Tragedia aviatica din Apuseni: Copilotul a povestit ca pilotul Adrian Iovan a apropiat prea mult aeronava de sol, in incercarea de a dezgheta aparatul de zbor

de Alina Neagu     HotNews.ro
Marţi, 21 ianuarie 2014, 8:37 Actualitate | Esenţial

Copilotul avionului implicat in accidentul de luni, din judetul Cluj, le-a povestit medicilor ca pilotul Adrian Iovan s-a apropiat prea mult de sol in incercarea de a dezgheta aeronava. Inainte de a fi transportat la spital, copilotul le-a povestit medicilor ce s-a intamplat la bordul avionului cu cateva minute inaintea dezastrului. Varianta este confirmata si de presedintele Romatsa, Aleodor Francu, care a declarat ca Adrian Iovan a cerut permisiunea sa coboare aparatul de zbor la 2.100 de metri, o altitudine mai mica decat cea normala, potrivit B1 Tv.

Potrivit copilotului avionului, la un moment dat a inceput sa se formeze gheata pe aripile avionului, s-a incercat degivrarea, insa avionul a pierdut din altitudine si a iesit din plafonul de ceata. In secunda urmatoare s-a vasut un varf de brad, iar de acolo a inceput caderea.

Presedintele Romatsa, Aleodor Francu, a declarat ca pilotul a coborat la 2.100 de metri, o altitudine mai mica decat cea normala. "In legatura cu colegul Iovan, a inceput o cobarare pentru ca exista acest fenomen de givraj in zona. A mers la o zona unde avea si o vizibilitate mai buna si o temperatura mai ridicata. Ultima discutie a fost coborarea in sistem vizual. Conditiile meteo erau de asa natura ca putea sa apara givrajul. Ultima data a cerut un nivel de 8000 de picioare", a declarat Francu.

Specialistii spun ca exista doua operatiuni de dezghetare a unei aeronave. Prima are loc inainte de delocare, iar cea de-a doua in timpul zborului. "Aeronava este prevazuta cu sisteme de indepartare a ghetii, in zonele sensibile, adica bordurile de atac sau zonele de prim contact a aripilor, a supraf portante cu fileurile de aer. Cu siguranta un avion care pleaca cu gheata la bord pana nu ajunge in aer plat nu va scapa de acea gheata", a afirmat pilotul Sergiu Habago.

Citeste si:


  • Totul despre avionul care a aterizat fortat in Apuseni: Un model Britten-Norman Islander BN 2A-27, fabricat in 1977 la actualul Romaero


Citeste mai multe despre   






















38497 vizualizari

  • +2 (16 voturi)    
    oops (Marţi, 21 ianuarie 2014, 8:51)

    Soljenitin [utilizator]

    Deşi echipat cu sistem de degivrare, avionul a căzut datorită gheţii formate in zbor. Eu unul înţeleg din asta că degivrarea nu a funcţionat. În plus, Romatsa nu ştia altitudinea terenului de acolo? De ce au decolat cu un aparat ce nu poate face faţă condiţiilor meteo ce se regăsesc pe traseu?
  • +7 (31 voturi)    
    Avion, localizare si Iovan (Marţi, 21 ianuarie 2014, 9:01)

    Miky60 [utilizator]

    Din cate am auzit, avionul cel mai bun nu a fost folosit pentru ca ii transporta pe Iliescu, Ponta, Voiculescu, Dragnea si Antonescu la o intalnire USL in Iasi. Cat despre localizarea prin GSM, comandase Iliescu cu Ponta tuturor sa se ocupe doar de interceptarea lui Basescu, Neamtu si Ungureanu, asa ca nu era nimeni liber.

    Cat despre Iovan, pana acum toata presa uslista ii spunea "criminalul in Primaverii" si "pilotul personal al lui Basescu", iar acum il fac erou national...
    • +4 (10 voturi)    
      mda (Marţi, 21 ianuarie 2014, 11:22)

      Mowgli [utilizator] i-a raspuns lui Miky60

      exact genul de comentariu care ar fi aparut la Antena3 in cazul in care USL nu era la guvernare si care ar fi primit plusurile aferente pe site-ul lor. Evident, in loc de Iliescu era Basescu si in loc de Ponta poate Macovei.
      Asta ca sa vedem cu totii cu ce sunt mai buni unii romani decat altii ...
  • -8 (20 voturi)    
    Adrian Iovan (Marţi, 21 ianuarie 2014, 9:29)

    adrian88000 [utilizator]

    din cate imi amintesc era pensionar.Chiar nu au gasit cei de la Romatsa nici un pilot mai tanar pe care sa-l angajeze ?
    • +14 (20 voturi)    
      ... (Marţi, 21 ianuarie 2014, 10:08)

