Uite centura, nu e centura: Care va fi soarta inelelor de ocolire ale Capitalei - De ce nu apare autostrada de centura in MasterPlan si ce vor sa faca autoritatile in schimb

de Victor Cozmei     HotNews.ro
Miercuri, 8 octombrie 2014, 16:03 Actualitate | Esenţial

Asa arata acum Centura Sud a Capitalei
Foto: Hotnews
Autostrada de Centura A0 a Capitalei a picat complet din vederea autoritatilor conform rezultatelor Master Planului General de Transport. In schimb, conform aceluiasi document, toata atentia se va muta spre modernizarea la patru benzi a actualei Sosele de Centura Sud, un proiect pe care autoritatile vor sa-l finanteze cu bani europeni, dupa ce in vara au reziliat contractele in executie. Un astfel de proiect ar fi mult mai ieftin decat o autostrada, zic autoritatile, desi Comisia Europeana ne-ar finanta si o autostrada de centura daca am vrea s-o facem. In acelasi timp, de mai bine de un an si jumatate, in procedura de concesionare se afla proiectul Autostrazii de Centura Sud, a carui soarta, recunosc autoritatile, atarna de deznodamantul unui alt proiect controversat: Comarnic - Brasov.

Problema Autostrazii de Centura a Capitalei care lipseste din Master Plan

In urma cu o saptamana autoritatile au facut public raportul preliminar al Master Planului General de Transport (MPGT), documentul strategic pentru infrastructura nationala pentru urmatorii 16 ani si in baza caruia vom primi sau nu finantare europeana nerambursabila pe anumite proiecte.

In mod surprinzator, din MPGT-ul care redeseneaza harta autostrazilor din tara si introduce Drumul expres ca o alternativa pentru multe rute, lipseste un proiect de care s-a discutat mult in ultimii ani: Autostrada de Centura a Capitalei (A0), asa numitul Inel 2 de centura care sa completeze actuala sosea de centura (Inelul 1).

De ce lipseste Autostrada de centura si ce vor sa faca autoritatile in schimb

Drumurile expres si autostrazile din MPGT - oficial
Foto: Hotnews
In cadrul dezbaterilor publice organizate marti la Ministerul Transporturilor privind componenta rutiera a MPGT-ului, autoritatile au incercat sa explice ca inelul rutier al Capitalei nu a fost eliminat din planuri, dar ca proiectele autoritatilor s-au redimensionat, mai ales din pricina costurilor.

Marcel Bolos, directorul AM POST, a precizat ca actuala sosea de Centura Sud este cuprinsa spre modernizare chiar la pozitia unu in ordinea prioritatilor din Master Plan. Cat priveste Inelul 2, acolo unde ar trebui sa facem o autostrada, oficialul sustine ca in realitate costul ar fi prohibitiv, chiar daca pentru ea am primi finantare europeana nerambursabila de pana la 85% (chiar 95% in sistemul top-up disponibile tarilor care au acord incheiat cu Comisia Europeana, FMI si Banca Mondiala - cazul actual al Romaniei).

"Costul Inelului 2 este undeva in jur de 1-1,5 miliarde de euro. E foarte mare. Daca adunam acest cost cu cel pentru Sibiu - Pitesti, depasim alocarile europene", sustine Bolos.

Cu toate acestea, aceste costuri estimate sunt pentru intreaga Autostrada de Centura (A0), adica intreg inelul de o parte si de alta a Capitalei.

Pe de alta parte, autoritatile si-au mutat atentia spre actuala centura Sud a Capitalei, un proiect care s-a aflat in executie spre modernizare timp de cativa ani, insa ale carui contracte au fost reziliate la inceputul verii dupa ce au existat multiple probleme cauzate de finantarile taiate in repetate randuri.

"Am reziliat contractele ca nu functionau. Am decis sa mutam Soseaua de Centura Sud pe fonduri europene", a declarat marti Narcis Neaga, directorul CNADNR.

Detalii despre modul cum executia a fost mereu blocata prin taieri succesive de fonduri, HotNews.ro a scris pe larg aici si aici.

Centura Nord, un exemplu de "Asa NU": buna in MasterPlan, groaznica in realitate / Care e pericolul pentru "modernizarea" Centurii Sud

Centura Nord, mdoernizata dar fara separator de sens, cu treceri de pietoni si restrictii la 30 kmph
Foto: Google Street View
In acest sens, Neaga a declarat ca pentru modernizarea actualei centuri Sud a Capitalei s-a facut un studiu de fezabilitate in-house, de catre expertii interni ai CNADNR, si ca proiectul va presupune modernizarea si largirea la patru benzi a soselei actuale.

