Cum a ajuns realitate bancul "cum te cheama pui de dac?" Mii de romani obtin cetatenie ungara fara sa aiba niciun stramos ungur. Vezi in text care sunt mizele

de Raluca Pantazi. Dan Tapalaga     HotNews.ro
Luni, 9 decembrie 2013, 11:42 Actualitate | Esenţial



Din 2011 si pana in prezent, populatia Ungariei s-a marit cu aproximativ 500.000 de oameni din toate statele cu minoritate maghiara, majoritatea fiind din Transilvania, a anuntat recent premierul Ungariei, Viktor Orban. Cine sunt insa acesti noi cetateni care locuiesc in Romania? "Va garantez ca nu sunt toti maghiari (...) Sunt multi romani care au aplicat pentru cetatenie maghiara", a declarat pentru HotNews.ro un fost ministru liberal. Si nu sunt cazuri izolate. Unul dintre romanii get-beget care au aplicat pentru dubla cetatenie este Magdalena Suciu, dintr-o comuna din judetul Alba. Ea a declarat pentru HotNews.ro ca "foarte multi colegi de-ai mei din Abrud care nu stiu o boaba ungureste, dar au avut nume maghiarizat in familie, poseda acum dubla cetatenie".
  • HotNews.ro a contactat Centrul pentru Democratie din Cluj-Napoca, birou care ajuta persoanele ce doresc dubla cetatenie sa isi faca dosarele, si a aflat cat de simplu este pentru un roman fara descendenta/ascendenta maghiara sa obtina cetatenie.
  • Un mare avantaj pe care il obtin romanii cu cetatenie ungara il reprezinta faptul ca nu au nevoie de vize pentru a calatori in Statele Unite ale Americii, Australia sau Canada.

De la 1 ianuarie 2011 a intrat in vigoare o noua lege care permite obtinerea cetateniei ungare, printr-o procedura simplificata fata de conditiile de pana atunci. In prezent, pot primit cetatenie ungara persoanele cu ascendenti maghiari, care cunosc limba si care au un cazier curat. Nu mai este nevoie de rezidenta permanenta in Ungaria sau de test de cunostinte.

Din ianuarie 2011 si pana in luna mai 2013, fusesera inaintate de catre cetateni din toate statele cu minoritati maghiare 420.000 de cereri de obtinere a cetateniei ungare, dintre care aproximativ 300.000 de catre cetateni romani, potrivit Reuters. Dintre acestia din urma, majoritatea este formata din etnici maghiari din Harghita si Covasna, insa exista numeroase referiri si la romani fara descendenta/ascendenta maghiara care au obtinut cetatenia ungara prin aceasta noua procedura.

Marturia unei romance get-beget despre obtinerea cetateniei ungare: Foarte multi colegi de-ai mei din Abrud care nu stiu o boaba ungureste, dar au avut nume maghiarizat in familie, poseda acum dubla cetatenie

Unul dintre romanii get-beget care au aplicat pentru dubla cetatenie este Magdalena Suciu, de loc dintr-o comuna din judetul Alba. Ea a declarat pentru HotNews.ro ca a solicitat in primavara acestui an cetatenia ungara, dupa ce ar fi aflat ca mai multi prieteni, romani fara ascendenti maghiari, au obtinut-o fara probleme. Suciu sustine ca asociatia culturala romano maghiara din Abrud s-a oferit sa o ajute in acest demers, explicandu-i ca dubla cetatenie i-ar oferi mai multe facilitati.

"Foarte multi colegi de-ai mei din Abrud care nu stiu o boaba ungureste, dar au avut nume maghiarizat in familie, poseda acum dubla cetatenie. Au luat-o pentru ca pot pleca mai usor in Statele Unite", explica Suciu.

Solicitarea ar fi facut-o in primavara, urmand sa se prezinte la un interviu la consulatul maghiar, insa pana cum n-a primit un raspuns. In dosarul trimis a depus certificatul de nastere al bunicii al carui nume fusese maghiarizat pe vremea imperiului austro-ungar in Soci Clara.

Intre timp, Magdalena Suciu afirma ca a renuntat la idee, descurajata in primul rand de tatal sau, care i-ar fi relatat despre dramele din perioada cand Romania a pierdut Transilvania de Nord in urma Dictatului de la Viena. "Apoi, mi-am spus ca nu vreau sa am pe constiinta faptul ca sunt cetatean roman care ofera posibilitatea statului maghiar sa aiba in Transilvania atatia cetateni", afirma Suciu.

Ovidiu Silaghi: Am multe cunostinte care au aplicat si care sunt romani-romani. Motivatia - intrare fara viza in SUA, Canada, Australia, dar si asistenta medicala

HotNews.ro l-a contactat si pe Ovidiu Silaghi, fost ministru al Transporturilor, dupa ce ziarul Transilvania Reporter a scris ca si acesta ar fi obtinut cetatenia ungara. "Nu e adevarat. Se poate verifica. E o aberatie a unui senator, Valer Marian. Dar am multe cunostinte care au aplicat si care sunt romani-romani", a declarat pentru HotNews.ro Ovidiu Silaghi. Acesta a afirmat ca "a fost o manevra foarte desteapta pe care a facut-o Orban [premierul Ungariei, Viktor Orban - n.red.], luand modelul de la Basescu cu cetatenii moldoveni. De aia nu s-a mai putut comenta nimic".   

Intrebat care este motivatia pentru care un numar mare de cetateni romani solicita cetatenia ungara, Silaghi a declarat ca explicatia este "foarte simpla. Faptul ca primesc pasaport maghiar si le da voie sa intre in Canada, Statele Unite, Australia, deci peste tot unde nu poti intra cu pasaport romanesc, poti intra cu pasaport maghiar, asta ar fi un motiv. Si asistenta medicala. Sunt aici in zona foarte multi care lucreaza prin Statele Unite, prin Canada, si lor le simplifica toata procedura".

"Statistic da foarte bine la Uniunea Europeana sa zica ca populatia tarii a crescut cu 500.000. Si va garantez ca nu sunt toti maghiari cei care au aplicat, pentru ca legea este extrem de permisiva la ei, trebuie sa fi avut un stramos care sa fi stat pe teritoriul Ungariei o perioada. Ori aici in zona toti au avut stramosi care au fost pe teritoriul Ungariei din moment ce a fost o perioada de ocupatie. Sunt multi romani care au aplicat pentru cetatenie maghiara, va dau doua exemple asa din minte: Radu Adrian vi se pare ca suna ungureste sau Radu Vasile, vi se pare ca suna ungureste? Dar au dubla cetatenie", a explicat fostul ministru al Transporturilor.

Acesta a precizat ca situatia "nu mi se pare normala, dar nu poti face nimic impotriva acestui val din moment ce repet noi am inceput, nu au inceput ei".

Ce sanse are un reporter HotNews.ro fara etnie maghiara sa obtina cetatenia - Centrul pentru Democratie din Cluj-Napoca: Nu o sa aveti probleme din cauza faptului ca nu aveti maghiari in familie

Pentru a afla direct de la sursa cum se construieste un dosar pentru obtinerea cetateniei ungare, HotNews.ro a sunat la Centrul pentru Democratie din Cluj-Napoca. Acesta este unul dintre birourile infiintate de catre Consiliul National al Maghiarilor din Transilvania (CNMT), cu scopul de a oferi consiliere in pregatirea dosarelor pentru persoanele care doresc sa obtina cetatenia ungara.

Reporterul HotNews.ro i-a spus reprezentantului Centrului pentru Democratie din Cluj-Napoca ca nu are ascendenti maghiari si ca nici nu cunoaste limba. Vezi mai jos raspunsul reprezentantului centrului, care sunt sansele ca reporterul HotNews.ro sa obtina dubla cetatenie si cat costa intocmirea dosarului:

Rep: Ma numesc Maria Gheorghe si vreau sa stiu cum sa pot sa imi fac dosarul pentru ca sa obtin cetatenia ungara. Numai ca eu sunt cetatean roman, fara descendenta maghiara. Credeti ca am sanse sa imi fac dosarul? Eu am un bunic din Cluj si numele lui a fost maghiarizat. Cum sa fac?
Centrul pentru Democratie din Cluj-Napoca: Pai daca sunteti romanca cu origine transilvaneana, atunci aveti sanse.

Rep: Cat costa sa fac dosarul?
Centrul pentru Democratie din Cluj-Napoca: Ceea ce va costa este traducerea actelor oficiale in limba maghiara. Depinde pana unde trebuie sa mergeti inapoi cu actele.

Rep: Si ce acte ar trebui sa fac, ca sa stiu sa imi fac lista?
Centrul pentru Democratie din Cluj-Napoca: Certificat de nastere al dvs. Sunteti casatorita, divortata sau vaduva?

Rep: Nu.
Centrul pentru Democratie din Cluj-Napoca: Niciuna dintre acestea. Atunci trebuie doar certificatul de nastere si pe linie materna sau paterna, cum va este mai usor dvs, mergeti inapoi la cineva care a fost cetatean al Ungariei. Asta depinde de unde este originara familia. Din Cluj ati zis?

