Evaluarea Nationala 2014 Parintii contesta subiectele de romana: In afara programei, cu barem prost gandit

de I.R.     HotNews.ro
Sâmbătă, 28 iunie 2014, 14:21 Actualitate | Esenţial


Subiectele probei de limba romana din cadrul examenului de evaluare nationala a elevilor de clasa a VIII-a sunt contestate de Federatia Nationala a Asociatiilor de Parinti, care reclama, intre altele, dificultatea mare a unuia dintre acestea, considerat in afara programei, si faptul ca un altul a avut baremul prost gandit.

Federatia Nationala a Asociatiilor de Parinti enumera nemultumirile legate de subiecte intr-o scrisoare deschisa adresata ministrului Educatiei, Remus Pricopie. Scrisoare este facuta publica, potrivit semnatarei ei - Mihaela Guna, presedintele federatiei -, in contextul afisarii, vineri, a rezultatelor la examenele de Evaluare Nationala 2014, transmite Mediafax.

"Am ajuns astazi (vineri, n.r.) sa facem coada la scolile din Romania pentru a depune contestatiile pentru notele de la proba de Limba si Literatura Romana din cadrul examenului mai sus-mentionat. Consideram ca Centrul National de Evaluare, din subordinea dumneavostra a elaborat subiectele la aceasta proba fara sa tina cont de programa elevilor si fara sa aiba o legatura cu realitatile scolii gimnaziale din Romania", se arata la inceputul mesajului adresat ministrului.

In continuare, sunt detaliate nemultumirile legate de subiecte, prima fiind aceea ca elevii de clasa a VIII-a au trebuit sa rezolve mai multe cerinte legate de o poezie "filozofica" ("Ganduri pentru Anul Nou" de Ion Minulescu) ale carei teme, sustin parintii, se studiaza in liceu.

"In clasa a VIII-a se studiaza genul liric, dar numai specia pastel. Poezia filozofica, de genul 'Ganduri pentru Anul Nou' (I. Minulescu), care trateaza teme existentiale (moartea si viata, trecerea timpului, iubirea) se studiaza la liceu. Oare s-a incurcat subiectul cu unul de la bacalaureat? Sau intai evaluam si apoi predam?", se arata in scrisoare.

Federatia Nationala a Asociatiilor de Parinti reclama si ca "cele doua compuneri de la literatura sunt asociate ca teme, fapt care a facut ca un copil care nu a inteles mesajul poeziei sa nu aiba oportunitatea unei recuperari pe o tema diferita".

Pornind de la aceeasi poezie a lui Minulescu, elevii au avut de mentionat mai multe sinonime pentru trei cuvinte din versurile acesteia, cerinta la care, spun parintii, baremul a fost "prost gandit si nu a lasat libertate profesorilor evaluatori sa ia in considerare toate variantele de raspuns corecte".

Baremul la acest subiect, facut public de Ministerul Educatiei, a fost urmatorul: cate 2 puncte pentru notarea oricarui sinonim potrivit pentru sensul din text al cuvintelor subliniate (de exemplu: fiindca - deoarece, caci; cer - pretind, solicit; linistit - calm, stapanit).

In scrisoare este contestat si subiectul de gramatica avand ca ipoteza fraza "Cand sunt scrise bine, romanele constituie in sine povesti despre viata, care il incurajeaza pe cititor sa inteleaga mai bine profunzimea experientei umane". Cerinta a fost ca elevii sa transcrie doua propozitii subordonate diferite din aceasta fraza, precizand felul acestora.

Federatia Nationala a Asociatiilor de Parinti considera controversat subiectul, pe motiv ca fraza este interpretabila. "In timpul corectarii, in unele judete s-a retras baremul si, dupa un timp, s-a readus baremul cu modificari", sustine Mihaela Guna.

Contestat este si ultimul subiect al probei: "Redacteaza, in 80-150 de cuvinte, o scurta naratiune in care sa prezinti o intamplare petrecuta in timpul participarii la o intalnire organizata de scoala, cu un scriitor contemporan".

"Apreciem ca subiectul intalniirii cu un scriitor contemporan a asigurat egalitate de sanse copiilor din mediul rural cu cei din mediul urban", se afirma in scrisoarea deschisa adresata lui Remus Pricopie.

