Liderii statelor membre NATO au decis la Summitul din Tara Galilor ca Articolul 5 al Tratatului, care prevede apararea colectiva in caz de acat impotriva unui tari membre, sa se aplice si in cazul unor atacuri cibernetice care afecteaza capacitati strategice, a declarat pentru HotNews.ro Sorin Ducaru, asistentul secretarului general al NATO. "Unele atacuri cibernetice pot avea efecte majore, comparabile cu atacurile de tip conventional", a spus Ducaru, care a explicat si modul in care Romania ar putea conduce initiativa NATO privind asigurarea securitatii cibernetice a Ucrainei. Ducaru a mai spus si ca prezenta navala a NATO in Marea Neagra ar fi benefica pentru operatiunile romanesti de exploatare a hidrocarburilor din platforma Marii Negre. Surse NATO au confirmat ca a fost aprobat un plan contingenta pentru tarile de la granita estica a Aliantei, inclusiv Romania.

Ducaru si RasmussenFoto: Arhiva personala

"Acest plan - Readiness Action Plan - prevede, printre altele, actualizarea perioadica a tuturor planurilor de contingenta ale tarilor de la frontiera estica aliantei in functie de evolutiile din viitor", a explicat acesta.

Rep: NATO a anuntat cooperarea cu Ucraina pentru asigurarea securitatii cibernetice a Kievului, iar presedintele Traian Basescu evocase anterior disponibilitatea Romaniei de a fi liderul acestei initiative. Ce presupune mai exact aceasta colaborare si care e rolul Romaniei?

Sorin Ducaru: Anuntul facut de Secretarul general al NATO impreuna cu presedintele Ucrainei s-a referit la constituirea de catre aliati a patru fonduri voluntare - "Trust Funds" pentru Ucraina: unul pentru sprijinirea in domeniul comanda/control operational; unul pentru logistica; unul pentru sprijin medical si reabilitare a ranitilor si unul pentru sprijin in domeniul apararii cibernetice.

Presedintele Romaniei a anuntat chiar in cadrul reuniunii NATO-Ucraina disponibilitatea Romaniei de a prelua rolul de "natiune-lider" pentru acest "Trust Fund" destinat apararii cibernetice. Nu este vorba de a conduce o "operatiune de aparare cibernetica", ci de promovarea, constituirea, atragerea de fonduri - prin contribuitia voluntara a unor aliati - si promovarea unor proiecte care sa raspunda nevoilor Ucrainei in domeniul apararii cibernetice.

Ucraina a transmis deja catre NATO o lista de nevoi si prioritati in acest sens, iar proiectele care vor fi promovate, dupa constituirea acestor fonduri, vor raspunde acestor prioritati.

Nu este prima data cand Romania este natiune lider in constituirea unui "trust fund". Experienta in promovarea si gestionarea fondului pentru distrugerea substantelor chimice periculoase din Republica Moldova, este extrem de relevanta in acest sens. De asemenea investitiile realizate si experienta castigate in promovarea unei strategii nationale, a legislatiei corespunzatoare si a dezvoltarii unor capabilitati de aparare cibernetica, este de asemenea importanta in directionarea unor proiecte relevante pentru Ucraina, impreuna cu specialistii din cadrul NATO, din divizia pe care o conduc si din cadrul agentiei Aentru Comunicatii si Informatii a NATO (NCIA).

Repet, nu se pune problema lansarii vreunei operatiuni cibernetice, ci aceea de a stimula aliatii sa doneze fonduri si apoi de a genera proiecte care sa raspunda prioritatilor de aparare cibernetica ale Ucrainei.

Rep: Ce riscuri pentru securitatea energetica a Romaniei si a NATO pune actiunea Rusiei in Ucraina, mai ales dupa anexarea ilegala a Crimeei?

