Presedintele Traian Basescu a declarat, sambata, prezent la Adunare Generala a Asociatiei Internationale a Universitatilor Maritime, ca o criza in sistemul de transport maritim global ar fi mai grava decat criza bancara, iar un rol important in evitarea unei astfel de crize il are sistemul de educatie pentru marina, care trebuie sa tina pasul cu evolutiile tehnologice si cu nevoile globale. Totodata, seful statului considera ca este necesara o uniformizare a curriculei la nivel global, lucru ce ar contribui la cresterea securitatii si ar imbunatati comertul maritim mondial. "Nimeni nu isi poate imagina lumea fara cei pe care dumneavoastra ii pregatiti, poate fara politicieni da, dar fara marinari nu", le-a transmis presedintele celor prezenti la evenimentul desfasurat la sediul BNR.

Traian BasescuFoto: HotNews / DP

Declaratii Traian Basescu:

  • Sunt in fata unor oameni care, cu grija, cu atentie, cu respect, pregatesc stapanii marilor si oceanelor. In momentul de fata, studentii dumneavoastra, ofiterii si comandantii de astazi stapanesc doua treimi din planeta. Ei sunt cei care asigura 90% din comertul mondial, cu navele lor, dar mai ales cu priceperea lor, pricepere pe care le-o dati dumneavoastra.
  • Industria shipping-ului este, cu siguranta, una din industriile care au mari perspective de dezvoltare si nu o industrie care se pregateste sa apuna, rapusa de criteriile si exigentele globalizarii. Dimpotriva, industria pentru care dumneavoastra pregatiti ofiteri specialisti este industria care este motor al proceselor globale in plina dezvoltare.
  • Anii acestia am trecut printr-o mare criza, se spune ca cea mai mare de dupa criza din 1929. Discutand la nivel politic ce a insemnat criza bancara inceputa in Statele Unite si extinsa si in Europa, ma intrebam care ar fi efectul daca o zi, o singura zi, flota globala s-ar opri? Ar fi cu mult mai grav si cu urmari mult mai puternice decat criza bancilor. Gandul acesta mi-a venit nu pentru ca aveam nevoie de comparatii ca politician, ci pentru ca realizam ca poate fi ceva si mai rau decat criza bancara. Ar fi o criza intervenita in sistemul de transport maritim global, iar aceasta criza nu este sigur evitata pentru ca ea poate fi generata daca sistemul de educatie pentru marina nu ar tine pasul cu evolutiile tehnologice si cu nevoile economiei globale din acest moment si din viitor.
  • De aceea, munca dumneavoastra mi se pare esentiala si ea, cu certitudine, vizeaza raspunsuri adecvate la realitatile prezente si viitoare, iar raspunsul adecvat din acest punct de vedere cred ca se situeaza in zona uniformizarii sistemului de invatamant de marina la nivel global, cu o curricula adoptata de toate marile universitati de marina si cu o pregatire tehnica, manageriala si practica adecvata noilor tehnologii. Invatamantul de marina trebuie sa raspunda astazi catorva nevoi fundamentale. Prima este legata de evitarea accidentelor maritime care intotdeauna au urmari teribile, numai daca ne amintim de Amoco Cadiz, in Biscaya, sau de Exxon Valdez, in Oceanul Arctic. Au fost dezastre maritime care au dus la noi abordari in transportul maritim de hidrocarburi.
  • Invatamantul de marina trebuie sa raspunda astazi si industriei offshore, o industrie care, dincolo de orice, in primul rand pluteste. Deci, are nevoie de oameni pregatiti, care sa faca ca extragerea resurselor de gaze, de petrol din oceane si mari sa se faca in deplina siguranta, sa se faca cu oameni care stiu sa intretina, sa managerieze, sa mentina in siguranta platformele. Lumea se indreapta catre aceasta sursa exceptionala de aducere la suprafata a resurselor minerale de pe fundul sau din adancul marilor si oceanelor.
  • Universitatile dumneavoastra trebuie sa raspunda acestor comandamente noi, mentinand insa celebra zicala a marinarilor: safety first! Trebuie sa imbinam capacitatea de a raspunde evolutiilor tehnologice cu capacitatea de a mentine in deplina siguranta navele noastre, porturile noastre, sistemele de comunictii de la bordul navelor si de la uscat, de a tine in deplina siguranta oamenii si bunurile pe care le transportam. 

