Multe romance considera ca este rusinos sa lucreze ca tesatoare sau cusatoare, iar deficitul de personal rezultat in acest sector face ca Romania sa piarda anual contracte de export de textile de 1 miliard de euro, a declarat agentiei Mediafax ministrul Maria Grapini.

"Din pacate incepem sa pierdem cusatoarele si tesatoarele, pentru ca ies la pensie si altele in loc nu se mai angajeaza, considerand ca a fi cusatoare este ceva rusinos. Se pierd contracte foarte multe, avem solicitari de contracte de confectii, de la confectii de copii pana la confectii de textile de casa, lenjerii de pat, si se refuza de catre firme pentru ca nu au oameni. Stiu sigur si companii din Timisoara sau din grupul de companii ale mele care au respins foarte multe contracte din lipsa de oameni", a spus Grapini, care a infiintat si condus mai multe afaceri in domeniul textil.

Practic, nu mai sunt femei care sa coasa, afirma ministrul delegat pentru IMM, Mediu de Afaceri si Turism.

Meseria de cusator, spune ea, este extrem de delicata si necesita calitati pur si simplu native. Le si capeti cu timpul, dar este o meserie obositoare.

"Amandoua meseriile, de cusatoare sau tesatoare, sunt pe cale de disparitie, nu se mai angajeaza, nu se mai duc la scoala, ca sa fie tesatoare", a continuat Grapini.

Daca in anul 1990 lucrau in industria textila aproape un milion de oameni, acum mai sunt circa 200.000 de angajati.

"Industria exporta in jur de 5 miliarde de euro pe an. Scaderea personalului in industrie a fost determinata si de retehnologizare, dar tot exista deficit de personal. La aceste aproape 5 miliarde de euro export, Romania cu siguranta ar mai putea adauga inca 1 miliard de euro daca ar avea oameni", estimeaza ministrul.

Maria Grapini crede ca este nevoie in piata de minim 100.000 de oameni pregatiti pe toate nivelurile, de la cusatoare, tesatoare, vopsitori, lacatus care intretine masina, pana la tehnician si inginer textilist.

Exporturile totale de bunuri al Romaniei au fost de 45 de miliarde de euro in 2012 si de 41,2 miliarde de euro dupa primele zece luni din 2013.

Maria Grapini: Peste 30% din hainele din magazinele romanesti sunt contrafacute

Aproximativ 30-40% dintre hainele vandute in magazinele din Romania sunt contrafacute, iar falsurile sunt prezente de la buticuri si pana la magazinele luxoase din mall-uri, a mai declarat pentru Mediafax ministrul delegat pentru IMM, Mediu de Afaceri si Turism, Maria Grapini.

Grapini spune ca pe piata de imbracaminte, consumul intern este in jur de 13-15%, iar diferenta provine din import.

"Contrafacerea merge spre 30-40% din hainele de pe piata. Eu am fost si in mall si am vazut ca scria pe o eticheta comerciala foarte frumoasa "100% lana" si cind, fiind specialist, m-am dus la eticheta de producator din interior, era acrilic 100%. Producatorul nu are nicio vina in cazul asta. Din contra, s-ar putea ca in magazine foarte luxoase sa gasesti contrafaceri, pentru ca-ti fura ochii imaginea magazinului. Pot fi lucruri de firma contrafacute", a spus Grapini, care a infiintat si condus mai multe afaceri in domeniul textil.

Ea i-a sfatuit pe cumparatori ca atunci cand intra intr-un magazin de haine sa controleze doua etichete. Pe langa eticheta mare, de carton, cumparatorul trebuie sa caute in interiorul produsului, unde fabricantul este obligat prin lege sa puna o eticheta.

"Gasesti in interiorul produsului o eticheta mica textila, imprimata sau tesuta, pe care trebuie sa scrie obligatoriu componenta fibroasa, marimea si celelalte. Daca producatorul face contrafacere si pune el eticheta de 100%, consumatorul, cand constata ca nu e asa, se poate duce la Protectia Consumatorului sa reclame producatorul. Daca insa producatorul a pus corect eticheta, comerciantul este cel care trebuie amendat", a mai spus ministrul.

Grapini este sigura ca cele mai mari contrafaceri sunt facute de comercianti. Acestia fac o presiune foarte mare pe pret la producator si ca sa aiba un adaos cat mai mare, "pun o eticheta foarte fitoasa" si foarte atragatoare.

"Iar romanul atata stie, ca daca este 100% fibra, 100% bumbac, 100% in, este mai buna. Si intr-adevar este mai buna, dar pretul nu poate fi acelasi. Pana acum era ideea ca doar produsul ieftin este contrafacut, dar eu am ramas foarte dezamagita atunci cand am vazut personal ca exista aceasta diferenta intre eticheta comerciala si eticheta producatorului. Sigur nu ai atatia oameni care sa controleze tot, dar ar trebui prin sondaj sa verifici magazinele, fara sa crezi ca la magazinele mari nu se pot intampla nimic si sa mergi doar la micile buticuri", a aratat ministrul.

Pot fi trei contrafaceri la acelasi produs, explica Grapini. Pe de o parte compozitia fibroasa, poate ca pe eticheta sa scrie 100% lana si sa nu fie asa, poate fi contrafacut brandul, ceea ce aduce foarte multi bani, pentru ca brandul vinde bine, si mai poate exista contrafacerea tarii de provenienta.