Rep: Din Cluj, da. Bunicul a fost de acolo, deci ar trebui pe linie paterna.
Centrul pentru Democratie din Cluj-Napoca: Atunci mergeti pe linie paterna. Din Cluj inseamna judetul sau municipiul?

Rep: Municipiul.
Centrul pentru Democratie din Cluj-Napoca: Municipiul. Atunci mergeti inapoi pana inainte de data de 18 ianuarie 1945. Cineva din familie sa fie nascut inainte de aceasta data.

Rep: Da, este bunicul.
Centrul pentru Democratie din Cluj-Napoca: Acesta este bunicul pe linie paterna?

Rep: Da.
Centrul pentru Democratie din Cluj-Napoca: Atunci despre bunic ce aveti acasa?

Rep: Pai dar asta este problema, ca stiu de la parintii mei ca numele lui a fost maghiarizat si ca as putea sa il gasesc la biserica. Dar nu stiu exact.
Centrul pentru Democratie din Cluj-Napoca: N-are importanta. Deci intrebarea mea este: dvs. acasa aveti un document oficial statal, adica certificat de nastere, casatorie sau deces al acestui bunic?

Rep: Am, trebuie sa am certificatul de deces, da.
Centrul pentru Democratie din Cluj-Napoca: Pai bun. Il aduceti. Atunci de la tatal dvs. certificatul de nastere daca il aveti.

Rep: Da.
Centrul pentru Democratie din Cluj-Napoca: Bun, atunci cele trei certificate trebuie sa le aduceti: al dvs. si al celor doi stramosi. Astea trebuiesc aduse pentru a fi traduse. Apoi trebuie sa faceti un CV in forma de compunere scris de mana dvs., dar in limba maghiara.

Rep: Ma mai intereseaza un lucru, numele maghiarizat al bunicului il gasesc numai la biserica sau si undeva la administratia locala, la evidenta populatiei?
Centrul pentru Democratie din Cluj-Napoca: Nu stiu, dar acest lucru nu are absolut nicio importanta pentru ca pe nimeni nu intereseaza de la consulat daca numele este maghiarizat sau nu. Pe ei ii intereseaza doua lucruri: unu la mana, dumneavoastra sa demonstrati ca sunteti dintr-un teritoriu care candva a apartinut ori Ungariei ori Austro-Ungariei, doi la mana - dumneavoastra la consulat sa vorbiti cu ei limba maghiara. Altceva pe ei nu ii intereseaza.  

Rep: Asa, ca mai am si problema asta cu limba maghiara. Deci daca nu o invat pana atunci, nu am nicio sansa?
Centrul pentru Democratie din Cluj-Napoca: Pai pana la depunerea actelor ar fi bine.

Rep: Si trebuie sa o invat bine-bine sau pot sa invat cateva formule, nu stiu, de adresare?
Centrul pentru Democratie din Cluj-Napoca: Pai acuma noi doi stam de vorba in limba romana. Tot asa, si la consulat se va sta de vorba cu dumneavoastra. Stiti? In plus trebuie sa faceti fotografii 3/4 cu dumneavoastra, mergeti si le faceti, si cam atat ar fi. Deci daca aveti actele, atunci...

Rep: Deci ziceti ca nu este o problema daca numele bunicului in certificatul de deces e Gheorghe, nu Gyorgy?
Centrul pentru Democratie din Cluj-Napoca: E foarte bun. E perfect. Ceea ce este important este locul geografic de unde este acest om.

Rep: Deci e important ca e din Cluj?
Centrul pentru Democratie din Cluj-Napoca: Exact, regiunea geografica.

Rep: Cat m-ar costa aceste traduceri?
Centrul pentru Democratie din Cluj-Napoca: Deci la noi 15 lei pe document, adica 3 documente ar fi 45, iar fotografiile acolo unde le faceti, asta depinde de tarifele pe care le practica fotografii, nu stiu sa va spun ce tarif au ei.

Rep: La dvs. au mai venit cetateni romani care nu au descendenta maghiara, cum e cazul meu, cu un bunic cu numele maghiarizat? Sa vad daca am sanse.
Centrul pentru Democratie din Cluj-Napoca: Deci v-am spus: sanse, dvs, ca si descendenta unui om transilvanean, aveti. Asta este 50%. Pentru ca cealalta 50% este reprezentata de cunoasterea limbii maghiare.

Rep: Deci trebuie neaparat sa o invat, altfel nu am nicio sansa.
Centrul pentru Democratie din Cluj-Napoca: Da sigur. Deci din punct de vedere al familiei sunteti ok, pentru ca legea nu este doar pentru unguri, este pentru oricine care poate demonstra ca a avut stramosi din Transilvania sau alte zone care au apartinut fostului stat maghiar sau austro-ungar. Asadar dvs. nu o sa aveti probleme din cauza descendentei sau din cauza faptului ca nu aveti maghiari in familie. Ati spus ca sunteti de origine clujeana si puteti demonstra acest lucru.   

Rep: Da.
Centrul pentru Democratie din Cluj-Napoca: Bun, atunci asta o puteti demonstra. Ideea este ca cu dvs. la consulatul maghiar de aici sau de oriunde din Romania si la ambasada se va sta de vorba in limba maghiara, care este limba lor oficiala. Si atuncea trebuie sa indepliniti si conditia aceea. In rest, deci nu ma doare mana, pot sa va dau programare aici la noi, va facem actele, dupa aceea puteti primi programare si acolo, doar ca daca nu vorbiti cu ei ungureste, atunci vi se mentioneaza pe dosar ca nu intelegeti si nu vorbiti limba maghiara. Atata. Dar in rest nu este absolut nicio problema sa obtineti aceasta cetatenie.

Rep: Si o sa mi se respinga dosarul, nu, daca imi scriu ca nu inteleg si nu vorbesc maghiara?
Centrul pentru Democratie din Cluj-Napoca: Pai in cazul in care cu ei dvs. nu stati de vorba in limba romana, atunci da.

Rep: Dar ca un sfat din experienta dvs, cam cat mi-ar lua sa invat sa pot purta o discutie in maghiara?
Centrul pentru Democratie din Cluj-Napoca: Pai din pacate eu nu am experienta necesara, ca limba materna este limba maghiara in cazul meu. Din cate stiu exista manuale de conversatie care incep cu niste lucruri banale, de exemplu: buna ziua, as dori asta sau chestii din astea si asta ar fi prima treapta. Ideea este sa se vada in cazul in care mergeti la consulat ca sunteti dispusa sa folosit limba si ca intr-adevar va straduiti sa vorbiti cu ei si sa intelegeti ce va spun ei. Nu este un procedeu usor, nici limba nu este o limba usoara. Deci v-ar lua sa zicem 6 luni sau un an, dar asta insemnand sa faceti zilnic ceva exercitii si chiar sa va puneti pe treaba.

Rep: Au fost oameni care au fost respinsi ca nu stiau maghiara?
Centrul pentru Democratie din Cluj-Napoca: Da, au fost. Deci pe criteriu de limba au fost respinsi oameni.  

Rep: Si au mai fost probleme? Ma gandesc la ce probleme as putea sa mai intampin.
Centrul pentru Democratie din Cluj-Napoca: Deci daca situatia este asa cum mi-ati prezentat-o dvs, asta este singura problema pe care o puteti intampina. A, o alta problema este daca se descopera despre dumneavoastra ca aveti ceva infractiuni la activ in Ungaria.

Rep: Nu, nu se pune problema.
Centrul pentru Democratie din Cluj-Napoca: Bun, pai atuncea...

Rep: Daca reusesc la anul sa obtin cetatenia, asta inseamna ca pot sa imi fac pasaport ungar, nu?
Centrul pentru Democratie din Cluj-Napoca: Da.

Rep: Adica pot sa ma duc in State fara viza?
Centrul pentru Democratie din Cluj-Napoca: Puteti, doar ca daca aveti pasaportul in maghiara atunci trebuie sa completati pe site-ul Ambasadei SUA din Budapesta ceva formular. Dupa ce completati formularul, mergeti fara viza in State si acolo, cum sa va spun, si cetatenii romani daca obtin o viza pot avea surpriza ca pe primul aeroport american unde aterizeaza sa fie intorsi din drum pentru ca nu sunt simpatici. Acum nu stiu in cazul maghiarilor care se duc fara viza care este rata acestora care sunt intorsi din drum, dar asta o puteti eventual consulta. Dar din moment ce sunt pe fara viza, inseamna ca nu preau au oameni care sa fie intorsi. Ideea este urmatoarea: daca aveti pasaportul maghiar, nu va imbarcati automat. Mai intai completati un formular de pe site-ul ambasadei Statelor Unite din Budapesta si doar dupa aceea va imbarcati in avion. Oricum, pana acolo mai este cale lunga.

Rep: Juramantul asta care trebuie depus...
Centrul pentru Democratie din Cluj-Napoca: Juramantul este o propozitie de 15 cuvinte, adica o fraza.

Rep: Adica o pot invata pe de rost?
Centrul pentru Democratie din Cluj-Napoca: Da, aia nu e o problema. Pentru ca juramantul nu o sa-l depuneti singura. In general cand oamenii sunt chemati la juramant, atunci sunt chemati sa zicem 30, 40, 50 de persoane, deci nu o sa fiti singura si acolo toata lumea spune acelasi text.

