Analiza HotNews.ro

Avem o lege si o harta clara care arata cine/ ce trebuie sa faca atunci cand se prabuseste un avion civil/ Ce spune ministerul transporturilor

de Dan Tapalaga     HotNews.ro
Miercuri, 5 februarie 2014, 13:29 Actualitate | Esenţial

Harta responsabilitatilor in caz de accident aviatic
Foto: Lege5.ro
In cazul accidentului aviatic din Apuseni, legea este cat se poate de clara si indica fara dubii cine coordoneaza, cine localizeaza si cine gestioneaza informatia in cazul prabusirii unui avion civil, sustin juristii consultati de HotNews.ro. Potrivit acestora, este vorba de Hotarârea nr. 741/2008 pentru aprobarea Regulamentului privind gestionarea situaţiilor de urgenţa generate de producerea unui accident de aviaţie civila. Consultata de HotNews.ro, legea nu lasa loc la interpretari. Ce se intampla cand cade un avion civil? Cine gestioneaza situatia de urgenta? Cine are sarcina de a coordona operatiunile de salvare, cine localizeaza locul accidentului? Regulamentul prevazut in HG prevede fara echivoc ca toate aceste structuri functioneaza in subordinea ministerului transporturilor (vezi harta alaturata prevazuta in regulament).
  • Vezi in text explicatiile ministerului transporturilor. De ce, in opinia ministerului, nu trebuia convocat comitetul ministerial prevazut de HG 741/ 2008
  • Vezi in text comunicatul uluitor al ministerului transportului emis in ziua accidentului aviatic 


Harta responsabilitatilor in caz de accident aviatic



Regulamentul anexat la HG 741/2008, articolul 4 prevede urmatoarele:

(1) În vederea gestionarii situaţiei de urgenţa generate de producerea unui accident de aviaţie civila au competenţe urmatoarele structuri:
a) Comitetul ministerial pentru situaţii de urgenţa din cadrul Ministerului Transporturilor (MT), denumit în continuare Comitetul ministerial;
b) Centrul operativ pentru situaţii de urgenţa din cadrul MT, denumit în continuare Centrul operativ;
c) Centrul de coordonare a operaţiunilor de cautare şi salvare a aeronavelor aflate în pericol şi a supravieţuitorilor unui accident de aviaţie produs în FIR-Bucureşti, din cadrul Regiei autonome "Administraţia româna a serviciilor de trafic aerian" - ROMATSA (ROMATSA), denumit în continuare Centrul de coordonare - ROMATSA;
d) comitetele judeţene şi Comitetul municipiului Bucureşti pentru situaţii de urgenţa;
e) inspectoratele judeţene pentru situaţii de urgenţa;
f) Centrul maritim de coordonare a acţiunilor de cautare şi salvare de vieţi omeneşti pe mare din cadrul Autoritaţii Navale Române, denumit în continuare Centrul Maritim de Coordonare;
g) administratorii aerodromurilor;
h) centrele unice de preluare a apelurilor de urgenţa - 112.


Intrebare ar fi acum, cine convoaca acest comitet ministerial, la care ar trebui sa ajunga toate informatiile stranse de o sumedenie de institutii, Romatsa avand un rol principal. Juristii consultati de HotNews.ro sustin ca ministrul transporturilor avea obligatia sa-l convoace. Potrivit acestora, hotararea 1491 din 9 septembrie 2004 stabileste cum functioneaza comitetele si centrele operative pentru situatii de urgenta. La articolul 9 alineatul 2 al HG-ului se arata: "Presedintele comitetului pentru situatii de urgenta este ministrul, conducatorul institutiei publice centrale, prefectul sau primarul, dupa caz". La articolul 10 al HG-ului mentionat precizeaza: "Comitetele pentru situatii de urgenta sa intrunesc semestrial si ori de cate ori situatia o impune, la convocarea presedintelui". (vezi aici continutul HG 1491/ 2004)

Dupa cum putem constata din regulament, ROMATSA joaca un rol principal in gestionarea informatiilor din teren. Intre altele, se arata clar ca ROMATSA "determina zona de cautare a aeronavei aflate în pericol, declanşeaza şi coordoneaza activitatea de cautare, în urma informaţiilor primite de la unitaţile de alarmare".
Centrul de coordonare - ROMATSA are urmatoarele competenţe şi atribuţii specifice gestionarii unei situaţii de urgenţa generate de producerea unui accident de aviaţie civila:

