In accesarea fondurilor europene vor fi introduse criterii de nediscriminare, iar firmele si autoritatile publice care vor sa atraga fonduri vor trebui sa faca dovada ca nu discrimineaza. "Primaria sa imi spuna cate femei are angajate si pe ce posturi, cati romi are angajati, cate persoane cu dizabilitati. Pe baza raspunsurilor putem sa depunctam", a declarat Asztalos Csaba, presedintele Consiliului National pentru Combaterea Discriminarii. Peste 600 de angajati din ministere responsabili de gestionarea si controlul fondurilor europene vor fi instruiti in acest sens, in cadrul proiectului "Formare in domeniul antidiscriminarii, egalitatii de gen si al drepturilor persoanelor cu dizabilitati", lansat joi de CNCD.

Csaba AsztalosFoto: Hotnews

Consiliul National pentru Combaterea Discriminarii (CNCD) a lansat joi, 14 august, in cadrul unei conferinte de presa, proiectul "Formare in domeniul antidiscriminarii, egalitatii de gen si al drepturilor persoanelor cu dizabilitati". Proiectul se deruleaza in perioada 01 mai 2014 - 30 noiembrie 2015 si "se justifica in contextul necesitatii indeplinirii conditionalitatilor ex-ante in domeniul nediscriminarii, egalitatii de gen si protectiei persoanelor cu dizabilitati, pentru Fondurile Europene Structurale si de Investitii 2014-2020", a explicat Consiliul.

In cadrul acestui proiect vor fi organizate sesiuni de formare, in minimum 3 localitati, destinate unui numar de 602 persoane, implicate in managementul si controlul fondurilor europene structurale si de investitii, din cadrul autoritatilor de management, organismelor intermediare, autoritati de certificare si plata si autoritati de audit.

Proiectul are de un buget total de 9.515.883,56 lei, din care: 7.103.191,59 lei - reprezentand asistenta financiara nerambursabila solicitata din Fondul European de Dezvoltare Regionala / 2.367.730,53 lei - reprezentand co-finantarea solicitantului.

Vezi mai jos cele mai importante declaratii din conferinta de lansare a proiectului

Angela Filote

Angela Filote

Foto: Hotnews

Angela Filote, sefa Reprezentantei Comisiei Europene in Romania:

  • Acesta pentru noi, UE si CE, este un subiect foarte important. Nu numai in Romania, dar si in intreaga Uniune Europeana avem o importanta parte a societatii care practic este exclusa din viata cetatii si din oportunitatile economice care se leaga de viata cetatii.
  • Daca ne uitam in Romania, de exemplu, doar 33% dintre femei lucreaza. Procentajul in UE este de 43%. Spun asta ca sa vedem ca suntem sub medie, dar ca problema exista in intreaga Uniune Europeana, nu e problema specifica pentru Romania.
  • Daca ne uitam la persoanele cu dizabilitati, mai putin de 13% isi gasesc un loc de munca. Nici nu indraznesc sa caut cifrele referitoare de exemplu la romi, dar ce stiu despre romi este ca avem oficial aproximativ 2 milioane de romi in Romania, ca jumatate dintre ei traiesc in saracie lucie.
  • 2/3 dintre romi se califica, conform standardelor Uniunii Europene, ca oameni saraci, cu acces dificil la piata fortei de munca, la educatie, la sanatate, la locuinte sociale, deci la viata cetatii. De asta ne intereseaza in general problema saracilor, in special problema romilor, problema discriminarii persoanelor cu dizabilitati si a discriminarii in general si egalitatea de sanse, egalitatea de gen.
  • Nu cred ca Romania isi permite costul care este asociat pierderii capitalului uman reprezentat de toti acesti oameni.
  • Sper ca prin proiectul care se lanseaza astazi se vor pune bazele unei schimbari nu numai pe situatia legislativa, ca aici Romania sta foarte bine si in general statele membre sunt relativ disciplinate in privinta adoptarii legislative, dar mai ales in privinta realitatii de pe teren.
  • As mentiona ca este atat de important acest subiect pentru noi, ca am definit ca si conditionalitati ex-ante aceste 3 domenii.
  • Ce inseamna conditionalitatile ex-ante: pe finantarile 2014-2020, daca ele nu sunt indeplinite, Comisia Europeana poate lua in considerare si optiunea de a nu face rambursari pe platile deja facute pe proiecte europene. Sunt sigura ca nu se va ajunge acolo, dar ca sa nu se ajunga acolo este nevoie ca toti cei implicati in acest proces sa impartasim aceeasi viziune si aceleasi valori legate de incluziunea sociala si de acordarea de sanse egale tuturor cetatenilor Romaniei, indiferent de situatia lor personala, particulara. 
  • Noi, in Romania, ne comparam cu state ale Uniunii Europene care sunt de peste 50 de ani in aceasta structura. Trenul trebuie sa fie pus pe sinele corecte, mai intai, si despre viteza mai putem discuta apoi.