Rep: Auziti, dar cati oameni ati mai avut pana acum ca mine?
Centrul pentru Democratie din Cluj-Napoca: Destui, destui, au fost. Au fost oameni. Deci, cum sa va zic, orice etnic roman trebuie sa inteleaga ca el daca demonstreaza ca este de aici din Transilvania sau din alt teritoriu care a apartinut candva acestui fost stat are 50% din sanse. Celelalte 50% reprezinta cunoasterea limbii. In rest, nimeni nu se uita, pentru ca legea nu este centrata pe unguri, pentru ca nu s-ar putea asa ceva. Deci legea este centrata pe cei care pot demonstra ca sunt originari de aici.

Lorand Kopenetz, presedintele Asociatiei Culturale a Maghiarilor din Rosia Montana si Abrud: Oricine poate aplica, nu ai cum sa demonstrezi apartenenta la natiune

Lorand Kopenetz este presedintele Asociatiei Culturale a Maghiarilor din Rosia Montana si Abrud si le acorda asistenta celor care doresc sa isi intocmeasca dosarele de obtinere a cetateniei. Contactat de HotNews.ro si intrebat daca a avut cetateni romani, fara descendenta maghiara, care au obtinut cetatenia ungara pentru ca stramosii lor locuiesc sau au locuit pe teritoriul care candva a apartinut ori Ungariei ori Austro-Ungariei, acesta a declarat: "asta e baza legii, oricine poate aplica, nu ai cum sa demontrezi apartenenta la natiune. (...) Legea nu e pe baza etnica, esti ce te declari ca esti".

Acesta a afirmat ca nu cunoaste numarul romanilor fara ascendenti maghiari care au obtinut cetatenia. "Eu zic ca e un lucru bun ca un cetean roman sa aiba un avantaj undeva. Nu vad un lucru rau. Daca tara asta nu te ajuta nicicum...", a explicat Lorand Kopenetz, precizand ca multi aplica pentru cetatenie "pentru obtinerea dreptului la munca" in anumite state in care exista restrictii pentru romani si pentru a intra in state unde romanii nu pot calatori decat dupa obtinerea unei vize.

"Inclusiv in Germania, am un exemplu cu niste prieteni. Sotia avea cetatenie maghiara si automat a obtinut si sotul si permis de munca", a declarat acesta.

Intrebat daca nu este o minciuna ca romani care nu au nicio legatura cu Ungaria sa obtina cetatenie ungara doar pentru obtinerea unor avantaje, Lorand Kopenetz a afirmat ca "daca legea era pe baze etnice, era o minciuna. (...) Nu e niciun pacat ca cineva sa invete limba maghiara si sa obtina cetatenia, daca el asa se simte, este liber".

In ceea ce priveste cazul romanilor care nu cunosc nici limba maghiara, dar aplica pentru obtinerea cetateniei, Lorand Kopenetz a declarat ca din cauza cunoasterea limbii sunt cele mai multe cazuri de dosare respinse: "Sunt stricti pentru legea e lege. Avem cursuri noi la Abrud pentru cei care nu cunosc bine limba si dupa cateva luni de cursuri au aplicat".

"Dar aici, la noi, majoritatea celor care au fost la cursurile de maghiara vin din familii in care s-a vorbit totusi maghiara sau au vorbit vecinii, unii au vorbit in copilarie si apoi nu au mai folosit limba, dar sunt familiarizati cu ea. Deci nu e ca cineva din Bucuresti sau care nu a auzit limba niciodata si unde trebuie un an sau doi de studiu", a continuat acesta.

Si apoi la acel interviu de limba trebuie sa ai "un nivel satisfacator, de baza, nu o sa te intrebe de scriitori, ci de unde esti, cine esti, ce doresti", a explicat presedintele Asociatiei Culturale a Maghiarilor din Rosia Montana si Abrud.

Cum se obtine cetatenia ungara

Legea care permite obtinerea cetateniei ungare printr-o procedura simplificata a intrat in vigoare la 1 ianuarie 2011. Conform acesteia, pot primit cetatenie ungara persoanele ai caror stramosi erau cetateni ungari inainte de 1920 sau intre 1938 si 1945, potrivit Agerpres. Spre deosebire de legea anterioara, in noua lege rezidenta permanenta in Ungaria nu mai este o cerinta obligatorie pentru obtinerea cetateniei ungare. Cei care vor sa obtina cetatenia ungara trebuie sa vorbeasca limba maghiara si sa aiba cazier curat (Sursa).

Conditiile pentru obtinerea cetateniei ungare:
  • sa vorbesti limba maghiara
  • sa ai un inaintas care a fost cetatean maghiar
  • un cazier judiciar curat
Viktor Orban: Populatia Ungariei s-a marit cu 500.000 de oameni, majoritatea maghiari din Transilvania

Premierul Ungariei, Viktor Orban, a declarat joi ca populatia Ungariei s-a marit cu aproximativ 500.000 de oameni din afara granitelor tarii, majoritatea fiind maghiari din Transilvania, potrivit Antena 3.

Declaratia a fost facuta in cadrul festivitatii de depunere a juramantului de catre persoana cu numarul 500.000 care a obtinut cetatenia ungara. Este vorba despre preotul franciscan Bojte Csaba, din Deva, care a depus juramantul la Budapesta, iar la eveniment au participat premierul Ungariei, Viktor Orban, vicepremierul Semjen Zsolt si presedintele Parlamentului ungar, Kover Laszlo, scrie Ziare.com.

Vicepremierul Semjen Zsolt a declarat ca "mai importante decat aceste cifre sunt destinele acelor oameni din Transilvania, facuti 'bozgori', 'oameni fara tara', care s-au luptat pentru identitatea lor maghiara (...). Este un proces iremediabil, fiindca urmasii tuturor acestor oameni vor fi cetateni ungari. Vreau sa le multumesc sutelor de oameni care fac ca in noile pasapoarte sa nu mai apara numele de Covaci, ci Kovacs, si in loc de Cluj-Napoca, Kolozsvar. Am unificat natiunea, deci nu am trait degeaba".

Din ianuarie 2011 si pana in luna mai a acestui an, fusesera inaintate 420.000 de cereri de obtinere a cetateniei ungare, dintre care aproximativ 300.000 de catre cetateni romani (Sursa). Dintre acestia, majoritatea este formata din etnici maghiari din Harghita si Covasna, insa exista numeroase referiri si la romani fara descendenta/ascendenta maghiara care au obtinut cetatenia ungara prin aceasta noua procedura.

Care sunt avantajele obtinerii cetateniei ungare pentru romani

Un mare avantaj pe care il obtin romanii cu cetatenie ungara il reprezinta faptul ca nu au nevoie de vize pentru a calatori in Statele Unite ale Americii, Australia sau Canada.

Romanii au acces limitat pe piata muncii in noua tari din Uniunea Europeana: Austria, Germania, Belgia, Franta, Luxemburg, Malta, Olanda, Marea Britanie si Spania (Sursa). Restrictiile vor fi ridicate, cel mai probabil, de la 1 ianuarie 2014. Restrictiile nu se aplica insa si pentru unguri, astfel ca cetatenii romani care obtin si cetatenie ungara au dreptul sa lucreze fara permis de munca in toate aceste state.

Ungaria este stat membru Schengen si, in consecinta, romanii care obtin cetatenia ungara devin cetateni ai unei tari Schengen si au drepturile de care beneficiaza aceasta (trecerea frontierei intre tarile din acest spatiu fara opriri pentru control si prezentare de acte de identitate).


Citeste mai multe despre   
























Astra Film Festival 2017

VIDEO INTERVIU ​Hanka Kastelicova, producator executiv HBO Europe: Timpul mediu de productie pentru un film documentar HBO este de patru ani, dar am avut si cazuri in care totul s-a intins pe o perioada de 10-14 ani

Hanka Kastelicova, producator executiv HBO Europe, discuta in cadrul unui interviu despre implicarea HBO in productia de filme documentare si numarul mic de cinematografe din Romania: "De exemplu, filmul Lumea Vazuta de Ion B., regizat de Alexandru Nanau, a primit un premiu Emmy. Am continuat cu Alexandru si am produs filmul Toto si surorile lui, film care a fost nominalizat la Premiile Academiei Europene de Film, echivalentul Oscarului european".
  • Intra in articol pentru a citi principalele declaratii ale lui Hanka Kastelicova

27468 vizualizari

  • +16 (30 voturi)    
    De remarcat... (Luni, 9 decembrie 2013, 12:15)

    VasilescuA [utilizator]

    De remarcat corectitudinea celui de la Centrul pentru Democratie din Cluj-Napoca, intrebat de 5 ori de catre reporterii mitici daca nu se poate lua cetatenia maghiara fara sa stie limba maghiara (si au sugerat: asa, pe vreo spaga).
    • -11 (27 voturi)    
      Miticul saluta... (Luni, 9 decembrie 2013, 13:39)

      cristian_n [utilizator] i-a raspuns lui VasilescuA

      Fostul iobag Vasilescu!
      Cred ca e o placere sa scrii in romaneste datorita miticilor sau si tu ai aplicat pt a deveni Vyasieskhyui?
      • +14 (28 voturi)    
        vai, merci! (Luni, 9 decembrie 2013, 13:48)

        vladbmibx [utilizator] i-a raspuns lui cristian_n

        pana una alta, daca nu era scoala ardeleana, scriati slavona chirlic!!
        • +1 (15 voturi)    
          Lasati sa mearga intai hotii cu cetatenie maghiara (Luni, 9 decembrie 2013, 14:13)

          pedepsitorul [utilizator] i-a raspuns lui vladbmibx

          Nu au nevoie de vize pentru a calatori in Statele Unite ale Americii, Australia sau Canada!