a) deţine baza cu datele de contact ale unitaţilor de trafic aerian, aerodromurilor, operatorilor aerieni care desfaşoara operaţiuni în FIR-Bucureşti, unitaţilor operative de cautare, desemnate în conformitate cu art. 23, unitaţilor operative de salvare şi ale celor de sprijin prevazute în planurile operaţionale de intervenţie, ale comitetelor judeţene pentru situaţii de urgenţa şi ale Comitetului municipiului Bucureşti pentru situaţii de urgenţa, inspectoratelor judeţene pentru situaţii de urgenţa, instituţiilor prefectului, Centrului operativ, Centrului Maritim de Coordonare şi ale Inspectoratului General pentru Situaţii de Urgenţa, denumit în continuare IGSU, actualizata permanent;
b) urmareşte elaborarea, în conformitate cu prevederile art. 24, de catre unitaţile şi structurile implicate în operaţiunile de cautare şi/sau salvare a procedurilor specifice şi a planurilor operaţionale de intervenţie, cu respectarea cerinţelor anexei nr. 12 la Convenţia de la Chicago. Face propuneri de modificare a procedurilor specifice şi a planurilor operaţionale de intervenţie;
c) ţine evidenţa planurilor operaţionale de intervenţie şi a procedurilor specifice;
d) transmite planurile prevazute la lit. c) catre Comitetul ministerial, în vederea centralizarii;
e) informeaza operativ Centrul operativ, precum şi IGSU cu privire la producerea unui accident de aviaţie civila în FIRBucureşti sau la posibilitatea producerii unui asemenea accident, ca urmare a informaţiilor primite de la unitaţile de alarmare, precum şi cu privire la derularea operaţiunilor de cautare a aeronavei implicate în accident şi de salvare a supravieţuitorilor accidentului;
f) notifica statul de înmatriculare al unei aeronave civile care a fost implicata într-un accident de aviaţie civila în FIRBucureşti;
g) notifica şi informeaza operatorul aerian ce are aeronava implicata într-un accident de aviaţie civila în FIR-Bucureşti cu privire la evoluţia operaţiunilor de cautare şi/sau salvare;
h) urmareşte derularea procedurilor operaţionale aplicabile în cazul producerii unui accident de aviaţie civila;
i) determina zona de cautare a aeronavei aflate în pericol, declanşeaza şi coordoneaza activitatea de cautare, în urma informaţiilor primite de la unitaţile de alarmare;
j) informeaza operativ structurile cu atribuţii în coordonarea operaţiunilor de salvare, dupa identificarea locului producerii accidentului;
k) transmite solicitarile unitaţilor deja angajate în operaţiunile de cautare şi/sau salvare pentru asistenţa suplimentara şi/sau de sprijin catre celelalte unitaţi neimplicate, aflate în zone adiacente zonei de cautare sau locului producerii accidentului;
l) coopereaza şi comunica permanent cu Centrul Maritim de Coordonare pe durata desfaşurarii operaţiunilor de cautare şi/sau salvare pe mare;
m) coopereaza cu centrele de coordonare a cautarii şi/sau salvarii din ţarile vecine.


Care este insa rolul Serviciului de Telecomunicatii Speciale? Potrivit regulamentului, atributiile STS in cazul prabusirii unui avion civil sunt indicate la fel de limpede, dar nu rezulta de nicaieri ca Serviciul localizeaza sau determina zona de cautare a aeronavei.  

(1) Serviciul de Telecomunicaţii Speciale, denumit în continuare STS, pentru îndeplinirea funcţiei de sprijin "comunicaţii şi informatica" în cadrul Sistemului naţional de management al situaţiilor de urgenţa şi, implicit, în cadrul activitaţii de cautare şi salvare, are urmatoarele atribuţii specifice:
a) asigura sistemul de comunicaţii voce, date, video între unitaţile de alarmare prevazute la art. 12 şi Centrul de coordonare - ROMATSA, respectiv Centrul Maritim de Coordonare, precum şi între aceste centre de coordonare şi dispeceratele unitaţilor operative de cautare şi/sau salvare;
b) asigura comunicaţiile între dispeceratele unitaţilor operative de cautare şi/sau salvare în cazul producerii unui accident de aviaţie civila, pe baza unor interfeţe standard, avizate de STS, corespunzatoare asigurarii serviciilor de telecomunicaţii şi tehnologia informaţiei (IT) solicitate;
c) asigura protecţia datelor în zona comunicaţiilor de urgenţa dintre structurile şi unitaţile implicate în operaţiunile de cautare şi/sau salvare;
d) pune la dispoziţie servicii GIS compatibile cu aplicaţia GIS din dispeceratele centrelor unice de preluare a apelurilor de urgenţa - 112, într-un format standardizat unic;
e) pentru activitaţile curente, pune la dispoziţie serviciile de comunicaţii asigurate în reţelele de cooperare aflate în administrare;
f) pune la dispoziţie resurse de comunicaţii, pe principiul voluntariatului, în conformitate cu planurile operaţionale de intervenţie şi cu capacitaţile existente, pentru organizarea dispozitivelor temporare de comunicaţii, conform situaţiei de urgenţa aparute;
g) susţine, cu infrastructura de comunicaţii proprie, funcţionarea sistemului de comunicaţii al IGSU destinat managementului situaţiilor de urgenţa.
(2) Soluţiile tehnice, precum şi arhitectura reţelelor asigurate de STS vor fi supuse aceloraşi standarde pentru toate reglementarile operaţionale în situaţii de urgenţa, în vederea asigurarii compatibilitaţii şi interoperabilitaţii sistemelor de comunicaţii şi IT.


Potrivit Digi24, care citeaza un raport al institutiei, ministerul Transporturilor nu a convocat comitetul de urgenta în cazul accidentului aviatic din Apuseni, întrucât a considerat ca acesta nu reprezinta un accident major si nu a produs disfunctionalitati în infrastructura de transport, arata un raport al institutiei. Potrivit sursei citate, comitetul de urgenta este convocat numai daca numarul victimelor este mai mare de zece.Accidentul din Apuseni s-a soldat cu moartea pilotului Adrian Iovan si a studentei Aura Ion. Patru medici si copilotul au fost raniti.

Nu e clar pe ce-si bazeaza ministerul transporturilor raportul, deoarece astfel de conditii referitoare  la disfunctionalitati in sistemul de transport ori numarul de morti nu se regasesc nicaieri  in Hotarârea nr. 741/2008 pentru aprobarea Regulamentului privind gestionarea situaţiilor de urgenţa generate de producerea unui accident de aviaţie civila. Din informatiile obtinute de HotNews.ro, ministerul transporturilor indica in raportulul intern un ordin de ministru emis in 30.12.2012 care detaliaza prevederile HG 741/2008. Potrivit acestui ordin, "comitetul ministerial se convoaca in situatia accidentelor majore care pot scoate din uz sau produce disfunctionalitati infrastructurilor de transport si totodata pot afecta starea de normalitate sociala sau economica".

