Fundatia Soros Romania publica un inventar al evolutiei datelor deschise din sectorul public in anul 2013 si rezultatele unui test de transparenta si deschidere a celor 17 ministere din Guvern. Potrivit rezultatelor inventarului, "am intrat în anul 2013 cu deficiențele neimplementării angajamentelor asumate în anul 2012, prin același plan de acțiune (vezi Raport OGP 2012). Astfel, scopul planului național a fost limitat la nivel central, întrucât ambiția de a publica on-line, cu regularitate, bugete, statistici și de a avea o persoană responsabilă cu publicarea datelor într-un format care poate fi preluat prin mijloace automate în fiecare instituție publică din țară, deși ușor de scris și aprobat pe hârtie, nu se vrea și nu se poate implementa în realitate."

Fundatia Soros arata insa ca "Totuși, anul 2013, în ciuda deficiențelor subliniate mai sus și a dificultăților cauzate de reticența publicării bugetului de stat într-un format tabelar deschis, a început cu dreptul, și a evoluat într-un ritm inegal, dar încurajator."

Concluziile inventarului realizat de Fundatia Soros:

(1) A fost înființat Departamentul pentru Servicii Online și Design, în subordinea primului-ministruDepartamentul a fost responsabil de implementarea Planului Național de acțiune menționat, și de respectarea angajamentelor legate de deschiderea datelor din sectorul public. , Deși crearea acestui departament special a fost o ideea bună, s-a omis ceea ce era mai important, alocarea resurselor financiare necesare pentru a îndeplini cu succes aceste atribuții.

(2) A fost creat website-ul http://ogp.gov.ro/, unde se publică informații despre Parteneriatul pentru o Guvernare Deschisă, despre implementarea Planului Național de acțiune și despre activitățile întreprinse de Guvern în această direcție, incluzând aici (3) Hackathon-ul organizat la Guvern). Dintre proiectele dezvoltate sau îmbunătățite în timpul Hackathon-ului, funcțional este doar (4) http://posturi.gov.ro/, http://petitii.gov.ro/. Platforma care ne-ar permite să avansăm o petiție la Guvern și să semnăm petiții inițiate de către alți cetățeni, vizualizând răspunsurile on-line, nu se poate utiliza încă.

(5) Au fost publicate informații privind bugetul de stat într-un format interactiv pe http://buget.gov.ro/ . Aici putem vizualiza alocarea de resurse financiare defalcată pe domenii, precum și suma alocată ministerelor comparativ cu cea alocată altor instituții. Pentru cei cu un real interes în monitorizarea cheltuirii banului public există platforma (6) http://www.mbuget.gov.ro/buget/bug2013.html?pagina=buget2013&locale=ro , unde pot fi urmărite execuții bugetare lunare, rectificări bugetare, proiectul legii bugetului de stat și proiectul legii bugetului asigurărilor sociale de stat pentru anul 2014, împreună cu bugetele fiecărui ordonator principal de credite, dar și numărul salariaților bugetari împărțit pe instituție, începând cu Administrația Prezidențială și până la administrația publică locală. Majoritatea informațiilor precizate anterior sunt disponibile într-un format tabelar, .xcel, cu excepția informațiilor bugetare cu privire la anul 2014, unde predomină formatul închis de tip PDF. Se pare că teoria precedentului nu se aplică nici în justiție, dar nici în deschiderea datelor, în România.

(7) A fost lansat primul portal de date deschise al statului român(http://data.gov.ro/ ). 75 de seturi de date au fost publicate până în prezent pentru a fi reutilizate de către toți cei interesați, în scopuri comerciale sau necomerciale. Printre seturile de date publicate în format deschis se regăsesc: catalogul național al prețurilor medicamentelor autorizate de punere pe piață, date privind participarea militarilor români la misiuni internaționale, monitorizarea lunară a execuției bugetare a spitalelor.

Furnizorii datelor sunt cele 17 ministere care s-au angajat în acest proces și care au desemnat câte o persoană responsabilă cu deschiderea datelor (se regăsesc în josul paginii http://ogp.gov.ro/ ). Începând cu luna septembrie a început un proces de inventariere a seturilor de date deținute de ministere și susceptibile de publicare în format deschis, proces în care au fost implicate și organizații ale societății civile. Stadiul inventarierii, ce date au fost identificate și când ar putea fi publicate poate fi urmărit aici.

(8) Un lucru care nu trebuie pierdut din vedere este crearea licenței de stat, OGL-ROU-1.0, care permite reutilizarea liberă a acestor date, adică datele pot fi folosite fără frica de a încălca vreun drept de proprietate intelectuală.

Pe lângă această inventariere, Fundatia Soros a realizat si un test al transparenței și deschiderii celor 17 ministere. Rezultatele aici.