- Aceasta este a treia incercare de a concesiona lucrarea, dupa doua tentative esuate in trecut: in 2004 (cu firma Vinci) si in 2009 (cu asocierea Vinci-Aktor).
Concesiunea pe 30 de ani - un test pentru strategia de autostrazi a Guvernului
Potrivit informatiilor publicate pe site-ul electronic de achizitii publice odata cu lansarea procedurii, tronsonul de autostrada Comarnic-Brasov are o lungime de 58 de kilometri, iar valoarea estimata de CNADNR este de 5,32 miliarde de lei fara TVA ( total: 1,2 miliarde de euro, 21 milioane de euro/km).
Durata contractului este de 360 de luni (30 de ani), incepand de la data atribuirii contractului sau de la emiterea ordinelor de incepere a lucrarilor, aceasta perioada incluzand etapa de constructie, etapa de operare si intretinere, insa documentul nu precizeaza o data sau un termen cand ar putea fi gata lucrarile de constructie.
Acest proiect in regim de concesiune este unul extrem de important pentru strategia actualului guvern in materie de autostrazi. Practic, de succesul sau depind si celelalte proiecte care vor fi dezvoltate in parteneriat public-privat sau concesiune, unele deja scoase in procedura de dialog competitiv (Pitesti-Craiova, Autostrada A0 de Centura Sud a Capitalei)
Statul ar putea plati pe autostrada, de fapt, in jur de 4 miliarde de euro in 30 de ani
Totusi, pentru o astfel de investitie in concesiune, statul va trebui sa scoata anual din buget plati de disponibilitate.
Unele calcule arata ca statul ar putea sa ajunga sa plateasca chiar si de trei ori mai multi bani decat valoarea estimata a autostrazii, insa suma va fi "intinsa" de-a lungul celor 30 de ani de concesiune.
Practic, statul ar trebui sa acopere rambursarile si dobanzile creditelor pe care le va contracta constructorul pentru realizarea autostrazii.
Astfel, Guvernul ar putea sa ajunga sa plateasca pentru autostrada Comarnic-Brasov chiar si 4-4,5 miliarde de euro, insa doar dupa ce vor fi incheiate lucrarile de constructie, care ar trebui sa dureze trei-patru ani.
Platile pe care le va face statul vor fi strict legate de indeplinirea criteriilor de performanta asociate operarii si intretinerii, prevazute in contract. Cu alte cuvinte, daca autostrada nu va fi profitabila, statul va palti mai mult si invers.
Profitul constructorului va proveni din tarifele de concesiune, adica din taxa de autostrada, inchirierea spatiilor de servicii si spatii publicitare. Aceste sume vor acoperi si o parte din costurile de operare a autostrazii.
Practic, pe perioada de 30 de ani si cea a constructiei, statul roman a transferat riscurile de constructie, operare si disponibilitate a finantarii catre constructori.
Dupa semnarea contractului, constructorul trebuie sa faca rost de bani
Urmatorul pas pe care trebuie sa-l faca asocierea Vinci-Strabag-Aktor dupa semnarea contractului de concesiune va fi sa faca inchiderea financiara a proiectului in termen de sase luni, adica sa semneze creditele de finantare cu bancile. Abia dupa ce vor fi obtinuta finantarea vor putea incepe lucrarile de constructie.
CNADNR: "Cu taxa, traficul pe autostrada va fi de 66,67% din traficul daca nu s-ar pune taxa"
Chiar daca autostrada va fi facuta de catre concesionare, in documentele citate se precizeazqa ca "autostrada este proprietate publica, data in consesiune firmei constructoare pe perioada contractului. La finalul perioadei de concesiune, Compania de proiect va transfera, cu titlu gratuit, bunul public autoritatilor romane".
Potrivit calculelor CNADNR, "in varianta cu tarif de utilizare, traficul pe noul tronson de autostrada va fi de 66,67% din traficul in situatia in care soferii nu ar trebui sa plateasca taxa de utilizare".
Mai mult, in documentatia descriptiva a proiectului, CNADNR estimeaza ca media zilnica anuala (MZA) a traficului va creste de la 10.000-20.000 de autovehicule in 2015 la 22.000-36.000 in 2030 si la 36.000-59.000 in anul 2045. Vezi tabelul de alaturi.
