Plenul Consiliului Superior al Magistraturii si-a ales luni noua conducere - presedinte si vicepresedinte. Presedintele Consiliului a fost ales judecatorul Adrian Bordea, in timp ce postul de vicepresedinte ii revine procurorului Gheorghe Muscalu. Proiectele de management ale acestora au fost publicate luni dimineata pe site-ul CSM.

Adrian BordeaFoto: Agerpres

La sedinta care a inceput la ora 13.00 a participat si presedintele Traian Basescu, care a avut un schimb de replici cu procurorul general Tiberiu Nitu.

16:25 Procurorul Gheorghe Muscalu a fost ales luni vicepresedinte al CSM, cu zece voturi pentru, anunta Agerpres.

14:40Procuror Gheorghe Muscalu isi prezinta proiectul de management

15:20 Procurorul Bogdan Gabor isi prezinta proiectul de management

15:15 Judecatorul Adrian Bordea a fost ales presedinte al CSM, cu 14 voturi pentru, trei impotriva si o abtinere, potrivit Agerpres

14:30 Adrian Bordea isi prezinta proiectul de management

14:20 Traian Basescu a parasit sedinta CSM

14:45: Traian Basescu: Asta era urmatoarea mea intrebare. Mi se pare vital daca mai sunt necesare modificari sau clarificari, care ar trebui reglementate prin ordonanta de urgenta care sa fie imediat aprobata de Parlament.

Livia Stanciu: Se impune. Trebuie sa gasim solutia clara de urmat pentru toti magistratii.

Traian Basescu: Ar trebui urgent formulat un proiect de ordonanta de urgenta. Problema intrarii in vigoare a noilor coduri e extrem de dezbatuta si din pacate foarte personalizata, ca va scapa nu stiu cine sau nu. Trebuie intervenit rapid Auzeam aseara la televizor, abordarea smecherii astia au dat noul cod stiind cate dosare sunt, dar nespunand nimeni ca e din 2009 si smecherii astia nici macar nu erau la putere. O abordare foarte negativa ... E nevoie de explicat, reducerea pedepselor nu a vizat nici persoane nici altceva, e o noua filosofie penala.

Eu cred ca decat sa asteptam autoreglarea in sistem, care va fi complicata si de durata, cred ca ar trebui sa imbratisam solutia reglementarii, astfel incat cea mai mare parte a problemelor sa-si gaseasca raspunsul in lege.

De asta si guvernul e pregatit sa o dea, numai sa i se spuna ce are nevoie justitia.

Este o analiza pe site-ul Ministerului Justitiei, si mi-a tras un semnal de alarma ca e un lucru extraordinar de complicat trecerea de la un cod la altul.

Oana Schmidt-Haineala: Daca se decide reglementarea prin OUG vom avea o problema din punct de vedere al interceptarilor. Ar fi util daca punctul de vedere al procurorilor si al DNA ar fi ascultat si auzit.

Traian Basescu: Tot incerc sa fortez o concluzie sa stiu cum plec de aici: suntem pregatiti sa implementam codurile sau nu? Eu o sa vorbesc cu premierul numai ca cineva trebuie sa aduca in acea Ordonanta de urgenta punctul de vedere al sistemului

Robert Cazanciuc: Noi am facut o consultare, dar vedeti si dvs, unde sunt doi juristi sunt trei pareri.

Traian Basescu: In regula, trag totusi o concluzie pozitiva, pentru ca altfel mai bine spune ca mai avem nevoie de doua luni, vorbim si cu Bruxelles, care ne tot preseaza. Ma bine spunem mai stam doua luni, nu vreau sa va stimulez la o astfel de decizie, dar decat sa fie lucrurile neclare mai bine mai amanam.

Adrian Bordea: In doua luni nu putem recupera ce nu s-a facut in patru ani.