Participantii la dezbatere au atras totusi atentia ca o modernizare a centurii sud la fel ca si cea care a avut loc pe centura nord ar fi deficitara din cauza a multor restrictii de viteza, treceri de pietoni si conflicte de circulatie cauzate de intersectiile la nivel cu alte drumuri.

De cealalta parte, directorul CNADNR a declarat ca modernizarea centurii Sud va avea in vedere si rezolvarea conflictelor de trafic, indicand ca prima interventie a autoritatilor intersectia problema de la Domnesti.

Cel mai mare pericol pentru proiectul de modernizare a actualei Sosele de Centura Sud este ca aceasta sa fie "modernizata" la fel cum s-a facut si in partea de nord, au sustinut participantii la dezbateri.

Centura Nord, modernizata, cu separator de sens, dar cu intersectii la nivel si intrare in fiecare curte
Foto: Google Street View
Astfel, portiunea de circa 20 de km care a fost modernizata in urma cu cativa ani contine o serie de probleme capitale: numeroase limitari de viteza la 30 km/h, treceri de pietoni, separator de sens doar pe o parte, giratorii cu forme improvizate precum cel de sub DN1 si conflicte majore si periculoase de circulatie acolo unde soferii sunt obligati sa faca viraje traversand sensul opus.

In plus, pe drumul de centura se poate intra de pe aproape orice drum cu care se intersecteaza si toate curtile firmelor din zona au intrare direct pe centura.

In acest sens, participantii la dezbatere au subliniat ca o astfel de "modernizare" aplicata la Soseaua de Centura Sud ar fi o mare greseala si ca pana si zona reabilitata din Centura Nord necesita interventii rapide pentru a asigura o mobilitate buna si siguranta mai mare.

Oricat de deficitara este in realitate Centura Nord, in Master Planul elaborat de consultantul independent AECOM ea este vazuta ca o varianta adecvata care sa uneasca cele trei autostrazi care intra in Capitala ( A1 Pitesti-Bucuresti, A3 Ploiesti-Bucuresti si A2 Constanta - Bucuresti), chiar si daca in viitor A3 Bucuresti - Ploiesti ar urma sa fie cea mai utilizata autostrada pentru ca va prelua tot traficul de pe viitoare autostrada de pe Valea Prahovei in care se va varsa traficul dinspre Transilvania si Moldova.

Astfel, in calculul proiectelor testate in MasterPlan, o alta ruta ocolitoare prin Nordul Bucurestiului nu a mai fost luata in calcul.

Cu toate acestea, planurile autoritatilor vizeaza totusi in viitor o autostrada de Centura pe partea de Nord, un proiect care sa fie realizat in concesiune la pachet cu tronsonul Ploiesti-Comarnic, potrivit directorului CNADNR, Narcis Neaga.

Ce se intampla cu Autostrada de Centura Sud, aflata in procedura de concesiune de peste 18 luni?


Harta cu centurile Sud ale Capitalei (cu rosu este autostrada de sud - planificata - Inelul 2 / cu albastru este actuala sosea de centura sud - inelul 1)
Foto: Hotnews
In contextul discutiilor privind inelul de autostrada al Bucurestiului care lipseste din MasterPlan, dar exista in planurile autoritatilor, intervine si o alta problema: Partea de Sud a Autostrazii A0 de Centura a fost scoasa la concesiune in urma cu mai bine de un an si jumatate. Proiectul prevedea realizarea Autostrazii de Centura Sud si intretinerea si operarea autostrazilor A2 Bucuresti - Constanta si A1 Bucuresti - Pitesti pentru 30 de ani.

In februarie 2013 patru asocieri au depus oferte si si-au aratat interesul pentru proiect, insa de atunci si pana acum nu s-a mai intamplat nimic, iar proiectul a ramas in aer.

"Proiectul pentru A0 Sud e in continuare valabil, insa se asteapta rezultatul pentru concesiunea Comarnic - Brasov. Toata lumea asteapta sa vada daca acel proiect se va semna si daca functioneaza", a declarat Narcis Neaga, directorul CNADNR.

Avand in vedere ca pana la momentul actual in Romania nu s-a realizat niciodata un proiect de autostrada in concesiune, proiectul Comarnic - Brasov devine un test de rezultatul caruia depind si alte proiecte de concesiune deja lansate sau gandite pe viitor de guvernarea Ponta.