In final, parintii ii critica pe cei care au elaborat subiectele, subliniind ca acestea au fost "o bataie de joc".

"Aceasta intrecere a profesorilor propunatori de subiecte din Centrul National de Evaluare a reusit sa-i faca pe copiii nostri sa inteleaga ca toata munca lor a fost desconsiderata. Criteriile de evaluare pe post ale expertilor din institutia respectiva au in vedere numai acest lucru? Pentru ca altfel, nu vedem de ce ar ramane in functii dupa asemenea bataie de joc la adresa copiilor si a dascalilor lor", spune Guna.

Citeste si: Cine le cere iertare copiilor? Scrisoarea unei profesoare de limba romana






Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.

















6689 vizualizari

  • 0 (6 voturi)    
    actionati in instanta (Sâmbătă, 28 iunie 2014, 15:43)

    Parzival [utilizator]

    Ma gandesc extrem de serios la modalitatile prin care as putea sa-i fac pe cei responsabili de lacrimile unor copii nevinovati si inteligenti sa raspunda penal. In primul rand ma gandesc la intentii de a vicia rezultatele de anul acesta, pornind de la subiectele la romana, continuand cu faptul ca elevii au fost depunctati in mod nejustificat la matematica, faptul ca cei doi examinatori de la romana au acordat note identice fiecarui copil(la romana, unde totul este interpretabil!), iar la matematica, unde discutam pe cifre, exista o diferenta de jumatate de punct intre cei doi - cum e posibil? Merg mai departe si constat ca n-o sa ne ajute mult contestatiile daca diferentel vor fi mai mici de jumatate de punct, dar ganditi-va doar cu cate sute de locuri ar fi copiii mai sus cu 40 de sutimi? Tinand cont de toate aceste aspecte, ii putem suspecta doar de incompetenta? Eu ii suspectez de frauda si imi doresc sa raspunda penal - acolo unde comisia si-a batut joc de corectare, lovind in moalele capului copii nevinovati la primul lor examen din viata - cum sa le mai ceri sa ramana in tara???!!
    • -1 (3 voturi)    
      vinovatii sa plateasca (Sâmbătă, 28 iunie 2014, 23:23)

      dany.mol [utilizator] i-a raspuns lui Parzival

      Cei responsabili de lacrimile unor copii nevinovati si inteligenti care au invatat sa ocupe un loc la un liceu bun sa raspunda penal. Ma gandesc la intentii de a vicia rezultatele de anul acesta sau incompetenta unor cadre didactice care nu au avut curiozitatea sa consulte programa scolara inainte sa elaboreze subiectele.Acesti domni le-au furat copiilor "startul in viata".Pacat!
  • 0 (4 voturi)    
    stupid (Sâmbătă, 28 iunie 2014, 16:46)

    gigi1 [utilizator]

    E foarte stupid sa legi viitorul unui om de abilitatea de a comenta o opera literara, nu toti se fac scriitori.
    • 0 (2 voturi)    
      Dar toti trebuie sa inteleaga (Luni, 30 iunie 2014, 15:03)

      XXIstCentury [utilizator] i-a raspuns lui gigi1

      un text. Ca nu e vorba doar de poezia asta sau de literatura, e vorba de a intelege ce citesti si, prin extensie, ce auzi.
      Iar la noi, asta chiar e o problema grava - oamenii nu inteleg mai nimic din nimic. De ce crezi ca prinde atat de bine manipularea ? In primul rand, pentru ca majoritatea sunt incapabili sa inteleaga un text mai complicat, indifferent ca e scris sau ascultat. Raman doar asa, cu o impresie generala, dar nu ar putea sa inteleaga ca propozitia X nu are nicio legatura cu propozitia Y, asa ca impresia generala cu care raman ca Y rezulta din X e falsa.
      • 0 (0 voturi)    
        te inseli (Luni, 30 iunie 2014, 20:55)