      Nautilus [utilizator] i-a raspuns lui adrian88000

      " - Dom' director, care e angajata ideală?
      - 25 de ani, 90-60-90 şi 20 de ani de experienţă. :D"

      În condiţiile din prezent e foarte greu să găseşti un pilot "mai tânăr" cu 16 000 de ore de zbor şi care e instruit pentru cele mai grele condiţii meteo.

      În afara României există, dar n-au să vină pentru leafa de 3 parale de aici.
      • +10 (10 voturi)    
        pilotii tarom de exemplu (Marţi, 21 ianuarie 2014, 10:32)

        derblauereiter [utilizator] i-a raspuns lui Nautilus

        sunt platiti ok in comparatie cu cei de afara; nu au salariile celor de pe Emirates dar sunt comparabile cu cele de pe marile linii europene; am informatia de la un prieten bun, pilot tarom care a lucrat cativa ani si pt. companii externe.
      • -1 (1 vot)    
        pentru nautilius (Marţi, 21 ianuarie 2014, 21:32)

        adrian88000 [utilizator] i-a raspuns lui Nautilus

        Nu cumva Iovan este cel care a busit o baliza la decolare si a rupt o roata de la avion ? Parca acum un an in urma ?Pe Henri Coanda ?
  • +12 (24 voturi)    
    Mda, (Marţi, 21 ianuarie 2014, 9:30)

    miguelito [utilizator]

    normal, mortul e de vina. Sa nu uitam ca toti au supravietuit impactului. Pentru mine, problema este de ce a durat asa de mult pina au fost recuperati si de ce au fost atitea bilbiieli in cautarea lor.
    • +14 (16 voturi)    
      +1 (Marţi, 21 ianuarie 2014, 9:51)

      liviu_ [utilizator] i-a raspuns lui miguelito

      de fapt asta e problema...
      de ce a durat atat?
      daca aveam echipamente performante, poate organizare mai buna (desi eu tind spre prima varianta) acum erau 7 supravietuitoru, nu 5... si asta e cel mai trist...
      • +21 (21 voturi)    
        ... (Marţi, 21 ianuarie 2014, 10:24)

        tirolez [utilizator] i-a raspuns lui liviu_

        Va dati seama totusi ca daca nu-i gaseau localnicii acum erau probabil toti morti? Oficialitatile nu-i gaseau in timp util, sper ca e clar. Deci organizarea, varza. Oamenii aia i-au carat in paturi 5km desi starea lor era critica, fiecare secunda conta si normal nu cari oameni cu politraumatisme la coloana asa, dar era singura sansa.
        Zero la organizare. Nu zero, minus, un mare minus.
    • +15 (19 voturi)    
      Zona grei accesibila (Marţi, 21 ianuarie 2014, 9:58)

      TeoVoicut [utilizator] i-a raspuns lui miguelito

      Daca ai cunoaste zona, ai spune ca au fost gasiti chiar repede. Zona este foarte greu accesibila si pe vreme buna, singurul mijloc de a ajunge acolo este pe jos ... si gandeste-te ca au avut mare noroc cu localnicii care au plecat in cautarea lor in conditiile in care cunoasteau zona foarte bine ... daca nu era nimeni care sa stie zona as putea pune pariu ca nu ajungeau la ei nici acum.
      • +9 (11 voturi)    
        am inteles... (Marţi, 21 ianuarie 2014, 10:08)

        liviu_ [utilizator] i-a raspuns lui TeoVoicut

        ca aia care-i cautau foloseau harti turistice...
        cred ca orice alt comentariu se intelege de la sine
      • +10 (10 voturi)    
        ha (Marţi, 21 ianuarie 2014, 10:10)

