​Asocierea Vinci (Franta) - Strabag (Austria) - Aktor (Grecia) si asocierea Impregilo SpA/Salini (Italia) au depus ofertele finale pentru realizarea in concesiune a autostrazii Comarnic si Brasov, potrivit Departamentului de Infrastructura condus de Dan Sova. Decizia finala privind constructorul va fi luata pe 20 decembrie. Tronsonul de autostrada lung de 58 de kilometri si care va costa in jur de 1,2 miliarde de euro ar urma sa fie prima autostrada romaneasca facuta in concesiune si pe care constructorul va pune taxa. Aceasta este a treia incercare de a concesiona lucrarea, dupa doua tentative esuate in trecut: in 2004 (cu firma Vinci) si in 2009 (cu asocierea Vinci-Aktor).

Traseul orientativ al autostrazii Comarnic - BrasovFoto: Hotnews

Departamentul pentru Proiecte de Infrastructura, institutie condusa de ministrul delegat Dan Sova, a anuntat ca pe 9 decembrie au fost depuse ofertele finale pentru realizarea in concesiune a autostrazii A3 Comarnic - Brasov. Potrivit institutiei, doua asocieri au depus ofertele finale:

  • Asocierea  VISTRADA Nord (Vinci/ Franţa, Strabag/Austria şi Aktor /Grecia)
  • Asocierea Impregilo SpA/Salini (Italia).

Pe langa cele doua asocieri care acum au depus ofertele finale, la inceputul anului - cand s-a scos proiectul in concesiune - in cursa au intrat si asocierea UMB - Tehnostrade, precum si compania chineza China Communications Construction Company Limited.

Compania Chineza s-a retras pe parcurs, in timpul etapei dialogului comeptitiv, in timp ce asocierea UMB - Tehnostrade nu a mai depus o oferta finala.

Castigatorul, decis pana pe 20 decembrie

Potrivit institutiei conduse de Dan Sova, castigatorul pentru concesionarea autostrazii Comarnic - Brasov pe o perioada de 30 de ani, timp ce include si perioada de proiectare si executie a autostrazii, va fi decis si anuntat pe 20 decembrie.

Potrivit informatiilor publicate pe site-ul electronic de achizitii publice odata cu lansarea licitatiei, tronsonul de autostrada Comarnic-Brasov are o lungime de 58 de kilometri, iar valoarea estimata de CNADNR este de 5,32 miliarde de lei fara TVA ( total: 1,2 miliarde de euro, 21 milioane de euro/km).

Durata contractului este de 360 de luni (30 de ani), incepand de la data atribuirii contractului sau de la emiterea ordinelor de incepere a lucrarilor, aceasta perioada incluzand etapa de constructie, etapa de operare si intretinere, insa documentul nu precizeaza o data sau un termen cand ar putea fi gata lucrarile de constructie.

Autostrada facuta prin munti: 53 de poduri, pasaje si viaducte, 18 tuneluri

Cu toate acestea, pe site-ul CNADNR este precizat ca pentru proiectare si constructie sunt alocati 4 ani, iar pentru operare si intretinere - 25 ani.

Traseul autostrazii va fi pe un teren muntos ce presupune realizarea unor lucrari de arta (poduri, pasaje, viaducte) foarte scumpe. Pe parcursul a celor 58 de km de autostrada vor fi realizata 53 de poduri si viaducte si nu mai putin de 18 tuneluri cu o lungime totala de 2,89 de kilometri.

Tunele noi in dreptul statiunilor Busteni-Sinaia-Predeal

Pe langa tunelurile estimate in documentatia descriptiva, directorul CNADNR a anuntat ca, in urma consultarilor cu constructorii interesati, s-a lua in considerare varianta a realizarii a altor 3 tuneluri in lungime de 10 kilometri in dreptul celor trei statiuni mari: Busteni, Sinaia si Predeal.

Potrivit Capital, seful CNADNR confirma schimbarea proiectului si includerea a unor noi tunele pe traseu."In urma negocierilor cu ofertantii s-a ajuns la urmatoarea solutie: pentru a evita trecerea autostrazii prin mijlocul orasului Busteni, am decis sa mergem pe varianta cu tunel. Vor fi trei tuneluri cu o lungime totala de 10 kilometri pe fiecare sens, tunel la Sinaia, altul la Busteni si inca unul la Predeal, iar acest nou traseu scade timpul de parcurgere a autostrazii cu 12-15 minute. "Compromisul" a fost ca toti ofertantii sa mareasca viteza de proiectare a autostrazii", scrie publicatia citata.

