Super-Mega-Agentia

de Vlad Mixich     HotNews.ro
Luni, 9 decembrie 2013, 8:35 Actualitate | Esenţial

Vlad Mixich
Foto: Cristian Stefanescu
Cel care va conduce aceasta Agentie va deveni un om puternic. Sute de milioane de euro (poate miliarde) vor depinde de semnatura lui. Spinarile multor oameni vor incepe sa se incovoaie la trecerea lui. Va fi pizmuit, va fi curtat, va fi vanat.

Oficial inca nu stim cine este, dar exista presupuneri in privinta identitatii lui. Deocamdata se pregateste sa intre in scena ca fiind presedintele celei mai puternice institutii din sistemul de sanatate romanesc: o super-mega-agentie intitulata, aproape ordinar, Agentia Nationala de Achizitii Dispozitive Medicale si Investitii in Sanatate. Dar rolurile ei insumate o vor transforma intr-o institutie extraordinara.


Pentru infiintarea acestei super-mega-agentii, numita pe scurt ANADMIS, doua institutii din Sanatate vor fi reorganizate, iar una va fi desfiintata*.

Presedintele ANADMIS este cel care va putea decide in ce directie va curge un fluviu de bani.
  • Toate achizitiile publice centralizate din sanatate, inclusiv achizitiile medicamentelor scumpe din programele nationale, vor depinde de semnatura lui.
  • Toate investitiile facute de la bugetul de stat in infrastructura spitalelor vor depinde de semnatura lui.
  • Toate proiectele din sistemul sanitar finantate din fonduri europene nerambursabile sau rambursabile vor depinde de semnatura lui.
Proiectul de infiintare a ANADMIS poate fi citit aici, pe site-ul Ministerului Sanatatii.
  • De aceeasi semnatura va depinde evaluarea si avizarea tuturor aparatelor medicale existente in Romania.
  • Toate datele statistice despre sanatatea romanilor vor ajunge la acest presedinte, Agentia sa urmand sa le comunice mai departe institutiilor europene si internationale (Eurostat, Organizatia Mondiala a Sanatatii) catre care privim in fiecare an pentru a vedea comparativ daca sanatatea noastra a evoluat sau a involuat.

PUTERE + POLITICA + BANI = ?


Toate activitatile de mai sus vor fi controlate si monitorizate de un compartiment de integritate care, conform informatiilor furnizate de oficiali ai Ministerului Sanatatii, va fi parte din aceeasi super-mega-Agentie.

De altfel ministrul Sanatatii, Eugen Nicolaescu, a pregatit deja organigrama ministerului pentru aparitia acestei Agentii al carei presedinte si vice-presedinte vor fi numiti, pe o perioada de 3 ani, printr-o decizie a primului-ministru, la propunerea ministrului Sanatatii.

Asistam asadar la nasterea unei structuri extrem de puternice a carei conducere va fi foarte politizata. Desi printre cei 180 de oameni care urmeaza sa faca parte din aceasta super-mega-Agentie se vor numara multi tehnocrati, “conducerea va fi extrem de politizata tocmai pentru a se putea asigura o anumita reprezentativitate”.

Formularea apartine unui oficial al Ministerului Sanatatii. “Logica a fost ca, daca vrem sa facem ceva in sistem, atunci trebuie sa capacitam. Agentia aceasta e foarte importanta si, fara reprezentativitate inalta, fara vointa politica, niciun sistem indraznet nu poate functiona”.

Exista insa si ingrijorari verbalizate de alti oficiali cu experienta in institutiile sistemului sanitar: “Nu ma ingrijoreaza centralizarea achizitiilor caci asta poate avea si parti benefice. Ce ma ingrijoreaza este concentrarea de putere”.


In organigrama Ministerului Sanatatii a fost pregatita deja structura pentru ANADMIS. Aceasta nu se afla sub coordonarea niciunuia dintre ceilalti 5 secretari ai Ministerului

Centralizarea achizitiilor la Ministerul Sanatatii functioneaza de cateva luni dupa un sistem pus la punct de secretarul de stat Raed Arafat, in care doua comisii in care sunt implicati 8 tehnocrati verifica succesiv procedurile. Specificatiile tehnice pentru achizitiile centralizate, adica poarta pe care patrunde de obicei coruptia in sanatate, sunt publicate transparent pentru 4-5 zile inainte de lansarea licitatiilor. Firmele participante pot sesiza eventualele greseli sau pot trimite sugestii de modificare a specificatiilor, sugestii care vor fi sau nu acceptate de comisia de experti.