Autostrada facuta prin munti: 53 de poduri, pasaje si viaducte, 18 tuneluri
Cu toate acestea, pe site-ul CNADNR este precizat ca pentru proiectare si constructie sunt alocati 4 ani, iar pentru operare si intretinere - 25 ani.
Traseul autostrazii va fi pe un teren muntos ce presupune realizarea unor lucrari de arta (poduri, pasaje, viaducte) foarte scumpe. Pe parcursul a celor 58 de km de autostrada vor fi realizata 53 de poduri si viaducte si nu mai putin de 18 tuneluri cu o lungime totala de 2,89 de kilometri.
Tunele noi in dreptul statiunilor Busteni-Sinaia-Predeal
Pe langa tunelurile estimate in documentatia descriptiva, directorul CNADNR a anuntat ca, in urma consultarilor cu constructorii interesati, s-a lua in considerare varianta a realizarii a altor 3 tuneluri in lungime de 10 kilometri in dreptul celor trei statiuni mari: Busteni, Sinaia si Predeal.
Potrivit Capital, seful CNADNR confirma schimbarea proiectului si includerea a unor noi tunele pe traseu."In urma negocierilor cu ofertantii s-a ajuns la urmatoarea solutie: pentru a evita trecerea autostrazii prin mijlocul orasului Busteni, am decis sa mergem pe varianta cu tunel. Vor fi trei tuneluri cu o lungime totala de 10 kilometri pe fiecare sens, tunel la Sinaia, altul la Busteni si inca unul la Predeal, iar acest nou traseu scade timpul de parcurgere a autostrazii cu 12-15 minute. "Compromisul" a fost ca toti ofertantii sa mareasca viteza de proiectare a autostrazii", scrie publicatia citata.
Autostrada a fost impartita in doua tronsoane:
Comarnic - Predeal:
- Lungime: 36,2 km
- Parte carosabila 2 x (2 x 3,50 m)
- Benzi de incadrare 4 x 0,25 m
- Benzi de urgenta 2 x 2,50 m
- Acostamente din pamant 2 x 0,50 m
- Spatii parapet 2 x 0,75 m
- Zona mediana (impermeabila) 2,50 m
- Poduri, pasaje si viaducte pe autostrada 35
- Tuneluri 18 (2.890m lungime totala)
- Viteza de proiectare 80 km/h si 120 km/h
- 3 noduri rutiere - Sinaia, Busteni si Predeal
- 5 intersectii denivelate fara acces la autostrada
- Lungime: 21,8 km
- Parte carosabila 2 x (2 x 3,750 m)
- Benzi de incadrare 4 x 0,50 m
- Benzi de urgenta 2 x 2,50 m
- Acostamente din pamant 2 x 0,50 m
- Spatii parapet 2 x 0,75 m
- Zona mediana (impermeabila) 3,00 m
- Poduri, pasaje si viaducte pe autostrada 18
- Viteza de proiectare: 80 km/h, 100 km/h si 120 km/h
- Nod rutier la Rasnov
- 6 intersectii denivelate fara acces la autostrada
Realizarea autostrazii Comarnic - Brasov a ajuns in prezent la a treia incercare, dupa ce tentativele precedente au esuat inainte sa se ajunga la demararea vre-unei lucrari.
Prima incercare a avut loc in 2004, cand Guvernul condus atunci de Adrian Nastase a selectat trei firme pentru construirea tronsoanelor Bucuresti-Ploiesti (Strabag din Austria), Comarnic-Predeal (Vinci din Franta) si Predeal-Brasov (Ashtrom-Roichman, Israel).
In 2004, pe 18 octombrie, la Bucuresti in prezenta premierului francez de atunci, Jean-Pierre Raffarin si a prim-ministrului Adrian Nastase, ministrul Transporturilor de atunci Miron Mitrea semna cu Vinci contractul de parteneriat public-privat cu compania franceza Vinci pentru realizarea a 36 de km de autostrada intre Comarnic si Predeal. Costul: 480 milioane de euro.