          Iestii tari bini, sa mearge toti fratzii shaurii din Romania sasi ieie cetatenie maghiara si sa merge la America, la Australia si la Canada!

          Acolo sa zice ca Maghiar etem, ca estem ungure, nu romanum, ungure estem!
        • -1 (9 voturi)    
          03.08-04.08.1919 (Luni, 9 decembrie 2013, 18:02)

          cristian_n [utilizator] i-a raspuns lui vladbmibx

          De ziua voastra,va oferim o mica defilare militara...Armata 4.Regimentul 4...In fata parlamentului budapestan...
          @vla...-si latina in romana...
    • +16 (18 voturi)    
      cine nu cunoaște istoria Ardealului să o învețe (Luni, 9 decembrie 2013, 14:13)

      0m [utilizator] i-a raspuns lui VasilescuA

      îi invit pe jurnaliștii care s-au ocupat de caz să pună mâna să citească istoria Ardealului. Ce înseamnă să fii maghiar într-o regiune în care în urmă cu 100 de ani toți erau maghiari. Pe străbunicul meu îl chema Janos în certificatul de naștere emis de autoritățile române fiindcă numele de Ion maghiarizat nu a mai fost românizat.
      Cum aș putea să zic că toți strămoșii mei sunt români când în toate documentele oficiale ei apar cu nume ungurești?
      • +1 (5 voturi)    
        de ce nu sesizezi autoritatile.......?? (Luni, 9 decembrie 2013, 21:37)

        oxxxxxyyyyya [utilizator] i-a raspuns lui 0m

        1.nationalitatea ti-o asumi singur,faptul ca ai din eroare administrativa nume strain, nu treb. sa te impiedice sa-ti declari,nationalitatea pe care o ai in inima si suflet.
        2. pt. eroarea din documentele pers.treb. sa atentionezi in scris, autoritatile locale,sau mai departe min. ad.si internelor.
        .........................
        3.....event.ceva ce nu o sa intelegi......strategii la nivel inalt.
        • +2 (6 voturi)    
          pe cine aş dori să sesizez (Marţi, 10 decembrie 2013, 0:02)

          0m [utilizator] i-a raspuns lui oxxxxxyyyyya

          pe cine aş dori să sesizez ar fi învăţătoarea sau profesoara care te-a învăţat limba română. prefer un să încerc să mă înţeleg cu un ungur care nu ştie o boabă româneşte decât să aud un român pocind limba mea maternă; aşa cum o faci tu mai sus
    • +5 (9 voturi)    
      Eu sunt catolic din Husi (Luni, 9 decembrie 2013, 14:52)

      Phil Austin [utilizator] i-a raspuns lui VasilescuA

      Bunicii si toti vecinii au nume cu rezonanta maghiara (Ianos, Iacob, Patras, Ambarus etc.). Am vreo sansa sa obtin si eu cetatenia maghiara?
      • +5 (11 voturi)    
        Pt ceangai (Luni, 9 decembrie 2013, 16:02)

        yuri [utilizator] i-a raspuns lui Phil Austin

        Daca esti/sunteti ceangai , si poti/puteti demonstra acest lucru (apelati la biserica) raspunsul este 100% DA,Eexista o mica exceptie referitoare la conditia ca stramosii sa fii fost cetateni ungari, si aceasta exceptie este tocmai pt ceangai. Dar totusi ramane conditia a doua... Trebuie sa o rupi macar asa pe la colturi (precum cacarau engleza) maghiara.
        Cu stima
  • +9 (9 voturi)    
    descendenta? sau ascendenta (Luni, 9 decembrie 2013, 12:29)

    edro [utilizator]

    cred ca ar trebui vorbit despre "ascendenta maghiara" adica un parinte/bunic/strabunic/etc maghiar

    descendenta maghiara.. asta ar insemna ca-si pot lua cetatenia maghiara daca au un copil/nepot

    nu prea merge, nu?
    • +2 (6 voturi)    
      Dubla cetatenie ilegală UE? (Luni, 9 decembrie 2013, 14:40)

      Fane Babanu [utilizator] i-a raspuns lui edro

      Parca era ilegală dubla cetățenie in UE? In Martie 2013 am sesizat Hotnews.ro printr-un comentariu (al doilea) http://www.hotnews.ro/stiri-esential-14366980-ministrul-externe-ungariei-reanexa-transilvania-ungaria-este-prostie-absoluta-desavarsita.htm despre manevra aceasta a hungurilor si ma bucur ca ați pus-o de un articol. Ceea ce nu înțeleg este ca la ora actuala oriunde in UE un roman dacă vrea sa fie cetățean ( nu rezident ) italian , francez , spaniol trebuie sa renunțe la cetățenia româna si să accepte cetățenia țării de adoptie din UE. La noi se oferea dubla cetățenie romanilor din RP Moldova deoarece nu erau in UE.
      • +6 (6 voturi)    
        Nu este! (Luni, 9 decembrie 2013, 16:15)

        ZaR [utilizator] i-a raspuns lui Fane Babanu

        Nu este interzisa, ci este vazuta ca o masura de a facilita integrarea strainilor in tara de destinatie.

        Si eu am dubla cetatenie dar asta nu inseamna ca-mi voi da viata pentru statul care mi-a acordat a doua cetatenie...
        • +7 (7 voturi)    
          eu n-am dubla cetatenie (Luni, 9 decembrie 2013, 18:58)

          stefan2008 [utilizator] i-a raspuns lui ZaR

          ...dar si daca as avea, tot nu mi-as dau viata nici pentru prima nici pentru a doua cetatenie.
          Mi se pare o mare prostie sa-ti dai viata pentru vreun stat.

          Singurul motiv pentru care nu solicit cetatenia maghiara este ca nu am nici un plan urgent de plecare in SUA.
          Asa ca... cine stie... pana voi avea eu plan, poate intra si Romania in Visa Waiver.
      • +3 (3 voturi)    
        nu este ilegala (Luni, 9 decembrie 2013, 18:50)

        minos [utilizator] i-a raspuns lui Fane Babanu

        fiecare tara poate interzice sau nu, dubla cetatenie. Eu cunosc doar cazul Austrie care nu permite acest lucru, poate mai sunt si altele, dar Marea Britanie, Olanda, Franta, Polonia, Cehia, Germania permit multipla cetatenie ca si tara noastra si vezi bine si Ungaria.
  • +9 (19 voturi)    
    Asa si? moldovenii iau la fel cetatenie romana (Luni, 9 decembrie 2013, 12:34)

    raduurziceanu [utilizator]

    si moldoveni nu iau la fel cetatenia romana? nu vad care e problema.
    • +11 (11 voturi)    
      cetatenia nu e o chestiune etnica (Luni, 9 decembrie 2013, 12:59)

      minos [utilizator] i-a raspuns lui raduurziceanu

      Depinde cum suna legea mahiarilor, dar legea romana spune ca oricine a mai avut sau se trage din parinti/bunici care au mai avut cetatenie romana, poate sa obyina un pasaport romanesc. Exemplul, etnicii rusi din Moldova sau evrei, germani emigrati in anii comunismului sau urmasii lor.
    • +8 (8 voturi)    
      probleme sunt (Luni, 9 decembrie 2013, 13:18)

      Eugenn [utilizator] i-a raspuns lui raduurziceanu

      Cetatenia nu e legata de etnie, deci in principiu nu e intr-adevar nicio problema. Dar in realitatea ambele legi sunt facute "smechereste"...

      Mai e totusi o diferenta: aceea ca nu exista etnie moldoveneasca. Desi asta nu face legea romaneasca mai buna decat cea maghiara.
  • +5 (23 voturi)    
    UAHAHAHAHAHA ! (Luni, 9 decembrie 2013, 12:54)

    pointless man [utilizator]

    „Noi sîntem români ! Noi sîntem români ! Noi sîntem pe veci aici stăpîni !”

    Stăpîni peste „gaci” („moștenire de la daci” - cu tot cu substanța aceea maro „veche de milenii”). Stăpîni peste latrinele nevăruite din fundul curții, peste ulițele noroioase, peste dezbinarea „să moară și capra vecinului”, peste „Gigel e bun, că ne dă” (din ce a furat de la noi), Moța și Marin, Scornicești-Les deux-eglises (hai că te-am prins mazeto - nu știi franțuzește), etc.

    “Nefericita naţie, sărmană Românie ! Fiii tăi ce naşti şi hrăneşti cu sîngele tău sunt de multe ori mai răi decît streinii, pentru tine ! Si iată de ce ai tot dreptul a te teme că viitorul ascunde mormîntul tău.”
    “Călătorii” de Dimitrie Bolintineanu. Vol.(I) pag.63

    O naţiune este o conştiinǎ naţionalǎ – cît valoreazǎ una, atît valoreazǎ cealaltǎ.

