Totul despre autostrada Comarnic - Brasov: Cand va fi gata, ce taxa se va pune si cat va plati statul roman in fiecare luna

de Victor Cozmei     HotNews.ro
Joi, 16 ianuarie 2014, 15:52 Actualitate | Esenţial

Autostrada spre Brasov
Foto: Hotnews
Autostrada de la Comarnic pana la Brasov va fi gata cel tarziu in 2017, au anuntat joi premierul Ponta si ministrul proiectelor de infrastructura Dan Sova. Autostrada va fi mai scurta fata de ce se stia pana acum - 53 de kilometri in loc de 58, insa cu 7 km de drum de legatura, iar costul va fi de 1,8 miliarde de euro, fata de 1,2 miliarde estimarea initiala. Taxa pentru folosirea autostrazii va fi initial de 7 lei, iar statul va fi cel care va incasa banii. Din 2017, in fiecare luna, statul roman se angajeaza sa plateasca peste 3,1 milioane de euro constructorului, insa cifrele si sumele anuntate de autoritati nu prezinta intreg aranjamentul financiar, iar costul final al autostrazii ar putea fi chiar triplu.

Autostrada Comarnic - Brasov - gata in 2017, nu 2016. Taxa va fi de 7 lei

Finalizarea lucrarilor la tronsonul de autostrada Comarnic-Brasov - prima autostrada romaneasca realizata in concesiune - va avea loc pana in anul 2017, cel tarziu, iar costurile estimate se vor ridica la valoarea de 1,8 miliarde de euro, echivalentul a 28 de milioane de euro pentru fiecare kilometru, a declarat, joi, premierul Victor Ponta, intr-o conferinta de presa tinuta dupa semnarea unui Memorandum cu reprezentantii consortiului Vistrada Nord (Vinci - Strabag - Aktor), castigator al licitatiei pentru lucrarile la tronsonul Comarnic-Brasov.

Ponta a precizat ca, in urma discutiilor purtate cu constructorul, autostrada de la Comarnic la Brasov va avea o lungime de 53 de kilometri la care se adauga inca 7 kilometri de drumuri de legatura cu Centura Brasovului si cu DN1, inainte de Comarnic, acolo unde traficul se desfasoara pe 2X2.

Autostrada va avea 3 tuneluri in dreptul localitatilor Sinaia, Busteni si Predeal, 19 viaducte si 15 poduri, iar intre Sinaia si Busteni, la Predeal si la Rasnov vor fi prevazute noduri rutiere.

Perioada concesiunii este de 29 de ani, din care primii trei sunt dedicati proiectarii si constructiei.

Taxa de autostrada va fi stabilita de catre statul roman si nu de catre concesionar, iar tot statul va fi cel care va incasa banii. In prezent, premierul Ponta a declarat ca s-a stabilit un nivel al taxei de 5,7 lei fara TVA, iar din banii adunati la buget se vor plati sume regulate catre constructor.

Costul autostrazii a crescut de la 1,2 mld euro la 1,8 mld euro. Cat vom plati de fapt

Traseul autostrazii Comarnic - Brasov
Foto: Hotnews
Premierul Victor Ponta, impreuna cu ministrul Marilor Proiecte, Dan Sova, au precizat joi care este costul actualizat al autostrazii si au incercat sa explice si care este aranjamentul financiar ce sta in spatele acestui proiect.

Ponta a anuntat ca cei aproape 60 de km de autostrada vor costa circa 1,8 miliarde de euro, mai mult fata de estimarea initiala de 1,2 miliarde de euro, in timp ce Dan Sova a precizat ca intreg proiectul este finantat integral de catre banci si ca, pana nu este gata autostrada, constructorul nu vede nici un ban de la stat.

"Acest proiect se finanteaza integral de catre banci. Deci, orice cost este verificat de catre finantator. Cei 28 milioane de euro pentru fiecare kilometru sunt cu sapte milioane de euro mai putin fata de cat se negociase in 2011. Avem aproape 1,5 miliarde euro constructie, restul pana la 1,8 miliarde sunt cheltuieli de proiectare, management, consultanta etc. In proiectul initial de constructie existau 58 de kilometri, iar noi am fost nevoiti sa schimbam putin traseul autostrazii pentru a scadea pretul. (n.r. 53 km de autostrada si 7 km de drum de legatura cu Centura Brasovului si cu DN1, inainte de Comarnici, acolo udne traficul se desfasoara pe 2X2)", a precizat Dan Sova.

