Bogdan Aurescu, numit ministru de Externe in urma cu o zi, a declarat marti, in prima sa conferinta de presa de la preluarea mandatului, ca in contextul international actual este deosebit de important ca Romania sa dea dovada de predictibiitate, stabilitate si continuitate in privinta politicii sale externe.

Bogdan AurescuFoto: TNB

Noul sef al diplomatiei romane a vorbit si despre implicarea MAE in procesul de organizare a alegerilor prezidentiale in diaspora, aratand ca toate aspectele privind acest lucru trebuie clarificate iar responsabilitatile clar stabilie. In acest context, Aurescu a precizat ca este foarte bine ca Parchetul General a declansat o investigatie care va stabili clar cui ii apartine raspunderea, adaugand ca MAE va raspunde cu promptitudine oricaror solicitari privind ancheta.

Declaratia de presa sustinuta de Bogdan Aurescu:

  • Va multumesc foarte mult pentru prezenta la aceste prime declaratii de presa in calitate de ministru al afacerilor externe.
  • Vreau sa va spun de la bun inceput ca, din punctul meu de vedere, numirea mea ca ministru al afacerilor externe - de care sunt deosebit de onorat - este, in primul rand, un motiv de responsabilitate suplimentara, de preocupare si munca asidua pentru politica externa a Romaniei, mai degraba decat un prilej de jubilare sau bucurie personala.
  • Situatia de securitate din regiune - si ma refer aici la Vecinatatea noastra Estica - este una complicata, care are potentialul de a afecta interesele sau chiar securitatea Romaniei daca nu o gestionam in mod corespunzator, impreuna cu partenerii nostri din UE si din NATO.
  • Astfel, alegerile din R. Moldova din 30 noiembrie reprezinta un moment istoric pentru societatea de peste Prut, care trebuie sa marcheze, speram noi, consolidarea parcursului ireversibil spre Europa al R. Moldova si continuarea reformelor democratice. In caz contrar, toate eforturile depuse de guvernul pro-european, dar si de catre UE, inclusiv eforturile foarte intense ale Romaniei in aceasta directie strategica, vor fi in zadar. De aceea, acest moment este, pentru Romania, aflata la frontiera externa a UE si a NATO, o problema de securitate nationala.
  • Situatia din Ucraina, statul vecin al Romaniei, cu o importanta comunitate romaneasca, continua sa fie dificila si sa se deterioreze in regiunile din estul tarii. In acest context, este importanta mentinerea in continuare a regimului de sanctiuni decis de UE si chiar consolidarea lui daca va fi necesar si, totodata, stimularea eforturilor diplomatice de solutionare a conflictului. In egala masura, vom continua sa sprijinim eforturile Kievului de reforma profunda a Ucrainei, impreuna cu celelalte state membre UE, precum si implementarea deciziilor luate la summit-ul NATO, care au fost generate de situatia din Ucraina.
  • Astfel, deciziile summit-ului trebuie implementate - si ma refer la masurile de reasigurare care trebuie consolidate si extinse din punct de vedere temporal, respectiv masurile de adaptare, care au fost prevazute de Planul de actiune pentru cresterea capacitatii de reactie a Aliantei - Readiness Action Plan: Forta de Reactie Rapida - VHRJTF si stabilirea prezentei structurilor NATO de Comanda si control pe teritoriile statelor din flancul estic, inclusiv in Romania.
  • Asadar, intentionez ca prima vizita in noua mea calitate de ministru sa o fac la Chisinau, pe 1 decembrie, de ziua nationala, si imediat dupa alegerile din 30 noiembrie. (Este de altfel, locul unde am facut ultima vizita de lucru ca secretar de stat) Am avut deja o discutie telefonica cu dna Natalia Gherman, ministrul afacerilor externe si integrarii europene al RM - a fost primul meu contact diplomatic cu un alt omolog - si am analizat impreuna situatia din regiune si din RM.
  • A doua vizita va avea loc la Bruxelles, la reuniunea ministrilor de externe NATO din 2 decembrie. Voi urmari adoptarea unei decizii de continuare in 2015 a masurilor de reasigurare. Este vorba de zboruri AWACS, exercitii militare centrate pe scenarii de tip art. 5 al Tratatului de la Washington, prezenta rotationala aliata; evaluarea stadiului implementarii Planul de actiune pentru cresterea capacitatii de reactie a Aliantei - Readiness Action Plan, astfel incat sa se obtina cat mai curand rezultate vizibile - ma refer aici mai cu seama la materializarea unei prezente aliate pe teritoriul national. Vor fi abordate la reuniunea NATO din 2 decembrie si modalitatile de sprijin pentru Ucraina, discutarea ultimelor evolutii de securitate si prioritatile guvernului ucrainean (in cadrul unei reuniuni a Comisiei NATO-Ucraina la care voi participa). In acest context, voi discuta si voi prezenta stadiul operationalizarii Fondului NATO de sprijin pentru apararea cibernetica a Ucrainei, unde Romania a preluat calitatea de natiune-lider, prin SRI, si unde s-au facut deja progrese importante.
