Coordonatele de localizare nu sunt generate de ROMATSA, ci sunt primite de catre companie de la un sistem de sateliti, precizeaza, sambata seara, reprezentantii ROMATSA, mentionand ca declansarea procedurii de interventie "este la latitudinea coordonatorilor echipelor de interventie", transmite Mediafax. Precizarile vizeaza alerta din 5 februarie, cand Inspectoratul pentru Situatii de Urgenta (ISU) Neamt au intervenit in zona barajului Izvorul Muntelui in cautarea unei ambarcatiuni esuate in Franta.

Reprezentantii ROMATSA (Administratia Romana a Serviciilor de Trafic Aerian) au facut, sambata seara, intr-un comunicat de presa, precizari cu privire la alerta din 5 februarie.

Conform sursei citate, in 5 februarie, la ora 21:55, ROMATSA a primit o prima avertizare de tip EPIRB (aferenta ambarcatiunilor maritime si fluviale) de la sistemul de sateliti COSPAS-SARSAT de la MCC Rusia. Dupa identificarea sursei de semnal, documentul a fost transmis prin fax catre Centrul Maritim Constanta pentru prelucrare ulterioara, fiind de competenta lor acest tip de radiobaliza.

"Urmatorul pas, potrivit regulamentului, a fost declansarea procedurii de initiere Incident, urmand ca dupa a doua trecere a satelitului si localizarea cu precizie a evenimentului, programata initial la ora 01.05 (conform mesajului transmis), sa se stabileasca cu un grad ridicat de precizie daca semnalizarea este reala si nu o eroare", se arata in comunicatul citat.

Astfel, au fost informate autoritatile cu posibila implicare in acest tip de incident.

"Este foarte important de mentionat ca declansarea procedurii de interventie propriu-zisa, conform procedurilor, este la latitudinea coordonatorilor echipelor de interventie", mai arata sursa citata.

In comunicat se precizeaza ca in prima alerta apareau doua coordonate, unul dintre ele pe teritoriul Romaniei, in judetul Neamt.

"Prin urmare, supervizorul de sala a contactat ISU Neamt, informand persoana care a raspuns la telefon asupra situatiei existente, inclusiv faptul ca fiind alerta initiala, se asteapta, pentru acuratete, confirmarea preciziei la a doua trecere a satelitului", arata ROMATSA.

Ulterior, in jurul orei 22:43, a fost receptionat un nou mesaj, care informa ca pozitia din Romania fusese anulata si ramasesera active coordonatele din Franta.

"Supervizorul de sala a luat legatura cu ISU Neamt, anuntand ca actiunea de alarmare, in ceea ce ne priveste, a fost anulata de catre MCC Rusia prin mesaj avand rezolutia NIL/RESOLVED si a propus anularea oricarei actiuni intreprinse pana atunci", se mai mentioneaza in comunicat.

Conform sursei citate, coordonatele de localizare nu sunt generate de ROMATSA, ci sunt primite de companie de la sistemul de sateliti COSPAS-SARSAT.

"Precizam ca, in acest caz, ROMATSA a urmat integral procedurile specifice acestui tip de eveniment", mai spun reprezentantii ROMATSA.

Detasamentul de pompieri al Inspectoratului pentru Situatii de Urgenta a fost solicitat, printr-un mesaj al ROMATSA, sa intervina la o situatie de urgenta semnalizata de o baliza electronica al unei ambarcatiuni pe lacul Izvorul Muntelui din judetul Neamt. In realitate, ambarcatiunea care a emis semnalul de alarma se afla in sudul Frantei, in zona Marsiliei, dupa cum avea sa corecteze informatia, mai tarziu, ROMATSA.

Inspectorul sef al ISU Neamt, locotenent colonel Ioan Nitica a declarat sambata, pentru Agerpres, ca eroarea a fost data de satelitul care a preluat alerta emisa de baliza electronica a ambarcatiunii, iar operatorii ROMATSA nu au facut altceva decat sa transfere informatiile catre zona in care aparea solicitarea. Dupa 18 minute de la apelul initial al ROMATSA s-a primit un al doilea mesaj prin care se anula interventia, dupa ce nava fusese gasita in sudul Frantei, in zona Marsilia.