Eugen Nicolaescu este un ministru al Sanatatii mult mai abil decat cred multi. Mai intai ne-a inundat urechile cu mesaje despre reformele sale radicale. Bineinteles ca multe dintre ele nu au fost puse in practica. Nici nu ar fi avut cum, caci radicalitatea lor l-ar fi demis rapid. Apoi a promis termene peste termene pentru publicarea unor legi foarte importante. Fie le-a ratat cu lejeritate, fie ne-a aratat niste ciorne.

Vlad MixichFoto: Cristian Stefanescu

In sfarsit, a publicat un proiect mai consistent dar doar cu o zi inainte de Craciun. Efectul obtinut: ne-a hartuit, ne-a obosit, ne-a epuizat. Iar oamenii obositi nu prea mai sunt atenti. Aceasta este momentul perfect pentru o lovitura foarte importanta.

PLANUL MINISTERULUI SANATATII

  • Ministerul Sanatatii va redirectiona catre policlinicile private aproape jumatate din pacientii care astazi se trateaza in spitalele de stat.
  • Sefii consiliilor judetene si primarii vor putea decide dupa bunul plac catre care policlinica se vor indrepta banii publici ai judetului.
  • Un sfert din bugetul total dedicat astazi spitalelor de stat va ajunge la policlinici. Finantarea acestora va creste in urmatorii trei ani.
  • Cele mai multe spitale mici se vor inchide sau reorganiza.

Reforma Nicolaescu va duce incet-incet la privatizarea unei parti semnificative a sistemului public de sanatate. O buna parte a banilor dintr-un rezervor financiar urias, alimentat de cetatenii romani si administrat de catre politicienii care conduc statul, vor fi indreptati catre diferite entitati private active in sistemul medical romanesc.

Pe langa cincimea paturilor din spitalele de stat care vor deveni privateincepand cu acest an, Ministerul Sanatatii va redirectiona aproape jumatate dintre pacientii care astazi se trateaza in spitalele de stat catre policlinici si cabinetele medicale (in ambulatoriu, cum ii spun specialistii).

BANI MULTI!

“Principiul este ca banii se vor duce de la spitale inspre ambulatorii”, spun oficialii Ministerului Sanatatii implicati in scrierea reformei Nicolaescu. Ce sunt ambulatoriile in Romania? 96% din policlinicile din Romania sunt private si 90% din cabinetele medicilor specialisti sunt tot private (sursa: Institutul National de Statistica).

Catre acest segment vor fi redirectionati 10% dintre pacientii romani in 2014, urmand ca procentul sa creasca pana la 40% in 2016, conform declaratiilor repetate ale mai multor oficiali ai Ministerului Sanatatii.

Incepand cu 2015, fluxul de bani care va fi eliberat prin stoparea internarilor nejustificate facute de spitale se vor putea redirectiona catre ambulatorii. Despre cati bani e vorba? Multi. Surse oficiale ne-au confirmat ca pentru 15-25% din cazurile internate in spitale nu se justifica internarea.

Este aceeasi cifra cu cea avansata in octombrie 2013 de secretarul de stat Adrian Pana, principalul comunicator al reformei Nicolaescu: “o cota de 25% din bugetul alocat spitalelor este utilizata pentru servicii care pot fi efectuate fara nicio problema in ambulatoriu de specialitate sau in spitalizare de zi”.

Procesul este deja in curs de desfasurare. In legea Sanatatii se va introduce un nou capitol, dedicat special “Asistentei Medicale Ambulatorie”. Statul a marit finantarea acestui sector in acest an si va continua sa o faca si in perioada urmatoare. Casa Nationala de Asigurari de Sanatate se pregateste sa incheie cu spitalele contracte pentru un numar mai mic de pacienti decat anul trecut.

Va fi introdus si mecanismul validarii cazurilor pe criterii de internare. Medicul va trebui sa respecte un set de criterii pentru a putea interna un pacient in spital. Daca nu le va respecta, atunci spitalul nu va primi bani de la CNAS pentru acel pacient. In plus, spitalele vor mai putea face internari doar prin urgenta sau prin programarile de pe listele de asteptare.

Desigur, admit oficialii din Sanatate, “la inceput nu toti medicii vor respecta aceste criterii”. Dar “daca scriem normele cum trebuie, atunci vom putea redirectiona pacientii spre policlinici”, confirma un inalt oficial.

SPITALELE MICI SE VOR INCHIDE

Finantarea spitalelor va scadea si implicit unele spitale, in special cele mici, nu vor mai fi viabile. In cuvintele unui oficial din Ministerul Sanatatii, “spitalele cele mai mici vor fi remodelate”.

Tradus: vor exista spitale care vor da faliment si fie se vor inchide, fie se vor reorganiza. Va amintiti uriasul scandal din aprilie 2011, atunci cand guvernul Boc incerca sa inchida mai multe spitale? Ei bine, tot acolo se va ajunge, doar ca mai lent si mai pe tacute.

BUCURIA BARONILOR LOCALI

Cum functioneaza mecanismul prin care policlinicile primesc bani din fondurile CNAS? La nivelul fiecarui judet se stabileste o suma maxima care poate fi platita catre policlinicile din regiune. O comisie judeteana stabileste numarul consultatiilor care vor fi decontate de CNAS pentru fiecare policlinica privata in parte.

Acest numar este stabilit in functie de numarul medicilor specialisti pe care fiecare policlinica ii are. Vor fi avantajate lanturile mari de policlinici private, in special cele care au deja multi medici specialisti angajati.

Consultatiile care vor depasi numarul maxim alocat de catre comisia judeteana vor fi platite integral de catre pacienti. Aceasta posibilitate este prevazuta deja in proiectul de lege publicat de Ministerul Sanatatii (articolul 134).

Consiliile judetene si locale vor putea finanta policlinicile (de stat sau private), inclusiv prin “punerea la dispozitie a spatiilor” necesare functionarii (articolul 130). Totul ar trebui sa se intample, scrie in proiectul de lege al Ministerului Sanatatii, “conform unor criterii obiective si transparente aprobate prin hotarare a consiliului local”.

Practic baronii locali vor putea decide dupa bunul plac catre care policlinica (privata sau de stat) va indrepta banii publici ai judetului.

In aceste situatii, politicul va capata un ascendent considerabil asupra privatului din Sanatate, fiind create conditiile perfecte pentru o legatura murdara de tipul: “eu iti finantez campania electorala si, dupa ce castigi Primaria, nu dai banii cetatenilor concurentului, ci mie”. Mecanismul functioneaza deja si a fost semnalat din octombrie 2013, cand presedintele celei mai mari retele de clinici private din Romania spunea ca “decontarile statului catre spitalele private sunt bazate pe un partizanat evident”.

De fapt aceasta este cea mai mare problema a reformei Nicolaescu: lipsa unor mecanisme clare de control a circuitului banilor in sistem si intarirea legaturilor murdare dintre politicieni si interesele private. Daca legea va trece in aceasta forma, rudele de gradul 1, 2 si 3 ale primarilor sau sefilor de consilii judetene ar face bine sa-si deschida urgent o policlinica sau un cabinet medical. Oportunitatea e grasa.

Intarirea rolului medicinei private poate avea efecte benefice asupra unui sistem medical guvernat prin minciuna, pe spinarea pacientilor. Dar, in lipsa unor reguli clare si a unui control ferm, principiul concurentei, care ar duce la aparitia unor servicii medicale mai bune, se va transforma dupa bunul plac al boierilor politici care conduc Romania.