Cel care va conduce aceasta Agentie va deveni un om puternic. Sute de milioane de euro (poate miliarde) vor depinde de semnatura lui. Spinarile multor oameni vor incepe sa se incovoaie la trecerea lui. Va fi pizmuit, va fi curtat, va fi vanat.

Vlad MixichFoto: Cristian Stefanescu

Oficial inca nu stim cine este, dar exista presupuneri in privinta identitatii lui. Deocamdata se pregateste sa intre in scena ca fiind presedintele celei mai puternice institutii din sistemul de sanatate romanesc: o super-mega-agentie intitulata, aproape ordinar, Agentia Nationala de Achizitii Dispozitive Medicale si Investitii in Sanatate. Dar rolurile ei insumate o vor transforma intr-o institutie extraordinara.

Pentru infiintarea acestei super-mega-agentii, numita pe scurt ANADMIS, doua institutii din Sanatate vor fi reorganizate, iar una va fi desfiintata*.

Presedintele ANADMIS este cel care va putea decide in ce directie va curge un fluviu de bani.

  • Toate achizitiile publice centralizate din sanatate, inclusiv achizitiile medicamentelor scumpe din programele nationale, vor depinde de semnatura lui.
  • Toate investitiile facute de la bugetul de stat in infrastructura spitalelor vor depinde de semnatura lui.
  • Toate proiectele din sistemul sanitar finantate din fonduri europene nerambursabile sau rambursabile vor depinde de semnatura lui.

Proiectul de infiintare a ANADMIS poate fi citit aici, pe site-ul Ministerului Sanatatii.

  • De aceeasi semnatura va depinde evaluarea si avizarea tuturor aparatelor medicale existente in Romania.
  • Toate datele statistice despre sanatatea romanilor vor ajunge la acest presedinte, Agentia sa urmand sa le comunice mai departe institutiilor europene si internationale (Eurostat, Organizatia Mondiala a Sanatatii) catre care privim in fiecare an pentru a vedea comparativ daca sanatatea noastra a evoluat sau a involuat.

PUTERE + POLITICA + BANI = ?

Toate activitatile de mai sus vor fi controlate si monitorizate de un compartiment de integritate care, conform informatiilor furnizate de oficiali ai Ministerului Sanatatii, va fi parte din aceeasi super-mega-Agentie.

De altfel ministrul Sanatatii, Eugen Nicolaescu, a pregatit deja organigrama ministerului pentru aparitia acestei Agentii al carei presedinte si vice-presedinte vor fi numiti, pe o perioada de 3 ani, printr-o decizie a primului-ministru, la propunerea ministrului Sanatatii.

Asistam asadar la nasterea unei structuri extrem de puternice a carei conducere va fi foarte politizata. Desi printre cei 180 de oameni care urmeaza sa faca parte din aceasta super-mega-Agentie se vor numara multi tehnocrati, “conducerea va fi extrem de politizata tocmai pentru a se putea asigura o anumita reprezentativitate”.

Formularea apartine unui oficial al Ministerului Sanatatii. “Logica a fost ca, daca vrem sa facem ceva in sistem, atunci trebuie sa capacitam. Agentia aceasta e foarte importanta si, fara reprezentativitate inalta, fara vointa politica, niciun sistem indraznet nu poate functiona”.

Exista insa si ingrijorari verbalizate de alti oficiali cu experienta in institutiile sistemului sanitar: “Nu ma ingrijoreaza centralizarea achizitiilor caci asta poate avea si parti benefice. Ce ma ingrijoreaza este concentrarea de putere”.

In organigrama Ministerului Sanatatii a fost pregatita deja structura pentru ANADMIS. Aceasta nu se afla sub coordonarea niciunuia dintre ceilalti 5 secretari ai Ministerului

Centralizarea achizitiilor la Ministerul Sanatatii functioneaza de cateva luni dupa un sistem pus la punct de secretarul de stat Raed Arafat, in care doua comisii in care sunt implicati 8 tehnocrati verifica succesiv procedurile. Specificatiile tehnice pentru achizitiile centralizate, adica poarta pe care patrunde de obicei coruptia in sanatate, sunt publicate transparent pentru 4-5 zile inainte de lansarea licitatiilor. Firmele participante pot sesiza eventualele greseli sau pot trimite sugestii de modificare a specificatiilor, sugestii care vor fi sau nu acceptate de comisia de experti.