In ceea ce priveste proiectele de concesiune deja lansate, amintim concesionarea Autostrazii de Centura Sud (0) si autostrada Craiova - Pitesti.


Citeste mai multe despre   
























Material sustinut de BCR

VIDEO Antreprenor StartUp Nation: Ce trebuie sa faci pentru a beneficia de cei 200.000 lei disponibili prin programul StartUp Nation si pentru a-ti dezvolta afacerea

Ai primit un acord de acceptare in programul StartUp Nation. Care sunt urmatorii pasi? Cu ce costuri te vei confrunta pentru a te putea folosi de acesti bani? Mai intai trebuie sa pui in practica ideea de business castigatoare, iar apoi sa iti cresti afacerea. Pentru asta ai nevoie, in primul rand, de clienti noi, strategii adaptate la nevoile pietei si de un ochi atintit permanent asupra propriei afaceri si asupra pozitionarii tale in cadrul unei oferte adesea variate.

14240 vizualizari

  • +5 (7 voturi)    
    Cureaua lata nu centura! (Miercuri, 8 octombrie 2014, 16:36)

    Mircha [utilizator]

    Normal ca nu mai e nici o centura.
    Astea sunt idei capitaliste.
    In societatea socialista se spune (poanta cu) "cureaua lata" a capitalei nu centura.
  • +10 (12 voturi)    
    da (Miercuri, 8 octombrie 2014, 16:38)

    I [utilizator]

    unde e Boc, sa inaugureze "doar" 50 de km de autostrada cu paharul de apa?
  • +7 (11 voturi)    
    hai cu A0, taica! (Miercuri, 8 octombrie 2014, 16:41)

    darkdragon [utilizator]

    hai mai repede cu A0 ca am investit in teren de ceva vreme si m-am saturat sa astept!

    ia sa ma duc sa fac niste acatiste la BOR sa se urneasca odata politicienii astia si sa deblocheze banii...ochiul dracului, odata!
  • +11 (11 voturi)    
    inainte de toate (Miercuri, 8 octombrie 2014, 17:01)

    nash pandelica [utilizator]

    sa faca niste overpassuri peste calea ferata de centura si centura, in zone aglomerate ca la soseaua domnesti, soeaua oltenitei, etc.
    la autostrada pitesti la soseaua alexandriei, unde exista, traficul este mult mai fluent.

    si pana la acete pasaje, se pot pune semafoare care sa dirijeze traficul, astfel incat sa se dea sanse, in special celor in transit, pe centura.

    la domnesti si soseaua oltenitei au prioritate cei din traficul local, fiind traversare de cale ferata cu bariere, iar traficul in transit, in special tirurile cu marfuri, ard gazul asteptand zeci de minute sa treaca intersectia...
  • +8 (8 voturi)    
    pai cine a spus ca Masterplanul asta e bun? (Miercuri, 8 octombrie 2014, 17:05)

    misa2002_2006 [utilizator]

    vrem sa stim?
    cine a spus ca e viabil si conform cu nevoile acestei tari??
    cum de s-au dat atatea miliarde numai pe un proiect?
    Ioan Rus.. alt impostor inca in libertate!
  • +7 (7 voturi)    
    Explicati ce inseamna "in concesiune" (Miercuri, 8 octombrie 2014, 19:25)

    Wanheda [utilizator]

    Adica or sa fie platite din banii poporului. Explicati si ce inseamna din bani europeni: nu mai pot fi furati si 80% ar fin de la UE.
  • +4 (4 voturi)    
    Centura Nord (Miercuri, 8 octombrie 2014, 19:57)

    antrax [utilizator]

    Partea cu 2 benzi/sens, e cat de cat ok, cu cateva bube maricele sau majore, dar care pot fi corectate candva:
    1) Iesirea catre Chitila, cum vii dinspre Otopeni, chiar inainte de pasajul peste DN7 nu este facuta nici la cativa ani de la "lansare". Asa ca cine vine pe acolo trece pasajul, si apoi trebuie sa faci 180 grade ca sa iesi pe banda de pe sensul celalalt. Capcana pt accidente grave!
    2) Intersectia cu drumul vechi spre Targoviste/DN1A (de unde incepe "soseaua Odai"), e inca sens giratoriu. Trebuie facut un pasaj/pod, pt a separa cele 2 sensuri.
    3) Bucata numita "soseaua Odai", de aici pana in podul de la Otopeni, e un dezastru. O multime de indicatoare care schimba limita de viteza, ba 70, ba 50, ba 30, urmate de treceri de pietoni. Fratilor, dar de semafoare nu ati auzit? Din alea cu buton, apasa pietonul, si se face verde din cand in cand, sa nu blochezi centura din cauza oitelor? Sau ca alternativa, pasaje ca pe DN1? Si garduri pe margine sa nu mai fuga ca iepurii!
    4) Rondul de langa podul de la intrarea in Otopeni. Din nou, un mic dezastru, am prins ceva ambuteiaje acolo, pe vremuri era coloana de cativa km pe soseaua Odai. Poate un tunel pt cei care vor s-o ia spre Bucuresti?
    • -1 (1 vot)    
      Inainte era un dezastru (Vineri, 10 octombrie 2014, 19:52)