"Textul legal impune asadar patru conditii cumulative pentru ca o situatie generata de producerea unui accident sa cada in competenta comitetului ministerial ca circumstantele producerii accidentului sa fie susceptibile sa scoata din uza sau sa produca disfunctionalitati infrastructurilor de transport si, cumulativ, sa afecteze starea de normalitate sociala sau economica", se mai arata in raport.

Juristii consultati de Hotnews.ro sustin insa ca ordinul invocat, daca exista, fiind un act administrativ cu forta juridica inferioara, nu poate goli de continut Hotararea de Guvern, deoarece conditiile vagi enuntate in ordin nu s-ar fi intrunit cumulativ niciodata pentru a determina vreodata intrunirea comitetului ministerial. Altfel spus, un ordin de ministru nu poate sa bata o hotarare de guvern.

Ce informatii comunica insa ministerul transporturilor pe 20 ianuarie,  ziua producerii accidentului? Potrivit unui comunicat postat pe site-ul ministerului: " Institutiile specializate ale Ministerului Transporturilor - Autoritatea Aeronautica Civila Româna (AACR), Administraţia Româna a Serviciilor de Trafic Aerian (Romatsa) si Centrul de Investigatii si Analiza pentru Siguranta Aviatiei Civile (CIAS) culeg informatii despre accidentul în care a fost implicata aeronava de tip Britten – Norman Islander (BN – 2) ( ...) În jurul orei 16.00, autoritatile au fost informate ca echipajul a aterizat fortat în apropierea localitatii Belis, judetul Cluj. Cele sapte persoane aflate la bordul aeronavei au supravietuit si, potrivit specialistilor, viata nu le este pusa în pericol".  

Procurorul general al Curţii de Apel Alba Iulia, Augustin Lazar cel care a coordonat ancheta, a declarat, marţi, la Sibiu, ca în cazul accidentului aviatic din Apuseni exista "suspiciunea unei conduite culpabile din partea unor persoane care au facut parte din celulele de criza, persoane care au calitatea de ministru".

”Exista suspiciunea unei conduite culpabile din partea unor persoane care au calitatea de militari şi care ar atrage competenţa procurorului militar. De asemenea, exista suspiciunea unei conduite culpabile din partea unor persoane care au facut parte din celulele de criza din instituţiile centrale ale statului/ Acele celule de criza au fost coordonate de persoane care au calitatea de ministru şi în final se va da o soluţie cu referire la toate aceste persoane", a declarat Lazar.

Contactat de Gândul procurorul Lazar a explicat ca s-a referit la miniştri care potrivit legii aveau responsabilitatea celulelor de criza de la Ministerul de Interne şi Ministerul Transporturilor.

Un raport guvernamental din 22 ianuarie, dat publicitatii la doua zile dupa accident, indica Romatsa drept singurul vinovat de gestionarea defectuoasa a accidentului aviatic din Apuseni. Raportul nu stabilea nici o culpa in cazul STS, dar nu pomenea nimic nici de o eventuala raspundere a ministrului transporturilor desi raportul guvernamental facea trimitere la HG 741/ 2008 care stabileste cine gestioneaza situatiile de urgenta in caz de accident aviatic civil.

Hotnews.ro a aratat in exclusivitate ca din raportul facut public de Guvern in legatura cu accidentul aviatic din Apuseni lipseste o informatie extrem de importanta, informatie care a aparut intr-o prima versiune a documentului: Ministerul Apararii a determinat distanta dintre ultima pozitie cunoscuta a avionului si locul prabusirii, si anume 2.089 metri (2,09 km). In raportul initial facut de vicepremierul Gabriel Oprea se arata ca daca Romatsa ar fi consultat datele de la MApN, s-ar fi redus aria de cautare a avionului prabusit, ceea ce implica faptul ca aceste informatii erau disponibile in timpul cautarii supravietuitorilor.

Dupa demisia ministrului de interne, Radu Stroe, premierul Victor Ponta a cerut si demiterea sefului STS, Marcel Opris, in cadrul unei sedinte CSAT, insa presedintele Traian Basescu s-a opus. In sedinta CSAT a fost convocata si Ramona Manescu, ministrul transporturilor.

Ulterior sedintei CSAT, Guvernul a anuntat initiereaunui proiect de lege privind trecerea STS in subordinea MAI. In presa au aparut speculatii referitoare la o eventuala remaniere in randul ministrilor liberali, care ar include-o si pe Ramona Manescu, insa liderul PNL, Crin Antonescu, a negat public ca va opera schimbari la nivelul ministrilor. O decizie in acest sens ar urma sa fie adoptata la Delegatia Permanenta a PNL, programata la sfarsitul acestei saptamani.









Citeste mai multe despre   






















10346 vizualizari

  • +10 (18 voturi)    
    avem, dar in practica... (Miercuri, 5 februarie 2014, 13:33)

    talmaciul.blogspot.ro [utilizator]

    pe teren, situatia a aratat cu totul altfel.

    Pilotul Adrian Iovan trebuia sa se intoarca din drum in momentul in care a observat givrajul, conform procedurilor in astfel de situatii:
    http://www.mediafax.ro/social/prodecan-facultatea-de-inginerie-aerospatiala-iovan-poarta-raspunderea-producerii-accidentului-11961465

    Aura Ion a murit cu zile
    http://www.evz.ro/detalii/stiri/dezvaluiri-aura-ion-putea-fi-salvata-chiar-si-la-patru-ore-de-la-accident-1079612.html
    http://www.ziaruldeiasi.ro/stiri/tragedia-din-apuseni-ultimele-cuvinte-ale-aurei-ion-cand-se-zbatea-intre-viata-si-moarte--38251.html
    http://www.ziuanews.ro/stiri/adrian-iovan-si-aurelia-ion-au-murit-aura-ion-putea-fi-salvata-a-murit-dupa-miezul-noptii-112575
    http://www.ziare.com/victor-ponta/premier/ponta-spune-ca-victimele-accidentului-aviatic-au-murit-la-scurt-timp-legistii-il-contrazic-1279208

    insa nu trebuia sa se afle in avion:
    http://adevarul.ro/news/eveniment/ofiterul-aura-ion-nu-raportat-pleaca-avionularmata-sterge-urmele-1_52e9409dc7b855ff56e869f6/index.html

    Nu a fost fost activat comitetul ministerial pentru situatii de urgenta.