Traian Basescu: In regula, atunci aruncam copilul in apa si asteptam sa invete sa inoate. Plec de aici linistit ca se pot introuce cu dificultatile specifice.

As mai face o ultima observatie, daca urmariti spatiul public, sunt tot soiul de Casandre ale prorocirii pierderii independentei justitiei, usor - usor, ca nu stiu ce nenorociri sunt.

Eu nu cred asta. Oricat m-as uita in legi nu gasesc un element macar care sa puna sub semnul intrebarii independenta justitiei. Probabil singurul loc unde trebuie umblat e la numirea procurorilor sefi in marile parchete.

Daca avem o vulnerabilitate, e aici. Aici vin si la nemultumirea dl judecator legat e pactul de coabitare, justitia nu a fost in pact, ci mecanismul prevazut in lege, executivul propune, CSM avizeaza, presedintele numeste. Pactul de coabitare nu a vrut decat sa evite blocaje.

Ministerul Justitiei e liber sa propuna orice procuror, presedintele e liber sa semneze sau nu propunerea. Aici cred ca e o vulnerabilitate care trebuie corectata si CSM cred ca ar putea sa-si asume aceasta responsabilitate.

In ce priveste independenta magistratilor, convingerea mea e ca ea este atata cat isi ia fiecare magistrat.

Traian Basescu: Dl procuror general, vreau sa stiti ca o sa va mai sun, cand vor fi probleme, pentru ca pana la urma eu v-am numit prin decret. Nu o sa va sun pentru vreun dosar, dar pentru lucruri pentru care am atributiuni, cum este vegherea la buna functionare a statului, o sa va mai sunt.

Tiberiu Nitu: Dar eu nu v-am mai spus sa nu ma sunati.

Traian Basescu: Pai atunci nu va mai plangeti.

Tiberiu Nitu: Dar eu nu m-a plans la televizor.

Traian Basescu: Ba v-ati plans, stiti unde...

In regula, va doresc succes. E ultimul bilant la care am participat.

13:40 Presedintele ICCJ, Livia Stanciu, felicita CSM pentru activitatea depusa, alaturi de ceilalti magistrati. "Colegii nostri si-au depus cu daruire toate eforturile, cu buna credinta, in scopul aflarii adevarului judiciar".

Avem in fata noastra mai multe preocupari si o serie de vulnerabilitati. O provocare este intrarea in vigoare a noului Cod Penal. Problema aplicarii legii celei mai favorabile. Din punctul nostru de vedere nu este clarificata in totalitate. S-ar impune o interventie legislativa pana la finele lui ianuarie si nu trebuie lasata pe umerii sistemului judiciar problema alegerii unei dintre orientari in ce priveste aplicarea legii mai favorabile. Daca vorbim de o aplicare globala, sau respectiv aplicarea legii penale mai favorabile pe institutii autonome. E nevoie de o interventie legisilativa pentru stabilirea orientarii. E bine sa fie transata legislativ aceasta problema.

13:30 Traian Basescu: Am cateva intrebari ca nespecialist, vazand dezbaterea publica legata de noul cod penal si de noul cod de procedura penala. As vrea sa stiu daca e asigurata baza materiala, sali, resursa bugetara si baza de personal. Cine poate sa imi dea un raspuns aici?

Robert Cazanciuc: Este asigurata. Nu se implica atat de multe resurse ca la zona civila. E mai putin dezvoltata infrastructura, e nevoie de anumite ajustari.

Traian Basescu: Analiza dvs e ca ar merge si daca vor aparea probleme in implementare se vor putea ....

Horatiu Dumbrava: Baza materiala inca sufera si trebuie sa facem eforturi si mai mari

Oana Schmidt-Haineala: Nu ne putem rezuma doar la a cere tot timpul bani si functii, e foarte important ca fiecare magistrat sa inteleaga ca principala responsabilitate revine fiecaruia dintre ei, si este nevoie de studiu.