Atunci, inainte de campania electorala pentru aegerile prezidentiale, presedintele PD Traian Basescu acuza ca delegatia franceza a venit in scop electoral la Bucuresti si ca "a venit sa-si ia tainul".
Traian Basescu sustinea ca nu a existat nici un fel de licitatie pentru construirea autostrazii Brasov-Bucuresti si ca a fost "cel mult o selectie de oferte, ceea ce este ilegal pentru lucrari mai mari de 100.000 de euro", iar contractul pentru compania franceza Vinci, care va construi aceasta autostrada, este un cadou oferit de Adrian Nastase premierului francez.
Vezi aici detalii despre cum s-a semnat in 2004 contractul fara a se organiza o licitatie.
Ulterior, la schimbarea Guvernului la finele lui 2004 si dupa ce Comisia Europeana si-a exprimat dezacordul privin modul cum au fost selectati concesionarii, contractul pentru autostrada spre Brasov nu a mai fost semnat.
Discutiile privind realizarea autostrazii macar intre Comarnic si Brasov au continuat, iar in 2009 asocierea Vinci - Aktor (Franta - Grecia) era desemnata licitatia pentru realizarea proiectului in parteneriat public-privat. Autostrada de la Comarnic pana la Brasov ar fi trebuit sa aiba 58 de kilometri si ministrul transporturilor de atunci, Radu Berceanu estima ca va costa 1,5 miliarde de euro. Vezi aici detalii.
In aprilie 2010, insa, consortiul Vinci - Aktor a denuntat unilateral contractul, motivul oficial fiind lipsa fondurilor. Reprezentantii consortiului au aratat ca statul roman nu a acceptat anumite clauze, situatie care a condus la imposibilitatea de a obtine finantare pentru proiect.
Ponta: Daca in 2016 autostrada Comarnic - Brasov nu e gata, nu mai candidez la parlamentare
In luna februarie, premierul Victor Ponta declara intr-o emisiune la Realitatea TV ca realizarea autostrazii Comarnic - Brasov este o prioritate pentru el si ca, daca nu va reusi sa o termine pana in 2016 atunci nu va mai candida la urmatoarele alegeri parlamentare.
"Daca Autostrada Comarnic-Brasov nu e gata pana in 2016, nu mai candidez la urmatoarele parlamentare. Am un fix cu Comarnic-Brasov si cu Pitesti-Craiova", declara Victor Ponta.
- Vezi aici o HARTA INTERACTIVA cu traseul autostrazii Comarnic - Brasov, asa cum apare el in documentatia publicata de CNADNR.
Autostrada – Lungime – Cost – Trafic
==================================
Comarnic-Brasov – 58 km – 1.2 mld. Euro – 64000 mii masini/zi
La o taxa de 3 euro/100km/masina, recuperarea cheltuielii de 1.2 miliarde se realizeaza in 30 ani. Prea mult!
(Calcul: 1.2*10^9 Euro/(64000 masini/zi * 365 zile/an * (3 Euro/100 km/masina) * 58 km) = 30 ani)
Povestea cu investitorul privat este o escrocherie. La data finalizarii constructiei, cind inca nici o masina nu a trecut pe ea, autostrada va fi platita integral din bani de la buget (vor exista clauze contractuale care vor permite sub diverse pretexte ajutoare de stat pentru finalizarea tronsonului).
In rezumat, investitorul "in concesiune" va trai zeci de ani dintr-o taxa de drum desi el din buzunar nu a dat nici un ban pentru constructie. Totul a venit de la stat.
Dimitrica, odata ce ai autostrada si daca o mai si legi rapis de Nadlac...o sa ai mai mult de 64000 de masini.
Uite aici la mine eu conduc mereu pe un freeway planificat in anii 70, terminat in anii 80, pt 100000 masini pe zi. S-a ajuns la 130000 pe zi intr-un sfert de veac si deja sunt planuri de adaugare de benzi in cateva zone zonsiderate fierbinti.
You have to think ahead dimitrica....nu in the past ca tine, s-au dus vremurile cand se treceau Carpatii pe carari cu asinii.
