Consiliul National al Elevilor transmite, intr-un comunicat, ca sprijina demersul Federatiei Nationale a Asociatiilor de Parinti de a cere demisia cadrelor didactice din Centrul National de Evaluare care au elaborat subiectele probei de Limba romana la evaluarea nationala. CNE spune ca acesti profesori au elaborat subiectele "fara sa tina cont de programa scolara aflata in vigoare".

"Tinem sa reamintim membrilor Centrului National de Evaluare ca pana la finele ciclului gimnazial se studiaza, in scolile de stat si private din Romania, conform programei scolare aflate in vigoare, genul liric, dar doar specia pastel; specia filozofica, din care face partea poezia 'Ganduri pentru Anul Nou' de Ion Minulescu, text pe care s-a bazat primul subiect al examenului, se studiaza in ciclul liceal", se arata in comunicatul CNE, citat de Mediafax.

Reprezentantii acestei strucuturi de reprezentare a elevilor mai spun ca profesorii evaluatori nu au avut liberatea de a puncta mai multe sinonime la exercitiul numarul 1, subiectul I (la care se cerea cate un sinonim pentru "fiindca", "cer" si "linistit"), "datorita baremului care nu a fost elaborat conform modului de gandire al elevilor din ciclul gimnazial".

CNE mai puncteaza ca elevilor li s-a cerut in exercitiul 5 de la punctul A, Subiectul II, sa precizeze felul a doua propozitii subordonate, in conditiile in care prima propozitie din fraza respectiva putea fi interpretata atat ca propozitie temporala, cat si ca propozitie conditionala. In acelasi timp, ultima propozitie a aceleiasi fraze poate fi interpretata atat ca propozitie indirecta, cat si ca propozitie de scop.

"Este important ca, prin Evaluarea Nationala, elevilor sa li se ofere cadrul optim in care sa isi puna in valoare cunostintele acumulate de-a lungul celor opt ani de studiu, fara a le constrange, in vreun fel, capacitatea de libera exprimare, respectand, in acelasi timp, normele programei scolare. Subiectele trebuie sa fie clare pentru orice elev, indiferent de mediul social din care provine, cerintele care lasa o arie mare de interpretare reprezentand un adevarat impediment pentru obtinerea unor note mari. (...) Reamintim faptul ca media obtinuta de elevi la Evaluarea Nationala pentru clasa a VIII-a constituie 75% din media de admitere in ciclul liceal. Drept urmare, ne-am dori sa vedem in urmatoarele sesiuni ale examenului o serie de subiecte ce nu lasa loc de interpretari", a declarat Eduard Mititelu, presedintele CNE.

Federatia Nationala a Asociatiilor de Parinti a adresat, vineri seara, o scrisoare deschisa ministrului Educatiei, Remus Pricopie, in care a enumerat nemultumirile membrilor sai legate de subiectele la limba romana la evaluare.

Prima nemultumire este aceea ca elevii de clasa a VIII-a au trebuit sa rezolve mai multe cerinte legate de o poezie "filozofica" ("Ganduri pentru Anul Nou" de Ion Minulescu) ale carei teme, sustin parintii, se studiaza in liceu.

"In clasa a VIII-a se studiaza genul liric, dar numai specia pastel. Poezia filozofica, de genul 'Ganduri pentru Anul Nou' (I. Minulescu), care trateaza teme existentiale (moartea si viata, trecerea timpului, iubirea) se studiaza la liceu. Oare s-a incurcat subiectul cu unul de la bacalaureat? Sau intai evaluam si apoi predam?", se arata in scrisoare.

Federatia Nationala a Asociatiilor de Parinti reclama si ca "cele doua compuneri de la literatura sunt asociate ca teme, fapt care a facut ca un copil care nu a inteles mesajul poeziei sa nu aiba oportunitatea unei recuperari pe o tema diferita".

Pornind de la aceeasi poezie a lui Minulescu, elevii au avut de mentionat mai multe sinonime pentru trei cuvinte din versurile acesteia, cerinta la care, spun parintii, baremul a fost "prost gandit si nu a lasat libertate profesorilor evaluatori sa ia in considerare toate variantele de raspuns corecte".

Baremul la acest subiect, facut public de Ministerul Educatiei, a fost urmatorul: cate 2 puncte pentru notarea oricarui sinonim potrivit pentru sensul din text al cuvintelor subliniate (de exemplu: fiindca - deoarece, caci; cer - pretind, solicit; linistit - calm, stapanit).

In scrisoare este contestat si subiectul de gramatica avand ca ipoteza fraza "Cand sunt scrise bine, romanele constituie in sine povesti despre viata, care il incurajeaza pe cititor sa inteleaga mai bine profunzimea experientei umane". Cerinta a fost ca elevii sa transcrie doua propozitii subordonate diferite din aceasta fraza, precizand felul acestora.

Federatia Nationala a Asociatiilor de Parinti considera controversat subiectul, pe motiv ca fraza este interpretabila. "In timpul corectarii, in unele judete s-a retras baremul si, dupa un timp, s-a readus baremul cu modificari", sustine Mihaela Guna.

Contestat este si ultimul subiect al probei: "Redacteaza, in 80-150 de cuvinte, o scurta naratiune in care sa prezinti o intamplare petrecuta in timpul participarii la o intalnire organizata de scoala, cu un scriitor contemporan".

"Apreciem ca subiectul intalniirii cu un scriitor contemporan a asigurat egalitate de sanse copiilor din mediul rural cu cei din mediul urban", se afirma in scrisoarea deschisa adresata lui Remus Pricopie.

In final, parintii ii critica pe cei care au elaborat subiectele, subliniind ca acestea au fost "o bataie de joc"

"Aceasta intrecere a profesorilor propunatori de subiecte din Centrul National de Evaluare a reusit sa-i faca pe copiii nostri sa inteleaga ca toata munca lor a fost desconsiderata. Criteriile de evaluare pe post ale expertilor din institutia respectiva au in vedere numai acest lucru? Pentru ca altfel, nu vedem de ce ar ramane in functii dupa asemenea bataie de joc la adresa copiilor si a dascalilor lor", spune Mihaela Guna, presedintele federatiei.

In urma evaluarii nationale, si o profesoara de limba romana de la o scoala din Capitala, arata ca mai multe subiecte la aceasta proba de la evaluarea nationala, ca si baremul au fost gresit concepute, analizandu-le punctual. "Ma gandesc de doua zile la copiii mei care au muncit foarte mult anul acesta si la cat o sa fie de dezamagiti. (...) De ce? Din vina celor care au conceput subiectul, baremul, din cauza viziunii celor care conduc invatamantul sau, mai bine zis, a lipsei lor de viziune", scria profesoara Carmen Stoica, de la Scoala nr. 99 din Capitala.