Cu alte cuvinte, asocierea Vinci-Strabag-Aktor va accesa banii necesari costructiei prin credite de la banci, ceea ce insemna ca la finalul perioadei de concesiune, dupa cei 29 de ani, daca adaugam si dobanzile aferente, costul final ar putea ajunge sa fie chiar triplu, adica circa 5-6 miliarde de euro. Pentru aceste detalii autoritatile nu au oferit prea multe informatii.

Cat sustine Dan Sova ca va plati statul roman pe luna

Pentru lucrarile realizate, statul roman va incepe sa plateasca regulat o suma catre constructor incepand cu 2017, anul in care se presupune ca autostrada va fi finalizata in totalitate.

Intrebat de HotNews.ro cat va plati pe an statul roman catre constructor, Sova a spus ca statul va plati constructorului autostrazii Comarnic-Brasov maximum 52.000 de euro/kilometru in fiecare luna.

"Este foarte greu de apreciat in momentul asta, pentru ca acel 'financial closing' nu este finalizat. Evaluarea noastra arata ca vom plati (n.r. - din 2017) 52.000 de euro pe luna pentru fiecare kilometru. Inmultiti cu 60 de kilometri. Aceasta este suma maxima, iar ca sa ajungi sa si plateasca cineva suma maxima trebuie sa o justifici. Trebuie sa arati lucrarile pe care le-ai facut, intretinerea", a explicat Sova.

Acesta a adaugat ca suma incasata din taxa de exploatare a autostrazii va fi utilizata la plata ratelor catre constructorul tronsonului.

"Taxele vor intra in bugetul de stat, la Trezorerie. Din ele vom achita acesti 52.000 de euro pe luna/kilometru. Dupa cum zicea si premierul Ponta, nivelul taxei va fi intotdeauna la latitudinea Guvernului. Probabil ca orice Guvern care va veni in urmatorii ani, va stabili in proiectia bugetara valoarea taxei pe Comarnic-Brasov. Noi, in acest moment, am stabilit ca de la Comarnic la Centura Brasovului se vor plati 5,7 lei plus TVA, adica 7 lei", a declarat ministrul delegat.

Cu toate acestea, calculele bazate pe rata lunara anuntata de Dan Sova dau o suma mult mai mica decat costul de 1,8 miliarde de euro anuntat azi de autoritati, nemaivorbind de costul real de 5-6 miliarde de euro de la finalul perioadei de concesiune.

Calculand rata lunara pe km de maxim 52.000 de euro anuntata de Sova, statul roman ar urma deci sa plateasca maxim 37,5 milioane de euro pe an - adica peste 973 de milioane de euro pe toata perioada concesiunii.

Dan Sova ar fi precizat pentru Mediafax ca aceste costuri sunt separate de cele pentru constructia propriu-zisa a autostrazii, care sunt evaluate la aproximativ 1,5 miliarde euro. La acestea se adauga si cheltuieli de aproximativ 300 milioane euro pentru proiectare, project management, consultanti sau sisteme inteligente de transport, realizarea intregului proiect urmand sa coste in total 1,8 miliarde euro, fara TVA, potrivit publicatia citata.
  • HotNews.ro a trimis solicitari oficiale la Compania Nationala de Autostrazi (CNADNR) si Departamentul pentru Infrastructura (DPIIS) condus de Dan Sova pentru a afla, detaliat, ce presupune costul de 1,8 miliarde de euro si sumele defalcate pe care statul roman se angajeaza sa le plateasca in fiecare an catre constructor.


Taxare cu bariera sau camere video, prin telefon sau abonament


Referitor la modalitatea de taxare, ministrul Dan Sova a precizat ca se va opta pentru mai multe metode printre care statii cu bariera, camere video, SMS-uri sau abonamente puse in barbriz.

"Nu se pune bariera la intrarea pe autostrada, ci probabil la iesire. Vor fi mixte, vor fi si cu camere, va fi si metoda platii prin SMS sau [n.r. cu permisul] pus in parbriz. Varianta cu bariera va fi pentru turistii accidentali. Nu s-a decis in acest moment care va fi solutia tehnica. Noi am cerut sa nu ne trezim cu cozi interminabile. Asta nu se va intampla pentru ca nu vom accepta astfel de variante", a declarat Sova.