Autostrada a fost impartita in doua tronsoane:

Comarnic - Predeal:

  • Lungime: 36,2 km
  • Parte carosabila 2 x (2 x 3,50 m)
  • Benzi de incadrare 4 x 0,25 m
  • Benzi de urgenta 2 x 2,50 m
  • Acostamente din pamant 2 x 0,50 m
  • Spatii parapet 2 x 0,75 m
  • Zona mediana (impermeabila) 2,50 m
  • Poduri, pasaje si viaducte pe autostrada 35
  • Tuneluri 18 (2.890m lungime totala)
  • Viteza de proiectare 80 km/h si 120 km/h
  • Nod rutier la Rasnov
  • 6 intersectii denivelate fara acces la autostrada

Predeal - Brasov (Cristian):

  • Lungime: 21,8 km
  • Parte carosabila 2 x (2 x 3,750 m)
  • Benzi de incadrare 4 x 0,50 m
  • Benzi de urgenta 2 x 2,50 m
  • Acostamente din pamant 2 x 0,50 m
  • Spatii parapet 2 x 0,75 m
  • Zona mediana (impermeabila) 3,00 m
  • Poduri, pasaje si viaducte pe autostrada 18
  • Viteza de proiectare: 80 km/h, 100 km/h si 120 km/h
  • 3 noduri rutiere - Sinaia, Busteni si Predeal
  • 5 intersectii denivelate fara acces la autostrada

Autostrada Comarnic - Brasov, la a treia incercare. Vinci a mai incercat si in 2004 si in 2009 alaturi de grecii de la Aktor

Realizarea autostrazii Comarnic - Brasov a ajuns in prezent la a treia incercare, dupa ce tentativele precedente au esuat inainte sa se ajunga la demararea vre-unei lucrari.

Prima incercare a avut loc in 2004, cand Guvernul condus atunci de Adrian Nastase a selectat trei firme pentru construirea tronsoanelor Bucuresti-Ploiesti (Strabag din Austria), Comarnic-Predeal (Vinci din Franta) si Predeal-Brasov (Ashtrom-Roichman, Israel).

In 2004, pe 18 octombrie, la Bucuresti in prezenta premierului francez de atunci, Jean-Pierre Raffarin si a prim-ministrului Adrian Nastase, ministrul Transporturilor de atunci Miron Mitrea semna cu Vinci contractul de parteneriat public-privat cu compania franceza Vinci pentru realizarea a 36 de km de autostrada intre Comarnic si Predeal. Costul: 480 milioane de euro.

Atunci, inainte de campania electorala pentru aegerile prezidentiale, presedintele PD Traian Basescu acuza ca delegatia franceza a venit in scop electoral la Bucuresti si ca "a venit sa-si ia tainul".

Traian Basescu sustinea ca nu a existat nici un fel de licitatie pentru construirea autostrazii Brasov-Bucuresti si ca a fost "cel mult o selectie de oferte, ceea ce este ilegal pentru lucrari mai mari de 100.000 de euro", iar contractul pentru compania franceza Vinci, care va construi aceasta autostrada, este un cadou oferit de Adrian Nastase premierului francez.

Vezi aici detalii despre cum s-a semnat in 2004 contractul fara a se organiza o licitatie.

Ulterior, la schimbarea Guvernului la finele lui 2004 si dupa ce Comisia Europeana si-a exprimat dezacordul privin modul cum au fost selectati concesionarii, contractul pentru autostrada spre Brasov nu a mai fost semnat.

Discutiile privind realizarea autostrazii macar intre Comarnic si Brasov au continuat, iar in 2009 asocierea Vinci - Aktor (Franta - Grecia) era desemnata licitatia pentru realizarea proiectului in parteneriat public-privat. Autostrada de la Comarnic pana la Brasov ar fi trebuit sa aiba 58 de kilometri si ministrul transporturilor de atunci, Radu Berceanu estima ca va costa 1,5 miliarde de euro. Vezi aici detalii.

In aprilie 2010, insa, consortiul Vinci - Aktor a denuntat unilateral contractul, motivul oficial fiind lipsa fondurilor. Reprezentantii consortiului au aratat ca statul roman nu a acceptat anumite clauze, situatie care a condus la imposibilitatea de a obtine finantare pentru proiect.

Ponta: Daca in 2016 autostrada Comarnic - Brasov nu e gata, nu mai candidez la parlamentare

In luna februarie, premierul Victor Ponta declara intr-o emisiune la Realitatea TV ca realizarea autostrazii Comarnic - Brasov este o prioritate pentru el si ca, daca nu va reusi sa o termine pana in 2016 atunci nu va mai candida la urmatoarele alegeri parlamentare.

"Daca Autostrada Comarnic-Brasov nu e gata pana in 2016, nu mai candidez la urmatoarele parlamentare. Am un fix cu Comarnic-Brasov si cu Pitesti-Craiova", declara Victor Ponta.

Harta Interactiva - Traseul autostrazii Comarnic - Brasov

  • Da click pe harta pe segmentele de autostrada colorate diferit pentru a afla mai multe detalii
  • Da zoom pe harta pentru a vedea traseul mai indeaproape
  • Apasa butonul Legend pentru a vedea leganda hartii

Vizualizare hartă mai mare

Harta de baza ©OpenStreetMapcontributors, CC-BY-SA este oferita prin intermediul serviciului de cloud ArcGIS.com, serviciu oferit de ESRI.

*NOTA:Traseul autostrazii a fost realizat dupa planurile prezentate de catre CNADNR in documentatia descriptiva publicata in cadrul licitatiei. Avand in vedere ca un traseu mai exact nu a fost publicat si ca, dupa semnarea contractului, acesta poate fi modificat de catre concesionar, traseul evidentiat pe harta reprezinta un model orientativ la scara mica pentru viitoarea autostrada Comarnic - Brasov.

In continuarea autostrazii Comarnic - Brasov (in dreptul localitatii Cristian, Brasov) urmeaza traseul stabilit pentru autostradaTransilvania (Brasov - Bors).