Sorin Ducaru: Criza din Ucraina are si o importanta dimensiune in planul securitatii energetice a Ucrainei, dar si a unor tari NATO care depind intr-o proportie semnificativa de importul de petrol si gaze din Rusia. Pe acest fond, tarile NATO si-au diversificat in ultimii ani, in special dupa crizele din anii 2007-2008, sursele de energie, au realizat cateva importante conexiuni intre diverse conducte de transport si au crestul volumul depozitelor de petrol si gaze, astfel incat impactul unor potentiale reduceri sau blocaje in ce priveste transportul de gaze din Rusia prin Ucraina catre Europa sa fie mai redus.

Pentru Ucraina insa vulnerabilitatea a ramas mare, iar anexarea ilegala de catre Rusia a Crimeei a adus cu sine si deconectarea Ucrainei de resursele de gaze in aceasta zona.

In ce priveste Romania, este stiut faptul ca, fata de alte state din regiune precum Bulgaria, Ungaria sau Slovacia suntem mai putin dependent de importurile de gaze din Rusia, datorita faptului ca aproximativ jumatate din consumul necesar este asigurat din productia interna, si in ultimii ani am crescut si capacitatile interne de stocare a gazului. Cu toate acestea, disfunctionalitatile si blocaje in tranzitul de gaze dinspre Rusia, prin Ucraina, catre Romania, mai ales daca se vor manifesta pe termen mai lung, vor avea bineintele un impact nefavorabil.

Rep: Pot fi afectate operatiunile de exploatare a hidrocarburilor de pe platforma maritima a Romaniei de actiunile Rusiei?

Sorin Ducaru: Este de la sine inteles ca activitatile de tip economic, si mai ales unele complexe cu sunt cele de exploatare a resurselor energetice marine din Marea Neagra, se pot desfasura in conditii optime intr-un climat lipsit de tensiuni sau crize cu caracter militar. De aceea Romania a pledat consecvent, inclusiv in cadrul NATO, pentru mentinerea unui climat de pace si stabilitate, lipsit de tensiuni militare, subliniind importanta solidaritatii aliantei in mentinerea acestui climat, inclusiv prin prezenta unor nave aliate in Marea Neagra in conformitate cu prevederile relevane ale Conventiei de la Montreux.

Rep: E nevoie de o redefinire a articolului 5 din tratatul NATO, astfel incit aliatii sa ia in calcul apararea colectiva in fata declansarii unui atac cibernetic care afecteaza capabilitati strategice ale unui stat membru NATO?

Sorin Ducaru: Articolul 5 al Tratatului NATO nu trebuie redefinit. Este, daca vreti, "sacrosanct", iar la acest Summit aliatii au decis ca "apararea cibernetica este parte integranta a apararii colective a aliantei", ceea ce inseamna ca articolul cinci, simbolizat prin cunoscutul motto "toti pentru unu si unu pentru toti", este valabil si pentru atacuri cibernetice, recunoscandu-se in acest context ca unele atacuri cibernetice pot avea efecte majore, comparabile cu atacurile de tip conventional. Sigur ca aplicarea articolului 5 tine de o decizie politica a aliatilor de la caz la caz si functie de impactul si contextual specifis al unui anumit atac.

Rep: Anders Fogh Rasmussen a facut declaratii repetate despre campaniile de manipulare a opiniei publice si a societatii civile din Ruropa de catre Rusia. Are NATO in vedere actiuni de contracarare?

Sorin Ducaru: Principala metoda a Aliantei de contracarare a acestor campanii de manipulare este transparenta si expunerea / diseminarea catre opinia publica a acelor date si dovezi care invalideaza tendintele de "torsionare" a adevarului, minciunile si manipularile lansate de partea rusa. Fotografiile obtinute prin satelit sau datele furnizate de avioanele de supraveghere care au fost oferite opiniei publice reflecta acest lucru. Fata de o asemenea manupulare nu poti raspunde cu "aceeasi moneda", cea mai buna metoda de contracarare fiind diseminarea adevarului. In plus, mesajele publice, comune ale liderilor aliati, inclusiv la acest Summit, de condamnare a actiunilor destabilizatoare sau ilegale ale Rusiei, prin angajarea credibilitatii Aliantei si a liderilor statelor membre, sunt in masura sa contracareze actiunile de manipulare de care aminteati.