Ministrul Educatiei Nationale, Remus Pricopie, sustine ca Ordonanta de urgenta nr. 49/ 2014 de modificare a Legii Educatiei Nationale, adoptata de Guvern pe 26 iunie, este rezultatul unor lungi discutii si negocieri cu profesori, directori de scoli, rectori, sindicate, asociatii de elevi si parinti, reprezentanti ai autoritatilor locale. Pricopie sustine ca modificarile din lege sunt "corecturi absout necesare".

"Nu sunt schimbari care sa bulverseze sistemul, ci corecturi absolut necesare. Legea Educatiei, adoptata in 2011, cuprindea o serie de masuri gresite sau pur si simplu inaplicabile (de exemplu: titularizarea la nivel national a cadrelor didactice in urma unui examen desfasurat la nivel de unitate de invatamant - masura contestata de la bun inceput de sistem - sau regulile de functionare a consiliului de administratie al unitatilor de invatamant, reguli care nu au tinut cont de situatia de pe teren, motiv pentru care, de mai bine de trei ani, in multe unitati de invatamant aceste consilii nu s-au putut intruni). Emiterea acestei Ordonante a fost anuntata cu mai multe saptamani in urma si a aparut ca o necesitate pentru ca anul scolar 2014-2015 sa inceapa in bune conditii", afirma Remus Pricopie, intr-o declaratie pentru Agerpres.

In opinia ministrului Educatiei 'acest Guvern a facut multe reparatii in zona educatiei, care au dus la stabilizarea si echilibrarea sistemului, incepand cu masurile salariale reparatorii, cresterea salariilor mici, cresterea constanta a bugetului si refacerea statutului acestei profesii in Romania', necesitatea modificarii Legii educatiei fiind dictata de faptul ca 'ea nu a fost realizata in 2011 prin consultari si dialog cu profesorii, parintii si societatea civila', in timp, descoperindu-se constant 'efecte negative ale unor prevederi insuficient gandite si pregatite', care impun corecturi', intr-un 'proces continuu, de adaptare la realitate'.

"Se vorbeste mult despre Bacalaureat si despre intentia acestei OUG de a veni in sprijinul celor care nu trec acest examen de maturitate. Nimeni insa din fosta guvernare nu s-a gandit ce se va intampla cu sutele de mii de absolventi de liceu care nu trec examenul de Bacalaureat (intre 2010 si 2013 nu au promovat examenul de Bacalaureat 209.000 elevi). Ce se intampla cu ei ? Ce optiuni au ei si ce face statul pentru a le oferi o alternativa ? Ii lasam sa devina o problema sociala doar pentru ca n-au reusit sa treaca un examen ? Aici ne deosebim fundamental! Actualul Guvern are o abordare inclusiva, prin care vrea sa ofere o sansa fiecarui elev. Sigur, asta nu inseamna ca nu trebuie sa aplicam politici diferentiate in functie de performante: cei merituosi trebuie promovati, trebuie recompensati - iar ultimii ani chiar au insemnat eforturi in plus pentru toti cei care au obtinut rezultate foarte bune -, iar cei care esueaza la acest examen nu trebuie abandonati", spune ministrul.

Potrivit ministrului Educatiei, multe din modificarile OUG despre care se vorbeste acum vizeaza intarirea calitatii, dar si a sprijinului acordat tinerilor elevi si studenti: "Aici vedem diferenta de gandire: noi credem ca statul trebuie sa fie responsabil si sa intinda o mana de ajutor catre toti elevii. Conform strategiei Europa 2020, asumata de Romania, ponderea populatiei cu studii superioare si varsta intre 30 si 34 de ani ar trebui sa fie de peste 25%, fata de 40% la nivel european. Cum atingem acest obiectiv daca nu ii sustinem si nu ii incurajam pe absolventi? Putem atinge acest procent specific unei societati dezvoltate si fara sa reducem standardele de calitate ! Or, in acest sens am gandit multe din modificarile OUG despre care se vorbeste acum: intarirea calitatii, dar si a sprijinului acordat tinerilor elevi si studenti".

Ministrul Educatiei mai spuna ca "trebuie inteles ca nu este vorba doar de o masura, ci de o viziune, exprimata prin decizii". "Trebuie inteles ca nu este vorba doar de o masura, ci de o viziune, exprimata prin decizii, asa cum a fost si cresterea salariilor profesorilor debutanti, de a-i sprijini pe tineri, dar si sistemul de educatie, inclusiv acolo unde sunt tineri in situatii defavorizate (de exemplu: la tara, in zone sarace), extinderea invatamantului postliceal, a celui profesional, interesul aratat pentru educatia persoanelor care au abandonat scoala si au depasit varsta care le permite revenirea in sistem, eliminarea taxelor pentru eliberarea documentelor de studii si altele, care au menirea de a da sistemului de invatamant un sens corect', mai afirma ministrul, mentionand ca 'multe dintre aceste masuri au fost discutate cu partenerii internationali, dezbatute public la nivel national si incluse in strategia pe educatie, in curs de avizare, pentru perioada 2014-2020."

Ministrul Pricopie considera ca atunci cand vorbim despre educatie ar fi bine sa avem o abordare echilibrata si responsabila: "Daca vrem o societate in care cei mai multi sa aiba o sansa, sa poata evolua, sa obtina o slujba mai buna, daca vrem egalitate de sanse pentru tineri, care sa traiasca intr-o societate mai buna, atunci ar fi bine sa ne raportam la educatie cu mai mult echilibru si responsabilitate."