    Deci NU SÎNTEM O NAȚIUNE !
    • +2 (4 voturi)    
      Nu compara... (Luni, 9 decembrie 2013, 21:23)

      cristian_n [utilizator] i-a raspuns lui pointless man

      Venetici/vinituri plus ceva sharle oportuniste.
      Suntem mandri ca scapam de asa ceva.
      Concluzia ta ca nu suntem o natiune...foloseste-o dimineata...
    • +1 (5 voturi)    
      În cazul dumneavoastră (Luni, 9 decembrie 2013, 22:58)

      ionv [utilizator] i-a raspuns lui pointless man

      și al acelora ce vă stau prin jur, e clar. Nu puteți fi o națiune, ci, în cel mai fericit caz, un grup.
      Poate că sunteți grupul purtătorilor de ismene maronii.
      Nu puteți pricepe îndemnul acela „ nu te întreba ce a făcut țara pentru tine, ci vezi ce ai făcut sau poți tu să faci pentru ea”.
      Primul lucru ar fi să vă spălați gacii ca să devină la fel de curați precum cei ai oșenilor. Al doilea, să vă cereți scuze celor pe care i-ați jignit.
      Și, nu în ultimul rând, să folosiți și diacriticele românești, nu numai pe acelea germane ori maghiare.
      "Sunt român și, ca român, mă socot buricul
      pământului. Că dacă n-aș fi român n-aș fi nimic. Nu mă pot imagina francez, englez, german, adică nu pot extrapola substanța spiritului meu la alt neam. Sunt român prin vocație, că altfel nu pot să ies. Tot ceea ce gândesc devine românesc."
      Petre Țuțea
  • -7 (17 voturi)    
    solutie? (Luni, 9 decembrie 2013, 12:58)

    Eugenn [utilizator]

    Un mod de a contracara problema ar putea fi retargerea cetateniei romane pt cei care tocmai au obtinut cetatenie maghiara dar nu pot dovedi ca au avut un stramos maghiar.
  • +3 (7 voturi)    
    ...clasic romanesc... (Luni, 9 decembrie 2013, 13:02)

    ganditorul_2012 [utilizator]

    Tema interesanta....dar...daca citesti titlul...iar mai apoi articolul in intregul sau...gen televiyiunile de stiri de pe la noi....care titreaza pe burtiera ceva bombastic.. gen....ce previziuni catastofale ne spun meteorologii...ca apoi in studio sa se bezbata doua ore despre faptul ca...vezi Doamne...vor fi -10 grade si zapada de 5 cm in mijloc de decembrie....slabut...slabut...
  • -5 (29 voturi)    
    Unde e problema? (Luni, 9 decembrie 2013, 13:06)

    falcoind [utilizator]

    Transilvania nu a fost ocupata de romani, avea din acea vreme un statut special, dacă nu i-am fi înjunghiat pe la spate pe nemți în al doilea război mondial azi era un stat cu 3 limbi oficiale. Apropo pt asta suntem asa iubiți în toată Europa suntem un neam de trădători, lași și hoți fără pereche.

    Si acum înjurații "mari patrioti" sau uitați-vă în oglinda și recunoașteți ca am dreptate.
    • +1 (11 voturi)    
      Stiti cum spuneti Dvs.? (Luni, 9 decembrie 2013, 13:28)

      Kappa [utilizator] i-a raspuns lui falcoind

      Adica te-am pus cu spatele la zid, ti-am pus cutitul la beregata si dupa aia ti-am spus frumos: hai sa semnam o intelegere ca-i bine asa.
      Dupa aia tu te-ai mai dezmortit, ai pus mina pe-un par si mi-ai scapat una dupa ceafa cind eram cu spatele.
      Daca tu te consideri tradator, treaba ta. Eu nu te consider.
    • -1 (5 voturi)    
      ai cunostinta de un tratat? (Luni, 9 decembrie 2013, 18:57)

      minos [utilizator] i-a raspuns lui falcoind

      intre Germania nazista si Romania? Deci, intrebarea este cum i-am tradat noi pe nemti, tot repeta unii obsesiv asta, dar nu a existat un tratat pentru ca Hitler nu l-a vrut pt a ne putea manipula in caz ca razboiul ar fi fost castigat de el. Si apoi, germanii au fost super corecti cand au atacat URSS-ul, nu exxista un pact de neagresiune intre cele doua? A doua cehstiune este faptul ca exista o opozitie(rege, PNL, PNT) care nu a fost de acord cu razboiul contra URSS dincolo de Nistru. Daca Romania ar fi ramas de partea germanior, dezastrul ar fi fost mult mai mare si cu pierderi si mai mari pe teritoriul nostru.
      • +1 (3 voturi)    
        gresesti...... (Luni, 9 decembrie 2013, 21:57)

        oxxxxxyyyyya [utilizator] i-a raspuns lui minos

        1.antonescu ii convinsese pe rusi,prin organizarea liniei defensive , namoloasa-galati, sa continue razboiul cu germanii, trecand prin nordul tarii.
        2.sigur, ca atunci cand a aparut var. cedarii neconditionate a exregelui mihai, care a permis trecerea rusilor prin tara ca prin branza, aceasta varaianta a fost acceptata si amploarea dezastrului ......o stim cu totii.
        • -1 (1 vot)    
          ... (Marţi, 10 decembrie 2013, 11:12)

          a.nonim [utilizator] i-a raspuns lui oxxxxxyyyyya

          S-a obtinut maximul posibil de la rusi. Basarabia oricum nu ne-ar fi lasat-o indiferent cat am fi negociat, si indiferent de faptul ca am mers sau nu peste Nistru. Asa cum nu au dat nimic inapoi Poloniei, desi ei au fost agresori alaturi de Germania...
    • +1 (3 voturi)    
      Adevăr grăit-ai. (Luni, 9 decembrie 2013, 23:12)

      ionv [utilizator] i-a raspuns lui falcoind

      Transilvania nu a fost NICIODATĂ ocupată de români.
      Numai ungurii au ocupat-o, VREMELNIC.
      Poate că, personal, vă trageți dintr-un neam de hoți, lași, trădători, așa cum ziceți. Să știți, însă, că puteți evolua. Adică nu e obligatoriu să rămâneți la fel ca neamurile.
      Pe de altă parte, sigur n-ați vrut să spuneți „3 LIMBE oficiale”?
    • -1 (1 vot)    
      serios !? (Miercuri, 11 decembrie 2013, 15:52)

      kkciosuldelahamangia [utilizator] i-a raspuns lui falcoind

      adica i-ai injunghiat pe nemti pe la spate, dar pactul ribbentrov-molotov ?
  • -1 (19 voturi)    
    Ce usor vaneaza ungurii Transilvania (Luni, 9 decembrie 2013, 13:10)

    Keys [utilizator]

    Chiar Viktor Orban a spus ca populatia s-a marit cu 500.000 de mii de cetateni din Transilvania. Daca fenomenul continua, in timp Ungaria va cere Transilvania pe baza declaratiilor libere a CETATENILOR ROMANI care au ales sa minta pentru niste facilitati.
    Ne-o facem cu mana noastra! Si ne meritam soarta!
    • +6 (16 voturi)    
      corect (Luni, 9 decembrie 2013, 13:54)

      dveronik [utilizator] i-a raspuns lui Keys

      Din cate am inteles cehii au fost mai destepti: i-au obligat pe acesti "convertiti" sa renunte la cetatenia ceha si sa obtina permis de sedere pe teritoriul ceh. Se pare ca le-a cam taiat pofta....
    • +7 (9 voturi)    
      cateva calcule simple (Luni, 9 decembrie 2013, 16:44)

      realistu [utilizator] i-a raspuns lui Keys

      Cunoscand ambele perspective ale dezbaterii. Daca stai sa faci niste calcule simple o sa vezi ca in cazul in care se cere anexarea Transilvaniei, Banatului, Crisanei si a Maramuresului si prin ceva mod exceptional li se da acest teritoriu sa nu uitam ca Ungaria are o populatie usor sub 10milioane de locuitori. Daca se reunesc cele doua teritorii e 100% sigur ca marea parte chiar si din cei care se dau maghiari o sa voteze cu romani la alegeri(facand abstractie de la revolte in strada care ar anihila orice astfel de nazuinta). Doar facand niste calcule simple vedem ca proportia romanilor in noul parlament ar fi undeva intre 33-45%. Politicienii din ambele tari nu stiu sa faca altceva in afara sa instige la ura fara argumente logice. Politicienii de acolo imi vine greu sa cred ca vor transilvania, vor doar sa prosteasca populatia ca o vor, da nu vad eu politician din nici o tara a lumii sa renunte asa de usor la cascaval. Dubla cetatenie mai are un set de avantaje: populatia minoritara din secuime are dreptul prin ea la invatamant superior in limba materna si nu mai au scuza sa puna presiuni pe guvern sa produca specialisti pe banii statului care nu pot fi angajati aici pentru ca nu stapanesc limba(nu numai pentru ca nu ar vrea, dar si sistemul e facut in asa fel incat ca minoritate sa nu poti invata limba statului pentru ca programa e conceputa sa incepi in clasa 1 ca vorbitor nativ al limbii).
      • -5 (7 voturi)    
        realistule..... (Luni, 9 decembrie 2013, 17:47)

