​Master Planul General de Transport, documentul strategic esential in baza careia Romania va primi de la Uniunea Europeana finantare nerambursabila pentru proiectele de infrastructura in exercitiul financiar 2014-2020, va fi finalizat complet abia pe 22 decembrie 2014, se arata pe site-ul autoritatii de management. Informatia vine dupa ce toate termenele indicate de autoritati in trecut au fost depasite unul cate unul, iar in total, daca va fi gata in decembrie, Master Planul va acumula o intarziere de un an.

Harta autostrazilor ramane mereu doar pe hartieFoto: Hotnews

Autoritatea de Management pentru Programul Operational Sectorial Transport (AMPOST) a publicat, discret, pe site-ul sau in urma cu cateva zile noile date privind finalizarea Master Planului General de Transport (MPGT).

Informatiile nu au fost transmise intr-un comunicat de presa, ci au fost publicate doar intr-o sectiune din site dedicata MPGT-ului.

Noile date anuntate vin dupa ce, in trecut, toate termenele asumate de autoritatile din Transport au fost depasite.

Termenele de finalizare a Master Planului si a evaluarii Strategice de Mediu, dupa cum apar pe site-ul AMPOST:

1) Predarea variantei finale revizuite a Raportului privind Master Planul pe termen scurt, mediu şi lung - 31 august 2014;

2) Definitivarea Evaluării Strategice de Mediu a întregului grup de proiecte (Raportul final de mediu) - 15 decembrie 2014;

3) Predarea rezumatului întregului proiect - 22 decembrie 2014;

4) Predarea Raportului final al proiectului - 22 decembrie 2014.

Finalizarea Master-Planului, amanata iar si iar

Initial, MPGT-ul trebuia finalizat in decembrie 2013, termen confirmat si de Dan Sova (Sursa aici). Cu toate acestea, lucrarile au fost tergiversate si termenul a fost impins pentru luna februarie 2014. Ulterior, termeneul a fost fixat pentru jumatatea lunii aprilie, iar la acel moment ministerul a publicat doar o serie de ghiduri si metodologii.

Tot atunci, Ministerul condus de Sova anunta noile termene si isi asuma finalziarea MPGT-ului in luna iunie, dar si acest termen a fost depasit.

Mai mult, Sova anunta atunci ca lista proiectelor prioritare din MPGT va intra intr-o dezbatere publica, desi statul roman a platit peste 2,1 milioane de euro unui consultant independent (firma AECOM) pentru Master Plan.

Dupa debarcarea lui Sova de la Transporturi, noul ministru Ioan Rus anunta ca documentul esential va fi terminat in luna octombrie-noiembrie. Acum, AMPOST anunta 22 decembrie ca data pentru predarea Raportului final.

Nazare, fost Ministru al Transporturilor: "Vom avea un an intarziere in accesarea fondurilor europene din perioada 2014-2020"

"Vom avea astfel un an intarziere in accesarea fondurilor europene alocate pentru perioada 2014-2020 pentru ca cei de la Bruxelles au transmis foarte clar ca nu vor aproba proiectele fara acest document finalizat", sustine Alexandru Nazare, vicepresedinte PDL si fost ministru al Transporturilor.

"Guvernele Ponta au tratat cu iresponsabilitate acest subiect al MasterPlanului pentru ca stiu ca odata aprobat nu vor mai putea sa traseze autostrazi prin curtea fiecarui baron si sa scoata la licitatie studii de fezabilitate care sa fie ingropate prin sertare. Nota de plata insa se va vedea in indicatorii economici pentru ca fiecare zi pierduta in finalizarea unor proiecte de infrastructura inseamna competitivate scazuta a economiei, mai putine locuri de munca si costuri mai mari pentru transportatori. Intrarea in recesiune tehnica este si o consecinta a dezastrului din proiectele de transporturi patronat de Ponta si Sova, acestia nereusind sa inceapa noi proiecte desi sunt aproape 2 miliarde de euro bani europeni pe care ii vom da inapoi in 2016", a mai spus Nazare.

Comisia Europeana: Nu vom aproba programele operationale 2014-2020 legate de transport fara sa vedem un progres clar si relevant al Romaniei in realizarea Masterplanului

Masterplanul General de Transport este un plan general de investitii in infrastructura de transporturi care arata prioritatile Romaniei in concordanta cu liniile de finantare europene. Practic, MPGT-ul devine documentul esential fara de care Romania nu poate accesa fondurile europene din noul exercitiu financiar.

Comisia Europeana a reactionat ferm, in luna martie, si a spus ca fara un MasterPlan finalziat, proiectele pe 2014-2020 nu vor fi aprobate.

"Nu vom aproba programele operationale legate de transport, daca nu vedem niciun progres clar si relevant in elaborarea Masterplanului pentru transport. Noi nu am bloca plata fondurilor europene din motive disproportionate, dar in acest caz Masterplanul este o conditie esentiala pentru investitii europene de durata, cu impactul maxim posibil, concentrat in mod strategic", a afirmat pentru HotNews.ro, Shirin Wheeler, purtatorul de cuvant al lui Johannes Hahn, comisarul european pentru politica regionala.