      vasile78 [utilizator] i-a raspuns lui antrax

      Centura de Nord inainte era un mare dezastru, se circula in coloana si de cate 1-2 km. Acum e mult mai bine, desi are aerul de improvizat. E clar ca portiunea cu trecerile de pietoni s-ar putea rezolva prin pasarele pietonale peste drum, genul celor din Busteni. In rest insa, din cauza ca drumul merge alaturi de calea ferata, cred ca e total nefezabil sa o transformi in autostrada. La cum arata drumul acum, cu mici modificari cred ca mai acopera vreo 10 ani pentru viitor, astfel incat sa fie berechet timp si de o autostrada de centura, dupa toate canoanele, eventual facuta direct cu 3 benzi pe sens.
      Problema actuala, cea mai mare, ramane centura de sud si bucatelele ramase neacoperite de reabilitare ale centurii de nord. As zice ca e realist de facut pentru inceput dupa modelul centurii de nord, de castigat timp si de relaxat putin traficul, in vederea constructiei unei autostrazi de centura si in sud.
      • 0 (0 voturi)    
        Cam asa (Vineri, 10 octombrie 2014, 21:00)

        antrax [utilizator] i-a raspuns lui vasile78

        Stiu, si eu am stat pe acolo in coloana, mai ales la punctul #4 din ce-am descris. Bine, si partea de o singura banda dintre Chiajna si Chitila, si acolo am mers si recent cu 20-30km/h.

        Pt pietoni au 2 variante: pasarela sau tunel. Banuiesc ca prima varianta iese mai ieftin
        Pt extindere, trenul e pe o parte, teoretic s-ar putea extinde in cealalata parte, dar...sunt o multime de "curti" care au deschidere direct in centura. Pai cine i-a lasat? Trebuiau sa se gandeasca de acu 25 de ani daca au vreodata gand de extindere ca mai au nevoie sa expropieze o latime de X m, aia trebuia lasata pajiste de oricine vroia sa construiasca ceva acolo. Probabil ca n-or s-o extinda pt ca ar costa prea mult sa cumpere terenul acum, dar se putea face de mult, cand preturile inca erau mici.

        Centura la nivel de autostrada insa din ce stiu eu ar fi alta, ceva mai departe (daca o vor face in urmatorii 20 de ani). Pt ca asta actuala peste 10 ani s-ar putea sa se cheme ceva de genul "inelul de mijloc", daca se tot extinde orasul catre Nord.
  • +2 (2 voturi)    
    lasa (Joi, 9 octombrie 2014, 5:14)

    gopo111 [utilizator]

    ca iese ponta presedinte, si o sa va faca drum forestier prin jurul capitalei, ca nu o sa mai aiba bani de nimic, ii trebe bani de altele nu de sosele in romania, asa ca votati ponta
  • +1 (1 vot)    
    Hehe (Joi, 9 octombrie 2014, 11:05)

    aiureantramvai [utilizator]

    Majoritatea votantilor psd nu circula cu masinile pe autostrazi sau pe drumuri expres. Ei sunt obisnuiti sa stea ca oitele in autobuze din anii '60 si sa petreaca 7 ore pe drum dinspre Brasov spre Bucuresti.
  • +1 (1 vot)    
    ghicitoare (Joi, 9 octombrie 2014, 12:01)

    rz_ [utilizator]

    Oare ce e mai important, centura in jurul Bucurestiului care sa preia tot tranzitul intre A1, A2, A3 si Giurgiu sau proiectul mega-important Bucuresti-Alexandria sau Brasov-Bacau (in conditiile in care este prevazut si Ploiesti-Buzau-Focsani-samd)?

    Pentru unii e tare greu de raspuns...


Abonare la comentarii cu RSS

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Miercuri