        oxxxxxyyyyya [utilizator] i-a raspuns lui realistu

        ai facut la calcule., de-am ramas cu gura stramba cetind la ele......lasa-ne.
      • +1 (1 vot)    
        Dacă românii (Luni, 9 decembrie 2013, 23:14)

        ionv [utilizator] i-a raspuns lui realistu

        ar avea drept de vot.
    • +2 (2 voturi)    
      n-as crede sa fie asa..... (Luni, 9 decembrie 2013, 21:46)

      oxxxxxyyyyya [utilizator] i-a raspuns lui Keys

      nu cred ca romanii care au dob. si cet. maghiara, vor clama in favoarea acestora.
  • +2 (12 voturi)    
    si uite asa... (Luni, 9 decembrie 2013, 13:22)

    liviu_ [utilizator]

    toti obtin ce vor (mai putin romania): romanii pot pleca linistiti in SUA si ungurii pot cere ardealu ca doar sunt mai multi unguri decat romani....
    de asta imi este defapt frica... si probabil d-aia si da ungaria atat de usor cetatenie! mare atentie la chestia asta !!!!!!!!
  • +8 (8 voturi)    
    parere (Luni, 9 decembrie 2013, 13:41)

    si_eu_pe-aici [utilizator]

    Printre lucrurile pe care le-am invatat in viata:
    nimic nu e gratis!
  • +6 (22 voturi)    
    ce bine ca unii din bunici mei sunt din Ardeal! (Luni, 9 decembrie 2013, 13:43)

    mihaitzateo [utilizator]

    E foarte clar ce scrie acolo,orice ardelean,care are bunici/parinti de au fost cetateni ai Austro-Ungariei are voie sa isi ia cetatenia Ungariei daca invata limba.
    Acum vad ce bine e ca am doi bunici din Ardeal,care au fost cetateni ai Austro-Ungariei.
    Sa imi ajute Dumnezeu sa iau si eu cetatenia Ungariei,sa scap din cosmarul asta,din Sudul Romaniei.
    Si cred ca nationalismu asta nu e decat o mare vrajeala,ca guvernele Romaniei sa jecmaneasca si pe romani din Ardeal si pe cei din Basarabia/Republica Moldova.
    Iar mentalitatea din Sudu Romaniei nu e europeana,ci balcanica,de delasare,de coruptie,de scandal etc.
    Majoritatea oraselor de aci (din Sudu Romaniei) arata ca niste ghene de gunoi,oameni in loc sa isi aranjeze casa,dau banii aiurea,etc etc.
    Vedeti cum arata satele de prin Moldova si cele din Sudu Romaniei,ma refer la case,ca cele din Ardeal clar arata mai bine.
    Daca ii zici cuiva pe de aci (sudu Romaniei) ca nu e normal ce face,sare cu gura,cu scandalul ca stie el mai bine etc etc.
    Se pare ca majoritatea moldovenilor s-au saturat de sudisti din Romania si pleaca in Italia,ardeleni,in SUA,Italia si mai nou chiar Ungaria.
    Daca cei din Sudu Romaniei o tin cu mentalitatea lor,o sa faca o ghena de gunoi in toata Romania.
    • +1 (9 voturi)    
      Ca tu esti "din Sudu Romaniei", tare m-as (Luni, 9 decembrie 2013, 15:29)

      dbdb [utilizator] i-a raspuns lui mihaitzateo

      mira! Ca eu n-am auzit niciodata in "Sudu Romaniei" pe cineva sa-i zica zonei aleia, Sudu Romaniei.Si daca mentalitatea asta, a "SUDU"-lui Romaniei era asa proasta, de ce or fi vrut mosii si stramosii tai, aia din Adreal, sa se uneasca cu Tara ( ca asa ii spuneau, Tara cu litera mare!)
      • 0 (10 voturi)    
        Poate ai tai stramosi (Luni, 9 decembrie 2013, 15:44)

        vladbmibx [utilizator] i-a raspuns lui dbdb

        au fost printre taranii de la Alba Iulia, ai mei au cerut reprezentare a transilvaniei in parlament, continuarea dietei de la sibiu, armata ardealului in ardeal nu cea a regatului samd...doar ca dupa ce bucurestiu s-a vazut cu trianonul semnat s-a terminat distractia, a inceput exploatarea. Si iata ca azi ne vand pana si pamantul de sub picoare....in numele Tarii, mamaliga ei de Tara!...
        • -3 (9 voturi)    
          Nu cred, ascendentii mei din Ardeal sunt (Luni, 9 decembrie 2013, 17:11)

          dbdb [utilizator] i-a raspuns lui vladbmibx

          veniti in Romania inainte de Marea Unire - unii chiar inainte si de Mica Unire (ca am de marturie un Ucaz Domnesc din 1852 de-al unui stramos) de bine ce le era in Transilvania, si-au luat oile si au plecat peste munti. Si " mosii" aia ai tau cerut sau nu sa se uneasca cu Tara? Ca sa ma lamuresc daca esti de origine roman sau alta nationalitate, d-aia. Nu ca as avea ceva impotriva (si cine zice ca e "spita neaosa" din vreun neam, e doar nebun); romanii reprezentau de departe cea mai mare minoritate, dar nu erau majoritari si stiu ce s-a negociat in schimbul unirii si mai stiu si ca romanii nu s-au tinut chiar-chiar de intelegere, dar asa au fost vremurile de atunci si oricum nu ai cum sa te intorci la o restauratie care nu se mai potriveste timpurilor si oamenilor care populeaza acum zona. Insa pentru sustinere impotriva celor care vor sa ne vanda total strainilor, ma bag, sa stii!
        • +2 (4 voturi)    
          si ardelenii nu au avut reprezentare in parlament? (Luni, 9 decembrie 2013, 19:09)

          minos [utilizator] i-a raspuns lui vladbmibx

          au avut chiar de la inceput, ba chiar au fost si primi ministri ardeleni, cum ar fi Vaida Voievod sau Maniu. Transilvania a avut o reprezentare proportionala cu populatia in Parlamentul Romaniei.

          Dieta de la Sibiu? Acesta fusese desfiintata chiar de unguri in momentul dualismului. A functionat doar in 2 sesiuni, 1863 si 1864. Armata Ardealului? nu a fost vorba de asa ceva, si pana la urma armata este nationala, cum ar fi fost o tara cu 2 armate? Chiar si statele federale au o singura armata, vezi Gemania sau SUA. Ce exploatare a facut Bucurestul oameni buni, de unde ideea asta? Aveti date concrete? Putem pune in balanta si costul unirii, cat au platit cei din vechiul regat? Pana la urma, este total nedrept din partea ardelenilor sa aiba o asemnea atitudine, poate basarabenii ar fi mult mai indreptatiti sa fie suparati.
        • +2 (2 voturi)    
          Probabil (Luni, 9 decembrie 2013, 23:17)

          ionv [utilizator] i-a raspuns lui vladbmibx

          că ai dumneavoastră au cerut la ...Viena.
  • +4 (16 voturi)    
    patetic (Luni, 9 decembrie 2013, 13:51)

    Motanul_incaltat [utilizator]

    Ca de obicei romanii nostri dragi nu au nici un D-zeu si nici o gram de mandrie. Ne prostituam pe un bilet de tramvai si dupa ne miram de ce suntem bataia de joc a tuturor.
  • +2 (10 voturi)    
    Despre Victor Orban, de bine! (Luni, 9 decembrie 2013, 13:54)

    Ciobanul Bucur [utilizator]

    Din cate am aflat de la emisiunile lui Sabin Gherman (cel cu "M-am saturat de Romania") la postul LookTV, ce a facut si ce face Victor Orban in Ungaria e incredibil pentru noi, cei care aflam cate ceva, numai de rau, despre el, din ziarele si posturile noastre TV.
    Gherman are in fiecare seara, de la ora 19,30, emisiunea "Romania de la A la Z", iar sambata, de la ora 17,30, exceptionala emisiune "Povestile Romaniei". Emisiunile sunt reluate la alte ore pe acelasi post sau pe "Transilvania live".
    • +7 (13 voturi)    
      orban (Luni, 9 decembrie 2013, 14:46)

      levierul [utilizator] i-a raspuns lui Ciobanul Bucur

      Diferenta intre Orban si Ponta, este ca Orban este destept.
    • -1 (7 voturi)    
      ciobane.....multam de informare....dar, (Luni, 9 decembrie 2013, 18:04)

      oxxxxxyyyyya [utilizator] i-a raspuns lui Ciobanul Bucur

      tot nu o servesc, te straduesti degeaba, sa maghiarizezi pe cei din jurul tau dar nu merge, ......lasa-ne.
    • 0 (6 voturi)    
      oare Transilvania chiar este neglijata? (Luni, 9 decembrie 2013, 19:18)

      minos [utilizator] i-a raspuns lui Ciobanul Bucur

      Sabin Gherman promoveaza, cu ceva succes in randurile unor ardeleni mai cu mot, crearea unei identitati transilvane mult diferite de ceea ce este acum, adica mult superioara celorlalti romani, egocentrica, secesionista. Se da vina pe sud pentru toate relele, desi Ardealul a avut si are in proportie mult mai mare influenat la nivel cetral, decat restul. Intre 2000-2004, in cadrul guvernarii Nastase, a existat grupul de la Cluj, foarte influent. In 2005-08, guvernarea Tariceanu a finantat puternic Sibiul(pe drept cuvat, acesta fiind capitala culturala), cat despre guvernele Boc, cu puternice influente si de la Cluj si de la Arad(Falca) ce se mai poate zice. cati bani au primit aceste județe in comparatie cu altele in acea perioada? La Cluj au facut un ditamai stadion cu banii si de la bugetul central. Avem si UDMR-ul, ani buni partener de guvernare, deci de ce va plangeti dragi ardeleni? Il ascultati pe Gherman, care lucreaza la postul tv al unui maghiar ce se crede superior romanilor?

