De la 31 martie ploiestenii vor putea circula gratuit cu transportul in comun ca si compensatie pentru lucrari ample de modernizare care vor bloca orasul, insa motive reale de bucurie sunt putine. In Ploiesti circula si autobuze de 39 de ani vechime, timpii de asteptare in statii sunt mari, iar gratuitatea vine cu conditii care mai mult complica lucrurile. Primarul Iulian Badescu spune ca masura e gandita sa incurajeze locuitorii sa isi lase masinile acasa si sa foloseasca autobuzele si troleibuzele. Proiectele de reabilitare necesita investitii de circa 100 milioane euro.

Tramvaiul 102Foto: Hotnews

"Pentru aproape doi ani municipiul Ploiesti va deveni un imens santier (...) Principalele artere de circulatie vor fi blocate total sau partial (...) Rugamintea mea catre cetateni este sa lase masinile acasa si sa foloseasca mijloacele de transport in comun", a spus intr-un interviu la televiziunea locala Wyll TV primarul Iulian Badescu.

Printre arterele importante care vor deveni "de necirculat" in capitala judetului Prahova se numara Soseaua Nordului, Soseaua Vestului, Republicii, Democratiei sau Stefan cel Mare.

Consiliul Local Ploiesti a aprobat la finalul saptamanii trecute proiectul privind acordarea de gratuitate la transportul public, insa masura este valabila pentru locuitorii orasului ce au venituri lunare mai mici de 3.000 de lei net.

Gratuitatea pe liniile operate de Transport Calatori Express Ploiesti e valabila pana la 31 decembrie 2015, perioada in care se vor face lucrari de modernizare in oras, mai ales pe traseeele celor doua linii de tramvai: 101 si 102, dar se vor face si alte lucrari de modernizare, precum pasajul de la iesirea spre centura, langa Gara de Vest.

Lucrarile au inceput in nordul orasului in zona Spitatul Judetean - Complex Castor (liniile 101 si 102), iar de la final de martie nu va mai circula deloc tramvaiul in Ploiesti si vor fi puse autobuze, o mare parte dintre ele repuse in circulatie in ciuda vechimii care le recomanda pentru casare.

Vestea gratuitatii ar fi excelenta daca transportul in comun din Ploiesti ar fi unul modern, insa lucrurile nu stau deloc bine. Cele mai vechi autobuze sunt produse in 1975, iar flota de tramvaie a fost adusa acum 13 ani de la Potsdam, anii fabricatiei fiind cuprinsi intre 1977 si 1985.

Cele mai noi autobuze din flota de peste 180 sunt 50 de unitati BMC aduse acum noua ani. Nici la troleibuze lucrurile nu stau bine: in 2009 s-au cumparat 24 de unitati marca Neoplan cu 150.000 euro/bucata, insa a fost un imens scandal fiindca doua troleibuze luasera foc in Elvetia si fusesera refuzate si la Budapesta.

Sunt planuri pentru cumpararea a 15 autobuze noi, insa primaria a testat doua modele second-hand, dar nu le va cumpara.

O mare problema este si ca foarte rar este iarna caldura in vreun mijloc de transport in comun, aerul conditionat este si mai rar pe vreme clada, iar pe unele linii importante timpii de asteptare pot fi de 15-20 minute dupa ora 19.00, un exemplu fiind linia 2 care circula intre cele doua mari gari ale orasului (Vest - Sud).

In plus, exista o metoda inedita de control al biletelor fiindca autobuzul este stationat cat timp pasagerii sunt verificati, astfel ca daca cineva trebuie, spre exemplu, sa ajunga la un tren si e in criza de timp, risca sa-l piarda.

Apoi, desi vorbim de un sistem de transport de care locuitorii orasului sunt profund nemultumiti, date fiind inconvenientele, pretul unui bilet este de 2 lei, unul dintre cele mai mari din tara.

In acest context, anuntul legat de gratuitatea transportului intre 31 martie 2014 si finalul lui 2015 nu este unul care sa aduca incantare, mai ales ca s-a pus un plafon de venit: maxim 3.000 de lei net/luna. Plafornul gandit sa-i excluda pe cei cu venituri mari aduce insa complicatii fiindca absolut toti calatorii trebuie sa obtina o autorizatie de transport pe care sa o arate controlorilor.

Pentru aceasta autorizatie trebuie aduse diverse acte, precum adeverinta de elev sau de student si, dupa caz, adeverinta de salariu sau copia dupa decizia de pensionare si dupa ultimul cupon de pensie. Pentru cei cu profesii liberale, venituri din PFA sau din drepturi de autor este nevoie si de adeverinta de la ANAF, astfel ca multa lume va avea de umblat pe la ghisee si apoi la birourile regiei de transport.

O solutie mult mai simpla ar fi fost legitimarea cu un buletin de Ploiesti in fata controlorilor, mai ales ca o buna parte dintre cei care au peste 3.000 lei/net salariu se deplaseaza cu masina la serviciu sau cu taxiul.

O parte dintre cei cu salarii de peste 3.000 lei/luna fac naveta la Bucuresti, fie cu masina proprie, fie cu trenul, insa destui merg la una dintre cele doua gari cu masina personala, iau apoi trenul spre Capitala si dupa ce se intorc la gara in Ploiesti parcurg tot cu masina drumul spre casa, fara a fi nevoie de transport public,

"Prin punerea in aplicare a acestei propuneri se asigura intregii comunitati imbunatatirea optiunilor de transport si reducerea utilizarii autoturismului personal, asigurandu-se o fluidizare a traficului pe parcursul executarii lucrarilor de infrastructura, cu evitarea pe cat este posibil a ambuteiajelor din trafic, sporirea mobilitatii si reducerea noxelor", se arata in expunerea de motive care a insotit proiectul de hotarare votat in consiliu.

In randul TCE Ploiesti se vor face disponibilizari pe partea lucratorilor de la tonete si se va renunta la circa 20 de controlori, a spus Iulian Badescu, primarul Ploiestiului.

Ziarul local Telegrama scrie ca Transport Calatori Express Ploiesti va presta servicii de transport gratuit, urmand sa primeasca din bugetul local al municipiului o subventie aferenta acestora. Aceasta varianta a fost valabila si pana acum, pentru categoriile care circulau gratuit sau beneficiau de reduceri, respectiv pensionari, veterani, elevi si asa mai departe, pentru care Primaria Ploiesti a alocat deja in buget suma de 35,2 milioane de lei si alte 9,7 milioane de la Administratia Serviciilor Sociale Comunitare.

La aceasta suma se vor adauga, acum, 18 milioane de lei. In total, in anul 2014, Primaria Ploiesti va plati 62,97 mlioane de lei pentru transportul gratuit. Mai mult, pentru anul viitor se discuta despre suma de 64,5 milioane.