Invalidarea asa numitei legi Big Brother printr-o decizie pronuntata in unanimitate saptamana trecuta de catre judecatorii Curtii Constitutionale genereaza o vulnerabilitate a institutiilor statului in raport cu toti potentialii dusmani ai statului roman: teroristi, corupti, crima organizata, "omuleti verzi", a declarat intr-un interviu pentru HotNews.ro Georgian Pop (PSD), presedintele Comisiei parlamentare de Control SRI. Pop mai spune ca deciziile CC trebuie respectate, dar ca parlamentarii trebuie sa voteze rapid o noua lege care sa permita retentia datelor deoarece acum exista un vid de legislatie. Legea a fost suspendata 45 de zile iar in tot acest timp SRI si DNA nu mai pot utiliza informatiile rezultate din retinerea datelor de trafic in nici un dosar.

Georgian PopFoto: Agerpres

Rep: Se implinesc azi 13 ani de la atentatele din 11 septembrie. Avand in vedere contextul extern, cum evaluati activitatea anti-terorista in calitate de presedinte al comisiei de control SRI?

Georgian Pop: Faptul ca pe parcursul ultimilor ani, inclusiv dupa atentatele de la Burgas (Bulgaria), SRI-ul a reusit sa mentina nivelul de alerta terorista albastru precaut arata ca Romania este foarte bine pregatita. Dar nivelul albastru precaut este mentinut cu o munca de preventie fantastica. Sigur, din umbra, care nu se vede. Dar munca de preventie este extraordinara. De pilda, am avut in ultimii ani foarte multe expulzari sau interdicii aplicate unor cetateni de a intra pe teritoriul Romaniei. In spatele unei expluzari sau unei interdiciti sta un probatoriu colosal facut de ofiterii de informatii pe linia de preventie. Fac o mica paranteza: prefer intotdeauna o munca intensa de preventie, care sa permita trupelor specializate in contra-terorism sa stea in cazarma. Asta cred ca este situatia ideala, adica sa nu avem incidente de securitate. Acum, pasul urmator, ca munca de preventie sa fie eficienta au nevoie de legislatie, pe de-o parte, ca instrumente, si sigur de logistica si pregatire. Fiind 11 septembrie, vreau sa mai fac o constatare: in ultimii 60 de ani, nu exista nici o zi din calendar din cele 365 de zile cand undeva pe glob, pe oricare continent sa nu fi avut loc un incident terorist, fie ca vorbim de atentat cu bomba, luare de ostatici, deturnare de avion etc.

Rep: Credeti ca Romania este expusa in acest moment mai mult decat in trecut?

GP: Personal, sunt ingrijorat de evolutiile din Orientul Mijlociu, in special de evolutiile din Statul Islamic. Exista si declaratii publice ale oficialilor din acea regiune, inclusiv Israel, care atentioneaza ca riscul terorist se indreapta si spre Europa. In consecinta, responsabilitatea noastra este sa ne intarim capacitatea de aparare.

Rep: Recent, seful SRI George Maior si sefa DNA, laura Codruta Kovesi, au atras atentia asupra faptului ca dupa decizia Curtii Constitutionale privind retentia datelor exista un vid legislativ care le ingreuneaza activitatea. In ce consta acest vid mai exact?

