Comisia Europeana a lansat joi diferite faze in proceduri de sanctioare a Romaniei pentru incalcarea legislatiei europene in 4 domenii: impozitare, deseuri, transport feroviar, fonduri de investitii. Toate aceste proceduri de infringement sunt in faza precontecioasa, dar risca sa fie trimise la Curtea de Justitie a UE, daca tara nu se conformeaza normelor europene.

  • Deseuri de echipamente electrice. Comisia Europeana solicita insistent Spaniei, Letoniei, Poloniei si Romaniei sa trimita detalii despre modul in care este transpusa in drepturile lor nationale legislatia UE referitoare la deseurile de echipamente electrice si electronice (DEEE), o obligatie care trebuia indeplinita pana la 14 februarie 2014. Noua Directiva DEEE inlocuieste si actualizeaza norme mai vechi referitoare la deseurile de echipamente electrice si electronice. Directiva mentionata vizeaza atat prevenirea sau reducerea impacturilor negative pe care le au asupra sanatatii umane si asupra mediului generarea si gestionarea de deseuri de echipamente electrice si electronice, cat si imbunatatirea eficientei si a impacturilor de ansamblu ale utilizarii resurselor.

In urma nerespectarii termenului limita initial, la 31 martie 2014 au fost trimise scrisori de punere in intarziere catre Spania, Letonia, Polonia si Romania. Comisia trimite acum avize motivate, iar daca statele membre in cauza nu actioneaza in termen de doua luni, cazurile pot fi trimise in fata Curtii de Justitie a UE.

  • Standarde de reglementare pentru administratorii de fonduri de investitii alternative. Comisia Europeana a trimis astazi solicitari formale Lituaniei, Portugaliei, Romaniei si Sloveniei privind notificarea transpunerii depline a Directivei privind administratorii de fonduri de investitii alternative (2011/61/UE). Aceasta directiva prevede norme de reglementare si de supraveghere cuprinzatoare si eficace pentru administratorii de scheme de investitii alternative adresate investitorilor profesionisti. Obiectivul standardelor europene armonizate pentru administratorii de fonduri de investitii alternative (AFIA) este sporirea transparentei activitatilor AFIA si a fondurilor pe care le gestioneaza acestia, in beneficiul investitorilor si al autoritatilor publice.

Totusi, pana in prezent, statele membre mentionate mai sus nu au transpus pe deplin aceasta directiva in legislatia nationala, in pofida obligatiei de a face acest lucru pana la 22 iulie 2013. Solicitarile de astazi ale Comisiei au forma unor avize motivate ¬ a doua etapa a actiunii UE in constatarea neindeplinirii obligatiilor. Aceste tari au la dispozitie doua luni pentru a informa Comisia cu privire la masurile luate pentru a transpune in intregime Directiva 2011/61/UE. In cazul in care nu sunt notificate masuri adecvate, Comisia poate sesiza Curtea de Justitie a UE in privinta acestor cazuri.

  • Impozitare. Comisia Europeana a cerut Romaniei sa-si modifice normele privind impozitarea veniturilor din dobanzi, deoarece acestea restrictioneaza prestarea libera de servicii si libera circulatie a capitalurilor pe piata unica a UE. In prezent, entitatile juridice rezidente isi pot deduce cheltuielile indirecte legate de generarea de venituri din dobanzi. Rezultatul este ca se impoziteaza doar veniturile lor nete. Entitatile juridice stabilite intr-un alt stat membru UE/SEE si fara un sediu permanent in Romania nu pot insa beneficia de aceasta deducere si sunt impozitate mai impovarator pe baza veniturilor brute din dobanzi obtinute direct din Romania.

Comisia nu considera ca exista o justificare valabila pentru acest tratament diferit in ceea ce priveste impozitarea si considera ca acesta este discriminatoriu si restrictioneaza libera circulatie a serviciilor. Asadar, Comisia a cerut Romaniei sa-si modifice normele pentru a le pune in conformitate cu legislatia UE. Solicitarea are forma unui aviz motivat. In absenta unui raspuns satisfacator in termen de doua luni, Comisia poate sesiza Curtea de Justitie a UE in privinta Romaniei.

  • Transport feroviar. Comisia a cerut Romaniei sa-si puna toate normele nationale in conformitate cu Directiva 2004/49/CE privind siguranta cailor ferate. Aceasta cerere vizeaza independenta autoritatii de siguranta si a organismului de investigare. Legislatia UE vizeaza dezvoltarea unei abordari comune privind siguranta cailor ferate, astfel incat toate retelele feroviare din UE sa demonstreze in mod constant niveluri inalte de siguranta, iar cetatenii UE sa calatoreasca in siguranta pe aceste retele. Stabilirea unor cerinte de siguranta privind sistemul feroviar include gestionarea in conditii de siguranta a infrastructurii si a functionarii traficului, rolurile si responsabilitatile intreprinderilor feroviare si ale administratorilor de infrastructura, precum si interactiunea acestora.

In plus, trebuie sa se asigure un cadru comun de reglementare in domeniul sigurantei, reglementarea, gestionarea si controlul sigurantei si investigarea independenta a accidentelor. Legislatia in cauza ar fi trebuit sa fie in vigoare din aprilie 2006. In februarie 2013, Comisia a declansat o actiune in constatarea neindeplinirii obligatiilor impotriva Romaniei in legatura cu aceasta chestiune. Acum se trimite un aviz motivat (a doua etapa a actiunii UE in constatarea neindeplinirii obligatiilor). Romania are la dispozitie doua luni pentru a raspunde Comisiei. Daca Romania nu reactioneaza in mod satisfacator, Comisia poate sesiza Curtea de Justitie a Uniunii Europene in privinta acestei chestiuni.