Peste 1.400 de euro a costat fiecare kilometru de deszapezire pe toate cele patru luni ale iernii trecute, mai putin cu aproape 150 de euro fata de iarna 2012-2013, a anuntat marti Ministrul Transporturilor, Dan Sova. In total, in iarna trecuta autoritatile au platit 26 de milioane de euro catre firmele de deszapezire. Pentru iernile ce urmeaza insa, autoritatile pregatesc sa se doteze cu utilaje proprii si au la dispozitie 40 de milioane de euro, bani europeni, pentru a lansa achizitiile publice in acest sens.

Deszapezire pe drumurile nationaleFoto: Agerpres

"In iarna 2012-2013, a costat 1.588 de euro pe kilometru pentru patru luni de iarna", a declarat ministrul Transporturilor, Dan Sova. "Asta insemna 300 si ceva de euro pe kilometru pe luna, adica 70 si ceva de euro pe saptamana si nu cum aparusera prin presa. Bugetul total de deszapezire a fost de 47,6 milioane euro pentru toata iarna, din care plati catre firme au fost 27,9 milioane de euro".

"Ne-am luat angajamentul ca scadem pe 2013-2014 si acum va spun cifrele: bugetul total alocat este 46,29 milioane de euro, deci este cu 1,2 milioane de euro mai mic, iar platile catre firme au fost de 25,982 milioane de euro, deci cu aproape 2 milioane de euro mai putin decat in urma cu un an", a detaliat ministrul Sova.

Astfel, potrivit informatiilor prezentate de oficiale, pentru iarna care a trecut, costul de deszapezire per kilometru a fost de 1.430 de euro per kilometru pentru toate patru luni de iarna.

"Toata sarea folosita provine numai de la Compania Nationala a Sarii SALROM", a mai precizat ministrul.

In plus, pe langa cifrele de cost de la deszapezire, Dan Sova a anuntat ca ministerul va declansa proceduri de de achizitie de utilajelor de iarna din bani europeni.

"Utilajele de iarna, ca achizitie, au fost recomandate de catre Curtea de Conturi inca din anul 2011 si ministrii domnului Basescu nu au facut acest lucru, mai ales cuc at erau alocati si bani europeni", a spus Sova.

"Avem alocata suma de 40 de milioane de euro de la AMPOST din fonduri de dezvoltare regionala si vom achizitiona 100 de autofreze, dintre care 31 de autofreze de mare capacitate si 69 de autofreze de capacitate medie. Cele de capacitate mare au 5.000 de tone pe ora, cele de capacitate medie au 3.500 de tone pe ora", a detalia ministrul de la Transporturi.

Pe langa acestea, autoritatile vor sa achizitioneze si 7 autospeciale senilate de salvare pentru interventii speciale si dificile.

"Probabil saptamana viitoare va fi trimisa documentatia catre ANRMAP si apoi va fi publicata in SEAP. Implementarea se va finaliza in 31 decembrie 2015, cu precizarea ca ne asteptam la primele livrari in noiembrie 2014", a mai spus Sova.