Tot traficul din Transilvania, de la granita de vest si din Moldova va ajunge la Comarnic. Ce se intampla cu bucata lipsa Comarnic - Ploiesti?

Brasov - nodul prin care tot traficul va traversa Carpatii spre Sud
Foto: Hotnews
Pana in 2017, atunci cand ar trebui sa fie gata Comarnic - Brasov, ministrul Sova spera sa fie gata si autostrada Sibiu - Brasov si, pana in 2018, sa fie realizata si autostrada Brasov - Bacau.

"Deci Comarnic va deveni un cos de circulatie pentru ca vor veni autoturismele de la Cluj pe Sebes-Turda, vor veni de la Nadlac si de la Bacau. Toate se vor strange intr-un cos care este Comarnic. Ma refer la traficul turistic pentru ca, probabil, o mare parte din transportul industrial se va duce pe Pitesti - Sibiu", a declarat Sova.

In acest sens, intrebat de HotNews.ro cand si prin ce metoda se va face si bucata lipsa - tronsonul Comarnic - Ploiesti - ministrul Sova a inaintat ideea unei noi concesiuni pentru toata autostrada de la Brasov de la Bucuresti.

Ploiesti - Comarnic
Foto: Hotnews
"Noi trebuie sa dam o concesiune unui constructor de la Brasov si pana la Bucuresti. Noi vrem sa terminam Bucuresti - Ploiesti cu totul anul acesta si tot in 2014 vrem sa terminam extinderea la 4 benzi a centurii de nord a Bucurestiului. Cand se termina Comarnic - Brasov vrem sa concesionam tot ce inseamna de la Brasov pana in centura Bucurestiului, cu sarcina de a transforma in autostrada si partea dintre Comarnic si Ploiesti", a declarat Sova.

"Discutiile vor incepe in 2017. Eu cred ca daca vom scoate in concesiune Brasov - Bucuresti, cei care fac Brasov - Comarnic vor participa la licitatie. Asta nu inseamna neaparat ca vor si castiga", a mai completat ministrul delegat pentru proiectele de Infrastructura.

Cand se semneaza contractul, cand incep lucrarile si cand va fi gata autostrada

"In mod normal, pana pe 20 aprilie trebuie sa putem sa semnam, practic, contractul si sa inauguram organizarea de santier atat dinspre Comarnic, cat si dinspre Cristian", a declarat premierul Ponta.
Potrivit acestuia, termenul de finalizare a autostrazii va fi inceputul anului 2017, insa premierul spera ca macar anumite tronsoane sa fie inaugurate chiar mai devreme.

La inceputul anului 2013 anunta ca si-a luat un angajament politic pentru a termina autostrada Comarnic - Brasov pana in 2016, anuntand ca daca nu va izbuti, nu va mai candida la alegerile parlamentare din acel an.
Joi, reprezentantii consortiului Vistrada Nord, compus din companiile Vinci, Strabag si Aktor, au parafat cu autoritatile romane un Memoradum privind finalizarea calendarului si a restului masurilor in ceea ce priveste atribuirea contractului de concesiune de lucrari publice referitor la proiectarea, construirea, finantarea, operarea si intretinerea Autostrazii Bucuresti - Brasov, tronsonul Comarnic - Brasov, potrivit Agerpres.

In data de 19 decembrie 2013, s-a finalizat selectia viitorului concesionar al autostrazii Comarnic- Brasov, acesta fiind un consortiu format din firme din Italia, Austria si Grecia, respectiv Vinci - Strabag - Aktor.

Ofertele in vederea atribuirii 'Contractului de concesiune de lucrari publice privind proiectarea, construirea, finantarea, operarea si intretinerea Autostrazii Bucuresti - Brasov, tronsonul Comarnic - Brasov, km 110+600 - km 168+600' au fost depuse de Asocierea Vistrada Nord (Vinci/Franta), Strabag/Austria si Aktor/Grecia) si Asocierea Impregilo SpA/Salini din Italia, potrivit Departamentului pentru Proiecte de Infrastructura si Investitii Straine.

Tronsonul de autostrada va fi operat si intretinut de concesionar, iar perioada de garantie este inclusa in durata contractului de concesiune.

Care sunt previziunile de trafic

Tabel MZA Comarnic-Brasov
Foto: CNADNR
Chiar daca autostrada va fi facuta de catre o asociere de companii private, in documentatia descriptiva prezentata odata cu demararea procedurii de selectie a concesionarului, se precizeazqa ca  "autostrada este proprietate publica, data in consesiune firmei constructoare pe perioada contractului. La finalul perioadei de concesiune, Compania de proiect va transfera, cu titlu gratuit, bunul public autoritatilor romane".