Pe de alta parte: "CNADNR estimeaza ca media zilnica anuala (MZA) a traficului va creste de la 10.000-20.000 de autovehicule in 2015 la 22.000-36.000 in 2030 si la 36.000-59.000 in anul 2045."
Deci CNADNR este clar cu estimarile sub 64000 masini in urmatorii 30 ani.
Ideea este ca autostrazile nu pot fi platite din taxe la bariera. Deci taxa este un concept gresit.
De fapt in canada nu exista taxa de autostrada, astea-s metehne socialiste.
Viteza de miscare aduce mai multa valoare decat o taxa.
Dar de ce nu o plateste Tonta din taxa 7 centi? Ca doar e pt autostrazi nu?
Asta este Canada reala:
http://emigrarecanada.byethost7.com/SfOctMontreal.htm
Deci saraciilor din Canada, lasati-ne cu filosofiile voastre si vedeti-va de ajutorul social!
Taxa de autostrada e modul in care platesti pt ce folosesti. Si merge destul de bine. Francezii au taxa, si au autostrazi impecabile. Nemtii le au gratuite, si ii rupe intretinerea lor, si chiar se gindesc sa bage taxa.
Iar partea cu "asta e socialism", "aia e socialism" e o cretinatate provenita de la americanii care inca traiesc in anii '80. In special republicanii, pt care razboiul rece nu s-a sfirsit. Ce sa le faci ? Daca nu le-a zis Fox News, nu au de unde sa afle.
N.R. Multumim. Am corectat [editat de moderatori]
In urma calculelor ar rezulta undeva la 21 mil E/km, sau poate nu stiu eu sa calculez. Oricum, penibil grav! Nu mai avem nici o sansa in tara asta cu mizeriile astea de "licitatii".
o sa facem pana in 2029 4-5 ore pana la brasov..in loc de o ora si ceva....sa fure juma din bani numa sa faca naibii autostrada aia...
am zis io ceva de partide?
am zis sa se faca autostrada aia. si asa toti fura...
Dar romanii nu pricep pragmatismul. De frica sa nu cumva sa fie furati, nu mai fac nimic. De frica sa nu le fure cineva banii, nu muncesc prea mult, sa nu aiba ce pierde. Si mor de foame.
Desi, dupa cum ai mentionat, bucata aia are deja 4 benzi, deci poate fi facuta "mai incolo". Tot in concesiune, banuiesc. De fapt, sunt niste bolovani daca dau in concesiune doar cei 60km intre Comarnic si Brasov, ar fi trebuit sa dea o bucata zdravana de 200+km cum ar fi Ploiesti-Brasov-Sibiu/Tg-Mures (eventual chiar ambele), partea de deal/campie se face mai ieftin iar taxa ar fi luata pe o bucata mult mai mare.
PS: cei 30 de ani ar fi trebuit sa inceapa din momentul livrarii, si pana atunci sa fie doar treaba constructorului cum face rost de bani. Altfel parca vad ca 10 ani se tot lucreaza la ea cu picatura si se dau 30% din bani si la final reziliaza contractul (remember Bechtel?).
Trebue sa fie cunoscuta lista beneficiarilor acelor lucrari, pentru ca cei ce vor judeca ofertele sa se poata informa temeinic asupra rezultatelor privind evolutia costului, la fiecare lucrare, pe parcursul realizarii acesteia, asupra comportarii lucrarii in exploatare si asupra atitudinii constructorului, atunci cand apar defectiuni in exploatare, a caror indepartare i-a fost solicitata.
Valoarea totala a lucrarii trebue sa fie verificata de o firma de renume, specializata in asemenea lucrari.
Numai dupa cunoasterea, pe aceasta cale, a costului total al lucrarii, vom vedea cum isi asigura constructorul banii necesari, ce credibilitate are acesta la banci.
Si solutiile prevazute in proiect trebue sa fie avizate de firma respectiva, mentionata mai sus.
De asemenea, supravegherea executiei permanente trebue sa fie incredintata unei asemenea firme.
Asa ca, mai este de parcurs un drum lung pana sa se poata afirma ca "avem" constructorul, ca 'stim solutiile si programul credibil de realizare a lucrarii'.