute.

Intarzierile acumulate au facut imposibila terminarea autostrazii pana la momentul limita decembrie 2015, data pana la care pot fi finantate proiecte pe bugetul 2007-2013. De aici a venit si nevoia de a imparti bugetul proiectului si pe perioada de finantare 2014-2020. Asadar, o buna parte din fondurile pe exercitiul 2007-2013 care nu mai pot fi folosite pe acest proiect pot fi considerate nefolosite si vor fi dezangajate la finalul perioadei.

Bugetul total al proiectului este de 621.519.594,92 euro, din care bugetul primei faze a proiectului, transmisa catre Comisia Europeana, este de 221.151.841,70 euro. Din aceasta valoare, contributia din Fondul de Coeziune prin Programul Operational Sectorial "Transport" 2007-2013 (POST) este de 152.998.942,98 euro.

Faza a doua a proiectului, in valoare totala de aproximativ 400 milioane euro va fi finantata in cadrul perioadei de programare 2014-2020, mai anunta ministerul.