Potrivit calculelor CNADNR, "in varianta cu tarif de utilizare, traficul pe noul tronson de autostrada va fi de 66,67% din traficul in situatia in care soferii nu ar trebui sa plateasca taxa de utilizare".

Mai mult, in documentatia descriptiva a proiectului, CNADNR estimeaza ca media zilnica anuala (MZA) a traficului va creste de la 10.000-20.000 de autovehicule in 2015 la 22.000-36.000 in 2030 si la 36.000-59.000 in anul 2045. Vezi tabelul de alaturi.

Conform documentatiei descriptive initiale, autostrada va avea urmatoarele caracteristici:

Comarnic - Predeal:
  • Lungime: 36,2 km
  • Parte carosabila 2 x (2 x 3,50 m)
  • Benzi de incadrare 4 x 0,25 m
  • Benzi de urgenta 2 x 2,50 m
  • Acostamente din pamant 2 x 0,50 m
  • Spatii parapet 2 x 0,75 m
  • Zona mediana (impermeabila) 2,50 m
  • Poduri, pasaje si viaducte pe autostrada 35
  • Viteza de proiectare 80 km/h si 120 km/h
  • 2 noduri rutiere - Sinaia-Busteni si Predeal
  • 5 intersectii denivelate fara acces la autostrada

Predeal - Brasov (Cristian):
  • Lungime: 21,8 km
  • Parte carosabila 2 x (2 x 3,750 m)
  • Benzi de incadrare 4 x 0,50 m
  • Benzi de urgenta 2 x 2,50 m
  • Acostamente din pamant 2 x 0,50 m
  • Spatii parapet 2 x 0,75 m
  • Zona mediana (impermeabila) 3,00 m
  • Poduri, pasaje si viaducte pe autostrada 18
  • Viteza de proiectare: 80 km/h, 100 km/h si 120 km/h
  • Nod rutier la Rasnov
  • 6 intersectii denivelate fara acces la autostrada
Autostrada Comarnic - Brasov, la a treia incercare. Vinci a mai incercat si in 2004 si in 2009 alaturi de grecii de la Aktor

Realizarea autostrazii Comarnic - Brasov a ajuns in prezent la a treia incercare, dupa ce tentativele precedente au esuat inainte sa se ajunga la demararea vre-unei lucrari.

Prima incercare a avut loc in 2004, cand Guvernul condus atunci de Adrian Nastase a selectat trei firme pentru construirea tronsoanelor Bucuresti-Ploiesti (Strabag din Austria), Comarnic-Predeal (Vinci din Franta) si Predeal-Brasov (Ashtrom-Roichman, Israel).

In 2004, pe 18 octombrie, la Bucuresti in prezenta premierului francez de atunci, Jean-Pierre Raffarin si a prim-ministrului Adrian Nastase, ministrul Transporturilor de atunci Miron Mitrea semna cu Vinci contractul de parteneriat public-privat cu compania franceza Vinci pentru realizarea a 36 de km de autostrada intre Comarnic si Predeal. Costul: 480 milioane de euro. 

Atunci, inainte de campania electorala pentru aegerile prezidentiale, presedintele PD Traian Basescu acuza ca delegatia franceza a venit in scop electoral la Bucuresti si ca "a venit sa-si ia tainul".

Traian Basescu sustinea ca nu a existat nici un fel de licitatie pentru construirea autostrazii Brasov-Bucuresti si ca a fost "cel mult o selectie de oferte, ceea ce este ilegal pentru lucrari mai mari de 100.000 de euro", iar contractul pentru compania franceza Vinci, care va construi aceasta autostrada, este un cadou oferit de Adrian Nastase premierului francez.

Vezi aici detalii despre cum s-a semnat in 2004 contractul fara a se organiza o licitatie.

Ulterior, la schimbarea Guvernului la finele lui 2004 si dupa ce Comisia Europeana si-a exprimat dezacordul privin modul cum au fost selectati concesionarii, contractul pentru autostrada spre Brasov nu a mai fost semnat.