      OK, eu sunt de acord, ca daca majoritatea ardelenilor cred acest lucru, mai bine sa-si faca statul lor sau sa se uneasca cu Ungaria, eu unul m-am saturat de aroganta asta.
      • +2 (6 voturi)    
        @ minos (Luni, 9 decembrie 2013, 22:50)

        Ciobanul Bucur [utilizator] i-a raspuns lui minos

        Eu am descoperit recent emisiunile lui Gherman si sunt entuziasmat de curajul acestui baiat de a spune pe nume lucrurilor.
        In emisiunea "Povestile Romaniei" are si un interlocutor de exceptie, istoricul Ion Novacescu.
        O precizare: Gherman nu ia in calcul sumele ca atare alocate de Puterea de la Bucuresti Transilvaniei - acum dar si dupa 1918 - ci marea diferenta dintre sumele mari care intra la buget din partea Transilvaniei si sumele mici care se intorc acolo comparabil cu situatia din Moldova, de exemplu.
        Ca si German, si eu sunt revoltat pentu faptul ca mai ales acest Guvern incurajeaza nemunca, ingrosand mereu artificial numarul asistatilor, pentru a-si asigura voturile acestora. Si multe, multe altele!!!
        Dar tare ma tem ca emsiunile lui vor fi interzise, ca prea spune adevarul.
        • +1 (1 vot)    
          sa ai gura aurita.....ref. la tv.gherman (Marţi, 10 decembrie 2013, 18:41)

          oxxxxxyyyyya [utilizator] i-a raspuns lui Ciobanul Bucur

          tu in ferentariul tau, cred ca faci propaganda antinationala, dar treb. sa recunosti ca numai vecinii tai tuciurii te-ar putea baga in seama ,mai ales daca,versi si tu niscaiva lovele dela varu' soros.
  • +10 (12 voturi)    
    n/ati inteles nimic (Luni, 9 decembrie 2013, 14:15)

    arthur_l [utilizator]

    traiasca romania!

    ne astepta o iarna grea

    sa lasam cetatenia la o parte.

    vreau

    1. o lista care aveti masini de teren sa mearga pe zapada.
    2. o lista cu cei care pot dona 1- 5 litri de benzina
    3. o lista cu cei care aveti disponibili atv de zapada sau snowmobil.

    in fiecare judet trebuie sa ne organizam sa putem interveni pentru romanii nostri care vo fi izolati iarna asta sa le ducem strictul necesar.

    restul cu cetatenia sunt basme si povesti de adormit copiii.

    ce nu stiati este ca secuii si maghiarii din ardeal au trait 1000 de ani cu romanii asa ca restul discutiilor nu au sens.
  • -3 (7 voturi)    
    Scapa cine poate ! (Luni, 9 decembrie 2013, 14:54)

    Plagarus [utilizator]

    Daca am avea ceva avantaje, devenind cetateni ai Botswanei,nu am ezita sa ne declaram cu asccendenti botswanezi !
    România este mai coruptă decât state precum Ghana, Namibia, Bahrain, Rwanda sau Botswana,deci de ce ne mai miram?
    • +3 (5 voturi)    
      ce stii tu? (Luni, 9 decembrie 2013, 19:20)

      minos [utilizator] i-a raspuns lui Plagarus

      ma indoiesc ca stii ce s-a intamplat in Rwanda, ti-as recomanda sa emigrezi acolo, sa vedem cat dureaza pana te vor lichida aia. vai de capul vostru de comentatorii lui peste.
      • +1 (1 vot)    
        Ubi bene, ibi patria (Marţi, 10 decembrie 2013, 9:20)

        Plagarus [utilizator] i-a raspuns lui minos

        Crezi ca este mai buna cetatenia " olteneasca '' ?
  • -3 (11 voturi)    
    Schimbare (Luni, 9 decembrie 2013, 14:56)

    SZS [utilizator]

    Oameni buni !
    Trebuie sa ne trezim din amorteala. Ce se da prin media, totul este manipulat. Nu mai putem de a cui stramosi au fost aici mai inainte, dar parca uitam, ca daca ii intrebam pe bunicii nostrii, sau strabunicii nostrii (cei care sunt norocosi sa-i mai aiba in viata) de cum a fost pe vremea lor, totul se schimba. Oamenii nu se amuzeau de necazul celuilalt, nu se sapau, nu se furau, etc., puneau umarul cand era nevoie, indiferent de nationalitate, etnie, religie, culoare, etc. Conta UMANITATEA si ARMONIA.
    Daca va fii rupta Transilvania sau atasata Rep. Moldova ?
    Nu depinde de noi, depinde de SUA, Germania, Rusia si de toti ceilalti care ar putea sa aiba acest interes.
    Se vorbeste de suveranitatea Romaniei ? Va intreb : cu flota comerciala vanduta, cu niste amarate de avioane de lupta second hand cumparate din Portugalia, cu gazul natural si petrolul vandut de mult (mi se ridica parul cand aud prin media "independenta energetica" - CARE ?), cu terenurile agricole si padurile vandute, cu o economie la pamant, nemaivorbind de invatamant, sanatate si protectie sociala, cu aurul si celelalte metale rare vandute, fiind transformati in sclavii FMI, BCE si UE, unde este SUVERANITATEA ?
    Autonomia Transilvaniei - credeti ca va fi alungat cineva de aici, doar pentru ca noi magharii am deschis subiectul ? Cine este deja aici va ramane aici, si este binevenit oricine. Doar ca mentalitatea de aici ii va separa pe cei care se suie pe valul tampitilor din guvernare, pe puturosi si mincinosi, si ei vor pleca singuri.
    Vrem doar ce ne apartine - demnitatea, drepturile promise, scrise, semnate si publicate de atatea ori dealungul istoriei, vrem sa ne cheltuim banii cum vrem noi, nu cum vor grasanii care se uita la filem porno sau atipesc la sedintele de partid din senat si cam. dep. Sunt sigur ca toti vrem asta.
    Dar pana cand la un protest se aduna doar cateva sute de parsoane, nu se va intampla nimic. Ucraina, da, sute de mii de oameni pe strazi. Asa da.
  • +4 (8 voturi)    
    mda (Luni, 9 decembrie 2013, 15:04)

    sabo [utilizator]

    cat mai multi sa luam cetatenie maghiar si apoi sa votam partid romanesc in ungaria!1 etc etc
  • +3 (9 voturi)    
    dublacetatenie ungaro-romana (Luni, 9 decembrie 2013, 16:00)

    Dr.Man [utilizator]

    Noi am acordat cetatenie romana cetatenilor Republicii Moldova, stat inafara UE cu argumentul logic ca cei care cer cetatenie romana s-au nascut in Romania*Mare) sau parintii lor au fost cetateni romani.
    Noi toti ardelenii avem parinti sau bunicii, strabunici care au fost cetateni ai Ungariei. Foarte multi s-au pastrat si numele maghiarizat. Parinttii si bunicii, in majoritate, vorbeau ungureste, invatasera curs primar, liceal, universitar in scoli si universitati ale statului Ungaria. De ce cer cetatani romani cetatenie ungara este invederat. Este un fenomen in sensul aspiratiei iredentismului ungar acest fenomen ? Este.
  • -2 (8 voturi)    
    uite (Luni, 9 decembrie 2013, 16:47)

    gopo111 [utilizator]

    ca e bine sa fii "ungur" asa in transilvania, macar poti face ceva ce tara ta nu vrea sa faca pt tine
    • +3 (3 voturi)    
      incredibil? (Luni, 9 decembrie 2013, 19:23)

      minos [utilizator] i-a raspuns lui gopo111

      ce ai vrea ca tara sa faca pt tine? dar tu ce ai facut pt tara? cum ar putea sa faca tara ceva, atat timp cat tara este doar un concept si nu ceva palpabil? Este undeva o fiinta superioara, numita tara care ar putea sa-ti dea o casa gratis sau mancare? Statul comunist v-a construit aceasta mentalitate gaunoasa . Somn usor, asteapta sa-ti dea tara ceva, orice tara, cea romaneasca sau cea ungureasca!!!!
      • -2 (2 voturi)    
        am facut (Luni, 9 decembrie 2013, 21:13)

        gopo111 [utilizator] i-a raspuns lui minos

        citeva lucruri bune prin a reprezenta Romania, adica tara pe mine si pe tine "afara" cind se iesea cu viza am facut un pic ca imaginea tarii noastre sa fie ok, in timpul acela, poate m-am exprimat gresit, dar aia cu somnul e valabil pt tine si cei care s-au plafonat gindind ca nu mai e nimic pe lumea asta daca nu e palpabil sa il bagi in buzunar
      • +2 (2 voturi)    
        Stați liniștit. (Luni, 9 decembrie 2013, 23:26)

        ionv [utilizator] i-a raspuns lui minos

        Când se vor deștepta americanii, în chestia cu vizele, ungurenii români vor huli Ungaria.
        Măcar de ar mai pleca din țară hoții, profesioniștii de alba neagra și cerșetorii,
  • +5 (7 voturi)    
    [...] (Luni, 9 decembrie 2013, 16:53)

