Analiza HotNews.ro

Cum pot fi infiintate noi sectii de votare

de D.Tapalaga     HotNews.ro
Marţi, 11 noiembrie 2014, 19:40 Actualitate | Esenţial

Guvernul Ponta si Ministerul de Externe au dreptate cand spun ca legea privind alegerea presedintelui, pe care tot ei au modificat-o in iunie prin ordonanta de urgenta, nu permite infiintarea de noi sectii de votare. Nu au insa dreptate cand spun ca nu pot modifica legea prin ordonanta de urgenta deoarece recomandarile Comisiei de la Venetia spun ca nu se pot schimba regulile jocului in anul premergator alegerilor. Aceasta regula invocata azi nu a mai functionat in iunie, cand tot Guvernul a schimbat regulile jocului cu mai putin de jumatate de an inaintea alegerilor.

Prin ordonanta de urgenta 45/2014, data in 26 iunie 2014, Guvernul Ponta modifica o serie de articole din legea 370/2004 privind alegerea presedintelui. La articolul 12 din lege se arata clar: "Organizarea si numerotarea sectiilor de votare din strainatate se stabilesc de catre ministrul afacerilor externe, prin ordin, care se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, si pe site-ul Ministerului Afacerilor Externe, in termen de cel mult 15 zile de la data intrarii in vigoare a hotararii Guvernului privind stabilirea datei alegerilor".

Apoi, articolul 54 din legea 370/2004 stabileste in ce conditii se organizeaza al doilea tur al alegerilor: "Al doilea tur de scrutin are loc in conditiile prevazute la art. 81 alin. (3) din Constitutia Romaniei, republicata, la doua saptamani de la primul tur de scrutin, in aceleasi sectii de votare si circumscriptii electorale, sub conducerea operatiunilor electorale de catre aceleasi birouri electorale si pe baza acelorasi liste de alegatori de la primul tur."

Altfel spus, ministrul stabileste prin ordin mult inainte de data alegerilor lista sectiilor de vot, pe care nu o mai poate modifica deoarece articolul 54 din lege este clar: turul doi se organizeaza "in aceleasi sectii de votare". Din acest punct de vedere, decizia BEC prin care permite MAE sa deschida noi sectii este pur si simplu de neinteles. Aceasta este opinia mai multor juristi consultati de HotNews.ro

Prin urmare, Guvernul nu putea infiinta sectii noi de vot in afara tarii in baza legii actuale, dar nimic nu-l impiedica sa o modifice prin ordonanta de urgenta asa cum a facut-o in iunie. A invoca acum recomandarile Comisiei de la Venetia pe care tot tu, Guvern, nu le-ai respectat in urma cu cateva luni inseamna dubla masura si arbitrar.

Aceasta solutie este sustinuta si de societatea civila. Asociatia "Alianta pentru combaterea abuzurilor" argumenteaza: "Necesitatea adoptarii in acest moment a unei Ordonante de Urgenta avand ca obiect facilitarea exercitarii dreptului de vot a romanilor din strainatate este cu mult mai evidenta decat a fost, la vremea respectiva, necesitatea adoptarii OUG nr. 45, iar daca in iunie 2014, ati invocat in preambululul O.U.G. 45, <<interesul public si existenta unei situatii extraordinare, a carei reglementare nu poate fi amanata>>, cu atat mai mult trebuie sa o faceti ACUM, cand chiar fundamentele democatiei si statului de drept sunt amenintate prin afectarea exercitiului electoral a sute de mii de concetateni a caror imposibilitate de a se exprima prin vot, ar pune sub semnul intrebarii legitimitatea alegerii presedintelui Romaniei."


Citeste mai multe despre   




















Articol sustinut de BRD Groupe Société Générale

Atelier de idei. Cum te ajuta tehnologia sa-ti faci mai mult timp pentru tine si planurile tale

Munca multa, stres, ore peste program, termene limita, sedinte lungi. Uneori, asa arata ziua de lucru a multora dintre noi. Din acest motiv e foarte important sa investesti in lucruri care te pot ajuta sa iti folosesti mai bine timpul petrecut la birou. Sa lucrezi mai bine, mai usor si mai repede poate insemna mai mult timp pentru tine si pentru cei dragi. Iti propunem, asadar, cinci directii care te pot ajuta pe plan profesional si personal.

4102 vizualizari

  • +2 (2 voturi)    
    pai de ce va mai..... (Marţi, 11 noiembrie 2014, 20:20)

    nova [utilizator]

    legati de decizia BEC/ Ce nu va este clar? Ati citit-o? Diferenta este in cuvintele LISTE DE ALEGATORI. Asa ceva nu exista in sectii in strainatate. In tara o circumscriptie NU SE POATE INFIINTA o noua sectie pentru ca nu poate exista o noua lista de alegatori. (care sa fie cei noi cand toti sunt repartizati pe liste deja existente?). Revin, in strainatate spune BEC se voteaza numai pe liste suplimentare. In rest cred ca aveti dreptate trebuie o OUG pentru a se modifica termenul de 15 zile. Modificarea regulilor in infaptuirea democratiei mi se pare OBLIGATORIE. Ca sa ajungem la sofismul ca nu modificam regulile ca incalcam democratia cand noi o infaptuim e mult.
    • +3 (3 voturi)    
      alegeri (Marţi, 11 noiembrie 2014, 20:57)