  • Pe 3 decembrie, va avea loc, tot la Bruxelles, reuniunea coalitiei internationale anti-ISIL. Este un moment important, avand in vedere necesitatea de a structura mai bine eforturile Coalitiei de combatere a acestei amenintari.
  • A treia actiune de politica externa va fi tot saptamana viitoare, in perioada 4-5 decembrie la Basel, in Elvetia, la reuniunea ministrilor de externe ai OSCE, care se va concentra mai ales pe situatia din Ucraina si unde se vor aborda si alte teme importante, cum ar fi chestiunea conflictelor inghetate, inclusiv din regiunea transnistreana a Republicii Moldova.
  • Subliniez, in acest context regional complicat, in care preiau mandatul de ministru de externe al Romaniei, importanta continuitatii, stabilitatii si predictibilitatii politicii externe a Romaniei.
  • De asemenea, imi este extrem de clar, as spune in mod acut, contextul intern dificil, in care reputatia MAE si a oamenilor sai a avut de suferit.
  • Vreau sa subliniez ca apreciez ca toate aspectele legate de organizarea alegerilor si de implicarea MAE in acest proces trebuie clarificate, iar responsabilitatile trebuie clar stabilite.
  • Din acest punct de vedere, este foarte bine ca s-a declansat investigatia Parchetului General. Ea va stabili clar cui ii apartine raspunderea, daca o astfel de raspundere exista. Cred ca este important sa lasam ancheta sa isi urmeze cursul. MAE va da tot concursul acestei anchete si va raspunde cu promptitudine oricaror solicitari in acest sens.
  • Mai vreau sa va spun urmatoarele lucruri:
  • Diplomatia romana este o institutie fundamentala a statului roman, iar MAE este structura/instrumentul esential care are datoria sa puna in aplicare politica externa a Romaniei si sa contribuie preponderent, in cea mai mare masura, la atingerea obiectivelor de politica externa si a intereselor Romaniei pe plan international.
  • Prin urmare, aceasta institutie nu poate sa fie slaba, ci puternica, pentru ca de ea depinde realizarea intereselor nationale ale Romaniei.
  • Si trebuie sa fie si in continuare, mai ales in contextul extrem de complicat de securitate din vecinatatea noastra imediata. Diplomatia este o institutie care trebuie sa fie capabila sa lucreze neincetat, zi si noapte, pentru aceste obiective. De aceea, ea trebuie sa fie functionala - ori ea nu poate sa functioneze cand sunt puse sub semnul intrebarii buna credinta si profesionalismul si integritatea oamenilor sai.
  • In ce ma priveste, sunt diplomat de cariera si cred ca aceasta formula, in context, este cea mai buna formula pentru conducerea MAE si a diplomatiei, a afacerilor externe ale Romaniei.
  • Am incredere in colegii mei diplomati si consuli, care sunt, in foarte mare masura, profesionisti si integri. Ii sustin si ii indemn sa ramana asa.
  • Pe mine ma cunoasteti: de mai bine de 18 ani vin in fiecare zi la serviciu, la minister (iar aceasta sintagma include si sambete, si duminici, si de multe ori si nopti). Am parcurs cariera de diplomat pas cu pas, de la referent relatii si atasat pana la ministru-plenipotentiar. Pentru mine, aceasta institutie a diplomatiei este casa si caminul meu, iar obiectivele de politica externa ale Romaniei si interesele ei pe plan international sunt crezul meu. Mi-am facut cat am stiut mai bine datoria, iar ceea ce am facut pentru diplomatie si pentru interesele Romaniei este cunoscut si concret, palpabil.
  • Vreau sa va asigur ca voi continua sa fac acest lucru si din noua pozitie, care, repet, nu este un motiv de bucurie personala, ci de responsabilitate si munca pentru obiectivele de politica externa si interesele Romaniei.
  • In ceea ce priveste activitatea diplomatica in perioada care urmeaza voi mai avea si alte intalniri cu dvs. pentru a va prezenta liniile de actiune viitoare, pentru a discuta impreuna aceste directii de actiune si mai cu seama prioritatile de politica externa pentru anul 2015.