Guvernul a transferat autoritatilor locale, din fondul de rezerva la dispozitia Executivului, peste 790 de milioane de lei, in anul electoral 2012, de aproape patru ori mai mult decat in anul 2011, cand trimisese circa 205 milioane de lei, arata Curtea de Conturi in Raportul public pe anul 2012, prezentat recent de institutia de audit.

Alocarile trimise in judete din Fondul de rezerva al Guvernului, in anul 2012Foto: Curtea de Conturi

In anul 2012, la Palatul Victoria s-au succedat 4 cabinete: Guvernul Boc II PDL-UDMR-UNPR (pana in 9 februarie), Guvernul Ungureanu PDL-UDMR-UNPR (pana in 27 aprilie), Guvernul Ponta I PSD-PNL-PC (pana in 21 decembrie) si Guvernul Ponta II PSD-PNL-PC-UNPR (din 21 decembrie pana la finalul anului).

"In anul 2012, sumele alocate din fondul de rezerva bugetara ordonatorilor principali de credite ai bugetelor locale au fost de 790.859 mii lei, constatandu-se o crestere insemnata a acestora fata de anul 2011, cand sumele alocate au fost de 205.883 mii lei (384,22%)", se arata in raport.

De cele mai mari sume alocate din Fondul de rezerva bugetara la dispozitia Guvernului au beneficiat judetele: Mures 42 de milioane de lei (5,31%), Bihor 36,1 milioane de lei (4,56%), Timis 32,5 milioane de lei (4,12%), Arad 28,6 milioane de lei (3,62%) si Neamt 28,5 milioane de lei(3,61%).

Sumele cele mai mici le-au primit judetele Ialomita 6,6 milioane lei (0,84%), Braila 7,7 milioane lei si judetul in care a candidat pentru deputatie chiar premierul Victor Ponta, Gorj, 7,8 milioane lei.

Catre ministere si alte institutii ale administratiei centrale in anul 2012 au fost transferati 685,5 milioane de lei din Fondul de rezerva la dispozitia Guvernului.

Cele mai mari sume au revenit Ministerului Administratiei si Internelor - cel care s-a ocupat cel mai mult de organizarea alegerilor - 353,3 milioane de lei. Sume importante au mai primit Ministerul Transporturilor - 141,7 milioane de lei, urmat la mare distanta de Ministerul Agriculturii 39 de milioane de lei.

In schimb, Fondul de rezerva a primit sume provenind din anularea unor credite bugetare care fusesera aprobate prin Legea bugetului, dar care nu erau documentate si fundamentate detaliat pe baza legalitatii, necesitatii si oportunitatii propunerilor bugetare, in procesul executiei bugetare.

Astfel, de la ministere si alte autoritati centrale, Fondul de rezerva a luat in anul 2012 suma de 1,8 miliarde de lei, iar de la autoritati locale 540 de milioane de lei, potrivit Raportului Curtii de Conturi.

  • Guvenul a alocat in numai 2 luni bani multi pentru actiuni care nu si-au dovedit urgenta

Curtea de Conturi a constatat ca Guvernul Ponta I a concentrat in numai 2 luni alocari mari din Fondul de rezerva pentru actiuni care nu s-au dovedit a fi urgente, intre cele doua rectificari bugetare operate in anul 2012, in 23 august, respectiv 31 octombrie.

Astfel, auditorii arata ca si in anul 2012 Guvernul "a continuat practica intalnita in anii precedenti, de alocare a unor sume importante din Fondul de rezerva bugetara la dispozitia Guvernului prin emiterea de Hotarari de Guvern intre doua rectificari bugetare pentru actiuni care nu s-au dovedit a fi urgente sau neprevazute".

In plus, Curtea de Conturi conchide ca Guvernul nu a folosit Fondul de rezerva in scopul in care fusese creat.

"Se mentine si pentru anul 2012 concluzia ca, in unele cazuri, Fondul de rezerva bugetara la dispozitia Guvernului nu a fost utilizat in scopul pentru care a fost creat, fapt ce a dat posibilitatea ca, in anumite situatii, acest fond sa poata fi utilizat si ca o modalitate de a suplimenta bugetele unor ordonatori de credite, fara a fi nevoie ca alocarile sa fie cuprinse in buget si aprobate de Parlament", retine raportul.

In total, in anul 2012 Guvernul a dat 45 de hotarari prin care s-au alocat sume din Fondul de rezerva bugetara la dispozitia Guvernului diversilor ordonatori de credite.

In aceste hotarari de guvern prin care s-au alocat bani din Fondul de rezerva, Curtea de Conturi a gasit o serie de nereglui:

  • sumele din Fondul de rezerva bugetara la dispozitia Guvernului sunt primite de ordonatorii de credite, fara a exista obligatia de a fi rambursate si fara a exista un control din partea Ministerului Finantelor pentru verificarea gradului de atingere a obiectivului final prevazut in actul normativ prin care au fost alocate;
  • notele de fundamentare, intocmite de ordonatorii de credite, nu sunt evaluate de reprezentantii MFP;
  • nu au existat criterii clare si formalizate de clasificare a cheltuielilor care au fost finantate din Fondul de rezerva bugetara in vederea includerii acestora in categoria cheltuielilor urgente sau neprevazute.

In anul 2012, in aprilie, un scandal a izbucnit referitor la Fondul de rezerva, cand Guvernul Ungureanu a alocat din aceasta sursa 648 de milioane de lei autoritatilor locale, in special la presiunea liderilor UDMR.

Ulterior, Guvernul Ponta I a decis, dupa cateva saptamani, sa retraga sumele ramase necheltuite din alocarile respective, printr-o ordonanta de urgenta.