Membrii acestor comisii sunt numiti in prezent de ministrul Sanatatii si ar urma sa fie numiti in viitor de presedintele ANADMIS (despre centralizarea achizitiilor la Ministerul Sanatatii mai puteti citi aici).   

Doar ca, vorbeste din nou oficialul cu experienta in sistem, “nu cred ca aceasta organizare se va pastra in cadrul ANADMIS”. Un alt tehnocrat din Sanatate nu intelege “cu ce e mai buna centralizarea intr-o Agentie, cand astazi achizitiile sunt centralizate deja tot la Ministerul Sanatatii, in Directia de Achizitii? Nu-mi dau seama de ce ar fi mai bine sau mai putin bine. Acum achizitiile sunt centralizate la nivelul Ministerului, atunci ele vor fi la nivelul presedintelui ANADMIS”.

CINE CONTROLEAZA PE CINE?

Cum expunerea de motive a proiectului de infiintare a super-mega-Agentiei este foarte saraca chiar in motive – singurul limpede este precizat chiar la inceput: “intarirea capacitatii administrative a Ministerului Sanatatii” -  am apelat din nou la explicatiile oferite de oficiali ai Ministerului care au lucrat la acest proiect.

Cel mai mult m-a intrigat faptul ca finantarea de la buget sau din fonduri europene a investitiilor in infrastructura spitalelor va fi decisa, coordonata, monitorizata si controlata de acelasi presedinte al ANADMIS. Aceeasi entitate decide unde se duc banii, pentru ce, are grija sa fie cheltuiti cum trebuie si pe ce trebuie si apoi controleaza daca totul a fost in regula.

Daca finantezi ceva atunci trebuie sa controlezi ce finantezi”, mi s-a explicat. “Aici este vorba de evaluarile din punct de vedere tehnic, acei ingineri, arhitecti care trebuie sa controleze cum se implementeaza proiectul”.

Nu am priceput totusi cine va controla activitatea si deciziile financiare ale super-mega-Agentiei. Compartimentul de integritate al ministrului Sanatatii sau chiar ministrul, adica acelasi om care il propune pe presedintele super-mega-Agentiei? Probabil... desi in proiectul de lege nu se aminteste nimic despre asta.

CINE VA FI PRESEDINTELE SUPER-MEGA-AGENTIEI?

Aflata sub conducerea unui personaj onest si competent, aceasta super-mega-Agentie ar avea, prin extraordinara sa putere, capacitatea sa schimbe in bine multe proceduri corupte sau defectuoase in prezent. Deocamdata nu stim cu precizie cine este personajul vizat pentru a deveni presedintele ANADMIS.

Persoana de contact desemnata oficial de Ministerul Sanatatii pentru proiectul infiintarii super-mega-Agentiei este unul dintre cei mai apropiati consilieri ai lui Eugen Nicolaescu, liberalul Victor Mora. Mora are 39 de ani, un masterat in managementul sistemelor informationale la Universitatea Illinois (Chicago) si este asociat in mai multe firme cu activitate in constructii.

El a mai fost consilierul lui Eugen Nicolaescu, in mandatul precedent al acestuia la Ministerul Sanatatii, perioada in care firmele la care Victor Mora este asociat au incheiat contracte in valoare de 740.000 de Euro cu doua spitale din judetul Mures. „Nu am stiut despre aceste contracte pentru ca actionarii nu sunt consultati de manageri atunci cand participa la licitatii”, a declarat atunci Victor Mora pentru Adevarul. „Am aflat ulterior de aceste contracte, din presa”.

Cert este ca aparitia acestei super-mega-Agentii va misca polii de putere in sistemul sanitar romanesc. “Nu am mai vazut la nivel european o astfel de institutie”, comenteaza un inalt functionar din sistemul public, “si din proiectul de lege nu am observat care este logica din spatele acestei decizii”.

