Curtea Constitutionala a Romaniei a decis joi ca sunt neconstitutionale dispozitiile Legii privind transmiterea cu titlu gratuit a unui pachet de peste 1,3 milioane de actiuni detinute de stat la Compania Nationala "Administratia Porturilor Maritime" - S.A. Constanta, reprezentand 20% din capitalul social, catre Consiliul Local al Municipiului Constanta, anunta Agerpres.

Portul ConstantaFoto: AGERPRES

CCR a admis cu unanimitate de voturi sesizarea formulata de Avocatul Poporului care a atacat in 9 septembrie actul normativ.

Avocatul Poporului, Victor Ciorbea, a transmis catre Curtea Constitutionala o exceptie de neconstitutionalitate a Legii 216/2008 privind transmiterea cu titlu gratuit a unui pachet de 20% detinut de stat la Portul Constanta catre Consiliul Local al Municipiului Constanta. Demersul este important in contextul in care Guvernul si Primaria Constanta vor ca Ministerul Transporturilor sa cedeze inca 13% din actiuni Consiliului Local. Victor Ciorbea sustine ca titularii unor astfel de actiuni nu pot fi decat statul si primariile, nu consiliile locale sau judetene care nu au personalitate juridica.

Pe de alta parte, Victor Ciorbea arata in documentul transmis Curtii Constitutionale si publicat pesite-ul Avocatului Poporului ca sunt incalcate prevederile articolul 136, aliniatele 1 si 2, potrivit carora "proprietatea este publica sau privata", iar "proprietatea publica este garantata si ocrotita prin lege si apartine statului sau unitatilor administrativ-teritoriale". Astfel, Consiliul local al Municipiului Constanta nu poate fi titularul dreptului de proprietate asupra pachetului de actiuni in cadrul Companiei Nationale "Administratia Porturilor Martitime". Singurele in masura a fi titulare nu pot fi decat statul sau unitatea administrativ teritoriala, adica Municipiul Constanta.

Potrivit legii administratiei publice, unitatile administrativ-teritoriale (comunele, orasele, municipiile si judetele)sunt persoane juridice de drept public, cu capacitate juridica deplina si patrimoniu propriu. Acestea sunt subiecte juridice de drept fiscal, titulare ale codului de inregistrare foscala si ale conturilor deschise la unitatile teritoriale de trezorerie, precum si la unitatile bancare. Unitatile administrativ-teritoriale sunt titularele drepturilor si obligatiilor ce decurg din contractele privind administrarea bunurilor care apartin domeniului public si privat in care acestea sunt parte, precum si din raporturile cu alte persoane fizice sau juridice.

Victor Ciorbea mai spune ca Legea 216/2008 contravine si art 121 alin(2) din Constitutie potrivit caruia "Consiliile locale si primarii alesi functioneaza, in conditiile legii, ca autoritati administrative autonome si rezolva treburile publice din comune si din orase". Potrivit legii 215/2001, autoritatile deliberative sunt "consiliul local, consiliul judetean, consiliul genereal al Municipiului Bucuresti". In acord cu prevederile constitutionale o autoritate publica locala precum Consiliul Local al Municipiului Constanta nu poate fi titular al unui drept decurgand din raporturile cu alte persoane juridice, titulare ale unor astfel de drepturi putand fi doar unitatile administrativ teritoriale, precizeaza Victor Ciorbea.

Potrivit acestuia, Consiliul locale nu are patrimoniu propriu, nefiind, astfel, in masura a fi titularul dreptului de proprietate asupra pachetului de actiuni din cadrul Portului Constanta.

"In acest context, apreciem ca transmiterea unei parti din patrimoniul statului catre o entitate care nu poate fi titular de drepturi si obligatii constituie o incalcare a dreptului de proprietate privata al statului, din prisma beneficiarului dreptului, care nu poate fi titular de drepturi si obligatii, iar pe de alta parte, fata de efectele generate de actul normativ, statul a fost prejudiciat, dreptul sau de proprietate asupra unei parti din patrimoniul privat fiind diminuat si transmis unei entitati fara personalitate juridica", considera Victor Ciorbea. Acesta sustine ca prin transferul facut in 2008, "se aduce atingere dreptului de proprietate al statului (...), intrucat titularii dreptului de proprietate nu pot fi decat statul si unitatile administrativ-teritoriale, respectiv comune, orase, municipii si judete, iar nu consiliile locale sau consiliile judetene, care sunt autoritati deliberative".

Ciorbea mentioneaza si un precedent: Decizia Curtii Constituionale 117/2014 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a Legii 643/2002 privind asigurarea conditiile de functionare a centralelor termice si electrice de termoficare aflate in administrarea consiliilor judetene si locale. Potrivit deciziei CCR "înlocuirea, prin articolul unic pct. 1 şi pct. 9 din Legea nr. 643/2002 pentru aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 78/2002 privind asigurarea condiţiilor de funcţionare a centralelor termice şi electrice de termoficare aflate în administrarea consiliilor judeţene şi locale, a sintagmei "centralelor termice şi electrice de termoficare aflate în administrarea consiliilor judeţene şi a consiliilor locale" din cuprinsul Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 78/2002 cu sintagma "a unor centrale termice şi electrice de termoficare aflate în proprietatea consiliilor judeţene sau a consiliilor locale" impietează asupra dreptului de proprietate al unităţilor administrativ-teritoriale, astfel cum este prevăzut de art. 136 din Constituţie [art. 135 din Constituţia nerevizuită], întrucât titularii dreptului de proprietate nu pot fi decât statul şi unităţile administrativ-teritoriale, respectiv comune, oraşe, municipii şi judeţe, iar nu consiliile locale sau consiliile judeţene, care sunt autorităţi deliberative".

In prezent, Ministerul Transporturilor este actionar majoritar la Administratia Porturilor Maritime Constanta, cu 60%, iar Fondul Proprietatea si Primaria Constanta detin fiecare 20% din capital.

Guvernul si Primaria Constanta vor ca Ministerul Transporturilor sa cedeze 13% din actiuni Consiliului Local si sa listeze pe bursa un pachet de 14% din titluri. Posibilitatea cresterii participatiei Primariei Constanta a starnit numeroase critici din partea operatorilor portuari si a sindicatelor din port, dar si in mediul politic de la nivel central.

In 24 iulie, ministrul Transporturilor, Ioan Rus, a afirmat ca, in opinia sa, statul ar trebui sa pastreze minimum 50% plus o actiune la compania care administreaza Portul Constanta, cu importanta strategica pentru Romania, dar a admis ca decizia legata de modificarile de actionariat apartine Guvernului. La scurt timp dupa aceasta declaratie, primarul Radu Mazare a reactionat spunand ca Ioan Rus este prieten cu presedintele Traian Basescu si de aceea este normal ca amandoi sa aiba aceeasi pozitie in privinta transferului actiunilor de la Portul Constanta