Presedintele Comisiei pentru revizuirea Constitutiei, Crin Antonescu, a declarat marti, raspunzand unei intrebari, ca eliminarea din Constitutia revizuita a textului care oferea procurorului posibilitatea de a dispune pentru 48 de ore, in caz de urgenta, interceptarea comunicatiilor nu reprezinta o eliminarea din legislatia in vigoare. "Articolul s-a eliminat pentru ca a fost considerat superfluu. In acest moment, in conditiile generale reglemetate, procurorii pot face toate acele lucruri pe care le-au facut pana acum si le pot face inainte", sustine liderul PNL.

"S-a eliminat din Constitutie nu din legislatia care exista, nu din Codul Penal, nu din Codul de Procedura Penala. Nu in constitutie se rezolva toate aceste lucruri. Articolul s-a eliminat pentru ca a fost considerat superfluu. In acest moment, in conditiile generale reglementate, procurorii pot face toate acele lucruri pe care le-au facut pana acum si le pot face inainte", a declarat Crin Antonescu.

Comisia pentru revizuirea Constitutiei a adoptat, marti, o serie de amendamente prin care se precizeaza ca interceptarile se pot face numai in cursul procesului penal, fiind eliminat textul care oferea procurorului dispunerea masurii 48 de ore. Aceasta reglementare era prevazuta atat in textul initiativei de revizuire a Constitutiei, cat si in amendamentele propuse de AMR.

Alte declaratii facute de Crin Antonescu privind Constitutia revizuita:

  • Arhitectura constitutionala in ceea ce priveste sistemul judiciar ramane cea prevazuta de Constitutia actuala. Nu exista niciun fel de modificare semnificativa cu toate ca au existat propuneri de amendamente de diferite proveniente si cu diferite solutii.
  • Sistemul a ramas acelasi, mai mult decat atat, pentru deplina garantare a independentei justitiei, un articol - acela potrivit caruia presedintele republicii prezideaza sedintele CSM a fost eliminat. Daca acest CSM este reprezentantul, aparatorul independentei justitiei, atunci nu poate fi prezidat de cineva din afara sa.
  • Au fost niste modificari, din punctul nostru de vedere, imbunatariri si clarificari democratice in aceasta Constitutie care au fost solicitate si de Asociatia Magistratilor ieri si care pun in conditiile de drept international si in conditiile garantiilor libertatilor si drepturilor internationale, o serie de chestiuni precum arestarea preventiva, interceptarea, perchezitiile etc.
  • Nu se schimba pe fond nimic, aceste proceduri judiciare nu dispar, nu sunt obstructionate, dar sunt reglementate si ferite de un posibil abuz.
  • In momentul in care spui […] ca exista sau poate exista o diferenta semnificativa intre judecatorul de la instantade fond si un judecator in general de pe lumea asta, evident ca o asemenea prevedere a fost asumata, si credem ca este in sprijinul justitiei si democratiei.
  • Sunt mai multe modificari nu foarte semnificative.
  • Chestiunea mult discutata, cu ceva savoare politica, cu privire la presedinte si la golirea functiei prezidentiale de continut, pentru oricine analizeaza aceasta Constitutie se dovedeste neadevarata. Presedintele pastreaza toate puterile semnificative pe care le-a avut. Sunt doar 2 lucruri clarificate si, intr-un anumit sens, limitate, dar interpretarea, nu veche Constitutie.
  • Se spune cum se procedeaza dupa alegeri, cum si cui da presedintele mandatul pentru a incerca sa faca Guvernul. S-a interpretat ca partidul care iese pe primul loc da automat prim-ministrul. Nu e adevarat, ce spune Constitutia revizuita este ca presedintele este tinut sa incredinteze mandatul pentru a incerca formarea unui Guvern, celui propus de partidul sau alianta politica situata pe primul loc. Omul acela primeste mandatul de la pres si merge in Parlament unde isi verifica o majoritate. Daca nu primeste votul de investitura, depune mandatul si procedura continua. Nimic esential nu se schimb. E o prevedere menita sa ne scoata din interpretari si eventaale crize.
  • Al doilea lucru, reprezentarea la Consiliul European, este foarte clar impartita. Atunci cand sunt reuniuni care tin de discutarea unor tratate internationale, ale UE, cand e vorba de politica externa sau de securitate a UE, Romania este reprezentata de presedinte. Cand e vorba de celelalte chestiuni care tin de obisnuitul guvernarii, chestiuni interne, sociale, financiare etc., este reprezentata de premier. Nimic din celelalte atributii ale presedintelui nu se schimba, nimic din celelalte atributii ale premierului nu se schimba.