Ministerul Sanatatii a mentionat intr-un comunicat oficial ca aceasta reorganizare raspunde “obiectivului Ministerului Sanatatii de a gasi solutii la problemele cunoscute ale sistemului sanitar si de a asigura o cheltuire corecta si eficienta a banilor publici”.

Ramane sa speram ca ministrul Sanatatii si viitorul presedinte al acestei super-mega-Agentii isi vor pune faptele acolo unde le sunt si vorbele. Speranta moare ultima, dar in spitalele romanesti de stat se poate intampla orice.

* Nota: conform proiectelor de lege, pentru constituirea ANADMIS va fi desfiintata Scoala Nationala de Sanatate Publica si vor fi reorganizate Agentia Nationala a Medicamentului si Institutul National de Sanatate Publica.


Citeste mai multe despre   
























[P] Camera Consultantilor Fiscali organizeaza examen de atribuire a calitatii de consultant fiscal sau de consultant fiscal asistent in Bucuresti, in data de 4 noiembrie 2017

Camera Consultantilor Fiscali este organizatia profesionala de utilitate publica care coordoneaza activitatea de consultanta fiscala din Romania si are in evidenta peste 5.500 de membri la nivel national. Inscrierile la examen se fac in perioada 2 octombrie 2017 - 20 octombrie 2017 pe site-ul http://www.ccfiscali.ro/.

7610 vizualizari

  • +12 (14 voturi)    
    o alta invarteala.... (Luni, 9 decembrie 2013, 8:53)

    costica [anonim]

    Fiecare guvernare face si desface cand vine la guvernare, Romania nu are strategii de dezvoltare pe termen lung, d-aia astia schimba intr-una, n-ar fi rea nici o schimbare daca dupa ea ar fi mai BINE.
    Din pacate, lucrurile arata ca le este BINE numai celor de la guvernare, ei capata mai multa putere, ei si clientela lor se imbogatesc de urgenta si dupa ei potopul in ceea ce au facut!!
    Nu da nimeni socoteala, vine guvernarea urmatoare, ii acuza toata ziua buna ziua la inceput ca au distrus tot, apoi isi vad iar de ale lor, se vor roti data viitoare la guvernare pentru ca in urma lor nu a ramas nimic bun pentru cei care i-au ales.
    Si asa trec anii, asa au trecut 20 de ani in care sistemul medical romanesc a fost efectiv pus la pamant, dar asta nu-i mare problema pentru guvernanti, Viena perfomanta nu-i departe si este chiar accesibila buzunarelor inaltimilor lor...
    Adica, schimbarea asta va face ce-au facut si celelalte pentru sistemul medical romanesc: mai multa bogatie pentru ei, cei putini aflati la guvernare momentan si mai putina asistenta medicala pentru noi, cei multi....de furat tot vor fura, dar vor fura altii, pe rand....
    • +5 (7 voturi)    
      intradevar..... (Luni, 9 decembrie 2013, 9:28)

      translativus [utilizator] i-a raspuns lui costica

      ....alta escrocherie prin care vom fi jefuiti iar singura "strategie" a tuturor politicienilor culcusiti la caldurica "democratiei parlamentare", este de a gasi noi metode pentru o spoliere mai "eficienta" a noastra.

      Singura solutie pentru un sistem de sanatate in folosul pacientilor si al personalului medical, este privatizarea pe un RON a tuturor spitalelor catre cei care infaptuiesc actul medical in spitalele respective si introducerea imediata a cardului de sanatate.

      Doar asa, medicii valorosi vor fi recunoscuti prin numarul de pacienti care ii solicita si vor fi rasplatiti corespunzator de catre acestia, prin plata cu cardul de sanatate.

      Astfel se va porni o competitie intre medici, care va duce la ultra specializarea lor dar si la oferta conditiilor de spitalizare, benefica atat pacientilor dar si personalului medical.
      Toate acestea se vor infaptui automat, fara interventia statului iar escrocii si incompetentii nu vor mai avea loc in sistem.