    Reprezentantii autoritatilor au actionat bezmetic. Orgoliul si concurenta au 'functionat" din plin.
    http://www.tolo.ro/2014/01/22/ce-ceata-deasa-care-e-drumul-catre-casa/

    Medicul Radu Zamfir nu a reusit sa comunice, la 112, coordonatele exacte ale locului accidentului. Persoanele aflate la capatul liniei telefonice nu au reusit sa-i explice medicului ce are de facut in acest sens, respectiv sa descarce o aplicatie anume de pe telefonul mobil.

    Operatorul de telefonie mobila nu a avut suficiente antene amplasate in zona, localizarea precisa nu a putut fi realizata prin triangularea semnalului a trei celule.
    • +24 (28 voturi)    
      Ponta (PSD) trebuia sa coordoneze celula de criza (Miercuri, 5 februarie 2014, 14:01)

      Gryphus [utilizator] i-a raspuns lui talmaciul.blogspot.ro

      Ponta NU vrea sa isi asume responsabilitatile guvernarii, fuge de orice responsabilitate pt ca stie ca e incompetent si ca ceea ce face e ilegal si imoral

      Ponta a aflat la 16:20 ca s-a produs un accident de avion si ca Iovan e implicat pt ca STS a transmis informatia tuturor institutiilor statului dar s-a ascuns, in loc sa instituie o celula de criza si sa preia coordonarea ei sau sa puna un ministru sa conduca celula de criza

      Ministrul Transporturilor care are in subordine Aviatia CIVILA s-a ascuns, ministrul de interne s-a ascuns....Guvernul USL a DEMISIONAT in timpul accidentului, Romania nu a fost guvernata in acea zi
    • -2 (8 voturi)    
      si totusi... (Miercuri, 5 februarie 2014, 14:19)

      lucyan [utilizator] i-a raspuns lui talmaciul.blogspot.ro

      coordonatele au fost transmise de sts, lucru confirmat de ministrul transporturilor si dupa cum reiese si din convorbirea dintre isu cluj si romatsa, daca nu ma insel...
      ramane o intrebare, de ce sts-ul nu a facut public acest lucru, de ce a anuntat ca a transmis doar celula de unde a fost folosit telefonul mobil?ca atat ii permite tehnica... de ce nu a an untat ca pe la ora 19 au reusit sa transmita si coordonatele furnizatte de medicul zamfir si, dupa cum citeam tot pe aici, acele coordonate corespund locului accidentului...
    • +2 (4 voturi)    
      link-ul cu coordonate (Miercuri, 5 februarie 2014, 14:20)

      lucyan [utilizator] i-a raspuns lui talmaciul.blogspot.ro

      http://www.hotnews.ro/stiri-esential-16549167-raportul-ministerului-transporturilor-cazul-accidentului-din-apuseni-nu-convocat-ministerul-transporturilor-comitetul-urgenta.htm
    • +3 (7 voturi)    
      2 minute (Miercuri, 5 februarie 2014, 15:15)

      Trojan.H [utilizator] i-a raspuns lui talmaciul.blogspot.ro

      http://prisacariu.ro/2014/02/05/vanghelie-avea-dreptate-doua-minute-pe-goagal-ar-fi-salvat-viata-aurei-ioan-si-pe-cea-a-lui-adrian-iovan/
  • +9 (13 voturi)    
    practica ne...omoara, la propriu II (Miercuri, 5 februarie 2014, 13:35)

    talmaciul.blogspot.ro [utilizator]

    MAPN reusise sa determine distanta dintre ultima pozitie cunoscuta a avionului si locul prabusirii: 2 km.
    http://www.hotnews.ro/stiri-esential-16474202-exclusiv-informatia-cheie-scoasa-din-raportul-guvernului-despre-accidentul-aviatic-ministerul-apararii-determinat-distanta-dintre-ultima-pozitie-cunoscuta-avionului-locul-prabusirii-2-romatsa-nu-cerut.htm

    insa informatia a fost exclusa din raportul sintetic dat publicitatii.

    Autoritatile nu au raspuns la intrebarea daca MAPN era cu platile la zi in cazul sistemului ELT (echipamente de locatie pentru situatii de urgenta) - Moscova.
    http://ziuadecj.realitatea.net/eveniment/comisie-sistemul-de-avertizare-al-avionului-prabusit-functiona-la-momentul-gasirii-epavei--122578.html

    Tehnica speciala de localizare, apartinand Ministerului de Interne, Serviciului Roman de Informatii, dar si altor structuri din sistemul de siguranta nationala, nu a fost utilizata. Calitatea de membru NATO nu a fost fructificata, prin apelarea la mijloacele tehnice sofisticate ale acesteia.