Csaba Asztalos, presedintele Consiliului National pentru Combaterea Discriminarii:

Csaba Asztalos

Csaba Asztalos

Foto: AGERPRES

  • Noi, Consiliul National pentru Combaterea Discriminarii, am militat pentru o implementare efectiva a principiilor nediscriminarii in cultura organizationala a societatii. Societatea din Romania, in perioada de aderare la NATO si la Uniunea Europeana, a implementat un set de valori, in special in procesul de integrare in UE, ceea ce numim acquis-ul comunitar. Acest acquis comunitar ne-a fost oferit pe tava, dar noi, societatea, nu l-am diseminat.
  • Am preluat un acquis comunitar care in statele membre fondatoare ale Uniunii Europene s-a format si s-a creat ca baza legislativa, ca un bun al societatii, adica a venit din comunitate. Noi am preluat acest acquis comunitar fara a avea timp sau fara sa trecem prin procesul de digestie si facem deseori indigestie dupa ce trebuie sa il aplicam in practica.
  • Ca atare, principiile egalitatii si nediscriminarii trebuie sa fie abordate ca un bun care ne este necesar noua, care este inerent culturii organizationale a societatii noastre, trebuie interiorizat si trebuie inteles pragmatic de ce este important.
  • Aceasta presupune acumularea unui fond de cunoastere si inca din 2005 impreuna cu organizatiile neguvernamentale, pentru ca evolutiile din societatea romana pe domeniul nediscriminarii sunt, intr-o masura importanta, rezultatul si a activitatii organizatiilor neguvernamentale, am avut ca tinta crearea fondului de cunoastere pentru institutiile publice in zona nediscriminarii.
  • S-au dezvoltat activitati de pregatire in special pe justitiei, pe educatie, pe sanatate, functionari publici, zona de administratie publica, politie. Aceasta pregatire trebuie sa fie o activitate continua, nu putem sa spunem ca ne-am indeplinit misiunea.
  • Sunt momente de regres mai ales in criza economica sau atunci cand exista un incident public, vezi cazul Mailat, cand asistam la o recrudescenta a manifestarilor discriminatorii impotriva unei comunitati. Dar suntem intr-un proces de invatare care prespune si momente grele.
  • Dar tinta este de a crea fondul de cunoastere si de a demonstra ca prin cunoastere si atunci cand asiguram resursele necesare si grupului vulnerabil, atunci si acesti membri au grupului vulnerabil reusesc sa faca performanta si, pana la urma, isi creeaza pozitia de a exercita drepturile fundamentale in mod egal cu toti cetatenii.
  • Aceasta activitate trebuie sa continue independent de aceste conditionalitati ex-ante. Conditionalitatile ex-ante in acest domeniu eu le percep ca printre putinele presiuni externe care au mai ramas fata de Romania pentru a implementa efectiv principiul nediscriminarii, libertatii de gen si drepturile persoanelor cu dizabilitati.