        Airwaves [utilizator] i-a raspuns lui TeoVoicut

        6 ore nu a stiut NIMENI unde se afla. Ce treaba are sula cu prefectura?
      • +4 (8 voturi)    
        Prietene (Marţi, 21 ianuarie 2014, 10:55)

        miguelito [utilizator] i-a raspuns lui TeoVoicut

        habar n-aveau unde sint. Asta e problema. Ca de gasit ii gaseau foarte usor daca stiau unde sa-i caute.
      • +1 (1 vot)    
        da, dar... (Marţi, 21 ianuarie 2014, 19:15)

        liviusmaximus [utilizator] i-a raspuns lui TeoVoicut

        localnicii au aflat abia dupa 3 ore ! de-asta a durat 6.
  • +3 (19 voturi)    
    iovan (Marţi, 21 ianuarie 2014, 9:43)

    barbu007 [utilizator]

    dumnezeu să-l ierte! că are ce ierta la el...
    cu nişte timp în urmă, omul a reuşit să rateze o decolare! a scos avionul de pe pistă, a lovit o baliză, s-a rupt roata de la trenul de aterizare... şi nu pe considerente tehnice, ci exclusiv din vina lui.
    şi aici, nu trebuia să ceară coborârea la 2100 m, când avea de traversat apusenii, are au 1500 -1800 m altitudine.
    degivrarea este un procedeu uzual - dacă n-o porneşti prea târziu, când avionul e prea greu.
    • +3 (7 voturi)    
      A coborat clar mai jos (Marţi, 21 ianuarie 2014, 15:04)

      AdrianBorza [utilizator] i-a raspuns lui barbu007

      Fara radioaltimetru e cam greu sa zbori la 300 de metri de muntii de sub tine, e clar ca a coborat mult sub 8000 de picioare, daca o fi ramas cu altimetrul calat dupa Bucuresti si nu avea QNH pentru zona aia, daca era diferenta de presiune atunci altimetrul putea sa aibe o diferenta serioasa, fix cat sa se infiga intr-un copac.
  • +19 (21 voturi)    
    hm (Marţi, 21 ianuarie 2014, 10:22)

    gear six [utilizator]

    despre morti, numai de bine.
    despre vii sa hotarasca ancheta.

    ancheta ar mai trebui sa hotarasca( ca obiective):
    - daca cei care au autorizat plecarea aeronavei stiau ce conditii de zbor sunt in realitate si ca exista posibilitatea ca sa apara fenomenul de givrare ( pentru ca poti fi Mafalda insa in vizibilitate zero si cu gheata pe aeronava nu poti zbura mult timp, deoarece pierzi 30%-40% din portanta)
    - daca aeronava avea detector de gheata(ice-detector) , si sistem de degivrare (de-icing system) in stare de functionare la momentul decolarii, si daca pilotul stia ca functioneaza
    - daca legislatia ar trebui revizuita in sensul ca aeronavele folosite exclusiv pentru asemenea transporturi trebuie dotate cu transpondere in mode S(si pastreaza mode S chiar si in spatii necontrolate)
    - daca cetatenii de IGSU din Bihor/Cluj au participat la vreun exercitiu de simulare pentru interventie in conditii asemanatoare( zona muntoasa greu accesibila, ceata,noapte) vreodata in viata lor.
    Nu e de mirare ca cei de la off-road FIIND ANTRENATI au ajuns primii acolo.
    - daca medicii/studenta care au urcat in aeronava au avut asigurare, sau au fost asigurati, si daca nu , de ce li s-a permis accesul fara asigurare, in aeronava.Si cel care i-a trimis trebuie intrebat asta.
    - daca pilotul /copilotul aveau asigurare, si daca nu aveau de ce au fost lasati sa zboare.
    - daca personalul ROMATSA l-a tinut la curent pe pilot asupra conditiilor meteo intre Sibiu si Oradea
    -daca legislatia ar trebui imbunatatita pentru ca in asemenea cazuri sa nu se mai repete greselile in lant produse in acest caz.
    • +9 (9 voturi)    
      corect, si in plus (Marţi, 21 ianuarie 2014, 11:38)

      derblauereiter [utilizator] i-a raspuns lui gear six

      poate ma lamureste si pe mine cineva:

      avioanele astea nu au si ele din constructie o statie radio sau orice fel de echipament care sa permita localizarea si atunci cand se afla la mai putin de 1000 m de sol (am inteles din comunicatul romatza ca transponderul avionului nu este utilizabil la altitudini sub 1000m);

      operatiunile de salvare care se desfasoara in oceane, in zonele nordice etc., in teritorii montane stancoase, fara acoperire GSM si fara GPS, alea cum sunt totusi efectuate?
      • +3 (7 voturi)    
        Au, dar nu fac minuni (Marţi, 21 ianuarie 2014, 13:39)

        AdrianBorza [utilizator] i-a raspuns lui derblauereiter

        Au si radio si transponder, dar la transponder trebuie sa ai semnal interceptabil (nu exista nici o limita de inaltime, merge si la 100-200 de metri daca esti aproape de o statie de baza) si in munti nu ai asa ceva, iar cu statia radio de bord poti sa comunici si la 200km in conditii bune si la 500 de metri daca esti pe fundul unei vai. Pe scurt, daca ai un obstacol intre transponder sau radio si statia de baza atunci nu ai cum sa mai detectezi nimic.