Discutiile privind realizarea autostrazii macar intre Comarnic si Brasov au continuat, iar in 2009 asocierea Vinci - Aktor (Franta - Grecia) era desemnata licitatia pentru realizarea proiectului in parteneriat public-privat. Autostrada de la Comarnic pana la Brasov ar fi trebuit sa aiba 58 de kilometri si ministrul transporturilor de atunci, Radu Berceanu estima ca va costa 1,5 miliarde de euro. Vezi aici detalii.

In aprilie 2010, insa, consortiul Vinci - Aktor a denuntat unilateral contractul, motivul oficial fiind lipsa fondurilor. Reprezentantii consortiului au aratat ca statul roman nu a acceptat anumite clauze, situatie care a condus la imposibilitatea de a obtine finantare pentru proiect.



Citeste mai multe despre   






















17183 vizualizari

  • +12 (12 voturi)    
    Inca o rama pe bani buni (Joi, 16 ianuarie 2014, 16:11)

    Wanheda [utilizator]

    Astia nu-s sanatosi la cap. Drumuri de legatura? Hahahahaha. Viorele, uitate pe o harta a Americii sa vezi cum is Interstate-urile.
    • +8 (10 voturi)    
      E nevoie de 110 000 masini pe zi pt. rentabilitate (Joi, 16 ianuarie 2014, 18:04)

      dumitrica [utilizator] i-a raspuns lui Wanheda

      Constructia autostrazii Comarnic-Brasov nu se poate realiza prin concesiune

      La o taxa de 7 lei/masina (1.55 Euro) ar fi necesar un trafic mediu 110 000 vehicule/zi pentru ca, pe durata de 29 ani a concesiunii, firma constructoare sa-si recupereze investitia de 1.8 miliarde Euro fara sa faca insa nici un profit!!

      Demonstratie:

      Autostrada – Cost – Taxa --- Durata concesiune
      ======================================
      Comarnic-Brasov – 1.8 mld. Euro – 1.55 Euro (7 lei) --- 29 ani
      ======================================
      Calcul: 1.8*10^9 Euro / (110000 masini/zi * 365 zile/an * 1.55 Euro/masina ) = 29 ani

      Socoteala simpla de mai sus arata ca autostrada Comarnic - Brasov nu poate fi decit o escrocherie gindita de Sova si Ponta (principalii ei promotori), constructia sa in concesiune fiind un simplu paravan. In realitate autostrada va fi platita de la bugetul de stat si o parte insemnata din bani se vor scurge in conturile premierului si ale lui Sova.

      Se si vede din declaratiile celor doi ca finantarea autostrazii are o schema incilcita si in final statul roman este cel care o plateste si o intretine iar concesionarul este practic o capuse ce va face profit vreme de 29 ani fara sa investeasca nici un leu.
      • +2 (4 voturi)    
        Traficul estimat genereaza doar 628 mil. in 29 ani (Joi, 16 ianuarie 2014, 18:50)

        dumitrica [utilizator] i-a raspuns lui dumitrica

        Citat: "CNADNR estimeaza ca media zilnica anuala (MZA) a traficului va creste de la 10.000-20.000 de autovehicule in 2015 la 22.000-36.000 in 2030 si la 36.000-59.000 in anul 2045."

        Traficul mediu maxim estimat pentru 2015 -2045 este ( 20 mii + 36 mii + 59 mii ) / 3 = 38 mii masini/zi adica mult sub cele 110 mii cit ar fi necesare pentru recupararea investitiei in 29 ani.

        Cu alte cuvinte in 29 ani investitorul ce va construi Comarnic - Brasov nu obtine decit:

        (( 20 mii Euro + 36 mii + 59 mii ) / 3) * 365 zile/an * 1.55 Euro/masina * 29 ani = 628 mil. Euro, mult sub cheltuiala de 1.8 miliarde Euro.
      • +1 (1 vot)    
        Hmm (Joi, 16 ianuarie 2014, 19:53)

        Dan D. [utilizator] i-a raspuns lui dumitrica

        Eu asta am inteles din articol:

        * Autostrada va costa 1,8 miliarde de euro.
        * Din 2017, in fiecare luna, statul roman se angajeaza sa plateasca peste 3,1 milioane de euro constructorului.
        * Taxa de autostrada va fi stabilita de catre statul roman si nu de catre concesionar (7 lei), iar tot statul va fi cel care va incasa banii.

        Lasind la o parte calculul de profitabilitate (pentru stat, ca inteleg ca ii plateste constructorul lunar, indiferent de trafic), la un calcul ar avea de platit:

        1.800 milioane / 3,1 milioane euro / luna = 581 luni ~ 581 luni ~ 48.5 ani...

