Cetatenii romani aflati in strainatate vor putea accesa, din vara anului viitor, un centru unic de contact si suport, proiect initiat de Ministerul Afacerilor Externe.

"Acest proiect este co-finantat, intr-un procentaj de 85%, din Fondul Social European, prin programul operational Dezvoltarea capacitatii administrative 20007-2013, axa prioritara II - imbunatatirea calitatii si eficientei furnizarii serviciilor publice, cu accentul pus pe procesul de descentralizare. Cat costa acest proiect? Vorbim de o suma totala, fara TVA, de 17.612.385 lei, din care, valoarea eligibila, nerambursabila din FSE este de 14.970.527, 25 lei si cofinantarea eligibila, adica ceea ce se suporta de la bugetul de stat al Romaniei, vorbim de o suma de 2.641.857,75 lei, reprezentand un procent de 15% din valoarea totala a proiectului ', a declarat, joi, intr-o conferinta de presa, secretarul general al MAE, Sorin Moise, transmite Agerpres.

El a explicat ca respectivul proiect este in curs de implementare, a inceput in luna septembrie si se preconizeaza ca va fi finalizat cel mai tarziu in luna iunie a anului viitor.

"Acest proiect va fi un centru unic de contact pentru cetatenii romani din strainatate, va fi un punct de acces, un serviciu telefonic care va functiona non-stop, prin care cetatenii romani din strainatate vor putea apela si adresa intrebari MAE relativ la problemele consulare cu care se confrunta in strainatate si pe care doresc sa le solutioneze in timp real", a mai spus Sorin Moise.

El a subliniat ca este nevoie de un asemenea serviciu si pentru ca numarul romanilor din strainatate 'a explodat' in ultimii ani.

"In vederea identificarii solutiilor adecvate situatiilor particulare existente in cadrul comunitatilor romanesti din spatiul UE si nu numai, precum si in vederea intaririi legaturilor dintre Romania si comunitatile romanesti din emigratie, conform standardelor internationale in materie, Ministerul Afacerilor Externe trebuie sa aiba un instrument eficient de comunicare cu cetatenii, respectiv un instrument de monitorizare si urmarire a modului in care problemele sesizate de cetateni au fost solutionate de personalul MAE", se arata in prezentarea centrului.

Printre obiectivele proiectului se afla: ameliorarea sensibila a problematicii legata de necunoasterea de catre cetatenii romani a drepturilor si obligatiilor pe care le au intr-o tara straina; cresterea gradului de satisfactie in randul publicului prin oferirea posibilitatii de a accesa informatii cu caracter consular in timp util; imbunatatirea serviciilor consulare adresate cetatenilor romani aflati in strainatate.

Un alt obiectiv il reprezinta promovarea si sprijinirea intereselor cetatenilor romani si realizarea activitatilor consulare prin: cresterea vitezei de raspuns la solicitarile primite de la cetateni, prioritizarea problemelor semnalate sau realizarea unei baze de date centralizate cu solutiile propuse de personalul consular pe diferite problematici si descrierea practicilor de succes cu referire la acestea.

Pentru acoperirea respectivelor obiective, se doreste implementarea unui Sistem Informatic Integrat de tip 'Contact Center'. Respectivul sistem va permite, printre altele, preluarea intr-un mod unitar a cererilor cetatenilor referitoare la cazuistica specifica pe diverse canale de comunicare (telefon, web, mail, instant messaging), clasificarea si tratarea cazurilor preluate pe diversele canale de comunicare, transmiterea de mesaje automate de raspuns la cazurile semnalate (pe email, telefon) catre cetateni, acolo unde este posibil.

Sistemul informatic integrat va fi implementat folosindu-se o infrastructura hardware si software care sa asigure securitatea acestuia la nivel de retea, de aplicatii, de date si de utilizator, prin integrarea de echipamente hardware si de solutii software specifice.

Componentele principale ale solutiei care vor fi implementate sunt zonele de tip "portal", "call center" si "analiza".

"Importanta si relevanta proiectului sunt evidentiate si prin grupul tinta caruia i se adreseaza, respectiv celor peste 3 milioane de cetateni romani care si-au stabilit domiciliul ori se afla temporar in strainatate precum si unui numar de minim 500 de lucratori din cadrul MAE, consuli si functionari consulari, care vor utiliza platforma implementata si vor deveni mai competitivi si eficienti in realizarea sarcinilor de serviciu. Prin faptul ca pune la dispozitia cetatenilor un serviciu de tip 'Call Center' prin intermediul telefonului/ internetului, care va asista in procesul de solutionare a cazurilor semnalate de cetatenii romani aflati in strainatate, proiectul va contribui la cresterea gradului de satisfactie in randul publicului prin oferirea posibilitatii de a accesa informatii cu caracter consular in timp util", se mai arata in prezentarea proiectului.