        De asemenea precizia localizarii pe transponder este un pic dubioasa in Romania, asta vara zburam la Sinaia si controlul de trafic ma vedea la sud de Moreni, adica vreo 15-20 km mai la sud. Cu asemenea localizare nu gasesti nici Casa Poporului ziua.
    • 0 (6 voturi)    
      ROMATSA nu e centru meteo (Marţi, 21 ianuarie 2014, 15:00)

      AdrianBorza [utilizator] i-a raspuns lui gear six

      ROMATSA doar asigura coordonarea traficului civil, pilotii au obligatia sa se informeze asupra conditiilor meteo de pe ruta da zbor. Da, pilotii stiau ca e plafon de nori si ceata, apar pe orice METAR de la Sibiu, Cluj sau Oradea. Atata timp cat aparatul e capabil de zbor instrumental si pilotul are Instrument Rating (si Iovan il avea) atunci e decizia pilotului daca zboara sau nu in functiile de conditiile meteo. Iar orice aeroport prezinta la cerere oricarei aeronave informatii meteo curente, deci puteau (si poate chiar au facut-o) sa ceara informatii de la Sibiu cand s-au apropiat, apoi de la Cluj.
      • +2 (2 voturi)    
        poate (Marţi, 21 ianuarie 2014, 18:24)

        gear six [utilizator] i-a raspuns lui AdrianBorza

        Insa nu ti se pare ca foarte brusc pilotul Iovan , Domnul sa-l duca in lumina, e cam vinovat de toate , iar STS , ROMATSA si in rest toate institutiile implicate , miros a flori de busuioc?

        Nu cred ca e chiar asa, ca pilotul are toata raspunderea si ceilalti au grija sa ii presare flori pe aleea pe unde circula.

        ROMATSA are obligatia sa furnizeze informatii si recomandari aeronavelor in zbor pentru ca gestioneaza traficul aerian( servicii ATM,ATS).
        • 0 (6 voturi)    
          Nu, nu e treaba ROMATSA (Marţi, 21 ianuarie 2014, 18:46)

          AdrianBorza [utilizator] i-a raspuns lui gear six

          Si asta o spun ca pilot: nu e treaba ROMATSA sa fara recomandari aeronavelor decat daca e o schimbare brusca de vreme, ceea ce nu e cazul. Pilotul comandant are toata raspunderea si dreptul de a decide cum zboara, Bucuresti Info (centrul national de control al traficului aerian civil furnizat de ROMATSA) doar ajuta pilotul, nu il dirijeaza. Zona accidentului e spatiu aerian de clasa G, conform legii nici macar nu trebuie sa ceri aprobare de zbor pe-acolo daca nu depasesti FL105 si zbori vizual. Lasati va rog comentariile daca nu cunoasteti legile si uzantele aeronautice.
      • +3 (3 voturi)    
        se pare (Marţi, 21 ianuarie 2014, 18:29)

        gear six [utilizator] i-a raspuns lui AdrianBorza

        ca e si centru meteo

        http://www.romatsa.ro/ro/metRO
  • -9 (13 voturi)    
    Iovan isi intalneste "prietenul" pe lumea cealalta (Marţi, 21 ianuarie 2014, 11:27)

    Metec [utilizator]

    Acum 10 ani, in presa se desfasura un mare scandal avandu-l pe acest Iovan in centru. Era vorba de impuscarea unui tanar patruns prin efractie in vila sa din Primaverii si impuscat mortal in cap, de catre pilot. Iata ca nici 10 ani n-au trecut, iar Iovan il urmeaza in lumea de dincolo pe hotul ghinionist. Ce inseamna 10 ani, la scara vesniciei?!
    Ce vreau sa spun? Suntem niste fiinte atat de trecatoare, ca niciun conflict sau ura interpersonala n-au vreun rost. Atunci, multi i-au dat dreptate lui Iovan (inclusiv eu), insa cred ca greseam. La naiba, si ce daca fura niste aureturi?! Mai traia si baiatul ala un pic... Si asa, moartea e dupa colt.
    Restul discutiilor ca de ce nu i-a gasit SMURD, de ce n-au facut ministrii declaratii si celelalte balarii sunt trancaneli de 2-3 zile. Pentru morti, oricum nu mai conteaza...
    • -1 (5 voturi)    
      Am fost prea filozofic?! Scuze, atunci. (Marţi, 21 ianuarie 2014, 12:58)