        Concesionarul mi se pare a fi foarte de treaba si pare sa aiba ceva bani de investit in pamint... Presupun ca 2017 cind Guvernul incepe sa plateasca e vorba de termen la care e terminarea autostrazii nu doar inceputul platilor...
        • +4 (4 voturi)    
          3.1 mil. Euro/luna = 65 000 masini/zi = nerealist (Joi, 16 ianuarie 2014, 21:49)

          dumitrica [utilizator] i-a raspuns lui Dan D.

          Citat: "Din 2017, in fiecare luna, statul roman se angajeaza sa plateasca peste 3,1 milioane de euro constructorului"

          3.1 mil. Euro/luna = 65 000 masini/zi platitoare de 7 lei fiecare, adica incepind cu 2017 statul Roman da firmei constructoare bani care s-ar obtine dintr-un trafic de 65 000 masini pe zi desi pentru 2017 nu se prevad mai mult de 20 000 vehicule/zi iar pentru 2045 maxim 59 000 vehicule/zi.

          Chiar si asa, cei 3.1 mil. Euro/luna genereaza in 29 ani doar 1.08 miliarde Euro adica doar 60% din investitia de 1.8 mld. Euro.

          Oricum ai face calculele concesionarul nu are cum sa-si recupereze investitia in 29 ani.
          • +2 (2 voturi)    
            nu-ti fa griji (Vineri, 17 ianuarie 2014, 13:09)

            Gobelin [utilizator] i-a raspuns lui dumitrica

            o sosea de 60km, din care doar jumate este prin munti, cu doar 3 tuneluri, nu are cum sa coste 30 milioane de euro pe km.
            socotiti ca cei 30 km prin zona colinara la 6-7 mil bucata, adica 200 milioane, raman peste 1,5 miliarde pentru 30km zona montana, adica peste 50 milioane/km.
            nici tunelul dintre Franta si Elvetia n-a costat asa mult.
      • +2 (2 voturi)    
        Lol (Vineri, 17 ianuarie 2014, 10:43)

        adrian_rolland [utilizator] i-a raspuns lui dumitrica

        Traficul nu o sa fie nici macar cel estimat de oamenii lui Sova. Atita timp cit se plateste rovigneta, foarte multi soferi vor prefera DN-ul decit sa mai dea 7 ron (sau cit ma-sa mai fi la momentul terminarii ei) ca taxa de autostrada.
  • +15 (15 voturi)    
    Calculalele (Joi, 16 ianuarie 2014, 16:16)

    Wasile [utilizator]

    52.000€ / km x 60 km x 12 luni x 26 de ani = 973 milioane (este și în articol suma asta).
    Pe lângă faptul că un miliard este mai mic ca 1,8 miliarde, unde-s dobânzile (la suma de 1,8 miliarde ajung la circa un miliard, la o estimare de 2% pe an).

    Deci, d-nule Șova, eu înțeleg că sunteți doar un avocat, dar matematica asta se face la clasele I-IV... nu iese deloc la socoteală...
    • +8 (8 voturi)    
      Mai Wasile, (Joi, 16 ianuarie 2014, 16:52)

      calexe [utilizator] i-a raspuns lui Wasile

      Eu am impresia ca tu (si noi in general) esti naiv. Calculul nu se face cum l-ai facut tu. Onor dl. Sova stie ce spune. Mai sunt multe alte chestii de acoperit, nu numai ceea ce ai constatat tu. De acciza la acciza ai auzit? Dar de taxa pe aer? Sau de taxa pe volan? Sau pe pedala de frana? Nu-i nimic, vom auzi curand de toate astea si de altele iar in final iese calculul.

      Socoteala curenta e versiunea de campanie electorala, pentru bizoni.
      • -7 (11 voturi)    
        Marinar,bruneta si blonda... (Joi, 16 ianuarie 2014, 17:43)

        cristian_n [utilizator] i-a raspuns lui calexe

        Au "calarit "impreuna.
        Un minister.
        Vreme de un deceniu.
        Zero autostrazi.
        Nu pt bizoni...ci pt intelectuali...
        • +9 (9 voturi)    
          Eroare mare ! (Joi, 16 ianuarie 2014, 18:06)