GP: Dupa publicarea saptamana trecuta in Monitorul Oficial a deciziei Curtii Constitutionale si a motivarii, legea respectiva este suspendata de drept pentru 45 de zile. Dupa aceste 45 de zile este abrogata de drept. In perioada aceasta de 45 de zile avem timp pentru a veni cu un act inlocuitor. Care sunt efectele suspendarii legii.. De exemplu, pentru a respecta drepturile omului, avem o legislatie foarte moderna in privinta azilului (legea 122/ 2006). In momentul in care vine in tara un cetatean persecutat politic in tara lui, ai instrumentele legale si institutionale sa-l ajuti. In plus, avem si posibilitatea daca cineva vine fara acte sa il tratam de buna credinta pana verificam ca identitatea prezentata e cea reala. In alte state UE, doar pe identitate declarata, neavand acte, nu te tin. Avem si centre deschise pentru azilanti in Romania. Ceea ce inseamna ca doar noaptea stau acolo, in rest circula liberi. De buna credinta am acceptat cererea unui azilant din Orientul apopiat care declara ca e persecutat politic si primim peste cateva zile de la partenerii nostri informatia ca este suspect de activitati teroriste. Noi nu putem sa vedem acum, dupa suspendarea legii in urma deciziei CC, cu cine s-a intalnit in ultima perioada, cu cine a vorbit la telefon, adica sa verificam ca informatia ca e suspect se confirma. E o limitare extrem de importanta pentru munca de preventie la care faceam trimitere la inceput. Ca un efect al acestei suspendari exista o vulnerabilitate a instutitiilor statului in raport cu toti potentialii dusmani ai statului roman: teroristi, corupti, crima organizata, omuleti verzi (daca ne referim la dezvoltarile din Ucraina) etc.

Rep: Dar suspendarea legii si invalidarea ei impiedica doar culegerea de date informatice, date despre convorbiri telefonice, altfel orice suspect poate urmarit, filat, inregistrat.

GP: Exact, dar este greu sa vezi trecutul lui recent. Nu mai pot verifica cu cine a vorbit la telefon sau prin alte mijloace de comunicare pe teritoriul tarii mele. Alt exemplu, sa zicem ca o grupare de crima organizata ia ostatici in aceasta perioada de vid legislativ, rapeste un copil. Nu ai posibilitatea sa vezi cum s-au organizat in zilele premergatoare rapirii. Daca, de pilda, niste hakeri ne fura bani de pe carduri, nu avem posibilitatea sa intram sa vedem cum s-au organizat ei pentru a face operatiunea asta. Chiar daca "urmele" lor exista inca in spatiul virtual, anchetatorii nu le pot accesa si folosi legal.

Rep: Ce face Parlamentul Romaniei in aceasta situatie, dvs sunteit parlamentar PSD si seful Comisiei de control SRI. Ati discutat aceasta chestiune in partid?

GP: Ma preocupa in primul rand in calitate de presedinte al Comisiei de Control SRI. Ma intereseaza, repet, principalul scop este sa nu avem incidente de securiate pe teritoriul national. Fac un apel la toti colegii politicieni si la toate fortele politice sa transam in acest termen de 45 de zile aceasta problema in termeni rationali, sa nu dam conotatii politice sau electorale. Ar fi o mare greseala. Sa tratam strict din perspectiva strategica. Sper ca in noua lege sa gasim echilibrul corect intre dreptul la securitate pe care trebuie sa-l acordam cetatenilor romani si dreptul la intimitate pe care orice persoana, orice roaman il are. Aici, nu neg faptul ca m-a inspirat si declaratia publica a premierului Cameron al marii Britanii, care a declarat public dupa ce CJUE a invalidat directiva UE 24/ 2006 referitoare la stocarea datelor (care a determinat decizia CC in Romania) si care spunea ca autoritatile de la Londra vor continua sa stocheze datele pentru ca dreptul cetatenilor britanici de securitate este la fel de important ca dreptul la intimitate, dar ca responsabilitatea autoritatilor de la Londra este sa le asigure securitatea cetatenilor britanici.

Rep: Inteleg ca este nevoie urgenta de aceasta noua lege?

GP: Respectam decziile Curtii Constitutionale, ne supunem acestei decizii. Nu comentam in nici un fel decizia CC, doar ca este nevoie ca in acest interval de 45 de zile sa acoperim vidul legislativ pentru a ne manifesta responsabilitatea in a asigura securitatea cetatenilor romani pe de o parte, dar si pentru a ne lua masuri suplimentare ca orice stocare a unor date privind viata privata nu sunt folosite abuziv de absolut nimeni. Atentie, legea oricum nu stoca continutul comunicatiilor, ci doar datele de trafic.