Ioana Cazacu

Ioana Cazacu

Foto: Agerpres

Ioana Cazacu, secretar de stat, Departamentul pentru Egalitatea de Sanse intre Femei si Barbati:

  • A lupta cu discriminarea inseamna a lupta cu lipsa de informatie, cu ignoranta, cu mentalitatile stereotipare. Pentru a indrepta mentalitatile invechite, arma noastra este cunoasterea si informatia. Acest tip de proiecte este absolut necesar, cum este cel pe care CNCD il lanseaza astazi, in care oameni din diverse institutii sa fie educati intr-un spirit al tolerantei.
  • Este greu sa schimbi mentalitati, dar cred ca este un prim pas sa poti arata unor oameni ca opiniile lor nu sunt singulare, ca exista si alte perspective prin care lumea poate fi privita si analizata si ca de foarte multe ori opiniile noastre pot rani si chiar aduce deservicii altor persoane.
  • Cel mai important aspect al proiectului este accentul pus pe introducerea acestor criterii de nediscriminare, de egalitate de sanse si de dizabilitate in accesarea fondurilor europene. Este un lucru bine stiut ca atunci cand vorbim despre accesarea fondurilor europene discutam despre bani pe care aplicantii si-i doresc. Acest proiect, initiat de CNCD, reprezinta o masura care va atrage atentia oamenilor asupra faptului ca discriminarea de orice natura este indezirabila pentru institutiile statului.

Iulia Gugiu, Ministerul Fondurilor Europene:

  • Pe 6 august, Comisia Europeana a adoptat acordul de parteneriat cu Romania privind utilizarea fondurilor europene, structurale si de investitii pentru crestere economica si creare de locuri de munca, pentru perioada 2014-2020. Acest acord de parteneriat pregateste terenul pentru investirea a 23 de miliarde de euro, suma ce reprezinta totalul finantarii din cadrul politicii de coeziune pe perioada 2014-2020, si aici sunt incluse si finantarile din cadrul cooperarii teritorial europene, precum si alocarile bugetare pentru initiativa privind ocuparea fortei de munca in randul tinerilor.
  • De asemenea, Romania primeste 8 miliarde de euro pentru dezvoltare rurala si 168 de milioane de euro pentru sectorul pescuitului. Investitiile acestea urmeaza sa atenueze somajul, speram noi, si vor stimula competitivitatea si cresterea economica prin sprijinul acordat formarii profesionale, inovarii si invatamantului in orase si in zonele rurale.
  • Ministerul Fondurilor Europene a trimis oficial Comisiei Europene versiunile oficiale a 3 programe prin care Romania va atrage aceste fonduri: Programul operational capital uman a fost transmis in data de 6 august si are o valoare de 4,22 miliarde de euro; Programul operational competitivitate a fost transmis in data de 28 iulie si are o valoare de 1,33 miliarde de euro; Programul operational de asistenta tehnica a fost transmis pe 25 iulie si e in valoare de 221 de milioane de euro.
  • In coordonarea Ministerului Fondurilor Europene sunt 4 programe: cele trei anterior mentionate, precum si Programul Operational Infrastructura Mare; propunerea de program operational pentru Infrastructura Mare va fi transmisa Comisiei speram noi pana la sfarsitul lunii in curs. Unul din elementele de noutate pe care le-a adus perioada aceasta consta in obligativitatea indeplinirii de catre toate statele membre a unor conditionalitati ex-ante atat generale, cat si tematice.
  • Romania va trebui sa indeplineasca toate conditionalitatile pe care si le-a asumat pana la sfarsitul anului 2016. Cele trei conditionalitati ex-ante generale cu caracter transversal ce revin in atributia Consiliului National pentru Combaterea Discriminarii si Ministerului Muncii sunt:

- existenta unei capacitati administrative pentru punerea in aplicare a legislatiei Uniunii Europene de combatere a discriminarii si a politicii in materie de fonduri europene structurale si de investitii, respectiv aplicarea directivei 43/2008.