Membrii acestor comisii sunt numiti in prezent de ministrul Sanatatii si ar urma sa fie numiti in viitor de presedintele ANADMIS (despre centralizarea achizitiilor la Ministerul Sanatatii mai puteti citi aici).

Doar ca, vorbeste din nou oficialul cu experienta in sistem, “nu cred ca aceasta organizare se va pastra in cadrul ANADMIS”. Un alt tehnocrat din Sanatate nu intelege “cu ce e mai buna centralizarea intr-o Agentie, cand astazi achizitiile sunt centralizate deja tot la Ministerul Sanatatii, in Directia de Achizitii? Nu-mi dau seama de ce ar fi mai bine sau mai putin bine. Acum achizitiile sunt centralizate la nivelul Ministerului, atunci ele vor fi la nivelul presedintelui ANADMIS”.

CINE CONTROLEAZA PE CINE?

Cum expunerea de motive a proiectului de infiintare a super-mega-Agentiei este foarte saraca chiar in motive – singurul limpede este precizat chiar la inceput: “intarirea capacitatii administrative a Ministerului Sanatatii” - am apelat din nou la explicatiile oferite de oficiali ai Ministerului care au lucrat la acest proiect.

Cel mai mult m-a intrigat faptul ca finantarea de la buget sau din fonduri europene a investitiilor in infrastructura spitalelor va fi decisa, coordonata, monitorizata si controlata de acelasi presedinte al ANADMIS. Aceeasi entitate decide unde se duc banii, pentru ce, are grija sa fie cheltuiti cum trebuie si pe ce trebuie si apoi controleaza daca totul a fost in regula.

Daca finantezi ceva atunci trebuie sa controlezi ce finantezi”, mi s-a explicat. “Aici este vorba de evaluarile din punct de vedere tehnic, acei ingineri, arhitecti care trebuie sa controleze cum se implementeaza proiectul”.

Nu am priceput totusi cine va controla activitatea si deciziile financiare ale super-mega-Agentiei. Compartimentul de integritate al ministrului Sanatatii sau chiar ministrul, adica acelasi om care il propune pe presedintele super-mega-Agentiei? Probabil... desi in proiectul de lege nu se aminteste nimic despre asta.

CINE VA FI PRESEDINTELE SUPER-MEGA-AGENTIEI?

Aflata sub conducerea unui personaj onest si competent, aceasta super-mega-Agentie ar avea, prin extraordinara sa putere, capacitatea sa schimbe in bine multe proceduri corupte sau defectuoase in prezent. Deocamdata nu stim cu precizie cine este personajul vizat pentru a deveni presedintele ANADMIS.

Persoana de contact desemnata oficial de Ministerul Sanatatii pentru proiectul infiintarii super-mega-Agentiei este unul dintre cei mai apropiati consilieri ai lui Eugen Nicolaescu, liberalul Victor Mora. Mora are 39 de ani, un masterat in managementul sistemelor informationale la Universitatea Illinois (Chicago) si este asociat in mai multe firme cu activitate in constructii.

El a mai fost consilierul lui Eugen Nicolaescu, in mandatul precedent al acestuia la Ministerul Sanatatii, perioada in care firmele la care Victor Mora este asociat au incheiat contracte in valoare de 740.000 de Euro cu doua spitale din judetul Mures. „Nu am stiut despre aceste contracte pentru ca actionarii nu sunt consultati de manageri atunci cand participa la licitatii”, a declarat atunci Victor Mora pentru Adevarul. „Am aflat ulterior de aceste contracte, din presa”.

Cert este ca aparitia acestei super-mega-Agentii va misca polii de putere in sistemul sanitar romanesc. “Nu am mai vazut la nivel european o astfel de institutie”, comenteaza un inalt functionar din sistemul public, “si din proiectul de lege nu am observat care este logica din spatele acestei decizii”.

Ministerul Sanatatii a mentionat intr-un comunicat oficial ca aceasta reorganizare raspunde “obiectivului Ministerului Sanatatii de a gasi solutii la problemele cunoscute ale sistemului sanitar si de a asigura o cheltuire corecta si eficienta a banilor publici”.

Ramane sa speram ca ministrul Sanatatii si viitorul presedinte al acestei super-mega-Agentii isi vor pune faptele acolo unde le sunt si vorbele. Speranta moare ultima, dar in spitalele romanesti de stat se poate intampla orice.

* Nota: conform proiectelor de lege, pentru constituirea ANADMIS va fi desfiintata Scoala Nationala de Sanatate Publica si vor fi reorganizate Agentia Nationala a Medicamentului si Institutul National de Sanatate Publica.