  • Este, probabil, industria care are in mod pregnant o caracteristica: nimeni nu poate incepe meseria de ofiter de marina cu gandul ca se califica la locul de munca. Specificul educatiei in invatamantul de marina este acela ca, atunci cand ti-ai obtinut diploma si prima licenta de ofiter, trebuie sa fii nu numai un excelent cunoscator al bazelor teoretice a navelor, al platformelor pe care vei lucra, dar trebuie sa fii de la bun inceput un bun practician, un om experimentat sa practice meseria. Nimeni nu vine sa stea cu un ofiter III sa ii asigure cele 8 ore de cart doar pentru ca este proaspat absolvent. De aceea, imbinarea invatamantului tehnic, teoretic si managerial, cu formarea deprinderilor practice inca din facultate este esentiala in acest tip de invatamant, in invatamantul de marina. 
  • Imi aduc aminte cu cata placere si cat de gardual, de-a lungul celor patru ani de facultate, se formau, in anii 1970, cand eu am facut facultatea, deprinderile practice. In anul intai am stat doua luni la barci cu rame si barci cu vele, in anul doi ne-am facut practica la bordul navelor militare si a Navei Scoala Mircea, un velier de o frumusete extraordinara, pe care cadeti se instruiesc, in anul trei la bordul navelor comerciale si in anul patru tot la bordul navelor comerciale. Dar am terminat facultatea cu sentimentul ca pot sa fac in siguranta serviciul la bordul navelor.
  • Cred ca este un sentiment pe care dumneavoastra aveti obigatia sa il dati absolventilor, si nu prin persuasiune, prin explicare, ci prin modul cum programa este construita. Curricula trebuie sa fie axata pe dobandirea cunostintelor teroretice, dar si a reflexelor, pentru ca la bordul navelor nu functioneaza nimic altceva decat proceduri. Standardizarea procedurilor pentru nave petrolier, pentru nave portcontainer, la nivelul universitatilor, la nivel global ar fi, dupa parerea mea, unul din pasii inainte pe care i-ar face industria. Sigur, toti avem regulile nationale, care sunt construite pe reglementarile IMO, dar trebuie sa facem acel pas inainte in care sa stim ca un ofiter pregatit in Australia stie aceleasi lucruri pe care le stie un ofiter pregatit in Romania, sau in Turcia, sau in SUA. Cu certitudine, daca in discutiile dumneavoastra veti reusi sa faceti acesti pasi de uniformizare a curriculei va fi un mare pas inainte pentru shipping-ul global, pentru cresterea securitatii industriei noastre. 
  • Avem porturile. Porturile pot fi performante sau neperformante. Porturi pe care armatorii si navlositorii le asteapta, le doresc, si porturi in care armatorii nu ar vrea sa isi trimita navele. Diferenta o face capacitatea portului de a fi un nod critic multinodal, de a permite distributia marfurilor imediat pe toate mijloacele de transport, fie pe mijloc feroviar, pe rutier, pe transport fluvial sau aerian. Astazi nimeni nu mai vrea altfel de transport decat acela "just in time". Nimeni nu mai vrea sa cheltuiasca bani cu depozitarea. Toti vor ca marfurile sa ajunga imediat ori pe piata, ori direct in furnalele combinatelor siderurgice. Nimeni nu mai vrea altceva decat viteza, siguranta, management performant. Iar misiunea dumneavoastra de a crea managerii porturilor este esentiala.
  • Toata aventura maritima se poate deprecia din punct de vedere calitativ daca nava este operata intr-un port cu o proasta logistica, cu un management defectuos, in care un portcontainer care are de incarcat si descarcat, parte din containerele lui, o mie de containere, in loc sa o faca in trei ore o face in doua zile. Cu siguranta, invatamantul de marina, managementul de marina este una din cheile cresterii performantei la nivel global. Viteza, exactitatea, siguranta cu care se misca marfurile, generate de industria pentru care dumneavoastra pregatiti ofiteri, pregatiti manageri, este esentiala.
  • Nimeni nu isi poate imagina lumea fara cei pe care dumneavoastra ii pregatiti. Poate fara politicieni da, dar fara marinari nu. Este o concluzie la care au am ajuns, ca lumea este servita cu devotament si pricepere de aceasta flota globala. 
  • As mai face o singura mentiune, legata de oameni. Pana la urma, stiti foarte bine ca nu lucrati cu sau nu pregatiti oameni care vor lucra intr-un birou, pregatiti oameni care, dincolo de a avea cunostinte tehnice si deprinderi practice, trebuie sa mai aiba ceva, acea tarie a omului care infrunta natura. Si nu o infrunta oricum, ci o infrunta si castiga. De aceea cred ca invatamantul de marina, dincolo de a pregati tehnicieni, manageri, buni practicieni, trebuie sa aiba un sistem de selectie a calitatii celor care intra in invatamantul de marina.
  • Nu iti poti imagina pe puntea de comanda a unui mare petrolier un om slab, un om care sa isi puna problema daca invinge el sau natura sau furtuna, un om care sa nu fie capabil sa isi sacrifice timpul de odihna pentru a sta acolo unde trebuie, pe puntea de comanda sau in compartimentul masini, pe timp de furtuna. Trebuie oameni rezistenti, oameni puternici, oameni care sa aiba acea educatie pe care oamenii care traiesc la uscat nu au cum sa o dobandeasca, si nu este lipsa lor, oameni care sa pretuiasca mai mult fierul decat pe ei insisi. Acel otel care face ca nava sa fie sigura trebuie sa ii fie mai scump ofiterului de marina decat el insusi. Pentru ca, atata timp cat constructia ofiterului de marina este aceea ca trebuie sa invinga natura, pentru a o invinge are nevoie de nava. Iar nava este prima grija a unui ofiter de marina, securitatea ei, pentru ca, o data nava tinuta in siguranta, este in siguranta si ehipajul, este in siguranta si marfa. Iar asta de multe ori implica sacrificii ale managerilor navei, ale ofiterilor, ale comandantului, ale mecanicului-sef. 
  • Deci, as sublinia ca invatamantul global de marina trebuie sa isi faca un criteriu din selectarea caracterelor pe care le introduce in sistem, pentru a le desavarsi, si caracterul, si pregatirea, si vointa. Sunt cateva ganduri pe care le-am spus in fata dumneavoastra, ganduri pe care nu a trebuit sa mi le scrie nimeni, pentru ca este, daca vreti, modul cum gandeste un produs al educatiei dumneavoastra, un fost student, un fost cadet, un fost ofiter, un comandant de nava.