- existenta unei capacitati administrative pentru punerea in aplicare a legislatiei Uniunii Europene privind egalitatea dintre femei si barbati si a politicii in materie de fonduri europene

- punerea in aplicare a Conventiei Organizatiei Natiunilor Unite privind drepturile persoanelor cu dizabilitati in domeniul fondurilor structurale in conformitate cu decizia 48 din 2010 a Consiliului

  • Pentru indeplinirea acestor trei conditionalitati cu caracter orizontal, este absolut necesar ca personalul responsabil de gestionarea si controlul fondurilor europene sa fie instruit. Din acest motiv, grupul tinta va fi semnificativ avand in vedere cifrele care apar in proiect si se va adresa diferitelor niveluri manageriale care sunt implicate in mod direct in gestionarea acestor fonduri. Si aici vorbim de autoritati de management, de organisme intermediare, de autoritatea de audit si de restul.

Marian Mandache, director executiv Romani Criss:

  • Conditionalitatea ex-ante pe problema romilor vine pe o strategie a carei eficienta nu a fost dovedita. Nu exista o evaluare clara a fostei strategii, cu indicatori si asa mai departe. Daca aceste conditionalitati ex-ante ar fi puse in practica in conformitate cu actualul cadru privind integrarea romilor, practic ar fi inapte sa atinga obiectivele fixate. P
  • entru ca aceasta hotarare guvernamentala are carente imense in ce priveste partea de buget - nu este prevazuta in concret resursa bugetara, iar atunci cand este, este calata in principal pe contributia europeana - nu exista o solutie la o problema care vreme de 10 ani s-a dovedit in strategia anterioara ca fiind o piatra de moara, lipsa de solutii pentru implicarea autoritatilor locale: fara autoritatilor locale nu ai cum sa faci integrare.
  • Din 2012 se lucreaza la modificarea acestei strategii. Exista in acest moment o ruptura de comunicare. Sunt ONG-uri care spun ca politicile pentru romi trebuie sa aiba ca element central interventia directa si cu efecte directe in comunitatile pentru romi. Cu lucrul asta nu cred ca e nimeni in dezacord. Problema apare cand efectiv te apuci de treaba si cum pui lucrul asta in practica.
  • Noi credem ca ar fi trebuit sa existe un filtru prin care sa fie sanctionate prin imposibilitatea de a depune proiecte acele persoane juridice, autoritati locale sau firme, care fac discriminare. Lucrul asta se facea in anii '60 in Statele Unite. Cred ca ar trebui sa fie posibil in Europa in 2014.
  • La fel, ar trebui sa existe un filtru pentru ca nicio firma privata sa nu poata avea un contract cu statul daca nu are o forta de munca diversa dovedita.
  • Comisia Europeana spune in ultima sa comunicare ca segregarea scolara a copiilor romi trebuie sa inceteze. Exista in Romania o legislatie destul de buna, dar nu se aplica.

Csaba Asztalos:

  • Conditiile ex-ante se refera si la resursa umana. Grupul tinta al acestui proiect sunt acei angajati care elaboreaza ghiduri, care evalueaza si monitorizeaza proiecte europene.
  • Trebuie sa cream fonduri de cunoastere in interiorul ministerelor de resort si sa avem un ghid prin care sa evaluam in mod efectiv cultura organizationala a celor care aplica pentru accesarea de fonduri structurale. Primaria sa imi spuna cate femei are angajate si pe ce posturi, cati romi are angajati, cate persoane cu dizabilitati, care este bugetul alocat in ultimii 3 ani domeniului anti-discriminare. Si pe baza raspunsurilor putem sa depunctam, nu sa descalificam. Vrei bani din fonduri structurale? Respecta legea anti-discriminare.
  • Nu inventam noi roata, am analizat cum au facut alte state.
  • Planul de actiuni va fi adoptat in aceasta luna de guvern.
  • Provocarea acestui proiect este sa convingem publicul tinta de ce este important sa invete aceste lucruri. Cand avem cursuri de formare cu politisti si ii intrebam de ce au venit, ne zic: A fost ordin! Ei, pana la sfarsitul zilei ei trebuie sa se convinga singuri ca au invatat ceva important pentru ei. E interesul functionarului public sa invete, pentru ca va deveni mai competitiv.
  • Vrem sa profesionalizam aceasta zona si asteptarile noastre sunt ca ei sa asimileze aceste informatii si sa le disemineze. Aici simtim ca ar putea fi declicul. O sa avem aplicanti la fonduri care nu cred in aceste valori, dar vor banii.