Serviciul Roman de Informatii a transmis, sambata, un punct de vedere referitor la deciziile Curtii Constitutionale de a declara drept neconstitutionale asa-numita Lege BigBrother si Legea cartelelor prepay. SRI afirma ca efectul deciziilor CCR este "un vid legislativ, cu consecinte grave, greu de anticipat, asupra securitatii nationale" si ca aceste consecinte sunt "deja resimitite in reducerea drastica a capabilitatilor operationale, in imposibilitatea institutiilor statului de gestiona riscuri si amenintari iminente la adresa securitatii nationale, precum si in crearea unor vulnerabilitati fara precedent, de natura a afecta siguranta cetatenilor".

SRI arata, in punctul de vedere transmis sambata de purtatorul de cuvant al institutiei, Sorin Sava, ca "raportarea statelor europene la Decizia CJUE, care a anulat Directiva 2006/24/CE privind retentia datelor, este diferentiata, respectiv corelata cu specificul si natura riscurilor si amenintarilor cu care se confrunta fiecare dintre tari si indreptata in scopul evitarii de a prejudicia capacitatile nationale de raspuns la riscuri si amenintari".

"Invalidarea instrumentelor legislative, care pana in prezent au contribuit semnificativ la prevenirea si inlaturarea amenintarilor manifestate la adresa Romaniei nu poate fi, in situatia actuala, compensata prin nici un alt mijloc sau modalitate altenativa (...) Activitati riguros reglementate in tarile cu traditie democratica sunt acum suspendate in Romania care, astfel, este lipsita de o baza legislativa adecvata corelata cu evolutiile tehnologice si dinamica alerta a riscurilor si amenintarilor locale si regionale", mai sustine SRI.

Comunicatul integral difuzat de Serviciul Roman de Informatii:

"Referitor la deciziile Curtii Constitutionale a Romaniei nr. 440/08.07.2014 si nr. 461/16.09.2014 prin care au fost declarate neconstitutionale, in integralitate, Legea nr.82/2012 privind retentia datelor respectiv Legea pentru modificarea si completarea OUG nr.111/2014 privind comunicatiile electronice si regimul cartelelor prepaltite, Serviciul Roman de Informatii face urmatoarele precizari:

Serviciul Roman de Informatii isi desfasoara activitatea cu deplin respect pentru lege, in conformitate cu principiile respectarii drepturilor omului, cu standardele internationale si cu angajamentele ce deriva din calitatea Romaniei de membru al comunitatii euroatlantice, in vederea indeplinirii obiectivelor asumate.

Rezultatele activitatii desfasurate pana in prezent, care plaseaza institutia in elita comunitatii de intelligence, buna reputatie profesionala a SRI precum si increderea populatiei in capacitatea institutiei de a proteja drepturi si valori consacrate constitutional, au fost posibile si datorita existentei unui cadru normativ corelat cu evolutia tehnologica.

Serviciul Roman de Informatii nu formuleaza aprecieri cu privire la deciziile CCR, dar atragem atentia cu privire la implicatiile pe care le genereaza aceste decizii, consecintele fiind deja resimitite in reducerea drastica a capabilitatilor operationale, in imposibilitatea institutiilor statului de gestiona riscuri si amenintari iminente la adresa securitatii nationale precum si in crearea unor vulnerabilitati fara precedent, de natura a afecta siguranta cetatenilor.

Serviciul Roman de Informatii reitereaza faptul ca in mod curent grupari cu activitate in domeniul crimei organizate transfrontaliere, spionaj cibernetic, terorism, criminalitate informatica si alte preocupari de natura criminala, utilizeaza anonimitatea in comunicatii, permisa acum de legea romana, pentru actiuni care afecteaza grav securitatea nationala si ordinea publica, atat pe teritoriul tarii noastre cat si in spatiul euroatlantic sau al altor state.

Invalidarea instrumentelor legilstative, care pana in prezent au contribuit semnificativ la prevenirea si inlaturarea amenintarilor manifestate la adresa Romaniei nu poate fi, in situatia actuala, compensata prin nici un alt mijloc sau modalitate altenativa. Prezervarea intereselor de securitatie nationala, cu precadere in contextul regional actual, marcat de crize, instabilitate si revirimentul unor amenintari asimetrice, este extrem de dificil de realizat in absenta unor instrumente juridice care sa asigure atat Serviciului Roman de Informatii cat si celorlalte institutii ale statului cu atributii privind apararea, ordinea publica si securitatea nationala, cadrul adecvat indeplinirii responsabilitatilor specifice in acest domeniu.

Mentionam faptul ca raportarea statelor europene la Decizia CJUE, care a anulat Directiva 2006/24/CE privind retentia datelor, este diferentiata, respectiv corelata cu specificul si natura riscurilor si amenintarilor cu care se confrunta fiecare dintre tari si indreptata in scopul evitarii de a prejudicia capacitatile nationale de raspuns la riscuri si amenintari.

Serviciul Roman de Informatii reitereaza faptul ca efectul deciziilor CCR a produs un vid legislativ, cu consecinte grave, greu de anticipat, asupra securitatii nationale. Activitati riguros reglementate in tarile cu traditie democratica sunt acum suspendate in Romania care, astfel, este lipsita de o baza legislativa adecvata corelata cu evolutiile tehnologice si dinamica alerta a riscurilor si amenintarilor locale si regionale.

In consecinta, in raport cu misiunile incredintate si angajamentele internationale asumate, ne exprimam in mod onest si transparent ingrijorarea cu privire la situatia creata si consideram necesara adoptarea urgenta a unor solutii normative prin care sa se asigure echilibrul intre nevoia de a proteja drepturile omului si responsabilitatea de a apara securitatea nationala, astfel incat institutiile statului care au acest rol sa isi poata indeplini obiectivele profesionale, in interesul cetatenilor Romaniei."