Comisia Europeana a adoptat marti un nou cadru pentru abordarea amenintarilor sistemice la adresa statului de drept in oricare dintre cele 28 de state membre ale UE, comisarul european pentru justitie Viviane Reding dand Guvernul Ponta din anul 2012 drept exemplu negativ in acest sens.

Schema institutionala pentru statul de dreptFoto: Comisia Europeana

"Va pot da un exemplu din trecutul recent - incercarea de a demantela Curtea Constitutionala, pentru ca aceasta a criticat prea des felul in care legislatia Guvernului a fost prezentata, acesta a fost cazul Romaniei. Sau amenintarea independentei justitiei, a judecatorilor - acesta a fost cazul Ungariei. Deci sunt probleme sistemice. In mod normal, instantele din statele membre trebuie sa aiba capacitatea sa rezolve problema, dar daca instantele nu mai sunt instante in sens democratic si independent si nu mai pot actiona, atunci avem o problema sistemica", a declarat Reding, intr-o conferinta de presa.

Referitor la Ungaria, ea a precizat ca, in trecut, au existat "cateva probleme", iar pentru rezolvarea lor a fost nevoie ca executivul european sa-si foloseasca imaginatia, in lipsa unui mecanism institutional.

"Ati inteles ca am avut de rezolvat unele probleme, in anii trecuti. A trebuit sa fim foarte imaginativi, pentru ca Tratatul nu prevede nicio masura, in afara de articolul 7 (care prevede suspendarea dreptului de vot in Consiliul UE pentru tarile care incalca statul de drept - n.r.), care este intr-adevar <>. Inainte sa folosesti aceasta masura, trebuie sa incerci sa rezolvi problema", a spus ea.

"Trebuie sa avem un sistem institutionalizat si, daca ceva negativ se intampla, sa putem sa aplicam sistemul in termeni reali. Aceasta ne va face mai rapizi, ne va face sa nu fim pusi la indoiala si va fi un sistem pentru toata lumea", a mai aratat Reding.

Noul cadru privind statul de drept va completa procedurile de constatare a neindeplinirii obligatiilor - atunci cand a fost incalcata legislatia UE - si asa-numita procedura de la articolul 7 din Tratatul de la Lisabona, care, fiind cea mai stricta sanctiune, permite suspendarea drepturilor de vot in Consiliul UE, in cazul unei "incalcari grave si persistente" a valorilor UE de catre un stat membru.

Potrivit Comisiei Europene, noul cadru instituie un instrument de avertizare timpurie care permite Comisiei sa initieze un dialog cu statul membru in cauza pentru a preveni escaladarea amenintarilor sistemice la adresa statului de drept.

Daca nu se gaseste nicio solutie bazata pe noul cadru al UE privind statul de drept, in ultima instanta se va aplica intotdeauna articolul 7 pentru solutionarea unei crize si pentru asigurarea conformitatii cu valorile Uniunii Europene.

Noul cadru nu confera si nici nu prevede competente noi pentru Comisie, dar confera transparenta modului in care Comisia isi exercita rolul in temeiul tratatelor, precizeaza sursa citata.

"Am atras atentia in mod sistematic asupra necesitatii unui cadru mai bun care sa permita Comisiei sa intervina intr-un stadiu timpuriu si in mod transparent in cazul unor amenintari grave si sistemice la adresa statului de drept dintr-un stat membru. Astazi, Comisia respecta acest angajament, garantand ca, in viitor si pe baza experientei din trecutul nostru recent, vom putea preveni si solutiona in mod eficace crizele legate de statul de drept din statele noastre membre", a declarat presedintele Comisiei Europene, Jose Manuel Durao Barroso.

La randul ei, Reding a subliniat ca respectarea statului de drept este o "conditie indispensabila pentru protectia tuturor celorlalte valori fundamentale pe care se intemeiaza Uniunea".

"In ultimii ani, de fiecare data cand a existat o amenintare, reala sau potentiala, la adresa statului de drept intr-un stat membru, toate institutiile au facut apel la Comisie in calitatea sa de arbitru impartial, solicitandu-ne sa luam masuri. Astazi instituim instrumentele necesare pentru a actiona si a ne proteja cetatenii de amenintarile la adresa statului de drept din Uniune. (...) Noul instrument de protectie a statului de drept se va aplica, pornind de la acelasi prag de amenintare grava si sistemica la adresa statului de drept, tuturor statelor membre, indiferent daca sunt mari sau mici, nordice, sudice, estice sau vestice", a mai afirmat ea.