    Localnicii au fost primii ajunsi la fata locului, generand un sentiment public de faliment al statului si de revolta fata de moartea a doi oameni, dintre care unul putea fi salvat daca s-ar fi intervenit coordonat, precis si la timp.
    http://www.gandul.info/stiri/marturie-dupa-accident-coordonatorul-national-pentru-transplant-de-trei-ori-mi-s-a-spus-ca-au-fost-gasiti-prima-data-la-vreo-ora-si-jumatate-11965332

    Victor Ponta a comis greseli in serie, premierul Liviu Dragnea una impardonabila.
    "Înainte de a pleca din studioul tv, premierul Ponta a primit un sms în care anunţa că persoanele implicate în accidentul aviatic din judeţul Cluj au fost găsite. „Am primit un mesaj despre persoanele accidentate, au fost găsite în sfârşit. Da, au fost găsite Acum am primit şi eu mesajul, acum se organizează evaluarea. Doamne ajută să fie cu succes operaţiunea”, a anunţat Victor Ponta la ora 21.21."
    • +5 (7 voturi)    
      Cateva corecturi (Miercuri, 5 februarie 2014, 15:45)

      Ccoto [utilizator] i-a raspuns lui talmaciul.blogspot.ro

      1. MApN nu reusise sa determine cu precizie de 2 km locul prabusirii. E total fals. Distanta a fost calculata ulterior de topografii militari dupa localizarea epavei, nicidecum in intervalul de timp cat a durat cautarea. Dezinformezi prin modul de exprimare. Singura informatie la acel moment era ultimul semnal radar, punct din care trebuia inceputa cautarea, pe traiectoria avuta pe radar inainte de pierderea contactului.
      2. Pentru a beneficia de ELT nu se plateste abonament, alta dezinformare. Traba e ca nu a emis in frecventa 406. De ce, ramane sa vedem ce spune ancheta CIAS care oricum trebuie validata de americani si englezi.
  • +12 (16 voturi)    
    practica ne omoara...la propriu III (Miercuri, 5 februarie 2014, 13:36)

    talmaciul.blogspot.ro [utilizator]

    Cu acest gand in minte, s-a indreptat spre restaurant, pentru a participa la reuniunea informala cu ziaristii acreditati la PSD.
    Ponta a fost dezinformat - un minim instinct politic l-ar fi impiedicat sa mai dea curs acelui eveniment, daca ar fi stiut cum stau lucrurile in realitate.
    Ulterior, desi a primit informatii noi prin sms, nu s-a retras de indata de acolo, ci a mai ramas o vreme la povesti si glumite.
    http://www.gandul.info/politica/reconstituirea-cum-au-trait-luni-premierul-ponta-si-presedintele-basescu-momentul-prabusirii-avionului-in-apuseni-11968234

    Gestul vicepremierului Dragnea este incalificabil.
    *Pentru a-si reabilita imaginea, acesta a prestat un joc de scena cu ocazia comandamentului de iarna, intr-un efort de intrare in logica decentei si a compasiunii umane.

    Liviu Dragnea nu a avut nicio tresărire când a aflat de moartea lui Adrian Iovan
    "Andi Manciu (Mediafax), despre care exista informatii ca a fost la fata locului, a scris luni seara urmatoarele pe contul sau de Facebook: "ASTA trebuie sa v-o spun! I-am spus unui oficial de cel mai înalt rang ca Iovan a murit potrivit Salvamont, la ureche. El a continuat apoi conversatia lui de protocol, de doi lei jumate... A continuat sa rada si sa se simtă bine. NU a avut nicio tresărire!....(sunt mâhnit si scârbit). PS: unii stiu la cine mă refer", referindu-se la Liviu Dragnea.
    http://www.realitatea.net/victor-ponta-i-liviu-dragnea-au-continuat-sa-chefuiasca-dupa-ce-au-aflat-de-accidentul-aviatic_1366122.html

    Nu intra in sarcina presedintelui Traian Basescu interventia intr-o astfel de situatie. Incercarea unora de indreptare a atentiei catre Administratia Prezidentiala nu are justificare.
  • +8 (16 voturi)    
    practica ne omoara...IV (Miercuri, 5 februarie 2014, 13:38)

    talmaciul.blogspot.ro [utilizator]

    Tacerea presedintelui, post-eveniment, este, insa, suspecta. Fie acesta pregateste o interventie publica dupa parcurgerea concluziilor raportului de specialitate in CSAT, fie manifesta spirit de solidaritate cu institutiile publice din sistemul de siguranta nationala implicate in operatiunile de salvare, a caror imagine a fost sever afectata. Una dintre variante poate s-o implice si pe cealalta.

    Intreaga prestatie a ministrului de Interne, Radu Stroe, in intervalul de timp amintit, a fost halucinanta. Demisia sa tardiva nu a avut nicio urma de onoare.

    In concluzie:
    - accidentul nu trebuia sa se intample;
    - studenta nu trebuia sa faca parte din echipa medicala;
    - institutiile statului trebuiau sa intervina prompt si calificat;
    - ministrul Stroe trebuia sa taca si sa faca, in calitate de coordonator al celulei de criza;
    - comunicarea publica despre stadiul operatiunilor de salvare trebuia sa se desfasoare la nivel de experti desemnati;
    - Victor Ponta nu trebuia sa mearga la restaurant;
    - Liviu Dragnea trebuia sa fie OM.

    Statul roman, in ansamblu, a suferit serioase prejudicii de imagine in fata partenerilor europeni si euro-atlantici.

    Slabiciunile institutionale manifestate in cazul accidentului aviatic vor face obiectul unei analize specializate, la nivelul Departamentului Securitatii Nationale si CSAT. Structuri apartinand unor cancelarii interesate, neprietene, vor proceda similar, dar in scopuri opuse.
    p.s. am scris textul la 1 februarie. cred ca ramane valabil.
    • +6 (6 voturi)    
      presedintele a spus (Miercuri, 5 februarie 2014, 16:45)

      victor L [utilizator] i-a raspuns lui talmaciul.blogspot.ro

      ca este in derulare o ancheta a procurorilor si nu se poate pronunta.
      Ce nu ti se pare in regula? trebuie sa fie in rind cu marii priceputi de la teveuri?
  • +10 (12 voturi)    
    Solutii birocratice (Miercuri, 5 februarie 2014, 13:42)

    Daniels22026 [utilizator]

    Ce sa intelegi dintr-o procedura inventata de birocrati? Zero. Fuga de raspundere.