        gigi1 [utilizator] i-a raspuns lui XXIstCentury

        Pai tocmai asta e, ii pun sa inteleaga basme, fantezii din mintea unui scriitor, nu exista nimic in programa scoalara sa pregateasca copii sa gandeasca logic.
  • +3 (7 voturi)    
    tara de asistati sociali (Sâmbătă, 28 iunie 2014, 17:39)

    iondelaafumati [utilizator]

    daca toti au primit aceleasi subiecte si baremul a fost acelasi pentru toti nu inteleg care este problema! fiecare va ajunge acolo unde ii este locul! tara are nevoie si de lucratori in supermarket si de astrofizicieni ! se pare ca la vidanja va fi o mare concurenta
  • +1 (3 voturi)    
    incompetenta sau premeditare (Sâmbătă, 28 iunie 2014, 22:53)

    dany.mol [utilizator]

    Acesti domni care au conceput subiectele fara sa consulte programa scolara ar trebui sa-si dea demisia. Poate d-nul ministru REMUS PRICOPIE va rapunde pentru incompetenta unor cadre didactice care le-au furat unor copii care au invatat, startul in viata!

    Pacat, ma gandesc sa-i actionez in instanta!
  • +1 (3 voturi)    
    Aberatii (Duminică, 29 iunie 2014, 0:56)

    h.bogdan [utilizator]

    Cu o asfel de atitudine a parintilor, numai mai trebuie sa ne miram de ce generatiile care vin sunt din ce in ce mai proaste. Contestati fratilor orice dificultate, cereti ca toti sa aiba zece si dupa aia sa vezi rezultate.
  • 0 (0 voturi)    
    Examen (Duminică, 29 iunie 2014, 9:14)

    MirelaDascalu [anonim]

    Si la aceste subiecte consider ca se putea lua 10, daca evaluatorii ar fi fost doar profesori de gimnaziu, care ar fi stiut ce au muncit impreuna cu copiii timp de 4 ani. Un examen fara sanse egale din moment ce comisia de subevaluare de la Moinesti a avut corector un profesor de liceu .Asa se face ca un copil de exceptie, calit cu astfel de subicte la olimpiade si concursuri scolare a fost mult subapreciat .Lucrare perfecta,in barem .Sunteti satisfacut ?Aveti constiinta curata? Locul profesorilor de liceu era la bacalaureat. Acolo pot sa evalueze si totodata sa se autoevalueze. Eu, ca parinte, care stiu cat a muncit copilul, va descalific pe dumneavoastra si pe organizatori.Nu primiti nota de trecere.
  • +3 (5 voturi)    
    Baremul - un instrument groaznic de imprecis (p1) (Luni, 30 iunie 2014, 7:15)

    mpopescu [utilizator]

    Prima problema a examenului de evaluare nationala o reprezinta baremul si modul in care acesta este folosit la corectare.
    Subiectele, adesea confuze sau fara a reflecta importanta cunostintelor predate, sunt a doua problema.

    1. Baremul. Examenul este organizat la nivel national, tocmai pentru a se asigura o sansa egala tuturor participantilor, acestia urmand a fi evaluati cu un instrument unic de evaluare. Din pacate, exact acest lucru nu se intampla. O conditie esentiala pentru ca un instrument de masura sa fie considerat a fi valid (adica sa masoare ceea ce trebuie sa masoare) este ca repetabilitatea intra- si inter-observatori a rezultatelor masuratorilor sa fie foarte buna. Cu alte cuvinte, daca luam un esantion din lucrarile la limba romana corectate cu baremul oferit de minister si le dam altor corectori sa le corecteze, ar trebui sa notele sa difere intre DELOC si FOARTE putin (daca pornim de la prezumtia ca instrumentul de masura – baremul – este bine construit si ca evaluatorii sunt profesionisti si de buna credinta). Se intampla asta? Desigur ca nu. Uitati-va la rezultatele contestatiilor si remarcati de diferentele (inclusiv la matematica). Mai mult, daca dupa 12-18 luni vom ruga un corector sa evaluaeze aceeasi lucrare pe care a mai evaluat-o, furnizandu-i acelasi barem, ar trebui sa obtinem acelasi rezultat. Ma indoiesc ca cineva a avut curiozitatea sa verifice acest lucru si ma indoiesc ca repetabilitatea intra-observator ar fi buna.
    Este clar ca repetabilitatea inter- si intra-observator nu numai ca nu este buna, ci este extrem de modesta. Ne-o dovedesc: a) declaratiile dascalilor (unii declara ca “au punctat” o notiune, altii ca “nu au punctat-o” pentru ca au respectat baremul); b) rezultatele contestatiilor – in mod obisnuit, 20% -30% dintre contestatii sunt admise . Deci, in cel putin 20% dintre cazuri, baremul furnizat de expertii ministerului furnizeaza rezultate cu o marja de eroare a notei finale de cel putin 0.5p.
  • +1 (3 voturi)    
    Baremul - un instrument groaznic de imprecis (p2) (Luni, 30 iunie 2014, 7:19)