      Metec [utilizator] i-a raspuns lui Metec

      Cat suntem vii, sanatosi si plini de energie, ne este usor sa cautam vinovati, sa stabilim noi ce e bine si ce e rau, influentati fiind de conceptiile societatii si ale opiniei publice. Iata: hotul moare rusinos, in timp ce spargea casa unui om instarit, iar Iovan (ucigasul hotului) moare ca un erou, in timp ce transporta materiale pentru transplanturi. Intrebarea este: la scara vesniciei si in ochii lui Dumnezeu, care e hotul si care e eroul?! Caci dreptatea noastra omeneasca e nebunie in ochii Domnului, cum spune Biblia...
      Acum, moartea a facut pace intre cei doi. Restul e treaba Judecatorului, sa decida. Dumnezeu sa-i ierte!
      • +2 (2 voturi)    
        pai (Marţi, 21 ianuarie 2014, 16:24)

        baronul stanganbuch [utilizator] i-a raspuns lui Metec

        daca ijntri matale peste mine noaptea, te impusc fara nici o ezitare. Si dupa aia o sa vedem cum ma judeca cineva pe mine, inclusiv Dumnezeu, in locul caruia te erijezi matale acum, judecindu-l pe iovan.
        • 0 (2 voturi)    
          Eu nu judec pe nimeni (Miercuri, 22 ianuarie 2014, 11:05)

          Metec [utilizator] i-a raspuns lui baronul stanganbuch

          Sunt crestin, deci sunt convins ca a judeca pe altii este o greseala. Daca tu ai inteles ca eu ma erijez in Dumnezeu si ca il judec pe Iovan, inseamna ca nu stii sa citesti in limba romana.
      • +2 (2 voturi)    
        Ai vorbit corect ! (Marţi, 21 ianuarie 2014, 21:37)

        adrian88000 [utilizator] i-a raspuns lui Metec

        Mai ales ca nu se stie daca era hot sau amantul sotiei. Nu se stie daca l-a somat sau s-a razbunat ,ca e amantul sotiei ,si l-a executat.
    • +2 (4 voturi)    
      "tinar patruns prin efractie"= hotz (Marţi, 21 ianuarie 2014, 21:38)

      DT34 [utilizator] i-a raspuns lui Metec

      Acolo nu a fost vorba de cineva sa fure niste "aureturi", e vorba de viatza lui.
      Daca te trezesti in mijlocul noptii ca ai un hotz in casa, crezi ca poti sa-i spui: fura ce vrei dar nu ma omori? Crezi ca te lasa sa te culci la loc? Pai nu e in joc viatza dumitale? Tu sau el? Mai conteaza altceva?
      Parca am vazut la stiri cum o biata batrina a fost ucisa pentru un amarit de radio.
  • +2 (6 voturi)    
    Theodor (Marţi, 21 ianuarie 2014, 12:33)

    andrei.s [utilizator]

    Ceea ce a facut Adrian Iovan nu poate fi incadrat. Da, misiunea era aceea de a transporta un organ, pentru a salva o viata. A sfarsit prin a salva vietile a cinci oameni. Si chiar daca intentia era aceea de a-si salva si viata lui, rezultatul este emotionant. Si intriga, pentru ca viata asa este: ironica.
    • +9 (13 voturi)    
      Nu as comenta inca despre ce a facut (Marţi, 21 ianuarie 2014, 13:44)

      AdrianBorza [utilizator] i-a raspuns lui andrei.s

      Dar printre piloti discutiile nu sunt pozitive deocamdata. Mai ales pentru ca din cele 16.000 de ore de zbor peste 15.000 erau pe avioane mari care zboara IFR la 10.000 de metri, nu pe avioane mici care nu se ridica mai sus de 4.000. Zborul pe un avion de linie de 60 de tone nu seamana deloc cu cel pe un avion de 2-3 tone, nici echipamentul nu e acelasi si nici conditiile de zbor.


Abonare la comentarii cu RSS





Buchete.ro de 12 Ani: Florarie Online cu Livrare Flori la Domiciliu in Bucuresti

ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Duminică