      Din pacate, pentru ca aceasta ar insemna saracirea escrocilor politicianisti, singurii beneficiari ai marii escrocherii numita "democratie parlamentara", sistemul medical va fi din ce in ce mai capusat de escroci, cadrele medicale competente vor parasi tara pentru conditii de viata mai bune iar pacientii vor muri cu zile in spitalele "democratiei parlamentare".
  • +7 (7 voturi)    
    Inca o dovada! (Luni, 9 decembrie 2013, 11:00)

    Prea_Tarziu [utilizator]

    Spitalele trebuie privatizate! Atentie, spun spitalele, nu CNAS. Toata partea de medicina privatizata merge STRUNA, consuma foarte putin, asigura servicii de calitate. Si ma refer la farmacii si medicina stomatologica. Vrem concurenta? Vrem desfiintarea Super-Mega-Agentiilor? Atunci, un spital privat va lua ce considera el necesar pentru a asigura serviciile pentru care va fi platit sa supravietuiasca. Un spital privat se va bate pe pachienti nu le va cere spaga! De cate ori ati dat spaga la farmacie ca sa va luati reteta? Sau la medicul stomatolog? Serviciul privat face spaga inutila! Inutil sa va reamintesc, in timul lui Ceausescu si aceste domenii, acum privatizate erau atinse de spaga! Stiti de ce nu avem conditii decente in spitale? Pentru ca vrem sa existe Super-Mega-Agentii!
    • +10 (10 voturi)    
      PRIVATI - wait for it - ZARE! (Luni, 9 decembrie 2013, 11:30)

      Wasile [utilizator] i-a raspuns lui Prea_Tarziu

      Din păcate am avut ocazia să "testez" sistemul public de sănătate. Am ajuns la particular imediat cum m-au pus să aștept trei ore ca să-mi zică că-mi lipsește trimiterea de la medicul de familie într-o intervenție de urgență, deși aveam trimitere de la un medic specialist. Dude, wtf?

      Așa că am mers la particular, m-au programat în aceeași zi, am obținut tratamentul în 20 de minute și gata.

      Soluția simplă: finanțarea urmărește pacientul. Unde mă duc să mă tratez este treaba mea, tu decontează-mi (parte din) cheltuieli, conform asigurării. Și lasă-mă să-mi fac și asigurare privată pentru partea care nu o decontezi tu.

      La fel aș vrea și la școli - finanțarea urmărește elevul - să se facă școli bune, care atrag profesori buni și elevi mulți, să fie concurență. Și motivație.

      Nu-i nevoie de super-mega-agenții guvernamentale, total rupte de realitate, să arunce cu zeci milioane pe un pat imobil de spital, în vreme ce un spital privat negociază direct cu producătorul să achiziționeze cu 50% reducere - că deh, banii nu cresc în copaci.
      • -1 (1 vot)    
        hmm (Luni, 9 decembrie 2013, 22:36)

        dr.who [anonim] i-a raspuns lui Wasile

        Ati procedat complet anapoda si drept urmare nu este vina sistemului ca nu ati putut obtine tratamentul dorit la momentul dorit de dumneavoastra. Medicul de familie este cel care va indruma spre serviciile medicale specializate atunci cand competenta dumnealui este depasita. Poate era o urgenta pentru timpul dumneavoastra, dar nu si una medicala, altfel nu ati fi avut posibilitatea fizica de a va reorienta spre o alta unitate spitaliceasca.
        Trebuie sa cunoasteti regulile jocului, altfel veti pierde. Este ca si cum ati incerca sa conduceti fara sa fi invatat legislatia rutiera.
        • +1 (1 vot)    
          Yep... (Marţi, 10 decembrie 2013, 11:34)

          Wasile [utilizator] i-a raspuns lui dr.who

          Da, românii sunt cei mai buni la găsit scuze. Iar asta este cea mai bună dintre toate "așa se face la noi". De ce se face așa? Este bine așa? Este corect? Este just? Este eficient? Este productiv? Este maximul ce se poate obține? Este competitivă abordarea? Este inteligibilă? Nu contează, "așa se face la noi". Forme fără fond, episodul 2013.

          Și ca să nu bat câmpii: nu era o urgență medicală, că de asta am stat și am așteptat trei ore. Trimiterea de la un medic exista - doar că nu era cel de familie, situat la 400km distanță la momentul constatării bolii și realizării trimiterii.