          NicolaeA [utilizator] i-a raspuns lui cristian_n

          Dle cristian_n, de doi ani si in urmatorii doi ani, doctorul in drept Ponta si avocatul Sova, inaugureaza si vor inaugura autostrazi facute de Boc ! Abia prin 2016 vor inaugura autostrazi facute de ei !
        • +1 (1 vot)    
          unde mai pui (Vineri, 17 ianuarie 2014, 13:13)

          Gobelin [utilizator] i-a raspuns lui cristian_n

          ca onor Pontache spunea ca nu mai candideaza in 2017 daca nu-i gata Comarnic-Brasov, nu?
          pai eu vad aici ca va fi gata in 2017.
          deci?
  • +11 (11 voturi)    
    eu zic asa... (Joi, 16 ianuarie 2014, 16:17)

    un om [utilizator]

    incepem exploatarea la Rosia Montana a celui mai mare zacamant de aur din Europa si dupa ce trimitem tot aurul la canadieni, cu banii primiti construim jumatate din bucata asta de autostrada ( cu 2 mld de euro). Mi se pare rezonabil sa aiba si melteanu roman in ML pe ce sa mearga 20 km cu 200km/h. Hai sa ne traiesti USL, ca poporul te merita!
  • +10 (10 voturi)    
    Autostrada nemuritoare (Joi, 16 ianuarie 2014, 16:28)

    NicolaeA [utilizator]

    "Autostrada nemuritoare" de Petre Ispirescu !
    Sova va tot cumpara creioane colorate ! Cand vor fi gata toate aceste autostrazi, probabil ca transportul auto va disparea fiind inlocuit cu alte sisteme de transport, care nu au nevoie de asfalt ! Oricum, speranta mea de viata nu-mi va permite sa le vad !
    • +2 (4 voturi)    
      de notat (Joi, 16 ianuarie 2014, 20:56)

      un om [utilizator] i-a raspuns lui NicolaeA

      Ce e viaţa noastră în sclavie oare?
      Noapte fără stele, ziuă fără soare.
      Cei ce rabdă jugul USL ş-a trăi mai vor,
      Merită să-l poarte spre ruşinea lor!
  • +11 (11 voturi)    
    Deci! (Joi, 16 ianuarie 2014, 16:37)

    EuSiCuMine [utilizator]

    Autostrada va fi mai scurta "53 de kilometri in loc de 58", dar va costa mai mult (!!!???):"1,8 miliarde de euro, fata de 1,2 miliarde estimarea initiala". Cresterea este nesimtita de-a binelea.
    Pe km de autostrada se vor plati aproape 40 mil. eur.
    Cine poate sa explice sumele astea? Asta e noul Bechtel?
  • +7 (7 voturi)    
    Asta intra la bancurile de tip... (Joi, 16 ianuarie 2014, 16:58)

    Sting [utilizator]

    ...„stii care este culmea...?””.

    Pai bine nene, eu iti dau bani sa-mi faci o casa si dupa aceea imi ceri chirie? Cat de tampiti trebuie sa fim sa credem ca asa ceva este legal?

    Pai daca aici ne iau astia taxa, pai la parteneriatele public-private cred ca o sa platim 1 euro pe km ca la japcarul ala de Berlusconi.

    Asta dincolo de actele aditionale la contract prin care au furat de 3 ori valoarea autostrazii. Si cand ma gandesc ca voi fi poluat vizual si fonic cu acesti bani prin campania electorala murdara care se va desfasura, asta nu face decat sa adauge la penibilul situatiei.

    Nu realizam ce ni se intampla. Cred ca daca am realiza cred ca am deveni de-a dreptul violenti cu ei. De obicei se ajunge si acolo, istoria noastra confirma genul asta de actiuni o data la cateva decenii.
  • +8 (10 voturi)    
    BB (Joi, 16 ianuarie 2014, 17:09)

    MarmotulAuriu [utilizator]

    Deci 3,5 miliarde pentru 110 km pe sibiu-pitesti (cu finantare de 80% de la UE) era extraordinar de mult si nu meritau (dupa spusele domnului Ponta) dar 1.8 miliarde (care probabil la final vor ajg sa fie 3 - 4 miliarde) ptr 50 si ceva de km e super bine. Felicitari... Inca o mare realizare a guvernului.
    • +2 (4 voturi)    
      Sibiu (Joi, 16 ianuarie 2014, 18:57)

      Gica.Trotil [utilizator] i-a raspuns lui MarmotulAuriu

      Ai uitat si cei aproximativ 150km de la Brasov la Sibiu!
      Probabil au uitat si ei!