Potrivit CE, principalele caracteristici ale noului cadru privind statul de drept sunt:

  • Noul cadru se bazeaza pe deplin pe tratatele actuale ale UE, completand instrumentele existente, si anume procedura prevazuta la articolul 7 si procedurile Comisiei de constatare a neindeplinirii obligatiilor. Bineinteles, acesta nu exclude modificari viitoare ale tratatelor in acest domeniu.
  • Cadrul se axeaza pe statul de drept. Statul de drept reprezinta fundamentul tuturor valorilor pe care se bazeaza Uniunea. Prin garantarea respectarii statului de drept, se asigura protectia altor valori fundamentale. Comisia a adoptat o definitie in sens larg a statului de drept, pe baza principiilor stabilite in jurisprudenta Curtii Europene de Justitie si a Curtii Europene a Drepturilor Omului, sensul fiind, in esenta, un sistem in care se aplica legile si se asigura respectarea acestora.
  • Cadrul poate fi activat in situatiile in care exista o deficienta sistemica ce afecteaza integritatea, stabilitatea si buna functionare a institutiilor si a mecanismelor instituite la nivel national pentru asigurarea statului de drept. Cadrul UE nu este conceput pentru a aborda situatii individuale sau cazuri izolate de incalcare a drepturilor fundamentale sau de erori judiciare.
  • Egalitatea dintre statele membre: cadrul se va aplica in acelasi mod in toate statele membre si va functiona pe baza acelorasi elemente de referinta cu privire la ceea ce se considera a fi o amenintare sistemica la adresa statului de drept.
  • Cadrul UE instituie un instrument de avertizare timpurie prin intermediul caruia se va raspunde amenintarilor la adresa statului de drept si care permite Comisiei sa initieze un dialog cu statele membre vizate pentru identificarea unor solutii inainte de a se recurge la mecanismele juridice existente prevazute la articolul 7 din tratat.
  • Comisia Europeana are un rol central in acest cadru nou privind statul de drept, in calitatea sa de gardian independent al valorilor Uniunii. Comisia poate valorifica expertiza altor institutii ale UE si organizatii internationale [in special Parlamentul European, Consiliul, Agentia pentru Drepturi Fundamentale, Consiliul Europei, Organizatia pentru Securitate si Cooperare in Europa (OSCE) etc.].

Cele trei etape ale sanctionarii

Obiectivul cadrului este de a permite Comisiei sa identifice o solutie impreuna cu statul membru vizat, pentru a preveni aparitia unei amenintari sistemice la adresa statului de drept de natura sa devina un "risc clar de incalcare grava" ce ar putea declansa aplicarea articolului 7 din Tratatul UE, arata Comisia Europeana.

In cazul in care exista indicii clare ale unei amenintari sistemice la adresa statului de drept dintr-un stat membru, Comisia poate lansa o "procedura prealabila procedurii prevazute la articolul 7", initiind un dialog cu statul membru respectiv.

Intregul proces se bazeaza pe un dialog continuu intre Comisie si statul membru vizat. Comisia va informa Parlamentul European si Consiliul cu regularitate si in detaliu, a mentionat CE.

Procesul are trei etape:

  • Evaluarea Comisiei: Comisia va colecta si va examina toate informatiile relevante si va stabili daca exista indicii clare ale unei amenintari sistemice la adresa statului de drept. In cazul in care, in urma acestei evaluari, considera ca exista in mod real o situatie de amenintare sistemica la adresa statului de drept, Comisia va initia un dialog cu statul membru vizat prin trimiterea "avizului sau privind statul de drept", care va constitui un avertisment pentru statul membru, si justificarea motivelor sale de ingrijorare. Comisia va da statului membru vizat posibilitatea de a raspunde.
  • Recomandarea Comisiei: intr-o a doua etapa, cu exceptia cazului in care chestiunea a fost deja solutionata in mod satisfacator, Comisia va emite o "recomandare privind statul de drept" adresata statului membru. Comisia va recomanda statului membru ca, intr-un termen stabilit, sa rezolve problemele identificate si sa o informeze cu privire la masurile luate in acest scop. Comisia isi va publica recomandarea.
  • Masurile luate ca urmare a recomandarii Comisiei: intr-o a treia etapa, Comisia va monitoriza masurile adoptate de statul membru ca urmare a recomandarii. Daca nu se ia nicio masura satisfacatoare in termenul stabilit, Comisia poate recurge la unul dintre mecanismele prevazute la articolul 7 din Tratatul UE.