    JeSuisRoumain [utilizator]

    E discriminare!
    Cei pe care-i cheama -escu ce fac ?
  • -8 (10 voturi)    
    Greaseala (Luni, 9 decembrie 2013, 18:09)

    Ticon [utilizator]

    Ce gresela imensa a facut Basescu cu dubla cetatenie cu basarabenii... Pentru o mana de voturi a deschis o cutie a Pandorei imensa, exploatata de statul maghiar...
    • +2 (2 voturi)    
      aceasta dubla cetatenie...... (Luni, 9 decembrie 2013, 22:46)

      oxxxxxyyyyya [utilizator] i-a raspuns lui Ticon

      se poate anula oricand, ............statul are instrumente ca in cazuri dificile,sa actioneze corespunzator intereselor sale.
  • +2 (10 voturi)    
    NU (Luni, 9 decembrie 2013, 19:00)

    Protoss [utilizator]

    Este singura cetatenie pentru care nu as aplica stiind totusi ca mi-ar imbunatati nivelul de trai. Niciodata
  • -3 (5 voturi)    
    Eu ma declar... (Luni, 9 decembrie 2013, 19:36)

    urbanie [utilizator]

    Eu ma declar cetatean al lumii. Mi-am facut deja si pasaportul asta unguresc, pot umbla prin Schengen, pot merge in America. Dar n-am sa merg nicaieri (cel mult in concedii). Imi place in schimb papricasul unguresc (vitel, cu galuste) ; si cum fac ei jumarile ; si carnatul, si altele (bine, sunt transilvanean). In rest - care-i problema ?... Si nu, n-am sa votez - stiu ei mai bine ca mine ce le trebuie - nu degeaba traiesc mai bine decat noi de vreo 50 de ani. Tot ce-mi pare rau e ca n-am reusit sa-mi fac (inca !) un pasaport thailandez, unul grecesc (sic !...sirtaki, slate...) si unul, sa zicem, islandez ; sau danez, de pilda. In rest - las triburile sa se agite (pt.femele, teritorii, "principii", etc) : prefer sa traiesc. Si cel mai mult ma bucur ca, intr-o viata de om, n-am prins nici un RAZBOI. Sunt un fericit, neh ?...
  • +3 (3 voturi)    
    Punct de vedere (Marţi, 10 decembrie 2013, 0:20)

    KostasP [utilizator]

    Toate tarile componente ale UE au semnat tratate de recunoastere a granitelor statelor vecine (incl. Ungaria si Romania). Ruperea Transilvaniei de Romania si alipirea la Ungaria se poate face in doar 2 feluri: prin razboi, si atunci Ungaria nu mai poate fi membra a UE sau prin vot, in cazul in care populatia de etnie maghiara din Transilvania devine mai numeroasa decat cea romana. Iar asta este putin probabil. In marea lui "intelepciune", ceausescu a facut si lucruri bune. Si anume i-a mutat pe majoritatea etnicilor maghiari in judetele din centrul Ardealului, tocmai pt a evita incercarile Ungariei de a alipi zone din Ardeal aflate la periferia granitelor romanesti. Altfel am fi avut de mult soarta Serbiei cu Kosovo. Si inca ceva, nu toti care isi iau cetatenie maghiara inseamna automat ca vor vota pt ruperea Ardealului de Romania.
  • 0 (2 voturi)    
    a cui e vina? (Marţi, 10 decembrie 2013, 6:43)

    tontu [utilizator]

    Nu-s ungurii devima ca romanii "e prosti". Ar fi bine daca Ponta ar avea si alte lucruri in comun cu Orban in afara de prenume...
  • +1 (1 vot)    
    Parca erati ziaristi, nu ? (Marţi, 10 decembrie 2013, 7:24)

    nyivus [utilizator]

    Corect ar fi fost sa contactati consulatul Ungariei din Bucuresti sau una din consulatele generale din Cluj sau Miercurea-Ciuc, ca sa aveti si informatiile oficiale, si nu doar organizatii care nu au nici o competenta in domeniu. Atunci ati fi aflat ca legea nu se refera la cei care au avut un inaintas etnic maghiar, ci la cei care au avut un inaintas cu cetatenie maghiara - deci cetatenia conteaza, nu etnia. Dar numai asta nu ajunge, cunoasterea limbii maghiare este obligatorie, si cetatenia se poate retrage oricand, daca se afla ca cineva a obtinut cetatenia fara sa stie ungureste - si chiar au fost cazuri, dar foarte putini la numar.
    • 0 (0 voturi)    
      ai dreptate (Miercuri, 11 decembrie 2013, 16:09)

      kkciosuldelahamangia [utilizator] i-a raspuns lui nyivus

      cunoasterea limbii maghiare este obligatorie. caz concret in familie, verisoara cu copilul au primit, iar verisorul nu, pt. ca nu stie limba maghiara.
      in alta ordine de idei este un lucru bun pt. cei care realizeaza ca au o singura viata, si e singura optiune pt. a putea pleca si integra mai usor in alta tara, nu neaparat SUA sau Canada, de ex. in Austria, daca ai cetatenia maghiara, ai automat dreptul la un loc de munca legal, si in paralel poti urma cursuri de limba germana.
  • 0 (2 voturi)    
    2 lucruri (Marţi, 10 decembrie 2013, 13:47)

    UnClujean [utilizator]

    -de cateva ori s-a tot repetat de catre reporter "nume maghiarizat". Da, s-a facut acest lucru, dar sa nu uitam ca din punct de vedere admininstrativ Transilvania a apartinut de coroana ungara timp de 1000 de ani. Deci mai degraba dupa Trianon s-au romanizat foarte multe nume, iar dupa Tratatul de la Viena sa fie maghiarizate din nou
    -d-na Magdalena Suciu "romanca get-beget" are sanse foarte mari ca unul dintre stramosii ei sa fi fost maghiar. Numele de Suciu are sanse sa provina din numele de Szücs adica cojocar, blanar. Pt cei care nu cunosc, le spun ca ,ulte nume de familie din Ungaria arata meseria familiara. S-a amintit in articol de Covaci/Kovács adica fierar :-)
    • +2 (2 voturi)    
      aberatii....aberatiii............... (Marţi, 10 decembrie 2013, 18:58)

      oxxxxxyyyyya [utilizator] i-a raspuns lui UnClujean

      1.asa zisa coroana maghiara a existat cca.400/500 de ani, nu 1000, pt. ca dupa infrangerea ungurilor de catre turci in sec. 16-la mohaci, ungaria a fost pasalac turcesc, apoi a intrat in subordinea coroanei de habsburg.
      2.pe la 1860, cand s-a constituit dualismul ausriaco-unguresc, administratia de atunci, a dus o severa politica de maghiarizare a populatiei romanesti, in special prin rastalmacirea numelor, situatie existenta si in prezent.
      • -1 (1 vot)    
        serios? (Marţi, 10 decembrie 2013, 19:57)

        UnClujean [utilizator] i-a raspuns lui oxxxxxyyyyya

        Serios? :-)
        1.) Numismatica e un punct forte, care ajuta si in cazul istoriei. Iti spune ceva prescurtarea care se intalneste pe aproape toate monedele transilvane de dupa 1526?
        PRINC. TRANS. R. HUN.....
        2.) "situatie existenta si in prezent"???????
        Serios?????????
        • +1 (1 vot)    
          habarnai de istorie............... (Marţi, 10 decembrie 2013, 21:00)

          oxxxxxyyyyya [utilizator] i-a raspuns lui UnClujean

          n-ai putut sa demontezi nici un argument prezentat......ref. la numismatica, orice nebun infatuat cu ceva posibilitati materiale, isi graveaza ce fantasmagorie doreste.

          hai salut....esti banal.
  • 0 (0 voturi)    
    cetatenie (Miercuri, 11 decembrie 2013, 23:04)

    iuane [utilizator]

    nu cenurati
  • +1 (1 vot)    
    cetatenie (Joi, 12 decembrie 2013, 15:47)

    iuane [utilizator]

    oare dupa 96 de ani citi mai suntem ardeleni curati si nu emigrati din moldova oltenia regat


Abonare la comentarii cu RSS





Buchete.ro de 12 Ani: Florarie Online cu Livrare Flori la Domiciliu in Bucuresti

ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Miercuri