    Procedurile sint alambicate absolut intentionat. Pentru a imparti responsabilitatea la 1000 de institutii, pentru a nu raspunde in final nimeni de nimic; pentru a alunga orice competenta, pentru a evita orice analiza profesionista.

    Oamenii astia, de la vladica pina la opinca, de la cei cu barba sura pin' la cei cu tita'n gura, nu sint in stare sa intersecteze doua coordonate pe harta. Absolut incompetenti. Ultimii functionari competenti au iesit la pensie de mai bine de zece ani. Iar cei care ar fi putut deveni competenti. au fost si sint alungati permanent din sistemul birocratic.
  • +10 (12 voturi)    
    dureros (Miercuri, 5 februarie 2014, 14:04)

    newshot [utilizator]

    deci este clară această problemă.
    dar acum când am văzut ce personaje colcăie prin ministere nu mă mai miră chiar nimic.
    niste nimicuri pusi în funcție pe criterii politice, pe nepotisme... Prin ministere și prin tot ce înseamnă sistemul de stat (bugetar sau nu) mișună tot felul de nepoței, nepoate, soții... Poți face arborele genealogic al unor familii doar căutând prin ministare si prin birourile de salariați la stat.
    Să revin- am văzut și pe duduia aia de ma min. transporturilor... nu are nicio treaba cu funcția aceea- ce sa zic? e soția primarului de la sect 6...
    Uitați ce bâlbătănii scoate pe gură http://www.hotnews.ro/stiri-esential-16544212-ramona-manescu-despre-accidentul-aviatic-din-apuseni-nu-cred-sts-mod-voit-dat-niste-coordonate-eronate.htm
    Suntem conduși de nulități. (curios că nimeni nu recunoaște că i-ar fi votat.
    Haideți cu toți la vot!

    Îmi pare rău Aura, îmi pare rău Adrian.
    Odihniți-vă în pace!
    • +12 (14 voturi)    
      Ce-ai cu ea? (Miercuri, 5 februarie 2014, 14:21)

      Daniels22026 [utilizator] i-a raspuns lui newshot

      Ramona era ocupata cu dronele mici, alea sub un kilogram, care filmeaza tot de la inaltime.

      Ai tu habar cit de tare o deranjau dronele pe Ramona? N-ai. Abia mai sta saraca pe tocuri cind se gindeste ca e spionata de la inaltime. Ce treaba avea biata femeie cu avionul tau cazut? Era acasa. O durea capu'. Si oricum, nu se pricepe ea la chestii cu motor. Nu i-au placut niciodata mecanica si chestiile cu vasilina, cabluri, bujii, piulite si ciocane.
      • +6 (6 voturi)    
        raspuns (Miercuri, 5 februarie 2014, 17:25)

        newshot [utilizator] i-a raspuns lui Daniels22026

        da, ai dreptate. nu ea este vinovată. vinovați sunt cei care au pus-o în funcție.
        și stii ce nu înțeleg? au dispărut cumva examenele pt ocuparea funcțiilor de prin ministere? daca se dau examene pe posturi de ce iau ''examenele și interviurile'' doar copii ( sau cunoscuții) lor?
        noi am trimis parlamentarii acolo unde sunt tot noi ar trebui sa- dăm jos. au ajuns de neclintit, imuni la tot- chiar și la bunul simț.
        haideți cu tiți la vot!
        și tot nu m-ai luminat. ce prost sunt...
  • +6 (8 voturi)    
    eheheeee (Miercuri, 5 februarie 2014, 14:16)

    Ponta [utilizator]

    ce sa-i faci lui Ramonel!!
    Asta cred ca este din reclama cu cratitele si zugravul pe mercador!
  • +10 (12 voturi)    
    d-le Tapalaga nu vrei sa intelegi ca n-ai cu cine (Miercuri, 5 februarie 2014, 14:18)

    mnicku [utilizator]

    avea o discutie pertinenta pe astfel de probleme ?
    Toti politrucii si incompetentii stau in functii de unde trebuie sa gindeasca , sa actioneze si in astfel de cazuri. Ei doar stau, si stau si isi dau salarii grase unii altora ca deh obrazul subtire cu spaga se tine .

    Uitati-va citi incompetenti sint in toata administratia centrala, guvern , parlament - de cea locala nu mai vorbesc - . Uitati-va ce decizii se iau din ministere ca te crucesti .
    Pai daca pe timp de pace astia-s vraiste ce vor face in cazul unor dezastre ??

    Si am o intrebare retorica pt dvs care v-a deveni mai devreme sau mai tirziu reala :

    Ce vor face nebunii si incompetentii din guvern in cazul unui cutremur major cum a fost cel din 77 sau din 86 ?? vor lasa oamenii sa moara cu zile pt ca habar n-au ce sa faca ??

    Chiar astept un raspuns
  • -2 (2 voturi)    
    Temei legal :HG1489/2004... (Miercuri, 5 februarie 2014, 15:08)

    CD [utilizator]

    ...modificata prin HG 389/2006 pentru organizarea si functionarea Comitetului National pentru Situatii de Urgenta (structura,componenta etc )!
    HG741/2008 este Regulamentul privind gestionarea situatiilor de urgenta !
  • -1 (3 voturi)    
    principala problema (Miercuri, 5 februarie 2014, 15:15)

    chiuariu [utilizator]

    e ca un avion are permisiunea de a zbura fara o baliza functionala. e o chestiune de reglementare si control. restul e joc de picioare.
    • +4 (4 voturi)    
      Exact (Miercuri, 5 februarie 2014, 16:10)

      Daniels22026 [utilizator] i-a raspuns lui chiuariu

      Pe chestia asta, avioane zburind frecvent fara baliza, trebuia sa cada intregul guvern.