    mpopescu [utilizator]

    Ati inteles care este gradul de subiectivism implicat? Intre 20-30% dintre lucrari, primesc alte note DUPA contestatie.
    Cat de mult te poti baza atunci pe corectitudinea notelor acordate celor care nu au facut contestatie? (daca ai luat din intamplare o nota mai mare decat ar fi trebuit, fireste ca n-o sa faci contestatie, deci nimeni nu va verifica acele teze, dar asta nu inseamna ca notele lor sunt corecte). O asemenea variabilitate a rezultatelor nu inseamna decat ca: subiectele sunt prost concepute, baremul lasa loc liber interpretarilor, ca atare o parte importanta a notei tine de norocul de a avea teza corectata de un anume corector si nu de un altul.
    Dealtfel, nici macar cei de la Centrul de evaluare nu sunt capabili sa genereze subiecte si baremuri care sa nu lase loc interpretarilor (in 2012 baremul a fost modificat dupa un scandal care a durat zile in sir, in 2014 baremul a aparut cu o nota de subsol care preciza modul de notare al unei propozitii subordonate, pentru ca expertii nu au reusit sa gaseasca un text care sa fie clar ca lumina zilei
    Pariez ca daca “expertii” ministerului ar furniza rezolvari complete ale subiectelor pe care ei insisi le-au propus si acestea ar fi evaluate conform baremurilor formulate de aceiasi “experti”, vom vedea niste note surpriza.

    2. Subiectele. Asa cum bine remarcase doamna profesor Carmen Stoica, nu este posibil ca notiunile de gramatica studiate pe parcursul atator ore (cred ca 50% din timp este acordat gramaticii) sa reprezinte 16% din nota finala, in timp ce evaluarea unor compuneri (evaluare care prin definitie are un mare grad de subiectivism) sa reprezinte cca 40%.
    In concluzie, expertii e joaca cu subiectele si cu baremurile influentand notarea copiilor pe intervale de ordinul punctelor, in timp ce clasarea pe un loc eligibil la liceele bune se joaca pe intervale de cateva sutimi. “Masoara cu sublerul, marcheaza cu crecreta si taie cu toporul”. In cazul de fata, elanul celor care invata.
  • -2 (4 voturi)    
    Nu mai bine pleci in strainatate (Luni, 30 iunie 2014, 8:46)

    Matrafirefox [utilizator]

    unde scolile de stat sunt mai bune si oamenilor le pasa de ce fac ?
  • 0 (0 voturi)    
    o parere (Luni, 30 iunie 2014, 20:47)

    dezabuzatul [utilizator]

    Nimeni nu a cerut elevilor sa comenteze substratul filozofic al textului. Dar la 14-15 ani e normal sa dovedesti o minima capacitate de intelegere a unui text literar. Parintii, indifferent ce profesie au, presupun ca nu primesc lectii in domeniile lor de activitate, de la trecatori. Numai in domeniul invatamantului toata lumea se pricepe si-si da cu parerea.
    Daca nu vrem sa avem generatii din ce in ce mai mutilate cultural, trebuie sa luptam nu sa fie subiecte mai usoare, ci elevi si profesori mai bine pregatiti. $ ani nu se lucreaza cum trebuie la clasa si cand vine scadenta sunt de vina subiectele. In plus, nu toata lumea e de 10. Dar asta e normalitatea.


Abonare la comentarii cu RSS
Întâlniri on-line | #deladistanță

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri
Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.



powered by
developed by