Traian Basescu: Inteleg ca numarul de judecatori si procurori e acceptabil, numarul de sali de judecata e acceptabil, nu bine, nu rau, undeva pe aici.

Desfasurarea sedintei poate fi urmarita aici.

Sedinta CSM a inceput in jurul orei 13.00, cand actuala sefa a Consiliului, procurorul Oana Schmidt-Haineala, a facut un apel la curaj.

"Am oferit ocazia sa demonstram ca rezistam la seisme de magnitudine ridicata. Ca magistrat, astept in continuare un CSM curajos", a spus aceasta, la capatul a doua mandate de presedinte al CSM.

"Daca am pierdut curajul, am pierdut tot. Rog CSM sa nu isi piarda curajul", a subliniat aceasta, inainte de a-si prezenta bilantul mandatului.

Ora 13.00: Presedintele Traian Basescu a fost huiduit de citiva protestatari la sosirea la sediul CSM. Acestia i-au cerut sa demisioneze si au scandat "Iesi afara, javra ordinara!". Sint aceiasi protestatari prezenti la toate mitingurile anti-Basescu incepind din iarna 2012, printre care si celebrul manifestant cu steag.

Context:

Potrivit site-ului CSM, pe ordinea de zi a sedintei plenului de luni se afla atat alegerea noii conduceri, cat si prezentarea raportului de activitate al institutiei pe anul 2013, in mandatul procurorului Oana Schmidt-Haineala, presedinte, si al judecatorului Adrian Bordea, vicepresedinte.

In 10 decembrie 2013, plenul Consiliului a luat act de demisia lui Adrian Bordea din functia de vicepresedinte incepand cu 7 ianuarie 2014.

Oficiali ai CSM au explicat, pentru Agerpres, ca Adrian Bordea demisioneaza pentru a se putea alege, concomitent, presedintele si vicepresedintele Consiliului.

Adrian Bordea a fost ales in aceasta functie la sfarsitul lunii februarie 2013, in timp ce presedintele Consiliului, Oana Schmidt-Haineala, pe 4 ianuarie 2013.

Alegerea vicepresedintelui CSM, programata initial pe 4 ianuarie 2013, a fost amanata de mai multe ori.

Procedura a fost reluata dupa ce judecatorii Alina Ghica si Cristi Danilet si-au retras candidaturile pentru aceasta functie, in contextul in care majoritatea instantelor din tara votasera pentru revocarea lor din functia de membru al CSM.

CSM are in componenta 19 membri: noua judecatori si cinci procurori alesi de magistrati in adunarile generale ale instantelor si parchetelor si validati de Senat, doi reprezentanti ai societatii civile alesi de Senat si trei membri de drept - ministrul Justitiei, presedintele ICCJ si procurorul general al Romaniei. Mandatul membrilor alesi este de sase ani, fara posibilitatea reinvestirii.

Consiliul este condus de un presedinte, ajutat de un vicepresedinte, care fac parte din sectii diferite, pentru un mandat de un an, care nu poate fi reinnoit.

Presedintele si vicepresedintele CSM sunt votati dintre cei 14 membri alesi, avand dreptul sa candideze doar cei noua judecatori si cinci procurori alesi in adunarile generale ale instantelor si parchetelor. Nu pot candida la functiile de presedinte si vicepresedinte membrii de drept ai CSM: presedintele Inaltei Curti de Casatie si Justitie, procurorul general al Romaniei, ministrul Justitiei si reprezentantii societatii civile.

Conducerea CSM este aleasa prin votul membrilor plenului, iar daca presedintele este judecator, vicepresedintele trebuie sa fie procuror si invers.

Cei care vor candida pentru sefia CSM trebuie sa pregateasca un proiect managerial pentru a-si convinge colegii cu privire la viziunea pe care o au in legatura cu gestionarea competentelor Consiliului si rezolvarea aspectelor legate de resursele umane din sistemul judiciar si proiectele aflate in derulare.