      Pe masura ce uslamistii scormonesc in ciorba, se descopera tot mai evident sistemul birocratic in cangrena, practica dezastruoasa, lipsa de autoritate si control, dezinteresul si coruptia.
  • +8 (8 voturi)    
    Trebuie sa moara cineva (Miercuri, 5 februarie 2014, 15:41)

    bigbrother [utilizator]

    Ca lucrurile sa se miste in tara asta... E valabil in cazul acestui accident, cainilor vaganbozi, accidentelor rutiere si cate altele s-au mai intamplat.

    Sadic as spune, chiar si atunci cand oamenii mor, nu se vrea rezolvarea problemei ci fuga de raspundere, aruncarea responsabilitatii dintr-o parte in alta. Pana la urma se ajunge la concluzia: mortul e de vina. Si ciclul se reia.

    Atata nebunie pentru un apel de ajutor, un strigat pentru viata, o urgenta ce trebuia sa fie rezolvata in urmatoarea secunda si toata lumea sa se puna in miscare. Dar, si revin din nou la sadismul autoritatilor, cei de la Transporturi au considerat ca accidentul nu e suficient de mare!! Adica ar fi trebuit sa pice un Airbus 380 ca sa faca ceva..daca ar fi facut ceva.

    Aici nu e vorba doar de un vinovat, ci de toti cei care au stat cu mainile in san si au asteptat ca altii sa le faca treaba. Sunt vinovati cei care au avut informatia si nu au folosit-o. Sunt vinovati cei care care au spus ca au facut ceva si nu au facut.

    Intr-o tara cu adevarat democratica, s-ar fi lasat cu demisii si incarcerari. In tara noastra, prim ministru s-a dus sa bea o bere iar autoritatile responsabile au pasat pisica in toate directiile.

    Declaratia STS este naucitoare, n-au reusit sa afle telefonic de la un supravietuitor care avea semnal la telefon si acces la internet, unde se afla. In secolul 21 angajatii unui serviciu de maxima importanta nu sunt in stare sa indice cum se pot afla niste coordonate? Este inadmisibil.

    Ma intreb acum, ce faceau autoritatile responsabile daca toata lumea era ranita, nimeni nu putea raspunde la telefon sau sa sune? Asteptau sa vina un porumbel cu locatia accidentului? Sperau in minuni?

    Incompententa trebuie pedepsita. Indiferent daca a fost sau nu greseala pilotului sau daca acea fata trebuia sa fie sau nu in avion, autoritatile trebuia sa reactioneze. Doar norocul si oamenii din zona au facut ca sa nu fie mai multe victime.
    • +6 (6 voturi)    
      Ai dreptate (Miercuri, 5 februarie 2014, 16:16)

      Daniels22026 [utilizator] i-a raspuns lui bigbrother

      Dar arunci vina nemeritat pe institutiile militarizate. STS-ul chiar si-a facut datoria. La fel si armata.

      Insa blestemata de procedura a fost conceputa special de birocrati civili.

      Daca predai intreaga operatiune de salvare institutiilor militarizate, toata treaba merge brici. Si controlul aeronautic s-ar face profesionist. Dar daca se ocupa institutiile militarizate, ramin prea putine fonduri pentru coruptia civila.
  • -1 (1 vot)    
    DAR MAI ESTE CEVA IN ACEST HG714/2008: (Miercuri, 5 februarie 2014, 16:53)

    RADOI [utilizator]

    In HG714/2008 la art. 17 aliniatul doi :

    (2) In cazul accidentelor produse în zone pentru care nu este necesară declanşarea operaţiunilor de căutare, inspectoratul judeţean pentru situaţii de urgenţă din judeţul pe raza căruia s-a produs accidentul asigură coordonarea operaţiunilor de salvare a supravieţuitorilor accidentului şi informează operativ Centrul de coordonare - ROMATSA, precum şi comitetul judeţean pentru situaţii de urgenţă sau, după caz, Comitetul municipiului Bucureşti pentru situaţii de urgenţă cu privire la operaţiunile desfăşurate."

    Din moment ce ISU Cluj comunicase pozitia accidentului catre ROMATSA, conform art. de mai sus nu mai era cazul de cautare ci de salvare. In acest caz ROMATSA care nu iese pe teren fiindca nu asta e treaba lor, a cedat coordonarea actiunii in teren catre ISU Cluj . Nu mai facea nici macar coodonare ci doar era informata la randul ei cu informatii noi daca era cazul. Ceea ce s-a si intamplat daca cititi textele din presa care au aparut de ieri.

    De ce presa nu citeste legea si isi da cu parerea doar ca sa arunce cu noroi in cineva? Ce este in spatele acestui talmes-balmes de presa din care nici macar specialistii in aviatie sau legislatie nu mai inteleg nimic? Ce se doreste a se dovedi? Incompetenta ROMATSA si STS? Cine o face? Ziaristii si pensionarii? Ce competente au ei sa dea verdicte de incompetenta catre specialisti? Se leaga ca nu a convertit niste coordonate geografice? Asta e praf in ochii prostimii! Nici nu conteaza daca a facut-o fiindca informatia era deja prelucrata!

