CFR a anulat in urma cu cateva zile o serie de licitatii pentru modernizarea din fonduri europene a caii ferate pe Coridorul IV Pan-european intre Arad si Simeria. In total, licitatiile anulate aveau o valoare de aproape 2 miliarde de euro. Anularea licitatiilor s-a facut in urma unor serii de contestatii depuse de firmele participante si dupa ce CFR, institutie in subordinea Ministerului Transporturilor condus de Dan Sova, a descoperit "erori sau omisiuni" in documentatia scoasa la licitatie.

Modernizarea cailor ferate costa miliarde de leiFoto: AGERPRES

Avand in vedere suma in discutie - circa 2 miliarde de euro - vorbim practic de unele dintre cele mai mari licitatii lansate in Romania.

In plus, conform documentatiei CFR, lucrarile pentru care s-au anulat licitatiile sunt programate atat pentru exercitiul fiananciar european 2014-2020, cat si pe exercitiul 2007-2013, exercitiu in care Romania risca sa piarda circa 1,7 miliarde de euro daca nu reuseste sa termine pana in decembrie 2015 mai multe proiecte de autostrazi si cai ferate.

Cum s-a ajuns la anularea licitatiilor

Coridorul feroviar (tronsonul albastru reprezinta tronsoanele licitate)

Coridorul feroviar (tronsonul albastru reprezinta tronsoanele licitate)

Foto: CFR

Pe 11 aprilie CFR a decis sa anuleze doua licitatii lansate in februarie pentru patru loturi de reabilitare a caii ferate pe traseul coridorului IV european, intre Simeria si km 614 (in apropiere de Arad). In total, valoarea celor doua licitatii (4 loturi) este de 8,2 miliarde de lei (circa 1,83 miliarde de euro).

documente

Situatie licitatii CFR - aprilie

(15 Apr 2014) PDF, 87KB

Detalii despre loturile in cauza gasiti in documentul atasat (Capitolul III. Lucrari, punctele 1 si 3).

Deciziile de anulare pentru cele doua licitatii in cauza au fost luate de catre CFR in urma multiplelor contestatii si pentru ca, in cele din urma, CFR a descoperit o omisiune care ar fi dus la incalcarea legislatiei daca licitatia ar fi continuat.

Potrivit deciziilor de anulare (ambele atasate in acest articol), compania Strabag a contestat licitatia acuzand ca prin clarificarile furnizate de catre compania de stat s-au modificat practic criteriile de selectie.

Omisiunea din documentatie

documente

Document 1 - decizie anulare licitatie CFR (1)

(15 Apr 2014) PDF, 5MB

Mai exact, la lucrarile de specialitate "Infrastructura si suprastructura" si "Poduri, podete, pasaje" nu a fost mentionat domeniul "feroviar" si astfel STRABAG a intrat la licitatie cu experienta pentru astfel de lucrari, dar in domeniul rutier/autostrazi.

CFR a mentionat ca nu poate accepta pentru criteriile de selectie experienta similara pentru alte domenii decat cel feroviar, iar ulterior compania STRABAG a depus o contestatie oficiala acuzand ca autoritatea contractanta a modificat criteriile de selectie.

CFR s-a sesizat si a decis ca, in aceste conditii, licitatiile nu pot continua pentru ca s-ar incalca legea.

documente

Document 2 - decizie anulare licitatie CFR (2)

(15 Apr 2014) PDF, 3MB

Practic, CFR a constatat "erori sau omisiuni" (conform legii) in cadrul procedurii, situatie care a dus la modificarea nelegala a criteriilor de selectie. Drept urmare, compania nationala a decis anularea licitatiilor in cauza.

Potrivit acelorasi documente, cele doua licitatii in valoare de circa 1,83 miliarde de euro sunt finantate atat prin POST 2007-2013, cat si din exercitiul financiar 2014-2020.

Pericolul dezangajarii fondurilor europene in decembrie 2015 si intarzierile masive de pe calea ferata

Anularea acestor licitatii vin in contextul in care Romania risca sa piarda peste 1,7 miliarde de euro finantare nerambursabila europeana pe infrastructura si sa plateasca aceasta suma chiar din buzunarul propriu daca nu reuseste sa termine mai multe lucrari feroviare si tronsoane de autostrazi pana la finalul anului 2015.

In cazul lucrarilor feroviare finantate prin fonduri europene nerambursabile, miza financiara este de aproape 1,23 miliarde de euro din care mai bine de 1,045 miliarde sunt bani europeni. Aceasta suma reprezinta practic contractele deja incheiate pentru diverse loturi din Coridorul IV Feroviar intre Sighisoara si frontiera de vest de la Curtici (Arad), dar care au acumulat intarzieri masive.

Concret, lucrarile contractate pana in prezent nu sunt realizate nici pe un sfert, desi au trecut chiar si mai bine de doi ani de la semnarea unor dintre ele.

Chiar daca pentru majoritatea lucrarilor feroviare in discutie termenele oficiale se incadreaza in limitele de siguranta (n.r. 31 decembrie, momentul limita pentru dezangajarea fondurilor europene), expertii europeni avertizau in luna noiembrie 2013 despre intarzierile majore acumulate, indicand un termen de intarziere mediu de circa 12-18 luni. (DOCUMENT JASPERS)