          Deci, ca să fie clar: mă duc 400km dus, 400km întors ca să iau o hârtie, când deja un alt medic din sistem mi-a dat trimitere? Are you fuckin' kidding me? Ăsta-i tot ce este mai rău în sistemul nostru - ne ascundem după reguli inventate ca să ne justificăm incompetența.
  • +4 (4 voturi)    
    istoria se repeta ! (Luni, 9 decembrie 2013, 11:49)

    fosta zoezoe [utilizator]

    In 1984 trebuia sa nasc la spitalul Coltea.Lucram in sistemul sanitar, in statistica. La un ultim control o angajata din Coltea mi-a soptit sa nu ma duc sa nasc acolo ca au o bacterie groaznica (care nu era recunoscuta ca si SIDA, pentru care nu existau protocoale) pe care as putea sa o iau si eu si bebelusul .Socrii mei lucrau in armata si s-au dat peste cap sa fiu primita la Elias,unde erau niste masuri unice de higiena neaplicate la alte spitale.La Elias si eu si bebelusul am facut cate o infectie grava.De ce astazi, in 2013 daca nora mea ar trebui sa nasca , ar trebui sa-mi pun aceeasi problema despre care nimeni nu vrea sa vorbeasca desi sunt cateva cazuri clare de persoane publice care au decedat din acest motiv (prietenul lui Huidu de la carcotasi si dna arhitect Petrescu) !!!!!!!
  • +1 (1 vot)    
    Se cheltuie mai mult si se lucreaza mai prost. (Luni, 9 decembrie 2013, 12:23)

    mircea [anonim]

    In sanatate se cheltuie mai mult si se lucreaza mai prost.Din pacate fiecare ministru postdecembrist nu a avut curajul raspunderii,sa spuna ca nu stie sa organizeze un sinstem de sanatate ieftin si eficient.Partea proasta este ca unii nu renunta nici dupa doua mandate,cazul lui Nicolaescu,care a cheltuit inutil bani pentru niste analize,care nu au fost nici formale.Sau dovedit inutile daca nu a organizat sistemul care sa tina cont de acele analize.Acum Nicolaescu face la fel,sau mai rau.Brambureste un sistem care si asa este debusolat,nimeni nu mai stie ce trebuie sa faca,care-i sunt competentele.Toata lumea face si nimeni nu raspunde.Se abuzeaza de sistemul de urgenta pentru fraudarea sistemului.Cred ca ar trebui ca sistemul de urgenta sa fie finantat separat de cel de sanatate,sa se introduca cardul de sanatate,pacientii sa semneze la iesirea din spital de tratamentul facut si sa se mentioneze ca sunt pasibili de plata suplimentara daca se constata nereguli la controale ulterioare.asta pentru a nu fi partasi la faradelegi,cum se intampla acum cu urgenta.Se fac internari formale pentru a realiza nr.de pacienti si a fraieri casa de sanatate.La sfarsitul lunii este o abundenta de te miri ce sa intamplat!Nu cred ca Nicolaescu sa fie in stare sa organizeze Ministerul Sanatatii,incat acesta sa fie in stare sa faca ordine.Nicolaescu se ocupa de fleacuri si vrea sa dea impresia ca face ceva.Medicii de familie sunt insuficienti folositi si se fura mult si aici.La ce faci o superagentie daca nu esti in stare sa institui o supraveghere si la medicii de familie unde se dau majoritatea retetelor compensate.Ca sa faci ceva in sanatate trebuie sa vrei si actuala conducere nu pare sa vrea.
  • 0 (0 voturi)    
    Ar fi o lovitură dată de putere... (Marţi, 10 decembrie 2013, 0:07)

    Mihail_AD [utilizator]

    ...încredințarea Agenției d-lui Arafat. Puțini ar avea curajul și autoritatea să-i pună la îndoială integritatea.
    Însă chiar și unde intențiile și pregătirea sunt maxime, concentrarea puterii amplifică un risc de neevitat, când decizia aparține omului: riscul erorii.


Abonare la comentarii cu RSS

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version