    Fiti si voi mai atenti la ce se spune nu la ce va arata jurnalsitii de la TV! Multumesc!
  • +3 (3 voturi)    
    COMPLETARE... (Miercuri, 5 februarie 2014, 17:01)

    RADOI [utilizator]

    De ce nu apare in Raportul ROMATSA nici o referire la o asa-zisa pozitie a MApN referitoare la accident? Pentru ca nu s-a primit vreuna probabil. Nu de alta dar ar exista inregistrari din care ar trebui sa rezulte asta dar ele nu apar nicaieri. In al doilea rand la ora respectiva se cunostea pozitia catre care mergea ISU Cluj sa salveze, era cea comunicata catre ROMATSA si primita de la dr. Ianceu prin 112/STS. In acel moment coordonatorul salvarii (fiindca cautare nu mai era ca se stia unde a cazut aeronava) era ISU Cluj. Acolo trebuia sa sune MApN si sa dea pozitii si eventualele ajutoare. Asa scrie la HG!
  • +4 (4 voturi)    
    antepronuntare !!! (Miercuri, 5 februarie 2014, 17:05)

    RADOI [utilizator]

    cum ramane cu antepronuntarea primului minsitru care pe 22 a declarat ca vinovatii sunt niste directori si i-a demis din functii. fara absolut nici o dovada concreta si fara a indeplini procedura care spune ca in baza unei investigatii, bla-bla-bla. la ora aia nu exista nici o investigatie cu rezultate. a fost antepronuntare si verdict fara judecata in baza unui raport preliminar! cam nasol pentru un jurist!
    ca sa nu mai entionam faptul ca singura institutie abilitata sa tina legatura cu presa in acest caz, conform hg714/2008 este comisia ministeriala care la art. 6 alin d spune cine tine legatura cu presa! alooooo!!!
    • 0 (0 voturi)    
      faci o mare confuzie (Miercuri, 5 februarie 2014, 18:11)

      ics_11 [utilizator] i-a raspuns lui RADOI

      la art 6. este vorba de "Centrul operativ" nu de "comisie ministeriala" cum spui tu, si nici de "Comitetul ministerial" cum scrie in articol.

      "Centrul operativ - Romatsa", asa cum scrie in hotarare, se pare ca nu si-a facut treaba, iar STS-ul a indicat o arie care, asa cum a spus si basescu, nu continea locul prabusirii avionului.
  • +3 (3 voturi)    
    sa nu se musamalizeze, (Miercuri, 5 februarie 2014, 17:25)

    dezer [utilizator]

    asta e important.
  • +2 (2 voturi)    
    doar copy/paste (Miercuri, 5 februarie 2014, 18:06)

    ics_11 [utilizator]

    Cititi hotararea cu atentie !
    rilul comitetului ministerial nu eset de a cauta supravietuitori. iata atriibutiile acestuia
    :
    Art. 5.

    Comitetul ministerial are următoarele competenţe şi atribuţii specifice gestionării unei situaţii de urgenţă generate de producerea unui accident de aviaţie civilă:

    a) elaborează regulamentul privind gestionarea situaţiilor de urgenţă generate de producerea unui accident de aviaţie civilă;

    b) propune măsuri pentru îmbunătăţirea coordonării acţiunilor unităţilor şi structurilor implicate în operaţiunile de căutare şi/sau salvare a supravieţuitorilor unui accident de aviaţie civilă;

    c) centralizează procedurile specifice şi planurile operaţionale de intervenţie în caz de producere a unui accident de aviaţie civilă, întocmite în conformitate cu prevederile art. 24;

    d) dispune suspendarea ori încetarea operaţiunilor de căutare şi/sau salvare, la propunerea centrelor de coordonare;

    e) monitorizează modul de îndeplinire de către România a obligaţiilor ce îi revin, rezultate din anexa nr. 12 la Convenţia de la Chicago, şi face propuneri pentru respectarea acestora.
    • 0 (2 voturi)    
      comisia ministeriala nu exista nici acum!!! (Miercuri, 5 februarie 2014, 20:58)

      RADOI [utilizator] i-a raspuns lui ics_11

      Nu exista Comitet ministerial si nu a existat vreodata. Nici macar astazi! Si atunci singura structura din MT capabila sa-i preia atributiunile este acel comitet operativ. Dar din moment ce nu exista comisia ministeriala cine trebuia sa tina contact cu presa, din minister? Tata?

      Din pacate trebuie sa te contrazic prn faptul ca ar fi bine sa citesti si art 17 alin 2 unde scrie ce se intampla atunci cand se gaseste locul accidentului. Hai, citeste tot ! Cine raspunde de actiuni atunci cand se cunoaste localizarea si nu e nevoie de cautare?
  • +4 (4 voturi)    
    ANTENA 3 DEZIMFORMEAZA (Miercuri, 5 februarie 2014, 19:26)

    bobo123 [utilizator]

    Desi avem o lege clara in astfel de situatii ANTENA 3 continua sa MINTA.
    Va reamintesc ca Ponta spunea la B1 cum ca victimile au fost gasite!!! derutand publicul si autoritatile.
    USL guverneaza de 2 ani dar Basescu e vinovat pentru faptul ca Manescu nu a vrut sa activeze Centrul Operativ.
    Ce vina are Basescu ca Manescu e proasta?!
    • +2 (2 voturi)    
      De ce te uiți (Miercuri, 5 februarie 2014, 20:55)

      dan63 [utilizator] i-a raspuns lui bobo123

      la un post care vrea să îți fracturează inteligența?
  • 0 (0 voturi)    
    Eroare. (Miercuri, 5 februarie 2014, 22:51)

    DanAndrei1 [anonim]

    Nu e harta, ci organigrama. Discutabila si neinteleasa de cei cu atributii directe, indirecte,de colaborare si cooperare.P.S. Poate, daca era color se putea citi, intelege si interpreta mai bine.


Abonare la comentarii cu RSS





Buchete.ro de 12 Ani: Florarie Online cu Livrare Flori la Domiciliu in Bucuresti

ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Vineri