      "Odata ce ai ajuns pe Valea Prahovei si vezi cat e de frumos iti dai seama ca nu are rost sa mergi mai departe!" - D.Sova.
  • -1 (3 voturi)    
    Virati stanga imediat dupa Busteni! (Joi, 16 ianuarie 2014, 20:19)

    AdrianCiobotaru [anonim]

    Traseul Autostrazii Comarnic - Brasov este gresit:
    imediat dupa localitatea Busteni ar trebui facut un viraj la stanga spre Gura Diham, iar acolo sapat un tunel, care sa iasa in partea cealalta, in valea Ghimbaselului.
    Astfel, s-ar obtine:
    1. un drum mai scrut de traversare a muntilor;
    2. un cost mai redus, caci nu se va mai urca degeaba spre Predeal, pentru a cobora pe drumul reginei Maria (actualul DN) spre rasnov...
    3. o constructie mai usoara, valea Ghimbaselului fiind mai larga decat valea prin care trece actualul DN predeal - rasnov.
    4. mai putin teren de expropriat, fata de varianta urcarii spre Predeal; si teren mai ieftin, caci nu sunt atatea vile precum la paraul rece.
    5. o mai logica constructie dpdv militar: DN-ul trece prin valea cu paraul Rece; este mai sigur dpdv militar (bombardament etc) ca autostrada sa treaca prin alta parte, deci prin valea Ghimbaselului.

    cine vrea sa ajunga la Azuga sau Predeal in concediu, poate merge 6 km pe DN fara probleme, daca are o iesire de pe autostrada dincolo pe Busteni.
    Dar restul tarii, care va fi in tranzit pe acolo, are interesul de a cobori cat mai repede spre Rasnov.
    Deaceea, consider ca ar trebui sa sustinem cu totii ca autostrada sa vireze stanga dupa Busteni, spre Gura Diham, unde sa inceapa un tunel.
    Daca aveti cunostinte pe la decidenti, poate le sugerati aceasta idee.
  • +3 (3 voturi)    
    costul real (Vineri, 17 ianuarie 2014, 7:40)

    evoque [utilizator]

    al autostrazii este de 700 mil. euro.
    Restul sunt comisioane bancare, comisioane politice, etc.
    Cat de prost si penibil si cat tupeu ai sa vii sa sustii un cost de 1,8 miliarde plecand de la un contract initial de 1,2 miliarde.
    Sova pe unde naiba vor trece 110 000 autovehicole zilnic pe acest tronson?
    Asta se cheama TUN.
  • +1 (1 vot)    
    În nici-un caz nu o vor realiza nci n 2030 (Vineri, 17 ianuarie 2014, 12:12)

    Alistar44 [utilizator]

    Dar vor mânca toţi banii şi de 10 ori pe atâta. Sunt sigur !
  • 0 (0 voturi)    
    nu vedeti ca astia sunt bani in plus? (Vineri, 17 ianuarie 2014, 12:30)

    motamo [utilizator]

    Daca cititi mai atent, vei remarca acest paragraf: "Dan Sova ar fi precizat pentru Mediafax ca aceste costuri sunt separate de cele pentru constructia propriu-zisa a autostrazii, care sunt evaluate la aproximativ 1,5 miliarde euro. La acestea se adauga si cheltuieli de aproximativ 300 milioane euro pentru proiectare, project management, consultanti sau sisteme inteligente de transport, realizarea intregului proiect urmand sa coste in total 1,8 miliarde euro, fara TVA"
    Deci autostrada va fi platita de stat, iar cei (maxim) 52 mii/km/luna, adica 37,5 mil Eur/an sunt platiti IN PLUS pentru altceva, probabil ca pentru intretinere. Asta inseamna concesionare. Pt ca si suma asta de 52 mii/km/luna este maxima, adica trebuie sa o justifice concesionarul ca sa o primeasca. Deci Concesionarul va primi banii pe constructie 1,8 mld Eur + aceste taxe lunare, adica inca aproape 1 mld Eur in cei 26 ani. Si probabil ca va mai primi si inca altceva (aproape sigur), pt ca nu sunt publice datele contractului. Deci vom plati cel putin 2,8 mld eur, ceea ce inseamna ca concesionarul are bani de aici sa achite si ratele la banci, dobanzile si sa faca si profit.


Abonare la comentarii cu RSS

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Marţi