Pilotul Valentin Ialomiteanu a afirmat marti, la Gandul Live, ca avionul prabusit luni in Apuseni, la bordul caruia efectuase recent un zbor tehnic, era prevazut cu un sistem ELT (Emergency Locator Transmitter), care porneste automat in cazul unui impact si emite pentru a facilita localizarea, potrivit Mediafax.

Ialomiteanu a declarat ca, in urma cu doua saptamani, a reclamat unele probleme.

"Am facut un zbor tehnic de pe Baneasa, ocazie cu care am verificat aparatele, instalatiile, si mi-am dat acordul. Singurul lucru pe care l-am reclamat noi era un ADF (sistem de navigatie - n.r.)", a spus el, adaugand si ca prin chederele de la usa sufla vantul. Conform lui Ialomiteanu, chederele au fost schimbate, iar acelasi lucru s-a intamplat cu ADF-ul.

Pilotul, care are multi ani de experienta, a precizat ca aparatul implicat in accident nu era unul cu care sa-i fie teama sa zboare pe traseul parcurs luni.

In ceea ce priveste circumstantele producerii accidentului, Valentin Ialomiteanu a spus ca, din cate a inteles, in 20 ianuarie, cand a avut loc accidentul soldat cu moartea pilotului Adrian Iovan si a Aureliei Ion, studenta la medicina militara, a existat un front atmosferic propice pentru givraj.

"Ei au mers foarte bine in partea de sud a Carpatilor. A fost o atmosfera propice, nu s-a intamplat nimic. Cand au ajuns la Fagaras, probabil a inceput sa se depuna gheata, ca ei zburau in plafon si la un moment dat, dupa ce au trecut de munti, au cerut sa coboare, fiindca se depusese gheata pe ei. Si au coborat la 8.500. Asta am inteles. Au trecut peste Sibiu si si-au continuat drumul", a spus pilotul la Gandul Live.

Intrebat daca avionul putea sa se opreasca la Sibiu, Ialomiteanu a raspuns: "Asta n-am inteles". El a apreciat ca pilotul ar fi trebuit sa le explice medicilor ca, oricat de mare este urgenta, este bine sa aterizeze la Sibiu, sa mai astepte si, daca timpul era favorabil, sa mearga mai departe. O alta varianta indicata de Valentin Ialomiteanu a fost ca pilotul sa faca procedura la Sibiu, sa ajunga sub plafon si sa continue drumul, dar nu pe traiectul initial, ci sa faca un zbor "la vedere", luand-o spre Deva, apoi pe Mures, pana la Arad, ar fi lasat Aradul pe stanga si se ducea la Oradea.

In ceea ce priveste aterizarea realizata de Iovan, Valentin Ialomiteanu a spus ca avionul a venit "destul de lin, nu avea scuturaturi", fiind mentinut cu botul in sus.

"A avut nesansa acelui copac care l-a rotit, practic", a remarcat pilotul, adaugand ca Iovan a fost prea increzator in avionul pe care zbura.

El a calificat drept "un mare semn de intrebare" problemele in localizarea aparatului, despre care a spus ca avea sistem ELT, care merge pe trei frecvente si care porneste automat in urma unui impact.

"Azi-noapte, dispecerul care a ramas la Scoala a primit un telefon de la ROMATSA, care i-a spus: ￯Opriti ELT-ul ala, ca ne innebuneste￯". El se aude in casca, fiind un piuit continuu, pentru ca emite pentru a fi localizat, a explicat Ialomiteanu.

"ELT-ul a pornit si a mers, ca el merge pana i se termina bateria", a precizat el. Valentin Ialomiteanu a apreciat ca aeronava ar fi putut fi localizata cu usurinta, conditia fiind ca si echipele de cautare sa aiba o aparatura similara ADF-ului de la bordul avionului, care "poate fi o cutiuta si cu ac care sa se duca dupa frecventa respectiva".

"ROMTSA trebuia sa confirme semnalul ELT si sa spuna locul unde se gaseste. Ar fi trebuit sa transmita semnalul prin satelit, care sa capteze coordonatele si sa le transmita imediat", a explicat Ialomiteanu. Ca principiu, el a subliniat ca sistemul ELT se declanseaza automat, anunta satelitul, iar apoi este necesara corespondenta cu satelitul.

Pilotul Adrian Iovan si studenta Aurelia Ion si-au pierdut viata dupa ce un avion de mici dimensiuni de tip BN2 la bordul caruia se afla un echipaj medical a aterizat fortat, luni dupa-amiaza, intr-o zona muntoasa accidentata, la peste 1.400 de metri altitudine, la granita judetelor Cluj si Alba.

In urma accidentului, au fost raniti copilotul Razvan Petrescu si patru medici - Radu Zamfir de la Spitalul Fundeni, Valentin Calu de la Elias, Catalin Pivniceru de la Spitalul "Sf. Maria" si Sorin Ianceu de la Spitalul Municipal din Beius, judetul Bihor.

Echipa medicala din avion mergea de la Bucuresti la Oradea, unde urma sa preleveze ficatul de la un donator de peste 60 de ani care a suferit un accident vascular cerebral.