Soferii incepatori ar putea fi obligati sa fie insotiti, la deplasarile pe timp de noapte, de o persoana adulta care are permis de conducere de cel putin cinci ani, potrivit unui amendament adoptat in acest sens in comisiile parlamentare la modificarea Codului rutier, transmite Mediafax. Senatorii din Comisiile senatoriale juridica, pentru Aparare si Administratie publica au adoptat, in acest sens, un amendament al senatorului Nicolae Moga la proiectul de modificare a Codului rutier propus de Guvern.

Potrivit amendamentului adoptat, conducatorul de autovehicule posesor al categoriilor B1 si B care are o vechime mai mica de un an de la obtinerea permisului de conducere are obligatia "sa nu conduca vehicule din categoria B sau BE cu o putere a motorului mai mare de 110 kw" si "sa nu conduca vehicule din categoriile A1, A2 (daca nu a posedat anterior A1), B1, B si BE pe timpul noptii pe drumurile acoperite cu gheata, zapada, polei".

Amendamentul mai prevede obligatia pentru aceasta categorie de conducator auto "sa nu conduca vehicule din categoriile A1, A2 (daca nu a posedat anterior A1), B1, B, BE pe autostrazi pe timpul noptii sau pe timpul zilei cand vizibilitatea este redusa sub 100m" si sa fie "insotit de o persoana adulta, membru al familiei sau posesor al permisului de conducere cu o vechime de cel putin 5 ani de zile, in deplasarea pe timp de noapte pentru vehiculele din categoria B sau BE".

La depunerea acestor amendamente, senatorul Nicolae Moga a argumentat ca legislatia romaneasca trebuie sa tina cont de practica europeana si faptul ca anual in Romania aproximativ 27 la suta din accidentele grave de circulatie sunt produse de conducatori auto cu varste cuprinse intre 18 si 25 de ani.

"Varianta optima pentru conducatorii auto incepatori de a dobandi experienta in conditii minime de risc este instituirea unor restrictii de deplasare", a mai mentionat acesta.

La propunerea aceluiasi senator, membrii celor trei Comisii au decis sa se introduca diferentieri in functie de grupa de varsta a conducatorului auto in ceea ce priveste perioada de valabilitate a permiselor de conducere.

Astfel, valabilitatea permiselor de conducere pentru va fi de cinci ani pentru persoanele de pana la de pana la 60 ani si de trei ani pentru cei cu varsta peste 60 ani in cazul autovehiculele cu mai multe locuri (C1, C1E, C, CE, D1, D1E, D, DE, Tr, Tb si Tv).

Valabilitatea permisului pentru autoturisme si motociclete (AM, A1, A2, A, B, BI si BE) pentru conducatorii auto de pana la 60 de ani ar urma sa fie de 10 ani, de cinci ani pentru cei pana la 70 de ani si de trei ani peste aceasta varsta.

Potrivit unui alt amendament acceptat de membrii celor trei Comisii senatoriale, depus de senatorul Moga, unitati de asistenta medicala autorizate sa faca examinarea medicala pentru eliberarea permisului de conducere numai dupa ce rubrica "Antecedente personale" din fisa medicala a fost completata de catre medicul de familie sau unitatea medicala care il are in evidenta pe solicitant.

Acesta si-a argumentat, in scris, amendamentul aratand ca policlinicile si cabinetele autorizate care efectueaza examinarea medicala nu dispun de o evidenta medicala care sa contina istoricul fiecarui pacient sau informatii despre o eventuala boala cronica.

Senatorii din Comisiile senatoriale juridica, pentru Aparare si Administratie publica mai propun ca toate vehiculele pe care se desfasoara proba practica a examenului de obtinere a permisului de conducere, inclusiv motocicletele, sa fie echipate cu sisteme tehnice de monitorizare audio-video pentru asigurarea si verificarea legalitatii examenului.

Ei au adoptat, in acest sens, un amendament la proiectul Guvernului de modificare a Codului rutier, modificare propusa de senatorul PSD Darius Valcov.

In varianta initiala, proiectul de lege pentru modificare a Ordonantei de urgenta 195/2002 privind circulatia pe drumurile publice prevedea ca sunt exceptate de la aceste dotari, la proba practica, mopedele, motocicletele si triciclurile cu motor.

Valcov a explicat ca in prezent exista echipamente performante, care pot fi amplasate pe orice vehicul cu care se sustine examenul auto.

Senatorii din cele trei Comisii au continuat, marti, dezbaterile la proiectul de modificare a Codului rutier dupa ce Biroul Permanent a decis prelungirea termenului de dezbatere si adoptare a acestui act normativ de catre Senat, care este prima camera sesizata, cu doua saptamani.