      Ion din Ilidia [anonim] i-a raspuns lui nova

      Va mira jocul la doua capete al unui mincinos si gastii sale? Respectam sau nu decizia Comisiei de la Venetia dupa cum ne convine. S-au dat ordonante de urgenta pentru lucruri care nu erau deloc urgente,dar acum le convine sa n-o faca.
  • +2 (2 voturi)    
    Iohannis stie? (Marţi, 11 noiembrie 2014, 20:47)

    BobbyB [utilizator]

    Cu informatiile astea ar fi fost bine sa se prezinte Iohannis la intalnirea cu Ponta de la tv. Ar fi dat o replica serioasa la minciunile plagiatorului.
  • -5 (5 voturi)    
    OUG??? (Marţi, 11 noiembrie 2014, 21:07)

    Sthelian [utilizator]

    Hai sa raminem consecventi. Cind guvernul emite OUG pe linie nu e bine, acum ar fi bine...
    Nu, nu e bine deloc. Constitutia actuala trebuie schimbata, fiindca e plina de articole anticonstitutionale.
    Opriti-va cu votul din diaspora. Nu mai transferati raspunderea pe umerii lor. s-au luat destule scatoalce in 2009. Iar vreti sa faca altii treaba si apoi sa-i injurati?
    Ei vor face ce vor face.
    Le cereti sa cheltuiasca bani pentru a vota (benzina, parcare, mincare si apa la cozile care sunt), dar nu faceti NIMIC sa mobilizati jumatatea de alegatori ce pe 2 nov au stat linga soba.
    Le cereti sa suporte frigul in timp ce in Ro sectia de votare e la max 10 min de mers pe jos si nu dureaza mult votarea.
    Cereti sectii in plus afara, adica un efort financiar suplimentar, in loc sa va mobiizati sa fie observatori independenti in fiecare birou de vot.
    Si inca ceva. Cereti birouri de votare in afara ambasadelor si consulatelor.
    Ce ati zice daca Ungaria ar infiinta sectii de votare la alegerile din Ungaria in judetele cu multi maghiari???
    Fiti onesti si raspundeti corect.
    Toata lumea s-a lasat manipulata de chestia cu votul de afara, o manevra a PSD care a lasat liber cimpul intern. Voturile "turistilor" au acoperit cu virf si indesat voturile din diaspora.
    Si in trecut s-a stat la coada in afara, ba la referundum in 2007, ba la alegerile prezidentiale din 2009 si mai inainte.
    Fiindca in 2009 s-a intimplat o minune (PSD a omis asta in calcule) credeti ca vor mai repeta greseala?
    Va astept cu minusuri cit cuprinde.
    • 0 (0 voturi)    
      Stai aşa! (Miercuri, 12 noiembrie 2014, 14:55)

      Encounter [utilizator] i-a raspuns lui Sthelian

      Una e să emită ordonanţe de urgenţă aiurea, când singurul interes e cel al buzunarului lor şi cu totul altceva e să corecteze un dezastru! Aici se justifică şi nu are nimic de-a face cu ipocrizia.
      Voturi în afara ambasadelor: turcii au votat în germania pe stadioane şi în centre expoziţionale. Care e problema, atâta vreme cât există un control anti-fraudă?
      Ungaria poate să îşi deschida secţii de votare (în consultare cu statul Român) oriounde, atâta vreme cât votează pentru alegerile Ungariei. De ce să-i împiedic eu?
      Ai dreptate cu exagerarea temei diaspora, dar nici minimizarea sau aruncarea ei în derizoriu nu ajută, deci abţine-te de la asta!
      • 0 (0 voturi)    
        S-o luam pe rind! (Miercuri, 12 noiembrie 2014, 19:41)

        Sthelian [utilizator] i-a raspuns lui Encounter

        1. OUG sunt o plaga pentru democratie, pentru ca nu sun supuse decit controlului avocatului poporului cind are acesta chef.
        OUG face ca Guvernul sa fie al doile organ legislativ.
        Orice lege romaneasca este plina de modificari prin OUG de te apuca groaza sa cauti in vreo lege.
        2. Nu arunc in derizoriu tema diaspora, ci o aduc la un fagas normal. Sunt din cei ce voteaza afara si stiu mai bine cum e.Iar cind am enumerat deosebirile intre cei ce voteaza afara si cei ce ar trebui sa voteze in Ro, sunt deosebiri reale. lasam la o parte diferentele masive de opinie si modul diferit de a vede lucrurile.
        3. Am sentimentul ca se arunca responsabilitatea alegerii presedintelui in alta parte, recte diaspora, desi problemele sunt acolo:
        corectitudinea procesului de votare, care din 1990 pina acum este pusa mereu sub semnul indoielii. Si am motive serioase pentru asta. Se supapune prezenta la vot mica.
        4. Tema celor ce voteaza afara tot timpul in primul plan tine atentia departe de faptele interne.
  • +2 (4 voturi)    
    inseamna ca alegerile din 2 noiembrie (Marţi, 11 noiembrie 2014, 21:18)

    mnicku [utilizator]

    trebuie sa fie anulate pentru ca nu sa respectat legea.
  • +3 (3 voturi)    
    actiune premeditata (Marţi, 11 noiembrie 2014, 21:28)

    Adrian_. [utilizator]

    Diaspora nu trebuie sa voteze.
    A fost o actiune premeditata.
    • 0 (0 voturi)    
      obvious troll is obvious (Miercuri, 12 noiembrie 2014, 9:12)

      baimarean [utilizator] i-a raspuns lui Adrian_.

      Diaspora va vota. fi (ne)linistiti.


Abonare la comentarii cu RSS





Buchete.ro de 12 Ani: Florarie Online cu Livrare Flori la Domiciliu in Bucuresti

ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version