Ministerul Afacerilor Externe se afla intr-un proces intern de evaluare consolidata pentru indeplinirea atributiilor ce ii revin cu privire la infiintarea de noi sectii de vot in diaspora, se arata intr-un comunicat de presa transmis de MAE sambata seara. Precizarile MAE vin dupa ce Biroul Electoral Central a aratat, intr-un comunicat remis vineri seara, ca Ministerul avea baza legala pentru a deschide sectii noi de votare in strainatate, in ciuda declaratiilor contrare facute vineri la pranz de ministrul Titus Corlatean.

Titus Corlatean face o evaluare consolidataFoto: Captura Antena 3

MAE arata ca a luat nota de Comunicatul Biroului Electoral Central (BEC) nr.30 din 7 noiembrie 2014 prin care se fac precizari cu privire la buna desfasurare in strainatate a alegerilor pentru Presedintele Romaniei, in turul II de scrutin din 16 noiembrie 2014.

In comunicatul MAE se mai arata ca in adresa BEC nr.1391 ic/BEC/P/2014 si comunicatul BEC nr. 30, ambele difuzate in noaptea zilei de 7/8 noiembrie 2014, BEC comunica explicit existenta temeiului legal pentru completarea listei sectiilor de votare in strainatate.

Precizarile MAE vin dupa ce Biroul Electoral Central a aratat, intr-un comunicat remis vineri seara, ca Ministerul Afacerilor Externe avea baza legala pentru a deschide sectii noi de votare in strainatate, invocand o hotarare pe care a dat-o marti, 4 noiembrie., ca raspuns la faptul ca vineri dupa-amiaza ministrul Afacerilor Externe, Titus Corlatean a anuntat ca MAE nu va deschide noi sectii de votare in diaspora, in ciuda numeroaselor cereri venite din partea cetatenilor romani aflati in tari in care exista comunitati mari, cum ar fi in: Franta, Marea Britanie, Italia Germania sau Spania. BEC explica in comunicat faptul ca propria hotarare de marti oferea baza legala pentru ca Ministerul de Externe sa infiinteze noi sectii de vot.

BEC explica faptul ca hotararea de marti interpreteaza legea 370/2004 in sensul in care sintagma "aceleasi liste de alegatori" de la primul tur se refera la sectiile de votare din tara. Cu alte cuvinte, BEC arata ca numarul sectiilor de votare din strainatate nu poate fi conectat cu listele de vot, ceea ce inseamna ca Ministerul de Externe putea organiza in turul doi oricate sectii de votare noi ar fi fost necesare pentru desfasurarea in bune conditi a procesului de vot.

  • Comunicatul integral al MAE

Ministerul Afacerilor Externe a luat nota de Comunicatul Biroului Electoral Central (BEC) nr.30 din 7 noiembrie 2014 prin care se fac precizari cu privire la buna desfasurare in strainatate a alegerilor pentru Presedintele Romaniei, in turul II de scrutin din 16 noiembrie 2014.

Analizand Hotararea BEC nr.4H/4.11.2014 privind interpretarea prevederilor art.54 alineatul 1 din legea nr. 370/2004 pentru alegerea Presedintelui Romaniei (anexata), emisa de BEC in urma reuniunii din 4 noiembrie 2014, in format Biroul Electoral Central (BEC) - Biroul Electoral nr. 48 pentru sectiile de votare din strainatate (BE48SVS) - Ministerul Afacerilor Externe (MAE), si luand in considerare o serie de alte prevederi ale Legii 370/2004 care stabilesc termene imperative referitoare la infiintarea de sectii de vot, MAE a constatat ca din Hotararea BEC nr.4H/4.11.2014 nu rezulta temeiul legal privind infiintarea de noi sectii de votare. Astfel, MAE, de buna credinta, a solicitat BEC, prin intermediul BE48SVS, in data de 5 noiembrie 2014 precizari suplimentare.

Urmare demersului MAE din 5 noiembrie 2014, BEC a transmis adresa nr.1391 ic/BEC/P/2014 si comunicatul BEC nr. 30, ambele difuzate in noaptea zilei de 7/8 noiembrie 2014. Prin acestea, BEC comunica explicit existenta temeiului legal pentru completarea listei sectiilor de votare in strainatate.

Prin urmare, intelegand ca, din momentul emiterii, in noaptea de 7/8 noiembrie 2014, a adresei nr.1391 ic/BEC/P/2014 si comunicatului nr. 30, "BEC (...) a creat cadrul legal pentru exercitarea de catre autoritatea publica centrala cu competenta exclusiva in organizarea si numerotarea sectiilor de votare din strainatate", MAE informeaza ca se afla intr-un proces intern de evaluare consolidata pentru indeplinirea atributiilor ce ii revin in baza legii 370/2004 si a hotararilor, deciziilor, adreselor si comunicatelor emise de BEC.