Presedintele Traian Basescu a declarat sambata, inainte de plecarea la Consiliul European, ca va sustine ca statele UE si NATO sa puna la dispozitia Ucrainei tehnica militara, astfel incat armata din aceasta tara sa nu devina "carne de tun" si pentru a da sansa "raportului de forte".

Presedintele Traian Basescu participa sambata la reuniunea extraordinara a Consiliului European, cat si la Summitul PPE.

Principalele declaratii ale lui Traian Basescu:

Despre situatia din Ucraina

  • Solutiile pe care le vom sustine: statele membre UE si NATO sa puna la dispozitia armatei ucrainene tehnica militara necesara pentru a nu face din armata ucraineana carne de tun, pentru a da sansa reechilibrarii raportului de forte.
  • Romania va sustine inasprirea sanctiunilor impotriva Rusiei in domeniile financiar bancar, energiei si transferului de tehnologie militara.
  • Romania considera ca Federatia Rusa este responsabila pentru instabilitatea carea a fost introdusa in Ucraina prin sustinerea de catre Rusia a separatistilor.
  • Federatia Rusa a abandonat dreptul international, pur si simplu afirma interesarul sau national si nu dreptul international, or pacea in Europa a fost garantata atata timp cat a fost respectat cu strictete dreptul international.
  • Nu putem introduce in Europa conceptul inetresului national atunci cand acesta se refera la sustinerea interesului national prin interventii militare impotriva altor state europene sau prin utilizarea fortei si destabilizarea altor state.
  • Federatia Rusa a introdus acest concept al apararii interesului national prin mijloace militare, concept care afecteaza stabilitatea regionala si as spune ca, in acest moment, in actiunile Federatiei Ruse trebuie sa avem in vedere si elementul irational.
  •  Noi toti am judecat evolutiile internationale, cel putin in Europa, prin prisma edreptului international.
  • Iata ca apar elemente de irationalitate, iar asta inseamna ca, daca discutam de securitate nationala, trebuie sa avem in vedere si elementul irational care poate functiona in abordarile Fed. Euse.
  • Romania trebuie sa sustina necesitatea in interiorul UE si la viitorul summit NATO consolidarii flancului estic al UE si al NATO.

Despre functiile de conducere din cadrul Consiliului European

  • Punctul de vedere cu care pleaca Romania la acest Consiliu este legat de realizarea unui echilibru. Daca functia de inalt reprezent pentru politica externa va fi atribuita unui vechi membru al UE, functia de presedinte al Consiliului European ar trebui acordata unui stat dintre noii membri, si nu ma refer la cei mai noi - Romania, Bulgaria, Croatia - dar sunt 10 state despre care inca se spune ca sunt noi, care au 10 ani de cand sunt in UE, unele dintre ele membre in zona euro, care nu au mecanisme de supraveghere in domeniul justitiei, ci sunt egale cu celelalte state membre. Si invers. Trebuie un echilibru. 
  • Nimeni nu va bloca lucrarile Consiliului pentru acest concept, dar am datoria sa incerc.
  • Precizez ca nu se va discuta lista de comisari, ci doar inaltul reprezentant si presedintele Consiliului European, aceasta fiind o afacere care o decide, conform Tratatului, presedintele Comisiei, dl Jean-Claude Juncker.
  • Nu intentionez niciun fel de disputa, dar spre surprinderea mea am constatat ca avem doua nominalizari transmise la Bruxelles, suntem unul dintre putinele state care a a acceptat aceasta rugamite a dl Juncker.
  • Avem si o problema cu respectarea legislatiei interna - anul trecut Guvernula promovat Legea 373/2013 privind cooperarea intre Parlament si Guvern in domeniul afacerilor europene.
  • Legea are doua prevederi precise: La art. 19 a)1 se prevede ca Parlamentul va fi informat de Guvern cu privire la persoanele desemnate sa ocupe functii la nivelul UE.
  • Art. 19 a) 2, este o prevedere expresa care spuna ca comisia de specialitate din Parlament va audia persoana nominalizata pentru functia de comisar european.
  • Desi am aflat zilele trecute ca s-au facut 2 nominalizari, nu am constatat sa se fi produs vreo audiere.
  • Niciodata reprezentantul Romaniei in Comisia Europeana nu a fost desemnat de presedinte, a fost insa desemnat printr-o intelegere, iar atunci cand nu a functionat intelegerea s-a intamplat cazul Vosganian, la prima desemnare de comisar. Intotdeauna desemnarile le-au facut Guvernele in colaborare cu presedintele.
  • Nu ma deranjeaza ca de data aceasta am aflat de la Bruxelles ca s-au facut doua nominalizari.
  • Trebuie avut in vedere faptul ca Legea 373 prevede o procedura interna parlamentara, audierea celui propus pentru comisar in comisia de specialitate din Parlament.
  • Mai este un element din Tratat - si aia nu inteleg de ce nu ne-am prevalat de Tratat si am tinut cont de rugamintea dl Juncker- care spune ca statele membre isi desemneaza un candidat pentru functia de comisar, portofilul atribuit fiind responsabilitatea presedintelui Comisiei. Nu inteleg de ce am desemnat doi, dand posibilitatea ca pe seama Romaniei sa se faca reglari de numar femei barbati in cadrul Comisiei Europene.
  • Ceea ce imi ramane de facut este sa insist pentru un portofoliu reprezentativ. Exista, fata de intentiile noastre initiala, o exigenta creata acum - a existat si in timp dar nu a fost respectata tot impul - si anume aceea ca un comisar nu poate ocupa de doua ori consecutiv acelasi portofoliu. Este important ca Romania sa obtina  un portofoliu important dupa ce detinut portofoliul Agriculturii, sa nu ne intoarcem la Multilingvism
  • Va fi o sarcina a Guvernului dar de care nu ma derobez nici eu in cadrul neoficial in discutiile cu Jean Cllaude Juncker.
  • (Intrebat cine este cea de a doua persoana nominalizata) Eu stiu doar ca sunt doua nominalizari, dar nu stiu care.